Het wel en wee van het OV
Moderator: Moderatoren
-
Sondermaut
- verkeersader
Re: Het wel en wee van het OV
Tegenwoordig schijnt vooral het tonen van juiste overstapinformatie nogal eens mis te gaan. Die loopt regelmatig vast op een vorig station, waardoor je de koddige situatie kan krijgen van een trein die om 16:31 in Middelburg aankomt, waar je dan kan overstappen op een Intercity naar Zwolle die om 14:27 van spoor 3a vertrekt... 
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Groningen/Leeuwarden - Den Haag (eindpunt was in 2024 nog Rotterdam) gaat via Amersfoort en Utrecht. Het heeft weinig zin om nieuw materieel dat 200 km/u kan in te zetten op een traject waar nergens harder dan 140 gereden kan worden.verfmeer95 schreef: wo 23 jul 2025, 10:50De Intercity Direct Rotterdam - Schiphol - Lelystad zal in de toekomst doorgetrokken worden naar Groningen en Leeuwarden. De IC's via Utrecht blijven voor zover ik weet met normaal intercitymaterieel rijden.sven_engelen schreef: wo 23 jul 2025, 10:40Ik zag ze afgelopen weekend frequent rijden tussen Amsterdam en Almere. Was het niet de bedoeling dat de IC Groningen-Den Haag/Rotterdam vanaf een bepaald moment met de ICNG gaan rijden?Chris schreef: wo 23 jul 2025, 9:54 In Zwolle zie ik wel frequent nieuwe ICNG stellen binnenkomen, gistermiddag nog eentje.
Lelystad-Zwolle heeft trouwens een maximumsnelheid van 160. Dit kan alleen met treinen die rijden onder ERTMS in plaats van ATB. Sinds een poosje wordt die snelheid ook daadwerkelijk gehaald binnen reizigersdienst door de SNG's van de sprinter Lelystad-Leeuwarden. Zodra de IC Direct wordt doorgetrokken naar Groningen en Leeuwarden zullen ook die lijnen gaan profiteren van de hogere snelheid.
-
Piles
- autoweg
Wat betreft de schermen: heel Nederland is vergroeid met zn telefoon, dus ik ben benieuwd hoeveel mensen nog op de schermen in de trein kijken ipv in de app.
-
Chris
- Moderator
Ik heb deze week twee keer de SNG op dat traject genomen, maar geen maximumsnelheid van 160 km/h gezien op de schermen. Hij gaat 138 ongeveer.Schelpenpaadje schreef: wo 23 jul 2025, 23:11Lelystad-Zwolle heeft trouwens een maximumsnelheid van 160. Dit kan alleen met treinen die rijden onder ERTMS in plaats van ATB. Sinds een poosje wordt die snelheid ook daadwerkelijk gehaald binnen reizigersdienst door de SNG's van de sprinter Lelystad-Leeuwarden.
Wat wel opviel is dat bij Kampen Zuid en Dronten de P+R bij het station helemaal vol stond, ik denk dat dit Schipholreizigers zijn die daar lang parkeren en dan met de trein gaan. Die P+R is gratis en je parkeert daar denk ik met een meer gerust gevoel je auto wat langer dan ergens in een wijk langs de rest van de spoorlijn richting Amsterdam.
-
Mark
- Forumbeheerder
Hangt ervan af of de machinist gekwalificeerd is om onder ERTMS te rijden. Dat is (nog) niet bij allen het geval.Chris schreef: do 24 jul 2025, 19:12Ik heb deze week twee keer de SNG op dat traject genomen, maar geen maximumsnelheid van 160 km/h gezien op de schermen. Hij gaat 138 ongeveer.Schelpenpaadje schreef: wo 23 jul 2025, 23:11Lelystad-Zwolle heeft trouwens een maximumsnelheid van 160. Dit kan alleen met treinen die rijden onder ERTMS in plaats van ATB. Sinds een poosje wordt die snelheid ook daadwerkelijk gehaald binnen reizigersdienst door de SNG's van de sprinter Lelystad-Leeuwarden.
