Er zijn webcambeelden op YouTube te vinden van een 24/7-livestream die op de Erasmusbrug gericht staat (wel even een uur of 3 terugspoelen om de crash te zien). Hierin valt mij op dat het incident plaatsvindt tijdens een brugopening, maar dat de stilstaande tram op het hoogste punt stilstaat, en al minutenlang voordat het beweegbare deel van de brug opent. De tram die achterop knalt, lijkt dat overigens wel te doen zonder te remmen.
Ik ben vooral opgelucht om te horen dat er (vooralsnog) geen dodelijke slachtoffers zijn. Zeker als je de cabine van de achterste tram ziet… ik vreesde het ergste.
Treinenweb (28-7-2026) schreef:Achter het probleem schuilt een al langer slepend conflict tussen NS en het Duitse VRR. NS laat tegenover de De Gelderlander weten dat de oorzaak bij de Duitse vervoerder ligt, die de kaartautomaten niet heeft aangepast aan de Nederlandse toegangspoortjes. Daardoor bevatten de papieren tickets niet de juiste barcode. Ze benadrukken dat ze aan VRR de nodige ondersteuning en technische documentatie voor de aanpassing van de software hebben aangeboden.
Digitale tickets en het Deutschlandticket werken volgens NS wel probleemloos. VRR ziet dat anders en stelt dat juist de stationsbeheerder verantwoordelijk is voor een goede toegang via de toegangspoortjes. Volgens de Duitse vervoerder draait de discussie inmiddels vooral om de kosten van een technische aanpassing.
Geen oplossing in zicht
Voorlopig lijkt een oplossing niet in zicht. Beide partijen zeggen het erover eens te zijn dat reizigers beter geïnformeerd moeten worden, maar wijzen daarbij naar elkaar als verantwoordelijke
Eigenaar stelt regels voor toegang op, als gebruiker moet je je daar aan aanpassen, niet andersom. Dus ik vind het een beetje vreemd dat VRR weigert hun QR code aan te passen.
Verder, algemeen-actueel over grensoverschrijdende verbindingen:
-Venlo ri. Mönchengladbach heeft blijkbaar (nog steeds) last van (structureel?) tekort aan personeel
-Dat is volgens mij eveneens nog steeds het geval bij de Eurobahn Hengelo - Bielefeld
-Stoptrein Arnhem - Düsseldorf, nog het volgende:
Aufgrund der derzeit eingeschränkten Verfügbarkeit mehrsystemfähiger Fahrzeuge ist auf der Linie RE 19 vsl. bis zum 31.08.2026 bei einzelnen Fahrten in Emmerich ein Umstieg in einen anderen Zug erforderlich.
Für die grenzüberschreitende Fahrt zwischen Deutschland und den Niederlanden werden Fahrzeuge benötigt, die auf beiden Streckennetzen eingesetzt werden können.
Steht für eine Fahrt kein solches Fahrzeug zur Verfügung, endet der eingesetzte Zug in Emmerich.
Die Weiterfahrt erfolgt anschließend mit einem anderen Fahrzeug.
Dadurch kann sich die Weiterfahrt in Richtung Arnhem Centraal um etwa 20 Minuten verzögern.
In Richtung Düsseldorf sind ebenfalls Verzögerungen von etwa 5 Minuten möglich.
Dit alles sinds afgelopen zaterdag 25.07.2026, tot en met maandag 31.08.2026.