Het wel en wee van het OV

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Sibren
verkeersader

Re: Het wel en wee van het OV

Bericht door Sibren » di 26 mei 2020, 9:54

Volgens de tractorbestuurder van het ongeval in Hooghalen, had hij de naderende trein niet aan zien komen omdat de blauw-witte sprinters in slechte weersomstandigheden moeilijk te zien zijn, al helemaal vergeleken met de knalgele intercities.

Ongelukkig genoeg is Arriva dezelfde week in het nieuws met het presenteren van hun treinen in een nieuwe huisstijl. Deze diesels rijden op lijnen waar nog veel onbewaakte overwegen liggen. De knalrode treinen van nu zijn goed zichtbaar, maar ik kan me voorstellen dat de nieuwe wit-turkooise treinen ook makkelijk wegvallen in het landschap.

Afbeelding

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 26 mei 2020, 12:06

Blauw, wit, geel en zwart in dit gevaql. Van de voorkant zijn ze wit, zwart en blauw.
Er zitten op het stuk Hoogeveen-Hooghalen overigens belachelijk veel bewaakte en onbewaakte overgangen voor een redelijk drukke spoorlijn (8-10 treinpassages per uur beide richtingen). Ik vermoed wel een stuk of 20 bij elkaar, waarvan 15 onbewaakt. Alleen de rondweg Hoogeveen (Middelveldweg; onterecht N374 benoemd op veel kaarten) en de N381 zijn ongelijkvloers.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 26 mei 2020, 12:10

Sibren schreef: di 26 mei 2020, 9:54 Volgens de tractorbestuurder van het ongeval in Hooghalen, had hij de naderende trein niet aan zien komen omdat de blauw-witte sprinters in slechte weersomstandigheden moeilijk te zien zijn, al helemaal vergeleken met de knalgele intercities.
Volgens mij is de verlichting voorop de trein belangrijker dan de kleur van de trein. Ik vermoed dat de tractorbestuurder tijdens een bui wilde oversteken en er toen tijdelijk slecht zicht was. Misschien moet je dan de keuze maken om even te wachten op beter zicht. Op de foto's die na het ongeluk zijn genomen is overigens geen sprake van slecht zicht, dus het zal een tijdelijk fenomeen zijn geweest.

Sibren
verkeersader

Bericht door Sibren » di 26 mei 2020, 12:27

^^ De verlichting op de nieuwe sprinters is inderdaad feller dan op vorige treinen, maar volgens de landbouwer heb je daar alleen 's avonds profijt van. De voorkant van zo'n nieuwe sprinter is grotendeels voorruit, zwart en blauw. Als je het vergelijkt met het enorme gele oppervlak dat een koploper aan de voorkant had, snap ik zijn punt zeker.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 26 mei 2020, 12:41

Peter schreef: di 26 mei 2020, 12:06Er zitten op het stuk Hoogeveen-Hooghalen overigens belachelijk veel bewaakte en onbewaakte overgangen voor een redelijk drukke spoorlijn (8-10 treinpassages per uur beide richtingen). Ik vermoed wel een stuk of 20 bij elkaar, waarvan 15 onbewaakt.
Volgens mij hebben ze vrijwel allemaal bewaking, uitgezonderd een paar privé-overgangen. Er zitten inderdaad veel overgangen op dat stuk, maar daar zitten echt niet zoveel onbewaakte bij. Er zijn nog 128 onbewaakte overwegen in Nederland, het is echt niet zo dat meer dan 10% daarvan tussen Hoogeveen en Hooghalen ligt. Volgens mij zijn alleen deze onbewaakt (waarbij vier stuks overigens nog best veel is voor een drukke dubbelsporige hoofdspoorlijn):

Deze overgang die enkel nut heeft voor landbouwverkeer, ten noorden van Hoogeveen.
Dit huis bij Wijster heeft een eigen overgang.
Deze onverharde weg tussen Beilen en Hooghalen.
Nog een onverharde weg tussen Beilen en Hooghalen.