Ben jij al lid van de Vereniging Wegenforum? • Wegenforum updates • #A4ZuidNu!
-
verfmeer95
- expressweg
Lelystad - Zwolle heeft een maximumsnelheid van 200 km/u, met uitzondering van de bocht bij Kampen-Zuid. Daar is de ICNG dus supergeschikt voor.Schelpenpaadje schreef: wo 23 jul 2025, 23:11Groningen/Leeuwarden - Den Haag (eindpunt was in 2024 nog Rotterdam) gaat via Amersfoort en Utrecht. Het heeft weinig zin om nieuw materieel dat 200 km/u kan in te zetten op een traject waar nergens harder dan 140 gereden kan worden.verfmeer95 schreef: wo 23 jul 2025, 10:50 De Intercity Direct Rotterdam - Schiphol - Lelystad zal in de toekomst doorgetrokken worden naar Groningen en Leeuwarden. De IC's via Utrecht blijven voor zover ik weet met normaal intercitymaterieel rijden.
Lelystad-Zwolle heeft trouwens een maximumsnelheid van 160. Dit kan alleen met treinen die rijden onder ERTMS in plaats van ATB. Sinds een poosje wordt die snelheid ook daadwerkelijk gehaald binnen reizigersdienst door de SNG's van de sprinter Lelystad-Leeuwarden. Zodra de IC Direct wordt doorgetrokken naar Groningen en Leeuwarden zullen ook die lijnen gaan profiteren van de hogere snelheid.
-
Chris
- Moderator
Is dat überhaupt in te passen in de dienstregeling? Op de Hanzelijn rijden bijna geen goederentreinen, in de regel alleen 2 x per uur een intercity en 2 x per uur een sprinter. En soms een omgeleide trein, zoals de Berliner en heel incidenteel een ÖBB Nightjet.
De baanvakstabiliteit tussen Kampen Zuid en Hattemerbroek lijkt ook niet geweldig te zijn, met name dubbeldekkers slingeren nogal, wat door verzakkingen lijkt te komen.
De baanvakstabiliteit tussen Kampen Zuid en Hattemerbroek lijkt ook niet geweldig te zijn, met name dubbeldekkers slingeren nogal, wat door verzakkingen lijkt te komen.
-
Rogier
- 2x2 autosnelweg
Die verzakkingen zijn dmv het opnieuw onderstoppen van het spoor te verhelpen. Het baanlichaam zelf voldoet wel, is extra breed uitgevoerd om die reden.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
De huidige maximumsnelheid op de Hanzelijn onder ERTMS is 160. Inderdaad kan deze nog niet door elke machinist en met elk materieel worden bereikt.
Steeds meer machinisten zijn bevoegd om te rijden onder ERTMS. Ook een deel van de VIRM's (of alle?) zijn voorzien van dit beveiligingssysteem. Zodoende zouden ook sommige intercities van de hogere snelheid moeten kunnen profiteren, hoewel op dit traject voornamelijk met ICM wordt gereden.
Het baanvak ligt er op bepaalde delen inderdaad belabberd bij. Of er daarom nog geen 200 km/u gereden wordt, weet ik niet. In elk geval is het comfort bij 160 in de enkeldeks SNG goed te doen. Ik had veel slechter verwacht, eigenlijk is er geen verschil met 140 merkbaar.
Er zijn meer baanvakken waar je alle kanten op wordt geslingerd. Utrecht-Gouda en Utrecht-Abcoude zijn ook niet best.
Steeds meer machinisten zijn bevoegd om te rijden onder ERTMS. Ook een deel van de VIRM's (of alle?) zijn voorzien van dit beveiligingssysteem. Zodoende zouden ook sommige intercities van de hogere snelheid moeten kunnen profiteren, hoewel op dit traject voornamelijk met ICM wordt gereden.
Het baanvak ligt er op bepaalde delen inderdaad belabberd bij. Of er daarom nog geen 200 km/u gereden wordt, weet ik niet. In elk geval is het comfort bij 160 in de enkeldeks SNG goed te doen. Ik had veel slechter verwacht, eigenlijk is er geen verschil met 140 merkbaar.
