Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Wouter N14 »

Wat ik ook niet snap, is dat het al járen de bedoeling is dat we overstappen op seinloos ERMTS. Waarom dan nog zo'n megaoperatie starten met innovatieve seinen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Mooi te lezen dat ik niet de enigste ben die het overstappen, in het licht van het invoeren van ERMTS, niet snapt.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden
Jablan
dorpsstraat

Bericht door Jablan »

Weet iemand wie in het VK de seinen bouwt? Die zijn RGB, de nieuwe LED en goed zichtbaar.
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Ik weet niet wie de seinen in het VK ontworpen heeft, maar de lampen komen op mij sowieso al wat groter over in oppervlakte dan bij het NG-sein, en daarnaast krijgt de machinist in het VK op remafstand van het naderende sein in de cabine al een akoestisch signaal die aangeeft of een sein groen geeft, of wat anders dan groen toont. De Nederlandse ATB laat zich pas horen als het sein reeds gepasseerd is.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

https://www.ad.nl/binnenland/nieuwe-sei ... ~a2a00584/

https://archive.ph/qEiYc
Na een klachtenstroom van machinisten over het ‘speldenknopje in de verte’ trekt ProRail nu de stekker eruit en daagt de Duitse leverancier (Pintsch) voor de rechter. De schade loopt in de tientallen miljoenen euro’s.
Wouter N14
Moderator

^^ Toevallig voorgaande berichten gelezen?
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Oeps :oops:
Ik kwam het het tegen, en dacht dat het nieuws van vandaag was (en dus een volgende stap in de soap).
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Goed nieuws voor Brussel en Charleroi:

Het vooruitzicht om Charleroi in 35 minuten te verbinden met Brussel wordt concreet!

Dit is een essentiële evolutie voor de toekomst van Charleroi Métropole.

Elke gewonnen minuut tussen Charleroi en Brussel, is de aantrekkingskracht die is terug te vinden voor de metropool en de tijd die voor duizenden Carolos-pendelaars zijn gewonnen.

Voor gedetailleerde info:
1. Korte termijn (2026–2029) : In het kader van hvervoersplan 2026-2029 zal een herinvoering van snelle P-treinen 's morgens en 's avonds worden voorgesteld (46 minuten tussen Brussel-Zuid en Charleroi-Central)
2. Middellange termijn (2034) : Steun voor de infrastructuur van het GEN voor de aanleg van een Express trein in 35 minuten
3. Lange termijn (2050+): Studie over de overgang op vier sporen tussen Nijvel en Charleroi.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Sondermaut
verkeersader

Bij Meteren (Gelderland) heeft een aanrijding plaatsgevonden tussen een intercity en een vrachtwagen geladen met peren. De intercity die de vrachtwagen ramde is ook geschampt door een tegemoetkomende trein. Bij het ongeluk zijn wonder boven wonder slechts de vrachtwagenchauffeur en vier reizigers lichtgewond geraakt: https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a93f2f8c/

Het spoor tussen Geldermalsen en 's-Hertogenbosch is ten minste tot halverwege de avond gestremd.
PeterSchoeber
autoweg

^^ Dat was een "very close call" met die botsing in Meteren. 10 centimeter verder naar links voor het ontspoorde koprijtuig en de gevolgen waren niet te overzien geweest als de trein was opengereten.
Met vriendelijke groet,

Stefanuzz
verkeersader

Bericht door Stefanuzz »

Prognose van het herstel zou nu twee dagen zijn. Een flink aantal dwarsliggers (o.a. ook in de wissel) moeten vervangen worden. Toch wel forse schade aan de infra.

Groeten vanuit Meteren namens ondergetekende.

Afbeelding
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
PeterSchoeber
autoweg

^^ Was jij toevallig, al of niet voor ProRail, in de buurt dat jij zo'n actuele foto hebt kunnen maken?

Kleine aanvulling; inmiddels heeft ProRail de prognose voor herstel bijgesteld naar zondagmorgen 2 uur. Met 1 wissel, op betonnen dwarsliggers, en 1 km spoor waarvan de dwarsliggers kapot zijn is dit een forse tegenvaller. https://www.prorail.nl/nieuws/aanrijdin ... in-meteren voor het bijgewerkte verhaal van ProRail.
Met vriendelijke groet,

Wouter N14
Moderator

Het lijkt erop dat de beveiliging gewoon werkte, dus hoe krijg je dit nou voor elkaar...
PeterSchoeber
autoweg

^^ Om de een of andere, voor mij onbekende, redenen kon de chauffeur van de vrachtauto combinatie de overweg niet snel genoeg vrij maken toen de overweg in werking trad. De vraag zal t.z.t. wel beantwoord worden door de onderzoeksraad voor de veiligheid die, als ik de krant mag geloven, een onderzoek gaat instellen.

