Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

PeterSchoeber
autoweg

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber » di 27 feb 2024, 22:08

^^ Het was overigens niet de bovenleiding die in brand heeft gestaan maar de voedingskabel van de bovenleiding stond in de fik. Brand in de bovenleiding is feitelijk per definitie niet mogelijk omdat de koperdraden waaruit de bovenleiding is samengesteld nu eenmaal niet kan branden. Ik vraag mij af hoe of dat de voedingskabel van de bovenleiding in de fik kon komen te staan.

Moet trouwens nog zien dat het voor aanvang dienst van woensdag de 28e is hersteld.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » di 27 feb 2024, 22:11

Chris schreef: vr 23 feb 2024, 17:41 Afgaande op Wikipedia heeft een ICNG-8 stel aanzienlijk minder zitplaatsen dan ICM-7. Dus treinen zouden veel langer moeten worden voor hetzelfde aantal zitplaatsen, en dan zijn die zitplaatsen nog niet zo geweldig ingedeeld ook... En ICM-7 is vaak al krap, zelfs buiten de spits zie ik dat mensen nogal eens moeten staan in een trein van die lengte.
Pssst.. Met 165 meter voor ICNG8 lijkt het meer op ICM6 dan op ICM7. :dyn_hyp:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 27 feb 2024, 22:23

Ik zie ICM-6 eigenlijk niet vaak meer in de app staan vanuit Zwolle (op de intercity route Leeuwarden / Groningen - Den Haag). Het is vrijwel altijd ICM-7 of ingekort 3 of 4 (wat te vaak voorkomt, ook in de spits). ICM-9 of langer is ook zeldzaam.

Maar je moet dus aanzienlijk meer bakken aanschaffen om hetzelfde aantal zetels te kunnen aanbieden als de huidige gebruikelijke combinaties, wat het moet gaan vervangen. (ICNG-8: 417 zitplaatsen, ICM-6: 456, ICM-7: 527, ICM-8: 598).

De vraag is of NS daadwerkelijk meer langere treinen gaat inzetten dan nu, ook vanwege die berichten over dat meer dan 7 bakken niet meer met 1 conducteur gereden mogen worden (zal misschien opgerekt worden naar 8 vanwege de ICNG-8 stellen).

Maar ICNG-8 heeft dus beduidend minder zetels dan de standaard ICM combinaties die het zou moeten vervangen, de exacte lengte in meters doet in dat opzicht minder ter zake. Dus dan zouden er structureel ICNG-10 of 13 moeten worden ingezet? Ik heb daar niet zo veel vertrouwen in...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 27 feb 2024, 22:42

Chris schreef: di 27 feb 2024, 22:23Dus dan zouden er structureel ICNG-10 of 13 moeten worden ingezet?
Structureel lijkt me niet, want overdag heb je niet zoveel zitplaatsen nodig. In de spits is ICNG-16 mogelijk. Dat is gelijk aan de maximale lengte van de perrons waar gestopt wordt.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » wo 28 feb 2024, 7:55

Klaasje schreef: di 27 feb 2024, 22:11
Chris schreef: vr 23 feb 2024, 17:41 Afgaande op Wikipedia heeft een ICNG-8 stel aanzienlijk minder zitplaatsen dan ICM-7. Dus treinen zouden veel langer moeten worden voor hetzelfde aantal zitplaatsen, en dan zijn die zitplaatsen nog niet zo geweldig ingedeeld ook... En ICM-7 is vaak al krap, zelfs buiten de spits zie ik dat mensen nogal eens moeten staan in een trein van die lengte.
Pssst.. Met 165 meter voor ICNG8 lijkt het meer op ICM6 dan op ICM7. :dyn_hyp:
Zitplaatsen per meter, ICNG 2,35 of 2,53 voor ICNG, 2,8 voor koplopers.
ICNG8,165 meter, 417 zitplaatsen
ICM6, 161 meter, 452 zitplaatsen

ICNG16, 330 meter, 834 zitplaatsen
ICM12, 322 meter, 904 zitplaatsen

En ter vergelijking, VIRM12, 324 meter, 1200 zitplaatsen.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » do 28 mar 2024, 19:16

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 07 apr 2024, 1:12

Gisteren reisde ik met de trein heen en weer naar Utrecht. Dat je nu kunt betalen met je bankpas of creditcard vind ik fantastisch. :top:

Op de terugweg vanaf Utrecht CS kwam de trein ineens, vlak voor station Leidsche Rijn, flink remmend tot stilstand. De machinist meldde dat er een persoon op het spoor liep. Al het treinverkeer werd stilgelegd. Vier politie agenten renden langs de trein en vatten de spoorloper in de kraag.

De conducteur meldde ons dat er door dit voorval 40 (!) treinen stil stonden.