Er zijn meer baanvakken waar je alle kanten op wordt geslingerd. Utrecht-Gouda en Utrecht-Abcoude zijn ook niet best.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Voor zover ik weet is Lelystad-Zwolle nog steeds niet vrijgegeven voor 200 km/h in reguliere exploitatie. Jaren geleden was er sprake van geweest om Amsterdam-Utrecht voor Thalys en ICE treinen naar max. 200 km/h op te plussen, maar ook dat is volgens mij nooit geëffectueerd. Dat heeft overigens ook te maken met de notoir slechte bodem daar waardoor het veel te veel geld kost om het te onderhouden voor die maximum snelheid.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Taran 5
- verkeersader
Na Breda-Tilburg zullen ook de masten tussen Roosendaal en Lage Zwaluwe moeten wijken voor nieuwe masten.
https://www.prorail.nl/nieuws/bam-rail- ... roosendaal
https://www.prorail.nl/nieuws/bam-rail- ... roosendaal
-
Starlet
- stadsweg
-
PeterSchoeber
- autoweg
Het probleem van de betonnen bovenleidingsportalen speelt al jaren maar onlangs pas is de beslissing genomen om tot grootschalige vervanging over te gaan. Omdat men vaak lang, tot meerdere jaren, vooruit plant zal het plan om te gaan vervangen net te laat zijn goedgekeurd om dit nog te kunnen combineren.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
Chris
- Moderator
SAIL Amsterdam logo op de vertrekborden naar Amsterdam Centraal.
NS zet ook extra lange treinen in van en naar Amsterdam Centraal.

Amsterdam Sail NS by European Roads, on Flickr
NS zet ook extra lange treinen in van en naar Amsterdam Centraal.

Amsterdam Sail NS by European Roads, on Flickr
-
Wouter N14
- Moderator
Ja en op de lijn naar Vlissingen is de snelle IC afgeschaft en is de dienstregeling van de andere twee diensten aangepast.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
En Breda krijgt vanaf december elk uur een rechtstreekse verbinding met Zeeland v.v.
-
Steptimer
- autoweg
^
Volgens mij zelfs: Zwolle - Vlissingen.
Kleine kanttekening: helaas als stoptrein in Zeeland, maar het is in ieder geval fijn om meer over te hoeven stappen.
Volgens mij zelfs: Zwolle - Vlissingen.
Kleine kanttekening: helaas als stoptrein in Zeeland, maar het is in ieder geval fijn om meer over te hoeven stappen.
-
Victor
- autoweg
Oude tijden keren terug dan, lijn F uit het spoorboekje
(behalve dan dat het geen stoptrein meer is tussen Tilburg en Breda)
-
Steptimer
- autoweg
^
Hoelang geleden? Ik heb die tijden niet meegemaakt (maar weet ervan)
De oude Intercity Vlissingen - Amsterdam herinner ik me daarentegen nog goed: stopte in de Randstad alleen in Dordrecht, Rotterdam Centraal, Den Haag Hollands Spoor, Leiden, Schiphol en Amsterdam centraal. Toen de Fyra ging rijden is het in Zeeland helemaal de verkeerde kant opgegaan: de snelle Intercity Vlissingen - Amsterdam werd een verkapte stoptrein/sneltrein. In Zeeland stopte de 'Intercity' overal. In de Randstad stopte de 'Intercity', in veel meer plaatsen + niet meer via Schiphol, maar via Haarlem.
De oude Intercity Vlissingen - Amsterdam herinner ik me daarentegen nog goed: stopte in de Randstad alleen in Dordrecht, Rotterdam Centraal, Den Haag Hollands Spoor, Leiden, Schiphol en Amsterdam centraal. Toen de Fyra ging rijden is het in Zeeland helemaal de verkeerde kant opgegaan: de snelle Intercity Vlissingen - Amsterdam werd een verkapte stoptrein/sneltrein. In Zeeland stopte de 'Intercity' overal. In de Randstad stopte de 'Intercity', in veel meer plaatsen + niet meer via Schiphol, maar via Haarlem.
