Daar het een langdurig project is met ieder jaar een andere "spoorbak" die buitendienst gaat moet je hier met je wisselverwarming gewoon rekening mee houden. Is gewoon een kwestie van de wissels die fysiek er niet meer zijn uit de wisselverwarming verwijderen.
Het wel en wee van het OV
Moderator: Moderatoren
-
PeterSchoeber
- autoweg
Re: Het wel en wee van het OV
Daar het een langdurig project is met ieder jaar een andere "spoorbak" die buitendienst gaat moet je hier met je wisselverwarming gewoon rekening mee houden. Is gewoon een kwestie van de wissels die fysiek er niet meer zijn uit de wisselverwarming verwijderen.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
De laatste keer dat we zoveel sneeuw hadden is alweer een paar jaar geleden. Dit komt simpelweg te weinig voor om meer investeringen te rechtvaardigen. Het zal hoe dan ook altijd wel invloed hebben. Ja, we kunnen ruimte maken om meer de-icing capaciteit te creëren, dat is nu één van de grootste bottlenecks. Maar hoe vaak zal dat nou daadwerkelijk gebruikt worden?mvalkenburg schreef: di 06 jan 2026, 9:22 Dat gevoel bekroop mij ook toen wij afgelopen zaterdag met uren vertraging op Schiphol landen (en daar achteraf nog gelukkig mee waren). Moet er allemaal maar begrip voor hebben dat het "zulk slecht weer" is waar zogenaamd niet tegen op zou zijn te werken. De "dienstregeling" was dus al fors uitgekleed met een paar honderd geannuleerde vluchten om ruimte te geven aan andere vluchten maar dat ging dus ook allemaal waardeloos. En maar lekker naar elkaar wijzen "ja maar de luchthaven, ja maar de airline, ja maar de de-icers, ja maar het weer". Eigenlijk net als de eeuwige "ja maar daar gaat prorail over" als er iets is met het spoor.
De wil om er een keer echt de schouders onder te zetten lijkt echt wel een beetje te ontbreken en er wordt al erg gauw gekeken naar een force majeure scenario. Of dan wordt de discussie doodgeslagen met de dooddoener dat je toch niet willen dat ál jouw belastinggeld daaraan besteed zou worden.
Na komend weekend zal het ergste voorlopig wel weer voorbij zijn.
Er zijn luchthavens in warmere gebieden waar het bijna nooit sneeuwt. Als er dan sneeuw is gaat de boel gewoon dicht, want het heeft voor iets dat zo weinig voorkomt geen zin om sneeuwschuivers en de-icing materiaal aan te schaffen en te onderhouden. En dat zijn soms grote luchthavens, in Las Vegas komt dat bijvoorbeeld ook wel eens voor.
-
Autostrada
- autoweg
Gisteren zou ik van Parijs naar Nieuwegein reizen per trein. Al rond 12h had Eurostar besloten dat het niet meer zou gaan lukken en werden alle treinen er uit getrokken. Je krijgt dan een SMS met "Belangrijke info over je Eurostar trip op 05/01/2025; Hallo, je trein zal niet stoppen in Rotterdam Centraal vanwege slechte weersomstandigheden". Wat ze bedoelen is: je trein is geannuleerd. Dan moet je dus razendsnel zijn, anders kun je je ticket niet meer omboeken naar een andere trein (simpelweg uitverkocht). Er was voor vandaag nog één trein beschikbaar, te weten rond 19h30 vanaf Parijs. Totaal niet ideaal, maar toch maar geboekt. Vervolgens heb ik een hotel geboekt voor de nacht van gisteren op vandaag en ben verder aan het werk gegaan. Rond 16h begon het te sneeuwen, ik zou zeggen: matig. Maar dit was wel binnen Ile-de-France, een regio waar door de stadse omgeving het doorgaans minder sneeuwt dan er buiten (althans, het blijft minder makkelijk liggen). Er ontstond toch wel een sneeuwdek van een paar centimeter. Complete chaos. 900 kilometer file melde Sytadin gewoon met droge ogen. Ik wist niet eens dat er zoveel km snelweg lag rond Parijs.
De RER ook hevig verstoord. Uiteindelijk heb ik er 1,5 uur over gedaan om met het OV naar mijn hotel te komen; deels gewoon lopend. Geen strooiploegen of sneeuwschuivers gezien, nog wat kunnen eten en toen maar in hotel kamer gezeten.
Vandaag strak blauwe lucht in Parijs. OV was weer opgestart, maar de straten nog steeds niets aan gedaan. Eurostar website bekeken en eerste twee treinen van de dag waren alweer geannuleerd. Buiten spek en spek glad, met name op de stoepen (op de weg nog deels de sneeuw weggereden). Ik had besloten nog naar 1 klant te gaan aangezien ik die tijd nu toch kon gebruiken, dat verliep verder prima. Rond 12h was ik klaar en met de RER naar Gare du Nord gegaan. Daar op de bonnefooi geprobeerd met een Eurostar mee te komen, geen enkel vertrouwen op zo'n laat vertrek uit Parijs en absolute noodzaak om thuis te komen. Ik was niet de enige met dat plan, tientallen zo niet honderden met mij. Uiteindelijk was de aanloop zo groot dat men de kaartcontrole maar los liet, ingestapt en in het gangpad gaan staan, velen met mij.
Paar minuten te laat vertrokken en onderweg een niet aflatend wit landschap. Op sommige stukken de snelheid gemaximeerd op 220km/h maar het viel me nog mee; veel stukken gewoon 300km/h, inclusief de HSL-Zuid. Op Brussel hoop mensen er uit, maar ook daar weer hoop gestrande mensen op het perron. Allemaal weer toegelaten. Hutje mutje in het gangpad en op de balkons.
Uiteindelijk met 20 minuten vertraging in Rotterdam aangekomen, daar kon ik cross-platform zo de intercity naar Utrecht inschieten, die een paar minuten vertraging had. Rond 18h was ik in Utrecht, tram naar Nieuwegein reed niet, dan maar een OV fiets, goedkoper dan een taxi, zelfs als ik hem hier inlever (kost een tientje extra).