De spoorloper krijgt waarschijnlijk twee bekeuringen: voor het onbevoegd lopen op of naast het spoor (€ 110) en voor het belemmeren / verhinderen van een onbelemmerde uitvoering van het openbaar vervoer (€ 280). Totaal dus 390 euro plus 2 x 9 = 18 euro administratiekosten = € 408. Verder zullen ProRail en de NS waarschijnlijk ook nog aangifte tegen deze persoon doen.

Na een oponthoud van een half uur werd de reis voortgezet.

Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt, maar dat is eigenlijk geen wonder. Ik reis zelden met het ov. :)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 07 apr 2024, 8:44

408 Euro is nog een lachertje voor zo’n levensgevaarlijke handeling.

Met de trein heb ik zoiets nog niet eerder meegemaakt. Met de tram, waar ik vrijwel dagelijks mee reis, komt het ook bijna dagelijks voor dat er een flinke stop gemaakt moet worden voor mensen die toch ineens vlak voor de tram oversteken. Geldt voor zowel voetgangers als fietsers als automobilisten.

Vanaf zeer binnenkort is het niet meer mogelijk om een Samenreiskorting op je chipkaart te laden voor je treinreis. De reden is dat er teveel misbruik van werd gemaakt: Mensen reisden daarom goedkoper, maar zonder iemand erbij die een abonnement heeft.

Dat wordt nu als volgt opgelost: De abonnementhouder kan een code delen (per mail of Whatsapp) met degene die meereist.
Toen dat werd aangekondigd werd er al weer heel snel geroepen dat het erg gebruiksonvriendelijk is. Gisteren hebben we dit voor het eerst gebruikt: Ik heb een Flex Dal Voordeel, en ik heb een samenreiskortingscode gedeeld met mijn vrouw. Maar er is niets gebruikersonvriendelijk aan: De krijgt een linkje, en komt in de NS app meteen uit op de plek waar je een kaartje kunt kopen - waarbij die code al ingevuld is. Daar kies je je traject, je klasse en of het een enkeltje of retour is. Je moet nog wel je naam invullen, en je betaalt met iDeal of creditcard Dan staat er een QR-code klaar in je app waarmee je kunt reizen en dus ook door de poortjes kunt.

Het lijkt alsof je veel handelingen moet verrichten, maar we vonden het heel soepel gaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 07 apr 2024, 9:06

Goh, ik had ook een persoon in het spoor tussen 20.30 en 21.00 uur. Gezien het het treinverkeer aan de oostkant van de stad betrof ga ik ervan uit dat Hajo hetzelfde incident heeft ervaren, nabij Utrecht Vaartsche Rijn.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » zo 07 apr 2024, 9:13

Ik heb het toen ik een jaar of 10 was een keer meegemaakt dat heel Gouda door zo'n spoorloper in duigen lag.

Iets recenter, in september 2023, was ik onderweg naar kantoor in Tilburg en ging de trein bij de HSL-aansluiting ten zuiden van Lage Zwaluwe in de remmen. Bij het eerste contact dat het treinpersoneel had met de reizigers gonsde het al van de geruchten dat er verderop een aanrijding was gebeurd, en een paar minuten later werd dat bevestigd. Niet lang daarna moesten de treinstellen waar ik in zat terug naar Lage Zwaluwe en daar leeggeruimd worden, want ze werden daarna gebruikt voor de evacuatie van de aanrijdingstrein. Gezien de situatie in Lage Zwaluwe wel erg onvoorspelbaar werd, heb ik het er niet meer op gegokt om met een omweg naar kantoor te reizen en ik was dus bijna anderhalf uur later weer terug op mijn vertrekstation, terwijl de OV-Chipkaart wel vrolijk 20 euro afschreef, die ik uiteindelijk wel weer heb teruggekregen via Geld terug bij Vertraging.

Bij de aanrijding zelf had een trein van Breda naar Dordrecht vlak voor Prinsenbeek een aanhanger met dakpannen geraakt waarvan het trekkend voertuig werd bestuurd door iemand die geen rijbewijs had, waarna die deels op een overweg stilviel. Er zijn bij het voorval geen doden of gewonden gevallen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 07 apr 2024, 9:23

Eigenlijk zou de NS de kosten voor Geld terug bij vertraging in zulke gevallen op de veroorzaker moeten kunnen declareren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 07 apr 2024, 10:05

We kennen de precieze omstandigheden en beweegreden voor het spoorlopen niet eens, wellicht wordt er wel verhaal gepleegd. Al zal het gauw in de tienduizenden euro's lopen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 07 apr 2024, 10:26

