Tussen Dordrecht en Amsterdam is het aantal tussenstops inderdaad van 4 naar 10 gegaan. Maar richting Schiphol en Amsterdam kan je nu wel de ICD nemen. Van Goes naar Amsterdam Centraal ben je nu ondanks de twee overstappen 2 uur en 12 minuten onderweg. Naar Amsterdam Zuid kost het je zelfs maar 1 uur en 57 minuten.Steptimer schreef: vr 22 aug 2025, 16:08 ^
Klopt, ik doelde op heel het traject van Vlissingen tot Amsterdam.
In de oude situatie was het van Goes naar Amsterdam 2 uur en 10 minuten kan ik me nog herinneren.
Het wel en wee van het OV
Moderator: Moderatoren
-
verfmeer95
- expressweg
Re: Het wel en wee van het OV
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Ik moest vanmiddag in het centrum van Utrecht zijn en besloot eens de tram te pakken. Geparkeerd bij P+R Science Park en met de tram naar Utrecht-Centaal. Ging probleemloos: € 7,50 voor parkeren inclusief een retourtje met de tram. Best geinig, die tram.
De trein vanuit Bunnik is echter sneller én goedkoper.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Chris schreef: do 24 jul 2025, 19:33 De baanvakstabiliteit tussen Kampen Zuid en Hattemerbroek lijkt ook niet geweldig te zijn, met name dubbeldekkers slingeren nogal, wat door verzakkingen lijkt te komen.
Rogier schreef: do 24 jul 2025, 20:57 Die verzakkingen zijn dmv het opnieuw onderstoppen van het spoor te verhelpen. Het baanlichaam zelf voldoet wel, is extra breed uitgevoerd om die reden.
Rond het weekend van 10 augustus zijn er werkzaamheden geweest op een gedeelte van de Hanzelijn. Een stopmachine heeft ervoor gezorgd dat het spoor er weer redelijk bijligt.Schelpenpaadje schreef: do 24 jul 2025, 21:06 Het baanvak ligt er op bepaalde delen inderdaad belabberd bij. Of er daarom nog geen 200 km/u gereden wordt, weet ik niet. In elk geval is het comfort bij 160 in de enkeldeks SNG goed te doen. Ik had veel slechter verwacht, eigenlijk is er geen verschil met 140 merkbaar.
Er zijn meer baanvakken waar je alle kanten op wordt geslingerd. Utrecht-Gouda en Utrecht-Abcoude zijn ook niet best.
Of de slechte ligging simpel op te lossen viel met wat extra grind, of dat er meer fundamentele problemen zijn (instabiele ondergrond) dat zal de komende maanden gaan blijken. Zoals dat ook geldt voor de herstelwerkzaamheden die deze week tussen Utrecht en 's Hertogenbosch zijn uitgevoerd.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Als ik met de auto naar het centrum van Utrecht zou zijn gegaan en daar had geparkeerd, dan was ik een klein fortuin aan parkeerkosten kwijt geweest.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Starlet
- stadsweg
Wat dus gewoon veel en veel te langzaam is.verfmeer95 schreef: vr 22 aug 2025, 17:07Tussen Dordrecht en Amsterdam is het aantal tussenstops inderdaad van 4 naar 10 gegaan. Maar richting Schiphol en Amsterdam kan je nu wel de ICD nemen. Van Goes naar Amsterdam Centraal ben je nu ondanks de twee overstappen 2 uur en 12 minuten onderweg. Naar Amsterdam Zuid kost het je zelfs maar 1 uur en 57 minuten.Steptimer schreef: vr 22 aug 2025, 16:08 ^
Klopt, ik doelde op heel het traject van Vlissingen tot Amsterdam.
In de oude situatie was het van Goes naar Amsterdam 2 uur en 10 minuten kan ik me nog herinneren.
Op 24 mei 1999 was je voor dezelfde reis (Goes --> Amsterdam CS) 2 uur en 17 minuten onderweg. Dat is slechts 5 minuten langer.
Vertrektijd Goes: 7:46
Aankomst Amsterdam CS: 10:03
Frequentie: uurdienst
Kijk voor de gein maar eens op www.digiron.nl/nsdos/
-
verfmeer95
- expressweg
In 1999 bestond de Zuidas nog niet en had Almere maar 60% van het aantal inwoners van vandaag. Logisch dus dat die verbindingen nu meer prioriteit krijgen dan 26 jaar geleden.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Al is die focus op Amsterdam en Schiphol misschien ook wat willekeurig, maar de hoofdstad en de grootste luchthaven spreken natuurlijk redelijk tot de verbeelding. Vanuit Zuidwest-Nederland geredeneerd is het echt niet zo’n gekke gedachte dat de intercity van Vlissingen naar Amsterdam Centraal ook best bij Rotterdam rechtdoor over het HSL-spoor naar Schiphol zou kunnen gaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
verfmeer95
- expressweg
Vanaf Schiphol zie je dat er nu meer reizigers richting Amsterdam-Zuid gaan dan richting Amsterdam Centraal. Dat komt simpelweg omdat Amsterdam Centraal aan de noordzijde van de stad ligt en je vanuit het zuiden dus aan het omreizen bent. Na de opening van de Noord-Zuidlijn zijn er nog maar weinig delen van Amsterdam waarvoor je vanuit Rotterdam via Amsterdam Centraal reist.