Van de 12 Eurostar treinen tussen Parijs en Amsterdam vandaag hebben 2 het überhaupt niet gehaald, reden er 7 met een vertraging van minder dan een uur en 3 met een vertraging van meer dan een uur.
Van de 12 geplande vluchten tussen Charles de Gaulle en Amsterdam van vandaag is er 1 vertrokken, met 3 uur vertraging. De overige 11 geannuleerd.
De RER ook hevig verstoord. Uiteindelijk heb ik er 1,5 uur over gedaan om met het OV naar mijn hotel te komen; deels gewoon lopend. Geen strooiploegen of sneeuwschuivers gezien, nog wat kunnen eten en toen maar in hotel kamer gezeten.
Vandaag strak blauwe lucht in Parijs. OV was weer opgestart, maar de straten nog steeds niets aan gedaan. Eurostar website bekeken en eerste twee treinen van de dag waren alweer geannuleerd. Buiten spek en spek glad, met name op de stoepen (op de weg nog deels de sneeuw weggereden). Ik had besloten nog naar 1 klant te gaan aangezien ik die tijd nu toch kon gebruiken, dat verliep verder prima. Rond 12h was ik klaar en met de RER naar Gare du Nord gegaan. Daar op de bonnefooi geprobeerd met een Eurostar mee te komen, geen enkel vertrouwen op zo'n laat vertrek uit Parijs en absolute noodzaak om thuis te komen. Ik was niet de enige met dat plan, tientallen zo niet honderden met mij. Uiteindelijk was de aanloop zo groot dat men de kaartcontrole maar los liet, ingestapt en in het gangpad gaan staan, velen met mij.
Paar minuten te laat vertrokken en onderweg een niet aflatend wit landschap. Op sommige stukken de snelheid gemaximeerd op 220km/h maar het viel me nog mee; veel stukken gewoon 300km/h, inclusief de HSL-Zuid. Op Brussel hoop mensen er uit, maar ook daar weer hoop gestrande mensen op het perron. Allemaal weer toegelaten. Hutje mutje in het gangpad en op de balkons.
Uiteindelijk met 20 minuten vertraging in Rotterdam aangekomen, daar kon ik cross-platform zo de intercity naar Utrecht inschieten, die een paar minuten vertraging had. Rond 18h was ik in Utrecht, tram naar Nieuwegein reed niet, dan maar een OV fiets, goedkoper dan een taxi, zelfs als ik hem hier inlever (kost een tientje extra).
Van de 12 Eurostar treinen tussen Parijs en Amsterdam vandaag hebben 2 het überhaupt niet gehaald, reden er 7 met een vertraging van minder dan een uur en 3 met een vertraging van meer dan een uur.
Van de 12 geplande vluchten tussen Charles de Gaulle en Amsterdam van vandaag is er 1 vertrokken, met 3 uur vertraging. De overige 11 geannuleerd.
-
mvalkenburg
- autoweg
Kijk, als we nou zo nodig met de grote jongens mee willen doe en ook Luchthaventje willen spelen, en zo’n beetje de hoogste airport taxes van het continent hanteren, dan mag er natuurlijk wel iets verwacht worden. De manier waarop tienduizenden reizigers nu aan hun lot worden overgelaten met het fantastische advies “kom niet naar Schiphol en rot op als je er wel bent” is gewoon echt stuitend.Coen Tunnel schreef: di 06 jan 2026, 20:08De laatste keer dat we zoveel sneeuw hadden is alweer een paar jaar geleden. Dit komt simpelweg te weinig voor om meer investeringen te rechtvaardigen. Het zal hoe dan ook altijd wel invloed hebben. Ja, we kunnen ruimte maken om meer de-icing capaciteit te creëren, dat is nu één van de grootste bottlenecks. Maar hoe vaak zal dat nou daadwerkelijk gebruikt worden?
-
Durashift
- expressweg
Mijn hemel, wat een omfloerste communicatie.Autostrada schreef:(..)Je krijgt dan een SMS met "Belangrijke info over je Eurostar trip op 05/01/2025; Hallo, je trein zal niet stoppen in Rotterdam Centraal vanwege slechte weersomstandigheden". Wat ze bedoelen is: je trein is geannuleerd.(..)
-
JanVerhoeven
- verkeersader
En het feit dat de luchtvaart in de VS in december al snel platgaat en dus het bezoeken van familie met kerst altijd een uitdaging is, komt zelfs in een hoop Hollywood films naar voren. Hier wordt er gelijk moord en brand geschreeuwd als Schiphol aangeeft dat er weinig aan te doen valt.Coen Tunnel schreef: di 06 jan 2026, 20:08 Er zijn luchthavens in warmere gebieden waar het bijna nooit sneeuwt. Als er dan sneeuw is gaat de boel gewoon dicht, want het heeft voor iets dat zo weinig voorkomt geen zin om sneeuwschuivers en de-icing materiaal aan te schaffen en te onderhouden. En dat zijn soms grote luchthavens, in Las Vegas komt dat bijvoorbeeld ook wel eens voor.
Dat is anders wel gewoon de normale gang van zaken, waar ook ter wereld. Ik heb vroeger toch aardig wat uitval meegemaakt waarbij je zelf maar je hachje moest redden. Slapen op stoelen in de vertrekhal of in de huurauto bijvoorbeeld. Tenzij je business class vloog enzovoort maar dan zit het in de ticketprijs verwerkt.mvalkenburg schreef: di 06 jan 2026, 23:12 De manier waarop tienduizenden reizigers nu aan hun lot worden overgelaten met het fantastische advies “kom niet naar Schiphol en rot op als je er wel bent” is gewoon echt stuitend.
