Het wel en wee van het OV
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: Het wel en wee van het OV
Dat is het fenomeen van 'short term thinking'. Mensen denken aan de schade of problemen met de slagboom en overzien niet het gevolg van een crash met een trein.
Het is wel een beetje typisch om bij fouten, de veroorzaker meteen als straf de rest van hun werkzame leven te willen ontzeggen.
Het is wel een beetje typisch om bij fouten, de veroorzaker meteen als straf de rest van hun werkzame leven te willen ontzeggen.
-
Alain
- expressweg
Ook dat is waarschijnlijk 'short term thinking': we zien iets schokkends als gevolg van menselijk handelen, onze hersenen vullen meteen alle ontbrekende informatie in en we pakken er nog net niet de hooivork bij omdat barbertje moet hangen...Chris schreef: vr 31 okt 2025, 11:02 Het is wel een beetje typisch om bij fouten, de veroorzaker meteen als straf de rest van hun werkzame leven te willen ontzeggen.
Maar dat van die slagbomen wist ik ook niet - nog even los van het feit dat ik me afvraag hoe 'cool' ik zou blijven als ik op een overweg stil kwam te staan terwijl de slagbomen sluiten. In het beste geval zou ik denk ik uit de auto springen en me uit de voeten maken.
Ook maar voor de rest van mijn leven mijn rijbewijs inleveren, dan?
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
De oorzaak lijkt me duidelijk. De strafmaat mag de rechter bepalen. Ik mag daar echter ook een mening over hebben en delen hier.Alain schreef: vr 31 okt 2025, 10:38 Mijn punt is: houd je oordeel over de oorzaak en je uitspraak over de strafmaat even voor aan de borreltafel.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bij halve bomen kun je niet opgesloten raken met een auto tenzij er een file is en je toch domweg de overgang oprijdt. Als je dan niet snapt dat je beter in de achteruit door een plankje kunt rijden dan de auto laten staan, vind ik verontrustend.Alain schreef: vr 31 okt 2025, 11:06 Maar dat van die slagbomen wist ik ook niet - nog even los van het feit dat ik me afvraag hoe 'cool' ik zou blijven als ik op een overweg stil kwam te staan terwijl de slagbomen sluiten. In het beste geval zou ik denk ik uit de auto springen en me uit de voeten maken.
Ook maar voor de rest van mijn leven mijn rijbewijs inleveren, dan?
-
Alain
- expressweg
Zeker mag dat, en ik mag daar dan ook weer wat van vinden.Seat Ibiza schreef: vr 31 okt 2025, 11:11 Ik mag daar echter ook een mening over hebben en delen hier.
Maar zo nu en dan kijk ik hier nog eens terug op 20 jaar oude posts van me en denk dan: "mijn god...
Ik ook, maar opnieuw: ik weet gewoon niet hoe ik in paniek (wat ik in zo'n situatie waarschijnlijk wel zou zijn) zou handelen. Hopelijk komt zo'n situatie nooit voor, en áls-ie al voorkomt denk ik hopelijk nog eens aan dit ongeval en de nieuw opgedane kennis over slagbomen terug.Seat Ibiza schreef: vr 31 okt 2025, 11:15 Als je dan niet snapt dat je beter in de achteruit door een plankje kunt rijden dan de auto laten staan, vind ik verontrustend.
-
Egbert
- expressweg
Stoppen en achteruitrijden en steken op een overweg getuigt al niet van rationeel handelen. En dat was allemaal voordat de spoorbomen naar beneden gingen.
Dat je niet oplet en in een filesituatie op het spoor stil komt te staan is al slecht maar dat wil ik nog wel pech noemen. Maar dit was weloverwogen en onuitgelokt stoppen en achteruitrijden op een overweg. Dan ben je ongeschikt als chauffeur.
Maar dan nog zou ik wel eens willen weten wat zijn bedoeling was. Waarom moest hij daar keren? Hij kwam ongetwijfeld van fruitbedrijf Wellner af, waarom wil hij terug daarheen?
-
Alain
- expressweg
Dit zijn allemaal heel terechte vragen, waarop we het antwoord zullen moeten afwachten alvorens over de intentie en de geschiktheid van deze chauffeur te oordelen.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Paniek is een slechte raadgever. 
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
-
PeterSchoeber
- autoweg
Inmiddels heeft ProRail een duidelijke waarschuwing op hun website staan waarbij de overwegbotsing volledig in beeld is gebracht. https://www.prorail.nl/nieuws/prorail-e ... rachtwagen voor het verhaal van ProRail. Overigens waarschuwt ook Transport en Logistiek Nederland uitdrukkelijk voor de gevaren van een overweg. Mede n.a.v. dit ongeval bij Meteren van gisteren.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
Victor
- autoweg
Ik heb het filmpje een paar keer bekeken, en ik denk dat dat vrachtwagen na de spoorwegovergang linksaf wilde slaan - en merkt dan dat hij om die krappe draai te maken te ver aan de linkerkant van de weg zit.