En de vraag is sowieso hoeveel reizigers er vanuit Zeeland richting Amsterdam reizen. Is het aantal reizigers dat in Delft, Den Haag of Leiden moet zijn niet veel groter? Die reizigers gaan er allemaal op achteruit als je de IC vanuit Vlissingen over de HSL naar Amsterdam stuurt.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
-
verfmeer95
- expressweg
Uiteindelijk is het allemaal de vraag wie je als NS wil bedienen. En daar zie je dat de NS duidelijk gekozen heeft voor de reiziger op de middellange afstand die niet flexibel qua vertrek- en aankomsttijd. Dus rijden er op de belangrijkste spoorwegen in Nederland nu iedere 10 minuten een trein, ondanks het feit dat de reistijden er op veel trajecten iets op achteruit zijn gegaan.
-
Wouter N14
- Moderator
Gebeurt dat dan? Het merendeel van de Zeeuwse reizigers hoeft niet verder dan Roosendaal, om vanaf daar verder Brabant in te reizen. Voor de meeste anderen is Rotterdam ver genoeg, al heb ik nu toevallig ook een collega uit Delft. Het is denk ik juist andersom dat dagjesmensen uit "De Randstad" goed bediend worden met een rechtstreekse IC naar Zeeland. En het is NS die om praktische redenen de voorkeur heeft voor lange lijnen, zo zullen er ook weinig mensen zijn die regelmatig de volledige rit Roosendaal - Zwolle maken.verfmeer95 schreef: zo 24 aug 2025, 15:10Ik vind het bijzonder dat Zeeuwen maar op die verbinding naar Amsterdam Centraal blijven focussen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
verfmeer95
- expressweg
-
RikB
- stadsweg
Een zeeuw woont graag in Zeeland.
Jarenlang dezelfde reizigers uit Vlissingen en Middelburg de dagelijkse rit naar Schiphol zien maken. Knap dat ze dat volhielden. Mijn reistijd moet niet over het uur heen gaan enkele reis!
Dus ja, er is zeker een markt voor forenzen vanuit Zeeland diep de Randstad in.
Jarenlang dezelfde reizigers uit Vlissingen en Middelburg de dagelijkse rit naar Schiphol zien maken. Knap dat ze dat volhielden. Mijn reistijd moet niet over het uur heen gaan enkele reis!
Dus ja, er is zeker een markt voor forenzen vanuit Zeeland diep de Randstad in.
-
Egbert
- expressweg
Dagjesreizigers zijn opportuniteitsreizigers. Die gaan ergens met de trein heen omdat het met de trein makkelijk kan. Gaat het niet met de trein, gaan ze gewoon ergens anders heen.verfmeer95 schreef: ma 25 aug 2025, 12:21Toen enkele jaren geleden de NS besloot dat de IC uit Vlissingen via Haarlem ipv via Schiphol zou rijden, kwamen de klachten enkel uit de Zeeuwse media en de Zeeuwse politiek. Er zullen maar weinig reizigers echt last van hebben gehad, maar toch was het een hot issue en symbool van "de manier hoe de rest van Nederland Zeeland steeds weer achterstelt".
Andersom zijn forenzen gebonden aan hun bestemming. Als er jarenlang een trein naar bestemming X gaat, dan bouwt dat een klantenkring op. Als die trein opeens naar Y gaat, waar vroeger geen (goede) verbinding heen ging, dan klaagt iedereen die naar X moet dat ze nu moeten overstappen, maar niemand die naar Y gaat roert zich want a) dat is geen klacht dus dat doen ze niet en b) die reizigers zijn er in veeeeel mindere mate omdat dat geen handige verbinding was.
NS denkt "reiziger is reiziger" en denkt dat het de reiziger worst is hoe hij op zijn bestemming komt.
Ook dat hele corridordenken dat NS is opgelegd door Prorail is gewoon slecht. Ik weet zeker dat elk uur een trein naar X en elk uur een trein naar Y meer reizigers trekt dan 2x per uur een trein naar X en 2x per uur een vervelende verbinding naar Y.