Ik hoorde laatst een verhaal dat de treindienst gestaakt was vanwege 'personen op het spoor'. Dat bleken dus treinspotters op een parallelweg te zijn. Soms wordt er ook wel hysterisch gereageerd.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 07 apr 2024, 11:31

waldo79 schreef: zo 07 apr 2024, 9:06 Goh, ik had ook een persoon in het spoor tussen 20.30 en 21.00 uur. Gezien het het treinverkeer aan de oostkant van de stad betrof ga ik ervan uit dat Hajo hetzelfde incident heeft ervaren, nabij Utrecht Vaartsche Rijn.
Dat zou best eens kunnen kloppen. Hebben wij beide last van die spoorloper gehad. ;)

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 07 apr 2024, 12:59

Ik moest zelfs van trein wisselen, want mijn trein werd opgeheven om weggerangeerd te worden. Kon uiteindelijk via spoor 15 met een intercity vertrekken die 20 minuten had gewacht op een vertrekspoor.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 07 apr 2024, 16:31

waldo79 schreef: zo 07 apr 2024, 10:05 We kennen de precieze omstandigheden en beweegreden voor het spoorlopen niet eens, wellicht wordt er wel verhaal gepleegd. Al zal het gauw in de tienduizenden euro's lopen.
De meest idiote reden om langs het spoor te lopen zijn bramenplukkers... :geenlach:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 apr 2024, 19:26

Palance schreef: zo 07 apr 2024, 9:23 Eigenlijk zou de NS de kosten voor Geld terug bij vertraging in zulke gevallen op de veroorzaker moeten kunnen declareren.
Dat gaat wel erg ver voor iets waar een boete op staat die lager is dan die voor door rood licht rijden of een mobiele telefoon achter het stuur gebruiken. Want in de praktijk worden volgens mij niet gauw twee bekeuringen uitgeschreven zoals Hajo stelt.

Als je dat zou doen, wat is dan het volgende? Dat na een eenzijdig ongeval met dodelijke afloop transportbedrijven de rekening voor geleden schade door vertraging bij de nabestaanden kunnen neerleggen?

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » zo 07 apr 2024, 21:23

^^ In België verhaalt de NMBS de kosten bij de veroorzaker, ook al was dat een dodelijk ongeval of zelfmoord. Artikel intolaw en Artikel op HLN.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 08 apr 2024, 6:19

Ik heb het nergens over nabestaanden gehad. Maar als iemand willens en wetens een handeling verricht waarvan je op je vingers na kunt tellen dat anderen schade kunnen lijden dan vind ik dat die veroorzaker dat best civielrechtelijk mag voelen, ja. Dat staat los van een eventuele bekeuring.

Autosnelwegen.net

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » vr 12 apr 2024, 22:14

Waar zouden wij zijn zonder de trein? ProRail kondigt voor volgend weekeinde, vanaf vrijdag de 19 tot en met de zondag, extra werkzaamheden aan tussen Arnhem en Nijmegen. Als reisadvies wordt er geadviseerd om alleen maar te reizen als het strikt nodig is. https://www.prorail.nl/nieuws/geen-trei ... n-nijmegen Ik mag trouwens hopen dat hun verhaal over de "oude spoorbrug" over de Waal bij Nijmegen een grove fout is in de berichtgeving. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat een spoorbrug uit 1983 al in 2027 compleet vervangen moet worden.

Ook de Gelderlander wijdt er een stukje aan. https://www.gelderlander.nl/arnhem/drie ... ~a28c7ff6/
Met vriendelijke groet,

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 12 apr 2024, 22:18

Bij Nijmegen is in de herfst al een poos stapvoets gereden nadat het treinverkeer enkele dagen compleet plat had gelegen vanwege de spoorbrug.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » vr 12 apr 2024, 23:08

PeterSchoeber schreef: vr 12 apr 2024, 22:14 Waar zouden wij zijn zonder de trein? ProRail kondigt voor volgend weekeinde, vanaf vrijdag de 19 tot en met de zondag, extra werkzaamheden aan tussen Arnhem en Nijmegen.
Dat is nog niks vergeleken met de geplande werkzaamheden tussen Breda en Tilburg. Van 28 april t/m 13 mei volledig gestremd.
Dwarsliggers en bovenleidingen worden vernieuwd, volgens het bericht dat ik vandaag in de krant las.
Materiaal ligt al opgeslagen bij het viaduct van de A27 over het spoor. Ik kom daar dagelijks langs op weg van werk naar huis, ik heb die werkplek zien ontstaan in de afgelopen weken. Ligt helemaal vol nu met stapels dwarsliggers en een berg grind.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » vr 12 apr 2024, 23:30

^^ Ik heb het al eens eerder geschreven dat het gewoon te gek voor woorden is dat zo'n belangrijke route gedurende 15 dagen totaal wordt gestremd voor treinverkeer. Gelet op de ervaringen in het verleden vrees ik met vreze dat er wel te weinig bussen beschikbaar zullen zijn om de mensen te vervoeren. Op deze manier krijg je de, door Corona, verloren reizigers nooit meer terug.