Verderop tot aan Assen ligt volgens mij niks meer. In Assen zelf was er begin deze eeuw nog een onbewaakte fietsovergang in de stad. Na een dodelijk ongeval in 2003 heeft het niet lang geduurd voordat deze overgang werd opgeheven. Dat was een gevaarlijke plek.

Van oudsher waren er in Drenthe, in landelijk gebied, natuurlijk veel AKI's (alleen knipperlichten, geen spoorbomen) maar daarvan zijn de meeste omgebouwd tot mini-AHOB, tussen 2002 en 2007 liep daar een speciaal programma voor. AKI's zijn op het normale spoornetwerk (waar OV rijdt) niet meer te vinden.
boe! schreef: di 26 mei 2020, 12:10
Sibren schreef: di 26 mei 2020, 9:54 Volgens de tractorbestuurder van het ongeval in Hooghalen, had hij de naderende trein niet aan zien komen omdat de blauw-witte sprinters in slechte weersomstandigheden moeilijk te zien zijn, al helemaal vergeleken met de knalgele intercities.
Volgens mij is de verlichting voorop de trein belangrijker dan de kleur van de trein. Ik vermoed dat de tractorbestuurder tijdens een bui wilde oversteken en er toen tijdelijk slecht zicht was. Misschien moet je dan de keuze maken om even te wachten op beter zicht. Op de foto's die na het ongeluk zijn genomen is overigens geen sprake van slecht zicht, dus het zal een tijdelijk fenomeen zijn geweest.
Lastig te zeggen. Maar dat lijkt me bij dubbelspoor wel moeilijker. Wellicht kwam er net van de andere kant een duidelijk zichtbare koploper of DDZ, en droeg dat ertoe bij dat de sprinter nauwelijks zichtbaar was. Op enkelspoor is het natuurlijk makkelijker, dan wacht je tot een trein gepasseerd is en zal er sowieso niet snel een trein van de andere kant komen, en ook niet gauw een trein erachter aan.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » di 26 mei 2020, 13:41

Er is niet voor niets wetgeving over de kleurstelling van de voor- en achterkanten van treinen. Volgens mij mogen die in Nederland wit of geel zijn. En in België en het VK bijvoorbeeld alleen geel. Het zal dus wel onderzocht zijn dat het belangrijk is.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 26 mei 2020, 15:07

Ongelukkig genoeg is Arriva dezelfde week in het nieuws met het presenteren van hun treinen in een nieuwe huisstijl. Deze diesels rijden op lijnen waar nog veel onbewaakte overwegen liggen. De knalrode treinen van nu zijn goed zichtbaar,
Als je van voren kijkt zijn vrijwel alle GTW's en FLIRTen vooral wit.
Arriva Groningen: witte kop
Arriva Limburg: witte kop
Arriva Vechtdallijnen: witte kop
Breng: witte kop met twee blauw strepen.
Alleen de Connexxion GTW heeft nog een graduele naar lichtblauw aan de bovenkant en de NS-R FLIRT in rood.

De SNG's zijn erg donker van voren, vooral blauw en de donkere ruit met een dunne witte streep. VIRM heeft ook veel donker maar heeft ook een flink geel oppervlak. En de koplopers natuurlijk vrijwel volledig geel.