-
Thom
- verkeersader
Ik stap liever minder vaak overSteptimer schreef: do 21 aug 2025, 22:13 Kleine kanttekening: helaas als stoptrein in Zeeland, maar het is in ieder geval fijn om meer over te hoeven stappen.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Ja, lag er tussen Rotterdam en Schiphol maar een snel spoor, waardoor je tussen Zeeland, West-Brabant en de Drechtsteden en Amsterdam je al die extra tussenstops kon uitsparen.Steptimer schreef: do 21 aug 2025, 23:30 ^
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Wouter N14
- Moderator
Dat heeft niks met Sail te maken.waldo79 schreef: do 21 aug 2025, 21:54 En Breda krijgt vanaf december elk uur een rechtstreekse verbinding met Zeeland v.v.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Ik reageer ook niet op Sail, maar ga in op jouw post over de Zeeuwse lijn 
-
Wouter N14
- Moderator
Ja en die post heeft alleen maar te maken met Sail, omdat het een afwijking is van de reguliere dienstregeling. De koppeling van de Zeeuwse sprinter met de IC naar Zwolle wordt onderdeel van de reguliere dienstregeling.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Jablan
- stadsweg
Volgens Wiki 1988. Verder historisch rondneuzen geeft de reden. De trein met locomotief en rijtuigen kwam aan in Vlissingen om 56 minuten later pas terug te gaan. Met treinstellen kon de keertijd naar 4 minuten.Steptimer schreef: do 21 aug 2025, 23:30Hoelang geleden? Ik heb die tijden niet meegemaakt (maar weet ervan)
De treinen Zeeland - Amsterdam zijn eind 2012 een kwartier langzamer geworden met de toevoeging van vele stops.
-
Steptimer
- autoweg
^
Sinds enkele jaren rijdt er een snellere Intercity door Zeeland (stopt slechts in 3 Zeeuwse steden). Met deze Intercity is het misschien een kwartier trager dan in 2012. Maar de andere Intercity die overal stopt (in Zeeland), is volgens mij minstens een half uur trager.
Ooit waren er plannen om de Intercity Direct door de trekken naar Vlissingen, als compensatie voor de misgelopen kazerne. Maar die plannen zijn helaas geannuleerd.
Een rechtstreekse verbinding met Breda en Zwolle komt er voor in de plaats.
Sinds enkele jaren rijdt er een snellere Intercity door Zeeland (stopt slechts in 3 Zeeuwse steden). Met deze Intercity is het misschien een kwartier trager dan in 2012. Maar de andere Intercity die overal stopt (in Zeeland), is volgens mij minstens een half uur trager.
Ooit waren er plannen om de Intercity Direct door de trekken naar Vlissingen, als compensatie voor de misgelopen kazerne. Maar die plannen zijn helaas geannuleerd.
Een rechtstreekse verbinding met Breda en Zwolle komt er voor in de plaats.
-
Wouter N14
- Moderator
En een deel van de langere reistijd is nu vanwege de slechte fundering (o.i.d.) ten oosten van Rilland. Daar wordt nu iets van max 80 gereden.
-
Steptimer
- autoweg
^
Klopt, ik doelde op heel het traject van Vlissingen tot Amsterdam.
In de oude situatie was het van Goes naar Amsterdam 2 uur en 10 minuten kan ik me nog herinneren.
In ieder geval fijn dat Kruiningen - Yerseke de Intercity status niet heeft teruggekregen (de gemeente Reimerswaal wilde dat de snellere Intercity ook zou stoppen in Kruiningen - Yerseke).
Klopt, ik doelde op heel het traject van Vlissingen tot Amsterdam.
In de oude situatie was het van Goes naar Amsterdam 2 uur en 10 minuten kan ik me nog herinneren.
In ieder geval fijn dat Kruiningen - Yerseke de Intercity status niet heeft teruggekregen (de gemeente Reimerswaal wilde dat de snellere Intercity ook zou stoppen in Kruiningen - Yerseke).
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Tot het beëindigen van de veerdienst naar Perkpolder was er lijkt me meer vraag naar een stop in Kruiningen-Yerseke.