-
mvalkenburg
- autoweg
Prima, dan moeten we stoppen met ons arrogant op de borst kloppen hoe fantastisch wij het voor elkaar hebben, dan moet Schiphol/KLM vanaf nu gewoon netjes communiceren "wij zijn net zo middelmatig als de rest, hebben geen intentie om dit te verbeteren, maar onze tarieven blijven wel hoger dan gemiddeld".JanVerhoeven schreef: wo 07 jan 2026, 8:32 Dat is anders wel gewoon de normale gang van zaken, waar ook ter wereld.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
- klagen over hoe alles snel stilvalt
- dat in land X het wel allemaal doorloopt
- oprakelen dat in jaar zoveel het veel erger was en men denkt dat het toen beter ging
Ik kan me niet voor de geest halen ooit iemand op de borst zien slaan hoe goed het hier geregeld is. Zeker niet in de luchtvaart, waar we met Schiphol nog veel meer problemen hebben gezien. De enorme vertragingen bij de bagageafhandeling en security in 2022 waren berucht, maar recent nog raakten 20.000 reizigers hun bagage kwijt vlak voor kerst.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Correct, ik mag ervan uitgaan dat Schiphol het handelen bij deze winterse omstandigheden ook gaat evalueren met de aandeelhouders. Maar de sneeuwval en kou houden nu al dagen aan. Het lijkt me zo voor de vuist weg gesproken een situatie waar blijkbaar de bestaande protocollen tekortschieten.
-
mvalkenburg
- autoweg
Schiphol is een politiek heilig huisje waar niets over gezegd mag worden want ohohoh wat draagt dat samen met KLM toch veel bij aan onze economie. Ondertussen zijn noch Schiphol, noch KLM er voor de Nederlandse burger, want de focus ligt op de overstappers en de intercontinentale vluchten. Als Nederlander die KLM point-to-point gebruikt wordt je getrakteerd op hoge tarieven (hoger dan de overstapper), exorbitante vertrekbelasting en een nog beroerdere paspoortcontrole.JanVerhoeven schreef: wo 07 jan 2026, 10:12 Ik kan me niet voor de geest halen ooit iemand op de borst zien slaan hoe goed het hier geregeld is. Zeker niet in de luchtvaart, waar we met Schiphol nog veel meer problemen hebben gezien. De enorme vertragingen bij de bagageafhandeling en security in 2022 waren berucht, maar recent nog raakten 20.000 reizigers hun bagage kwijt vlak voor kerst.
Klagen heeft geen zin (geloof me, dat doe ik gerust) maar uit alle (standaard)reacties van marechaussee, airline en Schiphol zelf blijkt: niet zeuren maar accepteren, verder dan het "afvangloket" kom je echt niet. Had het op mijn terugvlucht met het cabine-personeel aan de stok over de belabberde afhandeling en communicatie van KLM maar ook dat was allemaal verschuilen achter een ander.
En luister, áls we dan zogenaamd met zijn allen maar accepteren dat het 1 x per aantal jaar waardeloos is vanwege het weer en we daar niet voor gaan investeren, prima, maar zorg dan dat je ruimhartig voor je klanten zorgt.
Op mijn vlucht, waar al bekend was dat er 3 uur vertraging was, werd er opeens ontzettende haast gemaakt om te gaan "boarden" (lees: klanten in het vliegtuig opsluiten) toen er mensen begonnen te vragen om etensvouchers waar gewoon recht op bestond. De verzorging van KLM voor bijna 2 uur aan boord zonder vertrek betrof zegge en schrijve 1 kokosmakroon. En daar mocht je ook niks van zeggen, want hé, uitzonderlijke omstandigheden.
Dus van die evaluatie door luchthaven en airlines verwacht ook niet veel want ook dat wordt:
en we gaan weer over tot de orde van de dag. Zoals in feite de NS nu ook al bezig zijn met een charme-offensief dat we hier niets aan gaan doen.overmacht
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Ik moet zeggen dat het me maandag goed meeviel. Heenweg per trein en bus geheel probleemloos. Terugweg met hulp van een collega op het station in Ede aangekomen en daar ook binnen 10 minuten kunnen wegreizen. Goed geïnformeerd door personeel en ik kon in Nijmegen een gratis warme drank halen. Daar na een kleine 35 minuten weg kunnen komen met een vertraagde trein.
Het ijs- en sneeuwvrij maken van een auto kostte nog de meeste tijd
Nu heb ik wel het voordeel dat ik de route zowel linksom (via Utrecht) als rechtsom (via Nijmegen) kan bereizen. Beide zijn gelijkwaardig in reistijd.
Het ijs- en sneeuwvrij maken van een auto kostte nog de meeste tijd
Nu heb ik wel het voordeel dat ik de route zowel linksom (via Utrecht) als rechtsom (via Nijmegen) kan bereizen. Beide zijn gelijkwaardig in reistijd.
Laatst gewijzigd door waldo79 op wo 07 jan 2026, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Chris
- Moderator
NS is zo'n drama dat ik dit hele jaar nog niet naar het werk kon reizen.

-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Ik werk vandaag thuis, maar ik was vanmorgen wel op mijn werk in Amsterdam terechtgekomen. Mijn trein reed, maar werd omgeleid naar Amsterdam Centraal. Vanaf daar had ik een metro kunnen pakken naar Amsterdam-Zuid.
-
traveldude
- dorpsstraat
Mogen we niet het beste jongetje van de klas zijn, zijn we dat niet, is het weer niet goed. Weet je, het is gewoon een "ik wil met een stok slaan, maakt niet uit waarop" mentaliteit. Ik heb er steeds meer een "whatever, if you say so dude" gevoel bij. Maar naar die Twitter-meningen luister ik echt niet meer.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Op die manier kan ik me er wel in vinden, maar dit is eigenlijk breder hoe de BV NL met z'n laatste indirecte of semi-overheidsbedrijven omgaat, bij ProRail en NS is het net zo. Terwijl de vrije sector er stukken beter mee om lijkt te gaan, Arriva als lichtend voorbeeld wat veel meer een 'alles gaat nog redelijk door waar dat kan' mentaliteit heeft. En zij moeten letterlijk vechten om meer toegang tot het spoorwegnet te krijgen. Het is bijna een soort overheidskartel.mvalkenburg schreef: wo 07 jan 2026, 11:29 Schiphol is een politiek heilig huisje waar niets over gezegd mag worden want ohohoh wat draagt dat samen met KLM toch veel bij aan onze economie. Ondertussen zijn noch Schiphol, noch KLM er voor de Nederlandse burger, want de focus ligt op de overstappers en de intercontinentale vluchten. Als Nederlander die KLM point-to-point gebruikt wordt je getrakteerd op hoge tarieven (hoger dan de overstapper), exorbitante vertrekbelasting en een nog beroerdere paspoortcontrole.