-
BHJ
- verkeersader
Ik heb jarenlang voor mn studie vanuit Zeeland dagelijks richting Eindhoven gereisd met de trein. Ik blijf me toch verbazen dat de overstap op Roosendaal in de richting van Breda zo slecht is/was. Heb meermaals weken gehad dat ik die overstap bijna dagelijks miste, tot wel 4 of meer keer per week een half uur extra. Denk dat er qua reizigers ook zeker vraag is naar een betere aansluiting daar richting Breda dan naar een snellere lijn naar Amsterdam.
Discussieren is de kunst van het weglaten.
-
Wouter N14
- Moderator
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Jablan
- dorpsstraat
BHJ heeft het over de praktijk, waarbij een 'prima' aansluiting bij een kleine vertraging al wordt gemist.
Dankzij (1) de vele weekendwerkzaamheden zijn er weinig dagjesreizigers meer en (2) Covid zijn er nogal wat ex-treinreizigers, die nu een eigen auto hebben en absoluut niet meer met het OV gaan.
Het zou al een enorme verbetering zijn als de reisplanner op de NS-Site de optie 'aantal personen/kinderen' kent en je zo direct het passende kaartje kunt kopen of bij een automaat weet wat voor kaartje je moet hebben.Egbert schreef: ma 25 aug 2025, 14:34Dagjesreizigers zijn opportuniteitsreizigers. Die gaan ergens met de trein heen omdat het met de trein makkelijk kan. Gaat het niet met de trein, gaan ze gewoon ergens anders heen.
Dankzij (1) de vele weekendwerkzaamheden zijn er weinig dagjesreizigers meer en (2) Covid zijn er nogal wat ex-treinreizigers, die nu een eigen auto hebben en absoluut niet meer met het OV gaan.
Of een stabiele dienstregeling met elke dag dezelfde vertrek/aankomsttijden, met maximaal kwartierdiensten en alleen in de echte spits extra IC's/stoptreinen. Of (naar Zwitsers voorbeeld) treinen splitsen en combineren.Egbert schreef: ma 25 aug 2025, 14:34Ook dat hele corridordenken dat NS is opgelegd door Prorail is gewoon slecht. Ik weet zeker dat elk uur een trein naar X en elk uur een trein naar Y meer reizigers trekt dan 2x per uur een trein naar X en 2x per uur een vervelende verbinding naar Y.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Dat komt overal voor. In Hoogeveen zaten ze ook te klagen toen de dienstregeling werd aangepast en ze hun directe verbinding met Schiphol verloren. Zelfs toen bleek dat er in de praktijk minder dan 50 reizigers per dag waren die die reis maakten, en de meeste reizigers vanuit Hoogeveen sowieso niet verder dan Zwolle reisden.verfmeer95 schreef: ma 25 aug 2025, 12:21Toen enkele jaren geleden de NS besloot dat de IC uit Vlissingen via Haarlem ipv via Schiphol zou rijden, kwamen de klachten enkel uit de Zeeuwse media en de Zeeuwse politiek. Er zullen maar weinig reizigers echt last van hebben gehad, maar toch was het een hot issue en symbool van "de manier hoe de rest van Nederland Zeeland steeds weer achterstelt".
Voor de volledigheid: tussen Groningen en Zwolle rijden nu 2 IC's en 2 stoptreinen per uur. Voorheen was dat 1 echte IC, 1 IC die tussen Groningen en Zwolle op alle stations stopte en dus doorreed naar Schiphol en Den Haag, en 1 stoptrein.
-
Steptimer
- autoweg
Zeeuwen vonden de rechtstreekse verbinding met Schiphol fijn. Via Haarlem in plaats van Schiphol in combinatie met de vele stopplekken is het een behoorlijke achteruitgang.
Volgens mij is Zeeland zelfs de enige provincie zonder rechtstreekse verbinding met Schiphol. De klachten zijn in die zin volkomen terecht.
De rechtstreekse verbinding met Breda en Tilburg vanaf eind 2025 is voor veel Zeeuwen daarentegen goed nieuws.
Verder dan Tilburg zullen er niet zoveel Zeeuwen reizen, vermoed ik, op wat dagjes mensen en een relatief klein aantal studenten die in Den Bosch of Nijmegen studeren na.
Volgens mij is Zeeland zelfs de enige provincie zonder rechtstreekse verbinding met Schiphol. De klachten zijn in die zin volkomen terecht.
De rechtstreekse verbinding met Breda en Tilburg vanaf eind 2025 is voor veel Zeeuwen daarentegen goed nieuws.