Dat is de reden waarom hij vervolgens achteruit rijdt, hij wil daarna die bocht opnieuw nemen maar dan meer vanaf de rechterkant van de weg.
En dan slaat de paniek toe.
De witte personenauto denkt, nadat hij eerst wachtte op wat de vrachtwagen ging doen: snel weg hier!
Dat is de reden waarom hij vervolgens achteruit rijdt, hij wil daarna die bocht opnieuw nemen maar dan meer vanaf de rechterkant van de weg.
En dan slaat de paniek toe.
De witte personenauto denkt, nadat hij eerst wachtte op wat de vrachtwagen ging doen: snel weg hier!
-
Stefanuzz
- verkeersader
Inmiddels is de prognose voor ingebruikname van het spoor bijgesteld naar vrijdag 7 november: https://www.prorail.nl/nieuws/aanrijdin ... in-meteren - de schade is toch groter dan aanvankelijk gedacht. 2km aan spoorstaven, 600 dwarsliggers en de wissel die de spoorlijn verbindt met de Betuweroute moeten worden vervangen. Niet alleen moeten die materialen aangeleverd worden in hoog tempo, ook moet het personeel overal en nergens vandaan gehaald worden en de machines moeten ook beschikbaar zijn. Planningstechnisch moet er weer een huzarenstukje geleverd worden, gelukkig heeft ProRail in Voorschoten veel ervaring daarmee opgedaan.
Morgenochtend ga ik weer een fotorondje daar doen, ik ben benieuwd wat ik ga aantreffen aan eerste (herstel)werkzaamheden.
Morgenochtend ga ik weer een fotorondje daar doen, ik ben benieuwd wat ik ga aantreffen aan eerste (herstel)werkzaamheden.
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
-
JB81
- autoweg
Ook de complete installatie van de overweg schijnt vervangen te moeten worden
-
Durashift
- expressweg
Om de lading te wegen.Egbert schreef: vr 31 okt 2025, 11:23 (..)
Maar dan nog zou ik wel eens willen weten wat zijn bedoeling was. Waarom moest hij daar keren? Hij kwam ongetwijfeld van fruitbedrijf Wellner af, waarom wil hij terug daarheen?
In de link is ook te lezen hoe de automobilist aan de overzijde van de spoorovergang het beleefde.(..)Volgens het fruitbedrijf waar de peren vandaan komen, is de vrachtwagen na het inladen van de peren naar het weegpunt gereden dat vlakbij het spoor ligt. Daar stond ook een andere vrachtwagen waar hij omheen moest rijden. Waarschijnlijk stond de vrachtwagen daarom te manoeuvreren op het spoor. (..)
https://www.gld.nl/nieuws/8386673/autom ... lies-staan
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Duidelijk dat ProRail nu met de gebakken peren zit...Stefanuzz schreef: do 30 okt 2025, 16:27 Prognose van het herstel zou nu twee dagen zijn. Een flink aantal dwarsliggers (o.a. ook in de wissel) moeten vervangen worden. Toch wel forse schade aan de infra.
Groeten vanuit Meteren namens ondergetekende.
![]()
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Durashift
- expressweg
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Foto vanuit de cabine. Deze werd vandaag geplaatst op LinkedIn met de oproep om de deur van de machinist niet te blokkeren. Dat is voor de machinist soms de enige vluchtweg.

-
Egbert
- expressweg
Nee, dat zie je toch echt verkeerd. Op geen enkel moment maakt hij aanstalten of positioneert hij zich om daar linksaf te slaan.Victor schreef: vr 31 okt 2025, 19:21 Ik heb het filmpje een paar keer bekeken, en ik denk dat dat vrachtwagen na de spoorwegovergang linksaf wilde slaan - en merkt dan dat hij om die krappe draai te maken te ver aan de linkerkant van de weg zit.
En zo krap is die draai echt niet.
-
Joshua
- autoweg
Weet dat jij indirect zegt dat die voor eigenlijk geen enkele nuttige reden daar rond bleef hangen want anders was die verder rechtdoor doorgereden.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Egbert
- expressweg
Klopt. Zijn enige missie was achteruit keren. En als je het een goed idee vindt om dat over een spoorwegovergang te doen dan is er iets mis met je verkeersinzicht.
Het blijkt uit latere berichten ook dat dat waarschijnlijk zijn doel was: keren om bij een weegbrug die bezet was uit te komen:
Het blijkt uit latere berichten ook dat dat waarschijnlijk zijn doel was: keren om bij een weegbrug die bezet was uit te komen:
Volgens het fruitbedrijf waar de peren vandaan komen, is de vrachtwagen na het inladen van de peren naar het weegpunt gereden dat vlakbij het spoor ligt. Daar stond ook een andere vrachtwagen waar hij omheen moest rijden. Waarschijnlijk stond de vrachtwagen daarom te manoeuvreren op het spoor.