Coen Tunnel schreef: di 26 mei 2020, 12:41
Van oudsher waren er in Drenthe, in landelijk gebied, natuurlijk veel AKI's (alleen knipperlichten, geen spoorbomen) maar daarvan zijn de meeste omgebouwd tot mini-AHOB, tussen 2002 en 2007 liep daar een speciaal programma voor. AKI's zijn op het normale spoornetwerk (waar OV rijdt) niet meer te vinden.
Ja, dat ombouwprogramma is ook al iets wat een staartje hoort te krijgen. In feite zijn AKI's helemaal niet zo onveilig, principieel zeker niet onveiliger dan onbewaakte overgangen (waarom ook, er is beveiliging!), dus waarom ga je alle AKI's ombouwen naar mini-AHOB en doe je vrijwel niets met de onbeveiligde overwegen?
Geld, geld, geld, en de op zich niet verkeerde analyse dat er zich op AKI's veel ongevallen voordeden. Waarom dat was is nooit onderzocht, maar de oorzaak ligt daar in loss-of-shunt, ook weer een gevaarlijke besparing van prorail (of hun voorganger).
Detectie gaat op kortsluiting van de rails. Die kortsluiting wil wel eens weg gaan (het is ook niet 0 of oneindig ohm) en dan is een trein niet gedetecteerd. Wat doet een overweg als een trein niet gedecteerd wordt? Die gaat open! Dat is met AHOB's niet zo'n groot probleem want er is een tijdrelais en dan moeten de bomen nog open gaan en tegen die tijd is de trein wel bij de overweg, maar bij een AKI loopt het tijdrelais af (3 seconden) en gaat de lamp op wit.
Er zijn ongevallen gebeurd waar getuigen hebben verklaard dat de AKI rood knipperde, er geen trein kwam, de witte lamp ging knipperen en toen de trein passeerde. En juist op dat moment begint het verkeer natuurlijk weer over te steken. Boem.
Levensgevaarlijk! Nooit onderkend of (erger nog) altijd onder de pet gehouden en oh oh oh die AKI's zijn toch zo gevaarlijk.
Je kunt dit ondervangen door richtingscontrole in te voeren (blok kan pas vrij komen als het volgende blok bezet wordt), maar dat vergt extra relais in de beveiliging en is dus duurder. In Nederland is er voor gekozen dit niet in de relaisbeveiliging in te bouwen.

Ondertussen bouwt Prorail niet de meest onveilige locaties om maar verdoezelt hun eigen onbegrip van hun eigen spullenboel. Dat is nog het ergste. Bij Prorail begrijpen ze hun eigen installaties niet. Er wordt vanuit regeltjes geredeneerd die 80 jaar geleden neergeschreven zijn zonder te weten of na te denken waarom die regels zo zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 26 mei 2020, 18:21

Er zijn ongevallen gebeurd waar getuigen hebben verklaard dat de AKI rood knipperde, er geen trein kwam, de witte lamp ging knipperen en toen de trein passeerde. En juist op dat moment begint het verkeer natuurlijk weer over te steken. Boem.
Mensen zijn erg goed in het verbloemen van hun eigen fouten en het afwentelen op het systeem. Ik ga niet beweren dat een overweginstallatie volkomen onfeilbaar is, maar:
Bij Prorail begrijpen ze hun eigen installaties niet. Er wordt vanuit regeltjes geredeneerd die 80 jaar geleden neergeschreven zijn zonder te weten of na te denken waarom die regels zo zijn.
Dit is een onterechte beschuldiging. Bij ProRail is er een heel club vakdeskundigen in dienst die alle ins- en outs van een overweginstallatie kennen. Ik heb zelf ooit les gehad in overwegtechniek. Mooi spul, maar over het algemeen geldt voor alle apparaten dat hun werking zo goed is als de slechtheid van de mens die er mee omgaat. 99% van de ongevallen op een overweg komt omdat mensen denken 'nog even snel' voor de trein te kunnen schieten en niet omdat de techniek gefaald heeft... :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » di 26 mei 2020, 21:23

Als ik naar het aantal spoedreparaties van ProRail bekijk, https://www.prorail.nl/nieuws/update-pr ... p-kijfhoek o.a., dan heeft onze Vaderlandse Spoor Beheerder de boel "niet helemaal" onder controle naar mijn gevoel. Deze spoedklus is er een uit een lijst van vele waarbij, mijns inziens, de problemen in de Willemsspoortunnel https://www.prorail.nl/nieuws/minder-tr ... poortunnel wel de kroon spannen. En de gebruikers, zowel goederenvervoerders als reiziger vervoerders zijn de dupe.

