Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

PeterSchoeber
autoweg

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door PeterSchoeber »

^^ Als er vanuit Geldermalsen een trein "linksaf" naar Tiel moet vertrekken dan is het zo handig dat een trein uit Den Bosch voor het rode sein stopt. In theorie moet alles passen maar als de trein naar Tiel aan de late kant is en de trein uit Den Bosch is te vroeg dan loopt laatste genoemde gewoon "voor de paal".
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Dat gelijkvloers kruisen van de drukke zuid-noord richting is een kwetsbaarheid in Geldermalsen. Gelukkig gebeurt het maar 2x per uur in één richting.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

^^ 2 x per richting? Het is alleen de kruising van de treinen naar Tiel die gelijkvloers kruisen, zelfs met een ongelijkvloerse kruising zal de trein vanuit Tiel moeten invoegen dus is het ¨slechts¨2 kruisingen per uur.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Even goed lezen, ik schrijf 2x per uur in één richting. Naar Utrecht wordt op spoor 1 gestopt en van daaruit is het weliswaar gelijkvloers invoegen, maar niet het oversteken van een spoor.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

PeterSchoeber schreef: zo 09 nov 2025, 9:05 ^^ Als er vanuit Geldermalsen een trein "linksaf" naar Tiel moet vertrekken dan is het zo handig dat een trein uit Den Bosch voor het rode sein stopt. In theorie moet alles passen maar als de trein naar Tiel aan de late kant is en de trein uit Den Bosch is te vroeg dan loopt laatste genoemde gewoon "voor de paal".
Overdag (als de frequentie van treinen het hoogst is) staat de sprinter naar Tiel zo'n 10 minuten stil op Geldermalsen. De kans dat deze zo laat is dat een trein uit Den Bosch moet wachten is vrij klein. Los daarvan gaan treinen die op tijd rijden doorgaans voor treinen die vertraagd zijn.
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

NS blijft in nieuw materieel investeren en bestelt 36 nieuwe Sprinters bij de Zwitserse fabrikant Stadler: https://nieuws.ns.nl/ns-koopt-36-nieuwe ... inzetbaar/

Het gaat om FLIRT4-treinstellen, die in Zwitserland al geleverd zijn aan BLS en de Südostbahn. Bij die laatste rijden ze lange IR-diensten zoals de Voralpenexpress en de treinen die over de oude Gotthardspoorlijn rijden. Bij NS zullen de treinen bekend staan als Flirt-Flex en uiteindelijk op Sprinterdiensten rijden, maar de trein biedt volgens NS ook het comfort dat op korte intercityverbindingen nodig is. De treinen komen waarschijnlijk vanaf 2030 in dienst.

Eigen foto van een FLIRT4 bij de Südostbahn in Zwitserland:
AfbeeldingSüdostbahn 526 123 - Basel SBB by Bas Folles, on Flickr
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Bijzonder dat de NS hierin weer voor de geel-blauwe kleurstelling gaat in plaats van de blauw-witte die al jaren het standaard ontwerp is. Ik zat even te kijken wanneer de eerste flirts werden ingezet en dat was in 2017. Dat is alweer bijna 9 jaar geleden! :schrikreactie: Ik word oud...

Oh wacht ik ben "pas" 26 :mrgreen:
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Volgens mij was het sinds de invoering van geel-wit dat dat alleen voor stoptreinen was. Geel-blauw bleef altijd op IC's te zien.
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

^^ Het toevoegen van wit aan de huisstijl voor stoptreinen stamt inderdaad uit de tijd dat SGM werd gemoderniseerd tot de eerste generatie "Sprinter", inmiddels ruim 20 jaar geleden. NS is daar overigens begin dit decennium weer van afgestapt toen de "Flow"-huisstijl werd ontwikkeld die nu te zien is op gemoderniseerde VIRM's en de deelseries van ICNG die internationaal (gaan) rijden. Destijds is dat onderbouwd met het argument dat de grens tussen Intercity en Sprinter enigszins vervaagd is door de inzet van Sprinters op korte IC-verbindingen zoals Den Haag/Rotterdam - Utrecht, wat ook beoogd is met de Flirt-Flex naast de inzet op Sprinterdiensten met langere afstanden tussen stations.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Wit is ook een besmettelijker kleur. Je ziet meteen goed dat het materieel niet wordt schoongehouden :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Ik verwacht dat deze treinen vooral ingezet gaan worden op Rotterdam-Utrecht en Utrecht-Leiden. Op deze lijnen rijdt nu veel SLT. Vervanging door de nieuwe Flirt Flex biedt reizigers meer confort + je speelt SLT's vrij om deze treinen een broodnodige revisie te kunnen geven.