Klagen heeft geen zin (geloof me, dat doe ik gerust) maar uit alle (standaard)reacties van marechaussee, airline en Schiphol zelf blijkt: niet zeuren maar accepteren, verder dan het "afvangloket" kom je echt niet. Had het op mijn terugvlucht met het cabine-personeel aan de stok over de belabberde afhandeling en communicatie van KLM maar ook dat was allemaal verschuilen achter een ander.
Het is ook van de gekken eigenlijk dat KLM verantwoordelijk is voor het de-icen van vliegtuigen en dat ze dus maar capaciteit hebben voor tientallen vluchten per uur. En dat inderdaad niemand ingrijpt dat als het een dag of twee bagger gaat, er niet iets wordt geregeld om het dan sneller te laten gaan.
Ja ok, ik snap dat punt wel dat KLM steeds meer de kantjes er vanaf loopt. Ik kijk echter op Youtube ook veel tripreports van o.a. Noel Philips en het blijkt wel dat dit over zowat de hele linie zo afgegleden is. KLM komt opvallend genoeg nog relatief vaak wat beter uit de bus, met toch wel een ruim voldoende tot goed, terwijl veel Westerse maatschappijen, zelfs ook gevestigde namen al BA, het niet meer waard zijn. Kortaf personeel, slecht eten, geen goede schoonmaak, het is helaas het nieuwe normaal geworden.En luister, áls we dan zogenaamd met zijn allen maar accepteren dat het 1 x per aantal jaar waardeloos is vanwege het weer en we daar niet voor gaan investeren, prima, maar zorg dan dat je ruimhartig voor je klanten zorgt.
Op mijn vlucht, waar al bekend was dat er 3 uur vertraging was, werd er opeens ontzettende haast gemaakt om te gaan "boarden" (lees: klanten in het vliegtuig opsluiten) toen er mensen begonnen te vragen om etensvouchers waar gewoon recht op bestond. De verzorging van KLM voor bijna 2 uur aan boord zonder vertrek betrof zegge en schrijve 1 kokosmakroon. En daar mocht je ook niks van zeggen, want hé, uitzonderlijke omstandigheden.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Ach, zelfs in Zwitserland zijn er altijd muggezifters die zeuren dat de SBB niks meer waard is, als de treinen 3 minuten vertraging hebben.traveldude schreef: wo 07 jan 2026, 12:34 Mogen we niet het beste jongetje van de klas zijn, zijn we dat niet, is het weer niet goed. Weet je, het is gewoon een "ik wil met een stok slaan, maakt niet uit waarop" mentaliteit. Ik heb er steeds meer een "whatever, if you say so dude" gevoel bij. Maar naar die Twitter-meningen luister ik echt niet meer.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Dat die overstapper minder betaalt is simpele economie. Een overstapverbinding kan niet concurreren op reistijd of comfort, want je bent langer onderweg en je vliegt niet direct.mvalkenburg schreef: wo 07 jan 2026, 11:29Schiphol is een politiek heilig huisje waar niets over gezegd mag worden want ohohoh wat draagt dat samen met KLM toch veel bij aan onze economie. Ondertussen zijn noch Schiphol, noch KLM er voor de Nederlandse burger, want de focus ligt op de overstappers en de intercontinentale vluchten. Als Nederlander die KLM point-to-point gebruikt wordt je getrakteerd op hoge tarieven (hoger dan de overstapper), exorbitante vertrekbelasting en een nog beroerdere paspoortcontrole.
Als jij vanaf Amsterdam met Lufthansa vliegt met een overstap in Frankfurt of München ben je ook goedkoper uit dan als je dezelfde vlucht (zonder feeder) neemt vanaf Frankfurt of München.
Ik ben in mijn leven inmiddels op 86 verschillende luchthavens over de hele wereld geweest en alhoewel ik zeker niet vind dat Schiphol perfect is, is het er doorgaans behoorlijk goed geregeld. Wachttijden bij de paspoortcontrole, daarvoor moet je ook naar het kabinet kijken dat capaciteit bij de KMar heeft weggehaald voor onzinnige grenscontroles aan onze landsgrenzen. Ik kan me niet heugen dat ik op Schiphol ooit veel langer dan een kwartier heb moeten wachten, en meestal was het binnen enkele minuten klaar, zowel uitreis als inreis.
Je kunt het treffen of niet. Cabinepersoneel kan er echter niet zoveel aan doen. De meeste keren dat ik de KLM Klantenservice nodig had ben ik prima geholpen, en ben ik bij verstoringen zonder morren omgeboekt op de alternatieve vlucht van mijn voorkeur. Dat zijn de momenten waar het echt om draait.Klagen heeft geen zin (geloof me, dat doe ik gerust) maar uit alle (standaard)reacties van marechaussee, airline en Schiphol zelf blijkt: niet zeuren maar accepteren, verder dan het "afvangloket" kom je echt niet. Had het op mijn terugvlucht met het cabine-personeel aan de stok over de belabberde afhandeling en communicatie van KLM maar ook dat was allemaal verschuilen achter een ander.
Het zijn uitzonderlijke omstandigheden, ja. En wat denk je dan? Dat er onbeperkt eten aan boord is? Een van mijn teamleden moest maandag intercontinentaal vliegen, met KLM. Dat ging uiteindelijk met ruim drie uur vertraging. Maar je kunt ook niet hebben dat je tijdens de vlucht niet voldoende eten hebt. Dus ik snap de keuze wel.En luister, áls we dan zogenaamd met zijn allen maar accepteren dat het 1 x per aantal jaar waardeloos is vanwege het weer en we daar niet voor gaan investeren, prima, maar zorg dan dat je ruimhartig voor je klanten zorgt.