Wat betreft het gebeuren met onbeveiligde overwegen denk ik dat ProRail veel verder in zijn saneringsprogramma geweest zou zijn als er niet ten koste van alles wordt vastgehouden aan het opheffen van een niet actief beveiligde overweg. Beveiligen kost geld maar hoeveel geld kost al het ambtelijk overleg wel niet om een onbeveiligde overweg op te heffen.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 26 mei 2020, 21:38

Vinny schreef: di 26 mei 2020, 18:21
Mensen zijn erg goed in het verbloemen van hun eigen fouten en het afwentelen op het systeem.
Getuigen zijn wat anders dan slachtoffers/schuldigen. Er zal vast wel eens iets mis zijn gegaan met de AKI's.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 26 mei 2020, 22:35

Vinny schreef: di 26 mei 2020, 18:21 Dit is een onterechte beschuldiging. Bij ProRail is er een heel club vakdeskundigen in dienst die alle ins- en outs van een overweginstallatie kennen.
Ik denk dat 99% van de vakdeskundigen bij Prorail eruit gegaan of gewerkt zijn en in dienst zijn bij de spooraannemers. Klokkeluiders die dit soort zaken aan de kaak proberen te stellen worden actief gewipt. Het is een organisatie die vol zit met kliekvorming, inclusief de gekende aannemers, advies- en ingenieursbureau's die vooral factuurtje willen schrijven en niet begaan zijn met de echte veiligheid. Extern advies wordt vrijwel altijd genegeerd of afgedaan als amateurisme.
Nee, het is echt geen onschuldige organisatie.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » di 26 mei 2020, 23:03

^^ Spreek jij uit ervaring Egbert? Ik ben het inderdaad met je eens dat de (des)kundigheid bij ProRail ver te zoeken is gelet op het grote aantal missers op het gebied van onderhoud en het daaruit vloeiende soort van paniek voetbal bij storingen.

Een simpel voorbeeld, bij mijn weten ligt een tunnel IN de bodem van een rivier en niet erop zoals ProRail ons wil doen geloven bij het verhaaltje over het storten van stenen op de bodem van de Nieuwe Maas in Rotterdam. https://www.prorail.nl/nieuws/spoortunn ... -ton-keien
Met vriendelijke groet,

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 26 mei 2020, 23:48

^^ Ja, vaag verhaal. Alsof er vanaf het begin van aanleg geen bescherming tegen vallende ankers of fietsen nodig was?

Of, als dit 25 jaar mee moet gaan.. dat dan alle stenen weer van het tunneldak af zijn?
De rivierbodem kan natuurlijk 'werken' door de stroming e.d.? waardoor de zetting kan veranderen??

Maar goed, IN die tunnel was er een probleem met snel slijtende spoorstaven / klemmen. Is dat nou al goed, preventief en voor de komende 25 jaar opgelost? ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 mei 2020, 1:46

Egbert schreef: di 26 mei 2020, 22:35Ik denk dat 99% van de vakdeskundigen bij Prorail eruit gegaan of gewerkt zijn en in dienst zijn bij de spooraannemers. Klokkeluiders die dit soort zaken aan de kaak proberen te stellen worden actief gewipt. Het is een organisatie die vol zit met kliekvorming, inclusief de gekende aannemers, advies- en ingenieursbureau's die vooral factuurtje willen schrijven en niet begaan zijn met de echte veiligheid. Extern advies wordt vrijwel altijd genegeerd of afgedaan als amateurisme.
Nee, het is echt geen onschuldige organisatie.
Ik kan me het geklungel met het Kamperlijntje nog herinneren. Voor enorm veel geld zou de boel verbouwd worden zodat er 140 km/u gereden zou kunnen worden. Vlak voor de ingebruikname van het nieuwe elektrische materieel bleek het ineens toch niet te kunnen, omdat men vergeten was door te rekenen of de fundering het aankon. Niet dus. Amateurisme ten top en een voorbeeld van iets waarbij ProRail zeker niet vrijuit gaat.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 27 mei 2020, 9:22