Half maart lag de Brabantroute er ook al tien dagen uit toen er grootschalige werkzaamheden waren tussen Eindhoven en Venlo. Mij bekruipt het gevoel dat men alles naar de dag aan het halen is waardoor de reizigers het nakijken hebben.
Met vriendelijke groet,

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » vr 12 apr 2024, 23:32

^^ Naar alle waarschijnlijkheid zal de overweg in de Oosterhoutseweg geruimd gaan worden en wellicht ook diverse stukken nieuwe dwarsliggers want ik denk dat er nog veel duo blocks liggen op dat stuk. Op station Tilburg staan ondertussen de¨NG¨seinen klaar om in gebruik genomen te worden maar dat zal nog niet gaan gebeuren vanwege de slechte zichtbaarheid van de seinen, of men hier praat over het seinbeeld of over het zielige mastje waar het ding op zit(een verzinkte mast met aan de kant van het daadwerkelijke sein een zelfs nog zieliger zwart/wit plaatje)weet ik niet en dat terwijl de oude¨AY¨seinen juist een dikkere paal hebben gekregen de afgelopen jaren en veel beter te zien zijn.

Als ik me niet vergis gaat er ook heel wat gebeuren te Rijen bij het station want ja alles moet eenvoudiger worden niet?

Victor
autoweg

Bericht door Victor » vr 12 apr 2024, 23:52

Taran 5 schreef: vr 12 apr 2024, 23:32 Naar alle waarschijnlijkheid zal de overweg in de Oosterhoutseweg geruimd gaan worden
Wat bedoel je met geruimd worden? Die overweg is al enige jaren voor autoverkeer gesloten.

Of bedoel je deze. Ook Oosterhoutseweg. Alle wegen leiden naar Oosterhout ;)

Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier » za 13 apr 2024, 7:36

PeterSchoeber schreef: vr 12 apr 2024, 23:30 ^^ Ik heb het al eens eerder geschreven dat het gewoon te gek voor woorden is dat zo'n belangrijke route gedurende 15 dagen totaal wordt gestremd voor treinverkeer. Gelet op de ervaringen in het verleden vrees ik met vreze dat er wel te weinig bussen beschikbaar zullen zijn om de mensen te vervoeren. Op deze manier krijg je de, door Corona, verloren reizigers nooit meer terug.

Half maart lag de Brabantroute er ook al tien dagen uit toen er grootschalige werkzaamheden waren tussen Eindhoven en Venlo. Mij bekruipt het gevoel dat men alles naar de dag aan het halen is waardoor de reizigers het nakijken hebben.
Volkomen mee eens. In de jaren negentig werd het vernieuwen van de bovenbouw in de nachturen gedaan en kon men 250 meter vernieuwen per nacht. Destijds kon het ook, dus waarom nu niet meer. Op deze wijze is het spoor nooit een redelijk alternatief, iets wat naar mijn mening ook nooit is.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » za 13 apr 2024, 9:18

Rogier schreef: za 13 apr 2024, 7:36 Destijds kon het ook, dus waarom nu niet meer.
Personeel.

Bijna niemand wil meer in de nachtelijke uren werken, zeker niet als je in de technieksector de banen voor het uitkiezen hebt.

En er zijn vast mensen te vinden, als je ze het dubbele betaalt. Maar ja, dat willen we ook niet.

Taran 5
stadsweg

Bericht door Taran 5 » za 13 apr 2024, 9:25

Victor schreef: vr 12 apr 2024, 23:52 Of bedoel je deze. Ook Oosterhoutseweg. Alle wegen leiden naar Oosterhout ;)
Ja dat kunnen er 2, welke Oosterhout :hm: ?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 13 apr 2024, 10:16

PeterSchoeber schreef: vr 12 apr 2024, 22:14 Waar zouden wij zijn zonder de trein? ProRail kondigt voor volgend weekeinde, vanaf vrijdag de 19 tot en met de zondag, extra werkzaamheden aan tussen Arnhem en Nijmegen.
Mooi. Ik had plannen om donderdag de 18e naar Nijmegen te reizen. Dan kom ik hier mooi onderuit :)

(En ja, je kunt ook altijd vanuit Rotterdam via Breda en Den Bosch reizen).

Autosnelwegen.net

Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier » za 13 apr 2024, 17:33

Piles schreef: za 13 apr 2024, 9:18
Rogier schreef: za 13 apr 2024, 7:36 Destijds kon het ook, dus waarom nu niet meer.
Personeel.

Bijna niemand wil meer in de nachtelijke uren werken, zeker niet als je in de technieksector de banen voor het uitkiezen hebt.

En er zijn vast mensen te vinden, als je ze het dubbele betaalt. Maar ja, dat willen we ook niet.
Hier heb je inderdaad een punt.