-
Victor
- autoweg
https://www.google.nl/maps/@51.8714795, ... FQAw%3D%3D
Aan de andere kant van het spoor kan ik zoiets niet ontdekken.
-
Pindaklaas
- dorpsstraat
Het lijkt mij aannemelijker dat hij bij Wellner Fruit aan de Voetakkerweg moest zijn. Even parallel aan het spoor achteruit, en dan weer richting Wellner zal wel het idee zijn geweest, zodat hij achteruit het weegpunt op kon. Dat is ook de rijrichting waarin de vrachtauto staat die ik kan vinden als ik google op Wellner en weegbrug.
-
Wouter N14
- Moderator
Logisch vervolg:
ProRail wil kosten treinongeluk Meteren verhalen op chauffeur van vrachtwagen vol peren
Ben benieuwd of de NS volgt.
ProRail wil kosten treinongeluk Meteren verhalen op chauffeur van vrachtwagen vol peren
Ben benieuwd of de NS volgt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
verfmeer95
- expressweg
Dit lijkt mij niet eens nieuws. Net als met ieder ander ongeluk zal dit gewoon verhaald kunnen worden op de WA-verzekering van de vrachtwagen.
-
Kaasdrager
- woonerf
Het personeel van de aannemer heeft in elk geval wel gratis fruit op hun werkVinny schreef: za 01 nov 2025, 16:18Duidelijk dat ProRail nu met de gebakken peren zit...Stefanuzz schreef: do 30 okt 2025, 16:27 Prognose van het herstel zou nu twee dagen zijn. Een flink aantal dwarsliggers (o.a. ook in de wissel) moeten vervangen worden. Toch wel forse schade aan de infra.
Groeten vanuit Meteren namens ondergetekende.
![]()
-
Durashift
- expressweg
Het zal al mooi zijn als dat fruitbedrijf wat opslagruimte aan de aannemer beschikbaar stelt, lijkt mij.
-
Stefanuzz
- verkeersader
Dat 'allemaal' kun je wel voorzien van 'bijna' want er liggen hier en daar zeker nog wat peren in de berm. Maar goed, dat probleem lost zichzelf wel op.Durashift schreef: wo 05 nov 2025, 22:36Die zijn de dag erna allemaal al opgezogen door de zuiger van Methorst, zag ik op een foto.
De laatste puntjes werden vanmiddag op de 'i' gezet. Vanavond rond 23:00 uur wordt alles als het goed is weer overgedragen aan de treindienstleider, dan kan er gekeken worden of alles werkt. Morgenochtend vroeg gaan de eerste reguliere reizigerstreinen weer rijden.
Zie ook: https://www.prorail.nl/nieuws/herstel-o ... rachtwagen
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
-
Victor
- autoweg
In het AD een uitgebreide reconstructie van het ongeval bij Meteren, https://www.ad.nl/redactie/2025/mirakel-van-meteren/
Hij had dus helemaal niet bij de spoorwegovergang moeten zijn, maar hij wilde daar voorbij keren op de T-kruising Bredestraat-Laageinde om dan terug naar Wellner te rijden. Maar dat keren ging mis. In één satellietbeeld gevangen, links boven Blom Fruitpartners:
https://www.google.nl/maps/@51.8716649, ... FQAw%3D%3D
Mijn inschatting dat de chauffeur na de overgang linksaf wilde, dat de eerste poging niet lukte (te ver links op de weg) en dat hij daarom achteruit stak om het nog een keer te willen proberen, was dus wel juist.
Zoals wel vaker bij dit soort ongevallen liep het allemaal niet volgens plan. De vrachtwagen belandde ergens waar hij niet moest zijn, en moest een plek zoeken om te keren waar eigenlijk te weinig ruimte was.
Daar zat ik fout, de weegbrug bevindt zich toch bij Wellner Fruit. De vrachtwagen had de peren geladen bij Blom Fruitpartners aan de Hooiweg, en moest gaan wegen bij Wellner. Maar - hij was er om wat voor reden dan ook voorbijgereden.Victor schreef: zo 02 nov 2025, 15:24 Het Laageinde heeft geen Streetview, maar op het satellietbeeld zie ik bij "GA Serné Transport BV" wel iets wat een weegpunt zou kunnen zijn.