Coen Tunnel schreef: di 26 mei 2020, 12:41
Peter schreef: di 26 mei 2020, 12:06Er zitten op het stuk Hoogeveen-Hooghalen overigens belachelijk veel bewaakte en onbewaakte overgangen voor een redelijk drukke spoorlijn (8-10 treinpassages per uur beide richtingen). Ik vermoed wel een stuk of 20 bij elkaar, waarvan 15 onbewaakt.
Volgens mij hebben ze vrijwel allemaal bewaking, uitgezonderd een paar privé-overgangen. Er zitten inderdaad veel overgangen op dat stuk, maar daar zitten echt niet zoveel onbewaakte bij. Er zijn nog 128 onbewaakte overwegen in Nederland, het is echt niet zo dat meer dan 10% daarvan tussen Hoogeveen en Hooghalen ligt. Volgens mij zijn alleen deze onbewaakt (waarbij vier stuks overigens nog best veel is voor een drukke dubbelsporige hoofdspoorlijn)
Het zijn er inderdaad nog maar 4 die onbewaakt zijn. Dank voor de correctie. In het stuk Assen-station Hoogeveen-station zitten 27 gelijkvloerse overgangen (die naar het middenperron van station Beilen meegerekend) als ik goed geteld heb. Inclusief de net geopende tunnel in Assen-zuid, zijn er maar 4 ongelijkvloerse overgangen (daarnaast de N33, N381, "n374") en een fietstunneltje in Assen. Erg veel.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 mei 2020, 14:03

Peter schreef: wo 27 mei 2020, 9:22Inclusief de net geopende tunnel in Assen-zuid, zijn er maar 4 ongelijkvloerse overgangen (daarnaast de N33, N381, "n374") en een fietstunneltje in Assen. Erg veel.
Vijf dan toch? Fietstunneltje Sparrenlaan-Dennenweg in Assen, Tunnel De Maten in Assen, N33, N381 en de Middenveldweg (N374) in Hoogeveen. Bij het station van Assen zelf kunnen voetgangers van het Stationsplein naar de Oosterparallelweg (nieuwe achteringang van het station) en er is bij het station voor fietsers en voetgangers ook nog de Vredeveldtunnel tussen de Stationsstraat en de Vredeveldseweg (maar dat is aan de noordkant van het station).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 27 mei 2020, 19:12

Een simpel voorbeeld, bij mijn weten ligt een tunnel IN de bodem van een rivier en niet erop zoals ProRail ons wil doen geloven bij het verhaaltje over het storten van stenen op de bodem van de Nieuwe Maas in Rotterdam. https://www.prorail.nl/nieuws/spoortunn ... -ton-keien
De meeste tunnels in Nederland worden afgezonken. Dat houdt in dat ze niet ver onder de bodem van het water liggen. Ze kunnen altijd worden 'losgespoeld'. Je mag dus niet zomaar je anker uitgooien als schipper zijnde. ;)

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 27 mei 2020, 22:31

^^ Een tunnel zal in de rivierbodem minimaal een gronddekking hebben van 1 meter of meer, denk aan het risico van opdrijven door de opwaartse krachten. De laag "steentjes" dient ter extra bescherming en om verdere uitspoeling te voorkomen.

@Durashift: NEEN de spoorproblemen zijn met lapmiddelen tijdelijk opgelost want in een van de door mij geciteerde stukken staat doodleuk dat de dwarsliggers over enkele jaren nog vervangen moeten worden. Wat men nu doet is de uitgelodderde kraagschroeven vervangen door andere exemplaren met een grotere kerndiameter. Op de eerste foto in de serie bij het artikel https://www.prorail.nl/nieuws/ondertuss ... ortunnel-0 wordt het geklungel perfect in beeld gebracht.

Ongetwijfeld volgen er de komende jaren nog vele (langdurige) spoedreparaties in de Willemsspoortunnel.
Met vriendelijke groet,

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » di 09 jun 2020, 17:02

Diverse Nederlandse provincies en de Duitse deelstaat Nordrhein Westfalen willen betere grensoverschrijdende treinverbindingen tussen beide landen. https://www.gelderlander.nl/arnhem-e-o/ ... ~addca873/ voor het artikel in De Gelderlander.