Relatief lange sprinterlijnen zoals Rotterdam-Uitgeest, Utrecht-Zwolle en Zwolle-Groningen zijn ook potentiële kandidaten. Doordat deze lijnen vrij grote plaatsen in dienen waar alleen sprinters stoppen (zoals Woerden, Harderwijk, Hoogeveen) zitten reizigers vrij lang in deze treinen en is wat extra comfort niet verkeerd.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Sondermaut schreef: do 20 nov 2025, 11:50 ^^ Het toevoegen van wit aan de huisstijl voor stoptreinen stamt inderdaad uit de tijd dat SGM werd gemoderniseerd tot de eerste generatie "Sprinter", inmiddels ruim 20 jaar geleden.
Destijds kreeg het daarom de bijnaam "vlaflip".
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Jablan schreef: zo 07 sep 2025, 10:40 Ik ga eerder met Peter Schoeber mee. Ik ken alleen schakelpunten op plekken, waar een stroomaansluiting voor de bovenleiding aanwezig is. Hier is dat bij de aansluiting Vught en bij Helvoirt. Je hebt op de overweg De Bréautélaan in Vught de foto's genomen, dit ligt er tussenin. Geen logisch punt om de bovenleiding schakelbaar te maken.
Afbeelding
Vandaag weer eens hierlangs geweest, aan de derde mast aan de linkerkant is wel degelijk een schakelaar gemonteerd, tevens zijn de trekpijpen naar de andere kant gemonteerd.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Voor de dienstregeling 2026: weet iemand waarom de IC Vlissingen - Amsterdam om .40 vertrekt ipv .10? Dat is echt heel beroerd voor mijn terugreis vanaf Middelburg en ik kan er echt geen reden voor bedenken B(
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Je zou de hele dienstregeling op de Zeeuwse lijn een half uur kunnen verschuiven, maar dan hebben andere reizigers weer pech.
Ik vermoed dat er voor deze vertrektijden gekozen is omdat dat het beste uitkomt qua goederentreinen Kijfhoek-Antwerpen. Die kruisen het spoor waar de intercity Vlissingen-Amsterdam op rijdt ten zuiden van station Roosendaal.
Wouter N14
Moderator

Klopt, het is nooit voor iedereen ideaal. Maar de 17.16u is wel zo'n beetje dé forensen-, ambtenaren- en scholierendienst terug naar Goes, West-Brabant en de Randstad.
ericding
woonerf

Bericht door ericding »

De trein die jijzelf toevallig gebruikt is daarmee toch niet automatisch 'de trein' voor de rest van de reizigers? Ik ben bijvoorbeeld erg blij met de doorkoppeling van de Zeeuwse lijn aan de route naar Zwolle. Maar een verbetering voor de een is wellicht een verslechtering voor de ander. Onder de streep gaan we er gemiddeld wel op vooruit denk ik.
Wouter N14
Moderator

^^ Die koppeling met Zwolle is ook zeker zinvol, maar zat de echte IC naar Amsterdam niet in de weg.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

De nieuwe dienstregeling van de NS is gisteren ingegaan.
De nieuwe verbinding Vlissingen - Zwolle is een feit. :top:

Niet alleen Zeeland maar ook Bergen op Zoom profiteert van de deal tussen Zeeland en het Rijk (niet doorgaan kazerne).
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/180 ... rekt-later
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Steptimer schreef: ma 15 dec 2025, 16:07 De nieuwe verbinding Vlissingen - Zwolle is een feit. :top:
Reizigers in Zwolle be like „Waar ligt Zeeland eigenlijk?”
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Wellicht geldt dat omgekeerd ook in Vlissingen als je ze vraagt waar Zwolle ligt. Dat is vast nog minder bekend omdat Zeeland in een uithoek ligt en Zwolle ergens tussenin waardoor het moeilijker aan te duiden is op een kaart.