Ja, in sommige gevallen is er nou eenmaal sprake van overmacht, en zijn omstandigheden zo zeldzaam dat je je er moeilijk op kunt voorbereiden omdat het maar eens in de zoveel jaar gebeurt. En dat het dus ook geen grote investeringen waard is. Er zullen altijd wel buitensporige omstandigheden kunnen optreden.Dus van die evaluatie door luchthaven en airlines verwacht ook niet veel want ook dat wordt:
en we gaan weer over tot de orde van de dag. Zoals in feite de NS nu ook al bezig zijn met een charme-offensief dat we hier niets aan gaan doen.overmacht
Eens, KLM is echt zo slecht nog niet.JanVerhoeven schreef: wo 07 jan 2026, 12:48Ja ok, ik snap dat punt wel dat KLM steeds meer de kantjes er vanaf loopt. Ik kijk echter op Youtube ook veel tripreports van o.a. Noel Philips en het blijkt wel dat dit over zowat de hele linie zo afgegleden is. KLM komt opvallend genoeg nog relatief vaak wat beter uit de bus, met toch wel een ruim voldoende tot goed, terwijl veel Westerse maatschappijen, zelfs ook gevestigde namen al BA, het niet meer waard zijn. Kortaf personeel, slecht eten, geen goede schoonmaak, het is helaas het nieuwe normaal geworden.
-
mvalkenburg
- autoweg
Het klopt dat andere maatschappijen het nog beroerder doen. Ik zit gemiddeld om de week in het vliegtuig en heb diverse maatschappijen meegemaakt. Nee, KLM is niet het slechtste maar ook zeer zeker niet het beste. Helemaal als je het vergelijkt met de Aziatische carriers waar service dus veel hoger in het vaandel staat. (Golf staten mijd ik zelf eerlijk gezegd, dus geen ervaring mee, maar die schijnen ook OK te zijn).JanVerhoeven schreef: wo 07 jan 2026, 12:48 Ja ok, ik snap dat punt wel dat KLM steeds meer de kantjes er vanaf loopt. Ik kijk echter op Youtube ook veel tripreports van o.a. Noel Philips en het blijkt wel dat dit over zowat de hele linie zo afgegleden is. KLM komt opvallend genoeg nog relatief vaak wat beter uit de bus, met toch wel een ruim voldoende tot goed, terwijl veel Westerse maatschappijen, zelfs ook gevestigde namen al BA, het niet meer waard zijn. Kortaf personeel, slecht eten, geen goede schoonmaak, het is helaas het nieuwe normaal geworden.
Het is precies deze houding (zesjescultuur) en naar elkaar wijzen dat we dus niet verder komen. Want ja, er is altijd wel een externe factor om de schuld te geven voor je eigen falen of er is altijd wel iemand die het nóg slechter doet, dus hé, lekker doorgaan waar je mee bezig bent.
Als ik dan nog een voorspelling mag doen: over een 5-10-15 jaar gaan we elkaar in Europa lekker appelig aankijken hoe het nog toch in vredesnaam mogelijk is dat we links en rechts zijn ingehaald...
-
mvalkenburg
- autoweg
De langste wachttijden heb ik de afgelopen 2 jaar zonder uitzondering op Schiphol gehad. Triest dieptepunt anderhalf uur. Maar moet je begrip voor hebben want keuzes van de politiek, dus meneer, daar gaan wij niks aan doen.Coen Tunnel schreef: wo 07 jan 2026, 13:47 Ik ben in mijn leven inmiddels op 86 verschillende luchthavens over de hele wereld geweest en alhoewel ik zeker niet vind dat Schiphol perfect is, is het er doorgaans behoorlijk goed geregeld. Wachttijden bij de paspoortcontrole, daarvoor moet je ook naar het kabinet kijken dat capaciteit bij de KMar heeft weggehaald voor onzinnige grenscontroles aan onze landsgrenzen. Ik kan me niet heugen dat ik op Schiphol ooit veel langer dan een kwartier heb moeten wachten, en meestal was het binnen enkele minuten klaar, zowel uitreis als inreis.
Ik heb alleen al in het afgelopen jaar zo'n 40 vluchten ex Schiphol gehad. De ervaringen op de bestemming waren vrijwel zonder uitzondering beter.
Ja, er was genoeg eten geweest. We stonden in Italië. Aan de grond. Daar hebben ze genoeg eten. We hadden dat hele vliegtuig niet in gehoeven.Het zijn uitzonderlijke omstandigheden, ja. En wat denk je dan? Dat er onbeperkt eten aan boord is?
-
mvalkenburg
- autoweg
En dat zou wat mij betreft ook maar eens afgelopen mogen zijn in tijden waar we zogenaamd allemaal elektrisch zouden moeten gaan rijden omwille van het milieu.Coen Tunnel schreef: wo 07 jan 2026, 13:47 Als jij vanaf Amsterdam met Lufthansa vliegt met een overstap in Frankfurt of München ben je ook goedkoper uit dan als je dezelfde vlucht (zonder feeder) neemt vanaf Frankfurt of München.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
overstapverbinding is gewoon efficiënt bundelen van aantal reizigers. Beter 1 volle vlucht vanaf een overstapluchthaven dan 2 halflege rechtstreekse vliegers naar de bestemming.
Je noemt de echte oorzaak niet: de opkomst van Ryanair met hun spotgoedkope tarieven. Alle luchtvaartmaatschappijen hebben in hun dienstverlening gesneden om toch nog een beetje te kunnen concurreren. Want mensen willen uiteraard ook zo weinig mogelijk betalen voor hun ticket. Een luchtvaartmaatschappij met de dienstverlening en tarieven van 20 jaar geleden concurreert zich uit de markt als een klant voor 100 euro (of soms nog minder) een vlucht bij Ryanair kan krijgen. Wat jij de zesjescultuur noemt is dus wat men kennelijk verkiest boven meer betalen. Simpele marktwerking dus die op termijn onvermijdelijk ook in Azië zal spelen. Die luxemaatschappijen uit het Midden-Oosten hebben andere motieven (vaak volk lokken naar hun land) en zijn dus geen referentie.mvalkenburg schreef: wo 07 jan 2026, 13:48Het klopt dat andere maatschappijen het nog beroerder doen. Ik zit gemiddeld om de week in het vliegtuig en heb diverse maatschappijen meegemaakt. Nee, KLM is niet het slechtste maar ook zeer zeker niet het beste. Helemaal als je het vergelijkt met de Aziatische carriers waar service dus veel hoger in het vaandel staat. (Golf staten mijd ik zelf eerlijk gezegd, dus geen ervaring mee, maar die schijnen ook OK te zijn).JanVerhoeven schreef: wo 07 jan 2026, 12:48 Ja ok, ik snap dat punt wel dat KLM steeds meer de kantjes er vanaf loopt. Ik kijk echter op Youtube ook veel tripreports van o.a. Noel Philips en het blijkt wel dat dit over zowat de hele linie zo afgegleden is. KLM komt opvallend genoeg nog relatief vaak wat beter uit de bus, met toch wel een ruim voldoende tot goed, terwijl veel Westerse maatschappijen, zelfs ook gevestigde namen al BA, het niet meer waard zijn. Kortaf personeel, slecht eten, geen goede schoonmaak, het is helaas het nieuwe normaal geworden.