Zolang de Nederlandse Stoorwegen, met alle duvele geweld, in de hogesnelheidstreinen willen hebben zal dit vrees ik nooit gebeuren omdat er altijd wel een bezwaar kan worden bedacht waarom er GEEN grensoverschrijdend treinverkeer mogelijk is. Denk maar aan de Belgen die een hypermodern, ERTMS, op de nieuwe treinen tussen Luik en Maastricht wil hebben van Arriva terwijl die beveiliging fysiek niet eens aanwezig is in het betrokken baanvak tussen Maastricht en Luik.
Met vriendelijke groet,

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 09 jun 2020, 17:08

PeterSchoeber schreef: di 09 jun 2020, 17:02 Zolang de Nederlandse Stoorwegen, met alle duvele geweld, in de hogesnelheidstreinen willen hebben ....
Wat wil NS in hogesnelheidstreinen? Er mist iets in je zin denk ik...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 09 jun 2020, 17:44

^^ De reizigers. Regionaal grensoverschrijdend OV is toch vaak een wat ondergeschoven kindje. Al is het inmiddels wel beter, nu er vanaf Hengelo en Arnhem ook regionale treinen de grens passeren.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » di 09 jun 2020, 19:08

Seat Ibiza schreef: di 09 jun 2020, 17:08
PeterSchoeber schreef: di 09 jun 2020, 17:02 Zolang de Nederlandse Stoorwegen, met alle duvele geweld, in de hogesnelheidstreinen willen hebben ....
Wat wil NS in hogesnelheidstreinen? Er mist iets in je zin denk ik...
Dank voor je oplettendheid. Ik ben het woord reizigers vergeten.
Met vriendelijke groet,

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » di 09 jun 2020, 19:11

Coen Tunnel schreef: di 09 jun 2020, 17:44 ^^ De reizigers. Regionaal grensoverschrijdend OV is toch vaak een wat ondergeschoven kindje. Al is het inmiddels wel beter, nu er vanaf Hengelo en Arnhem ook regionale treinen de grens passeren.
Vraag mij niet hoeveel tegenwerking de regionale overheden hebben gehad van de Nederlandse Stoorwegen. Echt beter wordt het pas als er op zoveel mogelijk grensoverschrijdende baanvakken een fatsoenlijke halfuursdienst wordt geboden met goede aansluitingen op het binnenlandse treinverkeer. Onaantrekkelijke aansluitingen is daar maar een klein onderdeel van.
Met vriendelijke groet,

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 09 jun 2020, 20:55

Regionaal grensoverschrijdend vervoer valt tegenwoordig onder een concessie. Formeel mag open acces vervoer overigens ook. De NS heeft er in ieder geval niets over te zeggen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 jun 2020, 21:18

Internationaal treinreizen, dat was toch de hype van 2019? :dyn_hyp:

Nu met corona raakt men een beetje in paniek over de lange-termijnsgevolgen voor het openbaar vervoer. Hetzelfde zie je in grote steden die rijstroken omvormen tot fietspaden of voetpaden, het ideaal van hoge bevolkingsdichtheid en mensen dicht op elkaar in het openbaar vervoer is toch uit elkaar gespat met het coronavirus.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » di 09 jun 2020, 22:45

Vinny schreef: di 09 jun 2020, 20:55 Regionaal grensoverschrijdend vervoer valt tegenwoordig onder een concessie. Formeel mag open acces vervoer overigens ook. De NS heeft er in ieder geval niets over te zeggen.
Regionale concessie of niet als de NS een onmogelijk overstap creëert, hetgeen in het verleden veelvuldig gebeurde als men van een grensoverschrijdende dienst af wilde, dan is zo'n regionale internationale verbinding geen lang leven beschoren. Echt grensoverschrijdend is het pas als je flinke einde over de grens, bij voorkeur aan weerszijde kunt doorrijden met een doorgaande trein. Technisch moet het in principe kunnen met alle multicourante materieeltypes die er zijn maar de wil bij onze monopolist ontbreekt ten ene male. Er is maar een trein die telt en dat is de ICE en de Thalys.
Met vriendelijke groet,

