Het wel en wee van het OV
Moderator: Moderatoren
-
Wouter N14
- Moderator
Re: Het wel en wee van het OV
Wat ik ook niet snap, is dat het al járen de bedoeling is dat we overstappen op seinloos ERMTS. Waarom dan nog zo'n megaoperatie starten met innovatieve seinen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
PeterSchoeber
- autoweg
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
-
Jablan
- dorpsstraat
Weet iemand wie in het VK de seinen bouwt? Die zijn RGB, de nieuwe LED en goed zichtbaar.
-
Sondermaut
- verkeersader
Ik weet niet wie de seinen in het VK ontworpen heeft, maar de lampen komen op mij sowieso al wat groter over in oppervlakte dan bij het NG-sein, en daarnaast krijgt de machinist in het VK op remafstand van het naderende sein in de cabine al een akoestisch signaal die aangeeft of een sein groen geeft, of wat anders dan groen toont. De Nederlandse ATB laat zich pas horen als het sein reeds gepasseerd is.
-
Piles
- autoweg
https://www.ad.nl/binnenland/nieuwe-sei ... ~a2a00584/
https://archive.ph/qEiYc
https://archive.ph/qEiYc
Na een klachtenstroom van machinisten over het ‘speldenknopje in de verte’ trekt ProRail nu de stekker eruit en daagt de Duitse leverancier (Pintsch) voor de rechter. De schade loopt in de tientallen miljoenen euro’s.
-
Wouter N14
- Moderator
-
Piles
- autoweg
Oeps
Ik kwam het het tegen, en dacht dat het nieuws van vandaag was (en dus een volgende stap in de soap).
Ik kwam het het tegen, en dacht dat het nieuws van vandaag was (en dus een volgende stap in de soap).
-
Joshua
- autoweg
Goed nieuws voor Brussel en Charleroi:
Het vooruitzicht om Charleroi in 35 minuten te verbinden met Brussel wordt concreet!
Dit is een essentiële evolutie voor de toekomst van Charleroi Métropole.
Elke gewonnen minuut tussen Charleroi en Brussel, is de aantrekkingskracht die is terug te vinden voor de metropool en de tijd die voor duizenden Carolos-pendelaars zijn gewonnen.
Voor gedetailleerde info:
1. Korte termijn (2026–2029) : In het kader van hvervoersplan 2026-2029 zal een herinvoering van snelle P-treinen 's morgens en 's avonds worden voorgesteld (46 minuten tussen Brussel-Zuid en Charleroi-Central)
2. Middellange termijn (2034) : Steun voor de infrastructuur van het GEN voor de aanleg van een Express trein in 35 minuten
3. Lange termijn (2050+): Studie over de overgang op vier sporen tussen Nijvel en Charleroi.
Het vooruitzicht om Charleroi in 35 minuten te verbinden met Brussel wordt concreet!
Dit is een essentiële evolutie voor de toekomst van Charleroi Métropole.
Elke gewonnen minuut tussen Charleroi en Brussel, is de aantrekkingskracht die is terug te vinden voor de metropool en de tijd die voor duizenden Carolos-pendelaars zijn gewonnen.
Voor gedetailleerde info:
1. Korte termijn (2026–2029) : In het kader van hvervoersplan 2026-2029 zal een herinvoering van snelle P-treinen 's morgens en 's avonds worden voorgesteld (46 minuten tussen Brussel-Zuid en Charleroi-Central)
2. Middellange termijn (2034) : Steun voor de infrastructuur van het GEN voor de aanleg van een Express trein in 35 minuten
3. Lange termijn (2050+): Studie over de overgang op vier sporen tussen Nijvel en Charleroi.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Sondermaut
- verkeersader
Bij Meteren (Gelderland) heeft een aanrijding plaatsgevonden tussen een intercity en een vrachtwagen geladen met peren. De intercity die de vrachtwagen ramde is ook geschampt door een tegemoetkomende trein. Bij het ongeluk zijn wonder boven wonder slechts de vrachtwagenchauffeur en vier reizigers lichtgewond geraakt: https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a93f2f8c/
Het spoor tussen Geldermalsen en 's-Hertogenbosch is ten minste tot halverwege de avond gestremd.
Het spoor tussen Geldermalsen en 's-Hertogenbosch is ten minste tot halverwege de avond gestremd.
-
PeterSchoeber
- autoweg
Met vriendelijke groet,
-
Stefanuzz
- verkeersader
Prognose van het herstel zou nu twee dagen zijn. Een flink aantal dwarsliggers (o.a. ook in de wissel) moeten vervangen worden. Toch wel forse schade aan de infra.