Het is precies deze houding (zesjescultuur) en naar elkaar wijzen dat we dus niet verder komen. Want ja, er is altijd wel een externe factor om de schuld te geven voor je eigen falen of er is altijd wel iemand die het nóg slechter doet, dus hé, lekker doorgaan waar je mee bezig bent.
Als ik dan nog een voorspelling mag doen: over een 5-10-15 jaar gaan we elkaar in Europa lekker appelig aankijken hoe het nog toch in vredesnaam mogelijk is dat we links en rechts zijn ingehaald...
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 07 jan 2026, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Thom
- verkeersader
In Rotterdam rijden nu ook geen trams meer. De trams die nog buiten zijn rijden terug naar de remises. Op het Weena, Marconiplein en de Putselaan waren eerder vandaag trams ontspoort vanwege het winterweer.
De metro’s rijden nog wel met vertraging en uitval.
Info: https://www.rijnmond.nl/nieuws/2134057/ ... redArticle
De metro’s rijden nog wel met vertraging en uitval.
Info: https://www.rijnmond.nl/nieuws/2134057/ ... redArticle
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Je wil weg zodra je kan vertrekken. Dus je wil boarden zodra het kan.mvalkenburg schreef: wo 07 jan 2026, 13:54Ja, er was genoeg eten geweest. We stonden in Italië. Aan de grond. Daar hebben ze genoeg eten. We hadden dat hele vliegtuig niet in gehoeven.Het zijn uitzonderlijke omstandigheden, ja. En wat denk je dan? Dat er onbeperkt eten aan boord is?
De Aziatische legacy carriers staan er inderdaad om bekend. Dan wel de Oost- en Zuidoost-Aziatische, de Zuid-Aziatische maatschappijen zijn ook maar zo-zo. De maatschappijen uit de Golf zijn goed, ik heb zelf met Emirates, Saudia, Kuwait Airlines en Gulf Air gevlogen. Gulf Air vond ik redelijk, de anderen waren goed. Bij Saudia merkte ik wel een verschil tussen de service op de verbinding tussen Amsterdam en Jeddah v.v. en de verbindingen van Jeddah naar India en de Filippijnen; de service op de verbinding naar Amsterdam is wel iets beter. De vluchten naar India en de Filippijnen zitten vol met de diaspora uit die landen, de service daar is op zich niet slecht, maar het verschil zit meer in de details, en ze zetten er soms wat oudere vliegtuigen in. Al was een lange vlucht (Jeddah-Manila) in een 777 die nog een 3-3-3 stoelopstelling had wel fijn, veel meer ruimte!Het klopt dat andere maatschappijen het nog beroerder doen. Ik zit gemiddeld om de week in het vliegtuig en heb diverse maatschappijen meegemaakt. Nee, KLM is niet het slechtste maar ook zeer zeker niet het beste. Helemaal als je het vergelijkt met de Aziatische carriers waar service dus veel hoger in het vaandel staat. (Golf staten mijd ik zelf eerlijk gezegd, dus geen ervaring mee, maar die schijnen ook OK te zijn).
Waar mvalkenburg op doelt is dat bv. Lufthansa en KLM allebei rechtstreekse vluchten aanbieden naar dezelfde bestemmingen, KLM vanaf Amsterdam en Lufthansa vanaf Frankfurt, en dat beiden vol zitten. Maar dat er in de vlucht van Lufthansa ook reizigers zitten die met een Lufthansa-feeder vanaf Amsterdam zijn gevlogen en in de vlucht vanaf Amsterdam reizigers die met een KLM-feeder vanaf Frankfurt zijn gevlogen, omdat een overstapverbinding nou meestal goedkoper is. In die zin begrijp ik mvalkenburg wel.Alfa schreef: wo 07 jan 2026, 14:24 overstapverbinding is gewoon efficiënt bundelen van aantal reizigers. Beter 1 volle vlucht vanaf een overstapluchthaven dan 2 halflege rechtstreekse vliegers naar de bestemming.
Ik vlieg binnenkort naar de VS met KLM. Maar niet vanaf Schiphol, maar vanaf Düsseldorf en dan met een overstap op Schiphol. Kost mij en mijn vrouw een paar uurtjes extra vrije tijd, maar we besparen er rond de € 250 per ticket mee. Dat tikt dus wel aan.