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 09 jun 2020, 23:31

PeterSchoeber schreef: di 09 jun 2020, 17:02Zolang de Nederlandse Stoorwegen, met alle duvele geweld, in de hogesnelheidstreinen willen hebben zal dit vrees ik nooit gebeuren omdat er altijd wel een bezwaar kan worden bedacht waarom er GEEN grensoverschrijdend treinverkeer mogelijk is. Denk maar aan de Belgen die een hypermodern, ERTMS, op de nieuwe treinen tussen Luik en Maastricht wil hebben van Arriva terwijl die beveiliging fysiek niet eens aanwezig is in het betrokken baanvak tussen Maastricht en Luik.
Nou nou. De schuld van het falen van de Drielandentrein kan je m.i. niet afschuiven op de NS. Die hebben bijzonder weinig met dit dossier van doen, de vinger kan beter naar Arriva/Stadler/DVIS (=Belgische ILT) gewezen worden. Ergens tussen drie partijen is het fout gegaan in het eisenpakket van de FLIRT-stellen voor deze verbinding.
PeterSchoeber schreef: di 09 jun 2020, 22:45Regionale concessie of niet als de NS een onmogelijk overstap creëert, hetgeen in het verleden veelvuldig gebeurde als men van een grensoverschrijdende dienst af wilde, dan is zo'n regionale internationale verbinding geen lang leven beschoren.
Daar lag een schone taak van de overheid (als geldschieter) om daar wat aan te doen. Maar dat hebben zij kennelijk verzaakt.
PeterSchoeber schreef: di 09 jun 2020, 22:45Er is maar een trein die telt en dat is de ICE en de Thalys.
NS heeft sinds 2015 geen tastbaar aandeel meer heeft in Thalys. Dat is toch echt verreweg (90%) een Belgisch-Frans (en 10% Duits) feestje.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 10 jun 2020, 7:06

Chris schreef: di 09 jun 2020, 21:18 Nu met corona raakt men een beetje in paniek over de lange-termijnsgevolgen voor het openbaar vervoer. Hetzelfde zie je in grote steden die rijstroken omvormen tot fietspaden of voetpaden, het ideaal van hoge bevolkingsdichtheid en mensen dicht op elkaar in het openbaar vervoer is toch uit elkaar gespat met het coronavirus.
In het AD vanmorgen stond er een stuk over in. Het ging er met name om dat nu blijkbaar massaal occasions worden gekocht. Maar ook dat een stedelijk gebied helemaal niet zonder OV kan. De kans is namelijk erg groot dat met al dat extra verkeer (bv na de zomervakantie, maar ook bij slecht weer), de wegen zo verstopt kunnen raken en er weer zoveel files ontstaan, dat mensen toch het OV gaan nemen, of het nu ontmoedigd wordt of niet. Mensen moeten toch op reis voor hun werk, voor zover het niet thuis kan. En aangezien steeds meer kantoren 'coronaproof' worden gemaakt, is de kans dat mensen terug moeten naar kantoren, al dan niet op bepaalde dagen, stukken groter.

Het autoverkeer in Rotterdam zou nu alweer op zo'n 80% zitten van net voor de crisis.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 10 jun 2020, 9:28

De kans is dus ook groot dat die 1,5 meter regel na de zomer (oktober of zo) noodgedwongen niet meer voor het OV geldt, waarbij de mondkapplicht als smoes gebruikt wordt dat het veilig is (en vermoedelijk tot de lente 2021 behouden blijft). Bij een natte septembermaand wordt het chaos.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 10 jun 2020, 19:18

Of mensen nemen Corona mee terug van vakantie, er breekt een tweede golf uit en de boel gaat in lockdown ;)