Hij had dus helemaal niet bij de spoorwegovergang moeten zijn, maar hij wilde daar voorbij keren op de T-kruising Bredestraat-Laageinde om dan terug naar Wellner te rijden. Maar dat keren ging mis. In één satellietbeeld gevangen, links boven Blom Fruitpartners:
https://www.google.nl/maps/@51.8716649, ... FQAw%3D%3D
Mijn inschatting dat de chauffeur na de overgang linksaf wilde, dat de eerste poging niet lukte (te ver links op de weg) en dat hij daarom achteruit stak om het nog een keer te willen proberen, was dus wel juist.
Zoals wel vaker bij dit soort ongevallen liep het allemaal niet volgens plan. De vrachtwagen belandde ergens waar hij niet moest zijn, en moest een plek zoeken om te keren waar eigenlijk te weinig ruimte was.
-
Egbert
- expressweg
Ik kan echt met de beste wil in de wereld niet zien dat hij na de overweg linksaf wilde. Ook bij het terugsteken was zijn doel overduidelijk: achteruit in de weg links voor de overweg, en niet zich herpositioneren om toch na de overweg linksaf te gaan.Victor schreef: vr 07 nov 2025, 20:34
Als hij over de overweg rijdt doet hij geen enkele poging om de vrachtwagen nog naar rechts te sturen, dan had hij die bocht makkelijk gehaald want de achterwielen van de oplegger waren ook aan de rechterkant van de weg.
En keren met een vrachtwagen op de openbare weg. Het zijn vast professionele chauffeurs, maar ik zou zeggen: je keert niet als het niet moet. Rij even door, in Nederland kom je binnen een kilometer wel een rotonde tegen.
-
Victor
- autoweg
Ik blijf erbij, hij wilde linksaf het Laageinde in, dan achteruit naar rechts de Bredestraat insteken en dan weer vooruit naar Wellner.
-
Durashift
- expressweg
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ik ben vanmiddag even wezen kijken, was toch nieuwsgierig waar die weegbrug moest zijn. Ik lees nu dat ik dat hier ook online had kunnen lezen.
De weegbrug ligt inderdaad op het terrein van het fruitbedrijf, zoals ik al verwachte achter de coniferen haag en voor de laadput van dat dock dat in lengterichting staat met de straat. Achter de weegbrug is nog plek voor het parkeren van een vrachtauto, zag ik vanmiddag laat.
Ik lees in dat AD artikel dat de chauffeur 'de afslag naar de weegbrug zou hebben gemist' maar dat lijkt mij niet waarschijnlijk. Het is nu dus ook duidelijk dat die peren dus elders geladen zijn dan bij dat fruitbedrijf op de hoek van de spoorovergang. Dat bedrijf zit in Deil, aan de Hooiweg.
De chauffeur komt dus vanuit het westen aangereden, dan is er de keuze om direct de weegbrug op te rijden maar dan staat de combinatie dus met de neus tegen een doodlopend stuk. Is met vertrekken weer lastig want geen zicht op de weg of het terrein met andere vrachtwagens.
Duss, de chauffeur zal doorgereden hebben om dus de combinatie 'even' te keren zodat de neus van de vrachtwagen weer richting Deil staat en zo langs de weegbrug rijden en dan slechts schuin achteruit de kont van de trailer in de hoek van de weegbrug steken en zo had de combinatie dan 'klaar voor vertrek' op de weegbrug gestaan en was er vrij zicht om weer weg te rijden richting Deil, dan kom je ook weer beter uit met de A2. Helaas, dat is niet gebeurd.
Ik begrijp dus dat het een zgn. eigen rijder betreft. Dat vermoeden kreeg ik al. Oei oei, dat zal moeizaam worden met aansprakelijkheden en verzekeringen... Ik hoop dat de chauffeur er mentaal een beetje mee kan omgaan, lijkt mij niet makkelijk met zo'n fout op je geweten. Eén moment, één keuze (verkeerd) en dan deze ellende. Dat voorzie je toch ook niet vooraf bij het opstaan die dag.
Natuurlijk, ook de machinisten en alle andere betrokkenen niet en die zullen ook mentaal een deuk opgelopen hebben, waar ook hulp voor is, las ik.
Dat zijn stelconplaten alwaar een stenentrailer op geparkeerd staat, zag ik vanavond. Dit betreft ook een één chauffeurs transportbedrijf, denk ik. Althans, er is slechts plaats voor één combinatie.Victor schreef: zo 02 nov 2025, 15:24Het Laageinde heeft geen Streetview, maar op het satellietbeeld zie ik bij "GA Serné Transport BV" wel iets wat een weegpunt zou kunnen zijn.
https://www.google.nl/maps/@51.8714795, ... FQAw%3D%3D
(..)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Overigens, zal er voor het treinverkeer nog een snelheidsbeperking gelden? Een VIRM vanuit de richting Utrecht reed wel langzaam richting Meteren aansluiting, dus richting Den Bosch. Tegengesteld kwam even later de trein richting Utrecht zelfs stil te staan voor de aansluiting met het spoor richting Tiel. Apart.