Verder dan Tilburg zullen er niet zoveel Zeeuwen reizen, vermoed ik, op wat dagjes mensen en een relatief klein aantal studenten die in Den Bosch of Nijmegen studeren na.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
En bij Limburg is het alleen vanaf Venlo. Maar daar heb je natuurlijk niks aan als je in andere grotere Limburgse steden als Maastricht, Heerlen, Sittard, Roermond of Weert woont. Provincies zeggen wat dat betreft niet zoveel. Vanuit Enschede, Hengelo en Almelo kun je ook niet meer rechtstreeks naar Schiphol. En in de regio Twente wonen beduidend meer mensen dan in heel Zeeland.Steptimer schreef: di 26 aug 2025, 12:52 Zeeuwen vonden de rechtstreekse verbinding met Schiphol fijn. Via Haarlem in plaats van Schiphol in combinatie met de vele stopplekken is het een behoorlijke achteruitgang.
Sinds de opening van de HSL is het vanuit Zeeland sowieso al sneller om in Rotterdam over te stappen op een Intercity direct. Dat is een overstap op hetzelfde perron ook nog.
Hoeveel reizigers zouden er nou op dagelijkse basis zijn van de Zeeuwse IC-stations naar Schiphol? Dat kunnen nooit enorm aantallen zijn. Je kunt, mede door de beperkte capaciteit van de Schipholspoortunnel, niet elke provincie en zelfs niet elke grote stad een rechtstreekse verbinding met Schiphol geven. Maar heel veel is geoptimaliseerd met cross-platform overstappen.
-
Steptimer
- autoweg
^
Geen idee. Zeeuwen die op vakantie gaan met het vliegtuig. Ik weet dat men de rechtstreekse verbinding fijn vond.
Het is jammer dat het plan om de hoge snelheidstrein door te trekken naar Zeeland niet doorgaat. De plannen waren mooi, maar weinig mensen uit de regio geloofden erin en dat blijkt terecht.
Geen idee. Zeeuwen die op vakantie gaan met het vliegtuig. Ik weet dat men de rechtstreekse verbinding fijn vond.
Het is jammer dat het plan om de hoge snelheidstrein door te trekken naar Zeeland niet doorgaat. De plannen waren mooi, maar weinig mensen uit de regio geloofden erin en dat blijkt terecht.
Laatst gewijzigd door Steptimer op di 26 aug 2025, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Sondermaut
- verkeersader
Waarom zou het mij niets verbazen als Zeeuwen net als Zuid-Limburgers eerder vanaf Zaventem vliegen dan vanaf Schiphol?
-
Joshua
- autoweg
Er is trouwens een spoorlijn gepland tussen Gent & Terneuzen. Oorspronkelijk goederen en passagier, uiteindelijk alleen nog goederen op planning.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
verfmeer95
- expressweg
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Met de auto is het in elk geval veel dichterbij (vanuit Vlissingen gerekend). Met de trein wordt het wat bewerkelijker met een route via Roosendaal, waardoor je een half uur langer onderweg bent dan naar Schiphol.Sondermaut schreef: di 26 aug 2025, 18:48 Waarom zou het mij niets verbazen als Zeeuwen net als Zuid-Limburgers eerder vanaf Zaventem vliegen dan vanaf Schiphol?
-
Steptimer
- autoweg
Klopt, een deel gaat via Brussel. Vooral als men met het vliegtuig naar het Zuiden moet. Maar ik heb nog nooit gehoord dat er mensen vanuit Zeeland met de trein naar vliegveld Zaventem gingen (uurtje rijden vanuit Goes met de auto).Sondermaut schreef: di 26 aug 2025, 18:48 Waarom zou het mij niets verbazen als Zeeuwen net als Zuid-Limburgers eerder vanaf Zaventem vliegen dan vanaf Schiphol?
-
Joshua
- autoweg
De Zuid-Limburgers kunnen via Liège, als men met het vliegtuig naar/richting het Zuiden moet.
Zoveel liggen daar, maar ik heb het echt over deels een nieuwe spoorlijn: https://www.railghentterneuzen.eu/nl.verfmeer95 schreef: di 26 aug 2025, 20:39Die spoorlijn ligt er al sinds 1869 en is al die tijd in gebruik geweest. Sinds de jaren '50 enkel voor goederen naar Dow Chemical, maar nog steeds in gebruik.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Taran 5
- verkeersader
-
Egbert
- expressweg
Met dien verstande dat de spoorlijn tussen Gent en Terneuzen wel gebruikt wordt. Naar Sappi is één keer een trein geweest en daarna niet meer.
In zoverre is een reizigerstrein naar Terneuzen laten rijden niet zo bewerkelijk.
In zoverre is een reizigerstrein naar Terneuzen laten rijden niet zo bewerkelijk.