Wij kunnen er gevoeglijk vanuit gaan dat de overweginstallatie gewoon werkte, een storing in een overweginstallatie wordt direct gemeld bij de verkeersleiding die dan de nodige maatregelen kan nemen.
Met vriendelijke groet,

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ligt de spoorbaan wellicht iets hoger dan de weg zelf? Zo ja, dan kan een, zeker vol geladen, oplegger daarop blijven hangen. De bodemvrijheid kan in zo'n geval onvoldoende zijn om de overweg over te steken.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Hajo schreef: do 30 okt 2025, 19:37 Ligt de spoorbaan wellicht iets hoger dan de weg zelf?
Nee: https://maps.app.goo.gl/CNHJHee7wxUCvnZP6?g_st=ac
S3mv
woonerf

Bericht door S3mv »

Op Reddit is de volgende video geplaatst:
https://www.reddit.com/r/nederlands/com ... vanmorgen/

Ziet er bijzonder uit, ik kan aan de hand van de video niet helemaal zien wat er nou precies misgaat waardoor de vrachtwagen de hele tijd op de overweg heen en weer blijft rijden.
JB81
autoweg

Bericht door JB81 »

In de video haast niet te zien, maar direct na deze overweg ligt een haakse bocht naar rechts. Ook lijkt er nog een auto in de weg te staan.

Edit: als ik de beelden nogmaals bekijk lijkt de vrachtwagen juist de andere kant uit te rijden. Dat maakt het wel curieus ja.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De video is alweer verwijderd, maar het gaat denk ik om de beelden van de camera daar op de hoek?

Het leek alsof de chauffeur direct na de overweg linksaf moest slaan maar te laat zag dat hij die bocht niet zou halen en wijder moest maken. En daarom achteruit reed.
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

^^ Zo te zien wil de chauffeur achteruit dat zijstraatje in (aan onze kant van het spoor gezien vanuit de camera). Waarom weet ik niet en om midden op het spoor te staan steken is ook niet echt bepaald handig natuurlijk (zacht uitgedrukt).

Video staat ook op Dumpert: https://www.dumpert.nl/?selectedId=100136116_ee22aad2
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Er gebeurde enkele dagen geleden op 21 oktober ook een ongeval tussen een vrachtwagen en een trein in Gontrode, Merelbeke-Melle: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/10/21 ... n-botsing/.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
PeterSchoeber
autoweg

^^ Mooi, nou ja mooi, filmpje op Dumpert dat aan duidelijkheid niet veel te wensen overlaat. Geen idee waarom de chauffeur niet gelijk door reed toen de bomen begonnen te dalen. Er was dan nog voldoende tijd geweest om de overweg geheel vrij te maken.

De machinist van de trein zal de schrik van zijn leven hebben gekregen, komende uit een onoverzichtelijke boog een vrachtauto combinatie op het spoor zien staan. Veel tijd om te remmen was er niet voor hem of haar.
Met vriendelijke groet,

Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

keokiracer schreef: do 30 okt 2025, 22:01 ^^ Zo te zien wil de chauffeur achteruit dat zijstraatje in (aan onze kant van het spoor gezien vanuit de camera). Waarom weet ik niet en om midden op het spoor te staan steken is ook niet echt bepaald handig natuurlijk (zacht uitgedrukt).

Video staat ook op Dumpert: https://www.dumpert.nl/?selectedId=100136116_ee22aad2
Het zou mij niks verbazen als dat hij hier vaker keerde om zo terug te rijden naar het fruitbedrijf om, makkelijk, zgn. 'op de hand' de losput in te rijden / aan te dokken. Ik zie de alarmlichten ingeschakeld worden als de cabine het videobeeld in komt rijden.
PeterSchoeber schreef:(..) toevallig, al of niet voor ProRail, in de buurt dat jij zo'n actuele foto hebt kunnen maken? (..)
De nieuwbouw voor de Meteren aansluiting is vrij dichtbij natuurlijk. ;)
Stefanuzz
verkeersader

Bericht door Stefanuzz »

^^ Het project aan de andere kant van de Betuweroute heb ik vorige week nog bezocht... nu dus bij de overweg foto's gemaakt. En in dit geval ging het in opdracht van de afdeling communicatie. Uiteindelijk ben ik tot ±0:30u gebleven, Incidentenbestrijding was nog volop bezig met het afsleepgereed maken van de aanrijdingstrein. Het herstel van de sporen gaat nog meerdere dagen in beslag nemen, veel dwarsliggers die door de ontspoorde trein beschadigd zijn geraakt. Dat wordt nog aanpoten voor de onderhoudsaannemer.