Maar er zal vast geen grote ververvoersvraag zijn tussen Zwolle en Vlissingen, maar deze lijn is daar ook niet op gericht, eerder op de tussenliggende stations zodat niet overgestapt moet worden als je van Vlissingen naar pakweg Tilburg gaat en je niet meer moet overstappen in Roosendaal. Het is typisch sensatiemedia om dan artikels te schrijven over de eindpunten alsof de hele lijn dan nutteloos zou zijn. In België heb je ook de lijn Eupen-Oostende als belangrijkste treinlijn van het land. Die is niet gericht op verkeer van Oostende naar Eupen, maar wel voor reizigersverkeer tussen alle plaatsen die het in tussentijd aandoet.
Laatst gewijzigd door Alfa op ma 15 dec 2025, 16:25, 2 keer totaal gewijzigd.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

Zeeland ligt in Noord-Brabant en Zwolle ligt in de Achterhoek. ;)
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

Als die twee studentes uit het item van Chris, Zeeland niet kunnen waarderen, kunnen ze in ieder geval rechtstreeks naar plaats vervangend netwerkdoel Bergen op Zoom als alternatief. :mrgreen:

De meeste Zeeuwen zullen niet verder reizen dan Breda/Tilburg. Een kleiner gedeelte naar Den Bosch en Nijmegen.
Zelfs Zeeuwse dagjes mensen zullen niet snel kiezen voor Zwolle vanwege de te grote afstand en de lange reistijd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In het artikel zeggen ze dat veel reizigers vanuit Zwolle al tegen Arnhem zijn uitgestapt. Het is eigenlijk een schakeling van interregionale verbindingen.

Vanuit Zwolle is 's-Hertogenbosch al merkbaar sneller via Utrecht dan de 'directe' trein richting Roosendaal (nu Vlissingen).

Vroeger kon je ook lange tijd van Zwolle naar Vlissingen, dus erg bijzonder is dit nu ook weer niet.
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

^
Vanuit Zeeland is het grootste probleem opgelost. De korte overstap in Roosendaal.
Voor Zwolle heeft de nieuwe verbinding inderdaad niet zoveel waarde.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Nederland is nu ook niet zo groot om niet te weten waardat welk hoofd/belangrijke/grote-stad zich bevind.

Vergeleken met een afstand buiten Nederland heeft Nederland redelijk korte afstanden( naar mijn gevoel in iedergeval).
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wouter N14
Moderator

Chris schreef: ma 15 dec 2025, 16:32 Vanuit Zwolle is 's-Hertogenbosch al merkbaar sneller via Utrecht dan de 'directe' trein richting Roosendaal (nu Vlissingen).
Roosendaal - Zwolle is volgens mij ook sneller via Utrecht, dus met overstap in Rotterdam. Het gaat inderdaad om de regionale verbindingen.

De Stentor:
Er rijdt straks nog maar één type trein in Zeeland: de bekende dubbeldekker. Klein nadeel is dat de zware en lange treinen minder snel kunnen optrekken en remmen dan de compacte Sprinters. Daardoor duren sommige ritten binnen de provincie vanaf zondag enkele minuten langer.
Klopt niet, Vlissingen - Zwolle rijdt met DDZ en die accelereren volgens mij wel iets vlotter dan de VIRM.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Je hebt vroeger wel bijzondere IC verbindingen gehad; ik kan me de IC Leeuwarden-Vlissingen nog herinneren met de roemruchte voetnoot: 'Deze intercity stopt ook te Grou-Jirnsum, Amsterdam-Sloterdijk en Rilland-Bath' :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Taran 5
verkeersader

Bericht door Taran 5 »

Er is toch een topic gemaakt voor deze berichten?
Steptimer
autoweg

Bericht door Steptimer »

^
Bijzonder inderdaad, dat de 'Intercity' in allerlei kleine plaatsen stopt in uithoeken zoals Friesland en Zeeland.
In Drenthe gebeurt het niet. :top:

Stond toen Vlissingen aangegeven in Leeuwarden?
Ik kan me nog herinneren dat Groningen soms stond aangegeven in Zeeland. Destijds ging de Intercity naar Lelystad.