Groeten vanuit Meteren namens ondergetekende.

Groeten vanuit Meteren namens ondergetekende.
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
-
PeterSchoeber
- autoweg
Kleine aanvulling; inmiddels heeft ProRail de prognose voor herstel bijgesteld naar zondagmorgen 2 uur. Met 1 wissel, op betonnen dwarsliggers, en 1 km spoor waarvan de dwarsliggers kapot zijn is dit een forse tegenvaller. https://www.prorail.nl/nieuws/aanrijdin ... in-meteren voor het bijgewerkte verhaal van ProRail.
Met vriendelijke groet,
-
Wouter N14
- Moderator
Het lijkt erop dat de beveiliging gewoon werkte, dus hoe krijg je dit nou voor elkaar...
-
PeterSchoeber
- autoweg
Wij kunnen er gevoeglijk vanuit gaan dat de overweginstallatie gewoon werkte, een storing in een overweginstallatie wordt direct gemeld bij de verkeersleiding die dan de nodige maatregelen kan nemen.
Met vriendelijke groet,
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Ligt de spoorbaan wellicht iets hoger dan de weg zelf? Zo ja, dan kan een, zeker vol geladen, oplegger daarop blijven hangen. De bodemvrijheid kan in zo'n geval onvoldoende zijn om de overweg over te steken.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
-
S3mv
- woonerf
Op Reddit is de volgende video geplaatst:
https://www.reddit.com/r/nederlands/com ... vanmorgen/
Ziet er bijzonder uit, ik kan aan de hand van de video niet helemaal zien wat er nou precies misgaat waardoor de vrachtwagen de hele tijd op de overweg heen en weer blijft rijden.
https://www.reddit.com/r/nederlands/com ... vanmorgen/
Ziet er bijzonder uit, ik kan aan de hand van de video niet helemaal zien wat er nou precies misgaat waardoor de vrachtwagen de hele tijd op de overweg heen en weer blijft rijden.
-
JB81
- autoweg
In de video haast niet te zien, maar direct na deze overweg ligt een haakse bocht naar rechts. Ook lijkt er nog een auto in de weg te staan.
Edit: als ik de beelden nogmaals bekijk lijkt de vrachtwagen juist de andere kant uit te rijden. Dat maakt het wel curieus ja.
Edit: als ik de beelden nogmaals bekijk lijkt de vrachtwagen juist de andere kant uit te rijden. Dat maakt het wel curieus ja.
-
Chris
- Moderator
De video is alweer verwijderd, maar het gaat denk ik om de beelden van de camera daar op de hoek?
Het leek alsof de chauffeur direct na de overweg linksaf moest slaan maar te laat zag dat hij die bocht niet zou halen en wijder moest maken. En daarom achteruit reed.
Het leek alsof de chauffeur direct na de overweg linksaf moest slaan maar te laat zag dat hij die bocht niet zou halen en wijder moest maken. En daarom achteruit reed.
-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Video staat ook op Dumpert: https://www.dumpert.nl/?selectedId=100136116_ee22aad2
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
Joshua
- autoweg
Er gebeurde enkele dagen geleden op 21 oktober ook een ongeval tussen een vrachtwagen en een trein in Gontrode, Merelbeke-Melle: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/10/21 ... n-botsing/.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
PeterSchoeber
- autoweg
De machinist van de trein zal de schrik van zijn leven hebben gekregen, komende uit een onoverzichtelijke boog een vrachtauto combinatie op het spoor zien staan. Veel tijd om te remmen was er niet voor hem of haar.
Met vriendelijke groet,
-
Durashift
- expressweg
Het zou mij niks verbazen als dat hij hier vaker keerde om zo terug te rijden naar het fruitbedrijf om, makkelijk, zgn. 'op de hand' de losput in te rijden / aan te dokken. Ik zie de alarmlichten ingeschakeld worden als de cabine het videobeeld in komt rijden.keokiracer schreef: do 30 okt 2025, 22:01Zo te zien wil de chauffeur achteruit dat zijstraatje in (aan onze kant van het spoor gezien vanuit de camera). Waarom weet ik niet en om midden op het spoor te staan steken is ook niet echt bepaald handig natuurlijk (zacht uitgedrukt).
Video staat ook op Dumpert: https://www.dumpert.nl/?selectedId=100136116_ee22aad2
De nieuwbouw voor de Meteren aansluiting is vrij dichtbij natuurlijk.PeterSchoeber schreef:(..) toevallig, al of niet voor ProRail, in de buurt dat jij zo'n actuele foto hebt kunnen maken? (..)