Afbeelding
(De ontspoorde trein had geen halve meter verder naar het tegenspoor moeten 'ontsporen', anders was de ramp niet te overzien geweest... de tegentrein staat iets verderop in het donker)
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

keokiracer schreef: do 30 okt 2025, 22:01 Zo te zien wil de chauffeur achteruit dat zijstraatje in. Waarom weet ik niet en om midden op het spoor te staan steken is ook niet echt bepaald handig natuurlijk (zacht uitgedrukt).
Ik deel je analyse.

Serieus, hoe compleet debiel ben je als je:
A. Deze manoeuvre bedenkt;
B. Niet onmiddellijk de spoorwegovergang vrijmaakt door vooruit weg te rijden zodra de bellen beginnen te rinkelen?

Vrachtwagenrijbewijs inleveren en nooit meer teruggeven wat mij betreft... :booooos:
rene154
stadsweg

Bericht door rene154 »

Stefanuzz schreef: vr 31 okt 2025, 2:48
Afbeelding
(De ontspoorde trein had geen halve meter verder naar het tegenspoor moeten 'ontsporen', anders was de ramp niet te overzien geweest... de tegentrein staat iets verderop in het donker)
Brr we zijn hier echt aan een grote ramp ontsnapt. In 1 zo’n trein passen zomaar 400-600 personen. Ook al hoeven ze niet vol te zijn geweest natuurlijk.

Wat een mazzel dat het vooral bij materiële schade is gebleven.
Alain
expressweg

Bericht door Alain »

Seat Ibiza schreef: vr 31 okt 2025, 6:24Vrachtwagenrijbewijs inleveren en nooit meer teruggeven wat mij betreft... :booooos:
Voor het reagurende publiek kan de strafmaat natuurlijk nooit hoog genoeg zijn. En hoewel dit filmpje bij mij ook veel verbazing en nog meer vragen oproept, kan ik me ook wel voorstellen dat de paniek toeslaat in zo'n cabine als de spoorbomen omlaaggaan en van rationeel handelen geen sprake meer kan zijn. Nog even los van de vraag waarom hij uitgerekend op een overweg gaat steken.

Maar daar is een onderzoek voor bedoeld. Laten we dat rustig afwachten.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Alain schreef: vr 31 okt 2025, 9:16 ... kan ik me ook wel voorstellen dat de paniek toeslaat in zo'n cabine als de spoorbomen omlaaggaan en van rationeel handelen geen sprake meer kan zijn.
Een beroepschauffeur moet beter weten.
Alain
expressweg

Bericht door Alain »

Seat Ibiza schreef: vr 31 okt 2025, 10:30 Een beroepschauffeur...
...is uiteindelijk ook maar een mens.

Uit vermoedelijk een soort ramptoerisme kijk ik gretig naar afleveringen van Aircrash Investigation. Praktisch iedere ramp valt daar te herleiden tot menselijk falen van mensen die 'beter moeten weten'. En toch faalden ze daarin op dat moment, vrijwel nooit als bewuste keuze maar als opeenstapeling van ongelukkige acties met in dit geval helaas grote gevolgen.

Mijn punt is: houd je oordeel over de oorzaak en je uitspraak over de strafmaat even voor aan de borreltafel.
Sondermaut
verkeersader

In een panieksituatie verdwijnt bij veel mensen het vermogen om goed na te denken bij wat te doen. Een paar weken geleden besloot het personeel van een Krankentransport (het Duitse equivalent van een zorgambulance) de ambulance stil te zetten op een overweg bij Ahaus toen de toestand van de patiënt uit het niets verslechterde. Die overweg sloot en uiteindelijk werd de ambulance geramd door de aankomende trein. De patiënt is uiteindelijk overleden bij dat ongeluk. Daar had het personeel van het Krankentransport ook beter moeten weten, maar is het verwijtbaar dat mensen in paniek hun beslissingen niet meer helemaal helder overwegen?

Verder staan er op Dumpert legio voorbeelden van automobilisten die op een sluitende overweg staan en dan uit pure paniek gaan lopen stunten in plaats van door de slagboom heen te rijden, terwijl een beschadigde slagboom minder schade oplevert dan wanneer een trein een voertuig ramt, zoals ProRail terecht aangeeft.