De Aziatische low-cost carriers zoals Air Asia, Cebu Pacific en IndiGo zijn niet veel anders dan een Europese low-cost carriers. De Aziatische markt is groot en nog steeds groeiende, maar je ziet daar ook wel een groei bij low-cost carriers. IndiGo is nu al de grootste airline van India, bijvoorbeeld. De vraag is wat mensen nou precies nodig hebben op een kortere vlucht. Ik vloog ruim twee jaar geleden van Hongkong naar Manila en ik kon kiezen uit vier airlines: Cebu Pacific, Air Asia, Philippine Airlines, en Cathay Pacific. Die eerste twee waren ongeveer dezelfde prijs, rond de 130-140 euro, die anderen zaten in de range van 230-260 euro, als ik het mij goed kan herinneren. Maar wat heb je op een korte vlucht nou nodig? Uiteindelijk heb ik Air Asia gekozen, die net iets duurder was dan Cebu Pacific, omdat Cebu Pacific wel erg krappe stoelen en erg weinig beenruimte schijnt te hebben - ze hebben single class A330's met een 3-3-3 stoelopstelling van zogeheten "pre-reclined", dus niet-verstelbare, stoelen die voor de gemiddelde Filippino vermoedelijk nog best te doen zijn, maar voor een wat forsere Nederlander minder. Air Asia bood voor mij de beste kwaliteit vs. prijs - ik had geen reden om 100 euro meer uit te geven aan Philippine Airlines of Cathay Pacific. Ja, de service bij Cathay schijnt geweldig te zijn, maar die geven ook aan dat op de kortere vlucht tussen Hongkong en Manila een beperkte service wordt aangeboden. Dan kan ik net zo goed een goedkopere airline nemen.Je noemt de echte oorzaak niet: de opkomst van Ryanair met hun spotgoedkope tarieven. Alle luchtvaartmaatschappijen hebben in hun dienstverlening gesneden om toch nog een beetje te kunnen concurreren. Want mensen willen uiteraard ook zo weinig mogelijk betalen voor hun ticket. Een luchtvaartmaatschappij met de dienstverlening en tarieven van 20 jaar geleden concurreert zich uit de markt als een klant voor 100 euro (of soms nog minder) een vlucht bij Ryanair kan krijgen. Wat jij de zesjescultuur noemt is dus wat men kennelijk verkiest boven meer betalen. Simpele marktwerking dus die op termijn onvermijdelijk ook in Azië zal spelen. Die luxemaatschappijen uit het Midden-Oosten hebben andere motieven (vaak volk lokken naar hun land) en zijn dus geen referentie.
De maatschappijen uit de Golfstaten zijn vrijwel allemaal in overheidseigendom, waardoor ze relatief goedkoop kunnen werken ten opzichte van full-service maatschappijen uit bv. Europa, en het Midden-Oosten ligt ideaal als hub. Iedereen probeert zijn graantje mee te pikken met nieuwe, moderne luchthavens. Saoedi-Arabië liep nog wat achter, maar is inmiddels ook op die trein gesprongen en heeft inmiddels ook een tweede nationale luchtvaartmaatschappij opgericht, Riyadh Air, dat zich vooral op de luchthaven van Riyadh gaat richten waar Saudia de luchthaven van Jeddah als thuisbasis heeft.
-
omNOMNOMNOM
- verkeersader
Ik betwijfel of dit echt de oorzaak is. Ik ben sinds 2008 een keer of tien in de VS geweest en heb juist sterk de indruk dat de service daar, ondanks de aanwezigheid van low-costmaatschappijen, de afgelopen jaren is verbéterd, terwijl die in Europa duidelijk is verslechterd.Alfa schreef: wo 07 jan 2026, 14:24 overstapverbinding is gewoon efficiënt bundelen van aantal reizigers. Beter 1 volle vlucht vanaf een overstapluchthaven dan 2 halflege rechtstreekse vliegers naar de bestemming.
Je noemt de echte oorzaak niet: de opkomst van Ryanair met hun spotgoedkope tarieven. Alle luchtvaartmaatschappijen hebben in hun dienstverlening gesneden om toch nog een beetje te kunnen concurreren. Want mensen willen uiteraard ook zo weinig mogelijk betalen voor hun ticket. Een luchtvaartmaatschappij met de dienstverlening en tarieven van 20 jaar geleden concurreert zich uit de markt als een klant voor 100 euro (of soms nog minder) een vlucht bij Ryanair kan krijgen. Wat jij de zesjescultuur noemt is dus wat men kennelijk verkiest boven meer betalen. Simpele marktwerking dus die op termijn onvermijdelijk ook in Azië zal spelen. Die luxemaatschappijen uit het Midden-Oosten hebben andere motieven (vaak volk lokken naar hun land) en zijn dus geen referentie.mvalkenburg schreef: wo 07 jan 2026, 13:48Het klopt dat andere maatschappijen het nog beroerder doen. Ik zit gemiddeld om de week in het vliegtuig en heb diverse maatschappijen meegemaakt. Nee, KLM is niet het slechtste maar ook zeer zeker niet het beste. Helemaal als je het vergelijkt met de Aziatische carriers waar service dus veel hoger in het vaandel staat. (Golf staten mijd ik zelf eerlijk gezegd, dus geen ervaring mee, maar die schijnen ook OK te zijn).JanVerhoeven schreef: wo 07 jan 2026, 12:48 Ja ok, ik snap dat punt wel dat KLM steeds meer de kantjes er vanaf loopt. Ik kijk echter op Youtube ook veel tripreports van o.a. Noel Philips en het blijkt wel dat dit over zowat de hele linie zo afgegleden is. KLM komt opvallend genoeg nog relatief vaak wat beter uit de bus, met toch wel een ruim voldoende tot goed, terwijl veel Westerse maatschappijen, zelfs ook gevestigde namen al BA, het niet meer waard zijn. Kortaf personeel, slecht eten, geen goede schoonmaak, het is helaas het nieuwe normaal geworden.
Binnen Europa valt voor mij eigenlijk KLM (& Air France) nog positief op: op een Europese vlucht krijg je daar nog steeds een snack en een drankje naar keuze. Bij Lufthansa krijg je tegenwoordig hooguit een klein flesje water (en vertrekken ze vanaf Frankfurt structureel te laat), en de laatste keren dat ik met o.a. TAP, Iberia en British Airways vloog (na Covid) kreeg ik op korte vluchten helemaal niets meer.
Ironisch genoeg was het in de VS tien tot vijftien jaar geleden precies andersom: kale service en alles tegen betaling. Maar de laatste keren kreeg ik daar tot mijn verbazing weer gewoon een gratis snack en een drankje naar keuze. Het zijn geen Oost-Aziatische toestanden met volledige maaltijden op een vlucht van twee uur, maar het niveau ligt inmiddels wél hoger dan bij de meeste grote Europese maatschappijen.
Binnen Europa springt voor mij eigenlijk maar één maatschappij er echt positief uit, en dat is Aegean. Daar krijg je op Europese vluchten nog gewoon een warme snack (minipizza of iets vergelijkbaars), wat inmiddels bijna nostalgisch aanvoelt.