-
Stefanuzz
- verkeersader
(De ontspoorde trein had geen halve meter verder naar het tegenspoor moeten 'ontsporen', anders was de ramp niet te overzien geweest... de tegentrein staat iets verderop in het donker)
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Ik deel je analyse.keokiracer schreef: do 30 okt 2025, 22:01 Zo te zien wil de chauffeur achteruit dat zijstraatje in. Waarom weet ik niet en om midden op het spoor te staan steken is ook niet echt bepaald handig natuurlijk (zacht uitgedrukt).
Serieus, hoe compleet debiel ben je als je:
A. Deze manoeuvre bedenkt;
B. Niet onmiddellijk de spoorwegovergang vrijmaakt door vooruit weg te rijden zodra de bellen beginnen te rinkelen?
Vrachtwagenrijbewijs inleveren en nooit meer teruggeven wat mij betreft...
-
rene154
- stadsweg
Brr we zijn hier echt aan een grote ramp ontsnapt. In 1 zo’n trein passen zomaar 400-600 personen. Ook al hoeven ze niet vol te zijn geweest natuurlijk.Stefanuzz schreef: vr 31 okt 2025, 2:48
(De ontspoorde trein had geen halve meter verder naar het tegenspoor moeten 'ontsporen', anders was de ramp niet te overzien geweest... de tegentrein staat iets verderop in het donker)
Wat een mazzel dat het vooral bij materiële schade is gebleven.
-
Alain
- expressweg
Voor het reagurende publiek kan de strafmaat natuurlijk nooit hoog genoeg zijn. En hoewel dit filmpje bij mij ook veel verbazing en nog meer vragen oproept, kan ik me ook wel voorstellen dat de paniek toeslaat in zo'n cabine als de spoorbomen omlaaggaan en van rationeel handelen geen sprake meer kan zijn. Nog even los van de vraag waarom hij uitgerekend op een overweg gaat steken.Seat Ibiza schreef: vr 31 okt 2025, 6:24Vrachtwagenrijbewijs inleveren en nooit meer teruggeven wat mij betreft...![]()
Maar daar is een onderzoek voor bedoeld. Laten we dat rustig afwachten.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Een beroepschauffeur moet beter weten.Alain schreef: vr 31 okt 2025, 9:16 ... kan ik me ook wel voorstellen dat de paniek toeslaat in zo'n cabine als de spoorbomen omlaaggaan en van rationeel handelen geen sprake meer kan zijn.
-
Alain
- expressweg
...is uiteindelijk ook maar een mens.
Uit vermoedelijk een soort ramptoerisme kijk ik gretig naar afleveringen van Aircrash Investigation. Praktisch iedere ramp valt daar te herleiden tot menselijk falen van mensen die 'beter moeten weten'. En toch faalden ze daarin op dat moment, vrijwel nooit als bewuste keuze maar als opeenstapeling van ongelukkige acties met in dit geval helaas grote gevolgen.
Mijn punt is: houd je oordeel over de oorzaak en je uitspraak over de strafmaat even voor aan de borreltafel.
-
Sondermaut
- verkeersader
In een panieksituatie verdwijnt bij veel mensen het vermogen om goed na te denken bij wat te doen. Een paar weken geleden besloot het personeel van een Krankentransport (het Duitse equivalent van een zorgambulance) de ambulance stil te zetten op een overweg bij Ahaus toen de toestand van de patiënt uit het niets verslechterde. Die overweg sloot en uiteindelijk werd de ambulance geramd door de aankomende trein. De patiënt is uiteindelijk overleden bij dat ongeluk. Daar had het personeel van het Krankentransport ook beter moeten weten, maar is het verwijtbaar dat mensen in paniek hun beslissingen niet meer helemaal helder overwegen?
Verder staan er op Dumpert legio voorbeelden van automobilisten die op een sluitende overweg staan en dan uit pure paniek gaan lopen stunten in plaats van door de slagboom heen te rijden, terwijl een beschadigde slagboom minder schade oplevert dan wanneer een trein een voertuig ramt, zoals ProRail terecht aangeeft.
Verder staan er op Dumpert legio voorbeelden van automobilisten die op een sluitende overweg staan en dan uit pure paniek gaan lopen stunten in plaats van door de slagboom heen te rijden, terwijl een beschadigde slagboom minder schade oplevert dan wanneer een trein een voertuig ramt, zoals ProRail terecht aangeeft.