Bij veel Europese maatschappijen lijkt het management te redeneren dat een product met meer service zich automatisch uit de markt zou prijzen. Dat klopt alleen als je ervan uitgaat dat alle klanten puur op prijs selecteren. Dat is aantoonbaar niet zo: anders zou er geen ruimte zijn voor Aegean binnen Europa, of voor het herstel van service bij de grote drie Amerikaanse carriers (Delta, United & American). Er is duidelijk een segment dat best iets meer wil betalen voor een prettiger basiservaring, maar dat segment wordt in Europa grotendeels genegeerd.
Mijn indruk is dat klassieke Europese maatschappijen hun service sterk hebben verschraald, terwijl het kostenniveau grotendeels gelijk is gebleven. In dat geval blijft er voor de passagier weinig reden over om niet gewoon met Ryanair te vliegen.
Laatst gewijzigd door omNOMNOMNOM op wo 07 jan 2026, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik ben vorige maand met BA naar Heathrow gevlogen vanaf Schiphol. Ik kreeg een flesje water een een verpakt koekje. En dat voor een vlucht van 45 minuten.omNOMNOMNOM schreef: wo 07 jan 2026, 20:25 [Bij Lufthansa krijg je tegenwoordig hooguit een klein flesje water in je handen gedrukt (en vertrekken ze vanaf Frankfurt structureel te laat), en bij TAP, Iberia en British Airways krijg je op korte vluchten vaak helemaal niets meer.
Vorig jaar heb ik dezelfde route gevlogen (als deel van de reis naar India), en ook toen kreeg ik op dat korte segment water en weer dat koekje.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
omNOMNOMNOM
- verkeersader
Dat is dan nieuw, mijn laatste vluchten met BA (inmiddels ruim anderhalf jaar geleden) waren een karige bedoening. Bedankt voor de correctie, ik heb m'n oorspronkelijke post wat aangepast.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Ik ben sinds 2014 ook iets van 10-11 keer naar de VS geweest en heb altijd met KLM of Delta gevlogen.omNOMNOMNOM schreef: wo 07 jan 2026, 20:25Ik betwijfel of dit echt de oorzaak is. Ik ben sinds 2008 een keer of tien in de VS geweest en heb juist sterk de indruk dat de service daar, ondanks de aanwezigheid van low-costmaatschappijen, de afgelopen jaren is verbéterd, terwijl die in Europa duidelijk is verslechterd.
Bij Delta is de service redelijk hetzelfde gebleven (cookies, peanuts or pretzels?). Nooit iets hoeven betalen. Wel zijn de tickets versoberd, zo had ik vorig jaar bij KLM een retourtje naar New York geboekt, heen met Delta, terug met KLM. Met mijn status heb ik sowieso een gratis stuk ruimbagage, dus ik boekte het Light-tarief, maar blijkbaar bleek dat voor Delta het Main Basic-tarief te zijn en kon ik geen stoelen vooraf selecteren, alleen tegen betaling van ridicule prijzen, terwijl dat voor mij bij KLM gewoon gratis kan. Er zit dan nog wel een verschil in voordelen of je de Delta- of KLM-vlucht hebt.
Ik was in verwarring, want twee maanden later zou ik weer een bij KLM gekocht ticket bij Delta vliegen, maar dan met een overstap. Ook het Light-tarief geboekt, maar blijkbaar gold dit niet als Main Basic. En hier kon ik (gelukkig) wel twee stoelen voor mijn vrouw en ik selecteren.
Dit soort gedoe en onduidelijkheid heeft er wel toe geleid dat, als het even kan, ik de voorkeur geef aan de KLM-vlucht boven de Delta-vlucht, als ik kan kiezen. Al ben ik verder wel tevreden over Delta.
SAS en Finnair hebben een buy-on-board menu, en je kunt ook wat uitgebreidere gerechten vooraf bestellen. Op zich vind ik dat niet verkeerd, je hebt wat meer keuze. Bij KLM moet je het doen met het broodje kaas of wat je ook maar krijgt.Binnen Europa valt voor mij eigenlijk KLM (& Air France) nog positief op: op een Europese vlucht krijg je daar nog steeds een snack en een drankje naar keuze. Bij Lufthansa krijg je tegenwoordig hooguit een klein flesje water (en vertrekken ze vanaf Frankfurt structureel te laat), en bij o.a. TAP, Iberia en British Airways krijg je op korte vluchten helemaal niets meer.
Ik heb vier jaar geleden een keer met Aegean gevlogen, via Athene naar Riyadh, en ik was blij verrast met de maaltijd.Binnen Europa springt voor mij eigenlijk maar één maatschappij er echt positief uit, en dat is Aegean. Daar krijg je op Europese vluchten nog gewoon een warme snack (minipizza of iets vergelijkbaars), wat inmiddels bijna nostalgisch aanvoelt.
Klopt. En Ryanair is me eigenlijk ook altijd wel bevallen, ook met hun buy-on-board - die is gunstig geprijsd en van heel behoorlijke kwaliteit. Maar wat ik wel waardeer van een klassieke maatschappij is als je de klantenservice nodig heb. Nu zal het bij KLM helpen dat ik een status heb, maar ik heb het gevoel dat ik er meer van op aan kan dan sommige low-cost carriers. Ik was een paar maanden terug in Manchester, had mijn ticket last minute gekocht met easyJet, omdat ik op tijd terug moest zijn voor een uitvaart. En toen cancelde easyJet mijn vlucht naar Amsterdam. Uiteindelijk voelde het toen toch wel fijn toen ik 2,5 uur later in de KLM Cityhopper terug naar Amsterdam zat, en uiteindelijk 10 minuten voor het begin van de uitvaart aankwam. Toen was het een hele geruststelling om met KLM te reizen.Mijn indruk is dat klassieke Europese maatschappijen hun service sterk hebben verschraald, terwijl het kostenniveau grotendeels gelijk is gebleven. In dat geval blijft er voor de passagier weinig reden over om niet gewoon met Ryanair te vliegen.
-
PeterSchoeber
- autoweg
Met vriendelijke groet,
-
Taran 5
- verkeersader
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Maar hij heeft wel een punt, ik zie nu ook in dat dit off-topic is en beter ergens anders hoort. Ik had niet door dat ik in het OV-subforum zat.