[E] Comunitat Valenciana

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [E] Comunitat Valenciana

Bericht door Chris »

Het is gepland om 23 kilometer van de CV-60 te verdubbelen naar 2x2 rijstroken, tussen de A-7 bij L'Olleria en Terrateig.

Dit deel is al voorbereid op de uitbouw tot autovía. De kosten zijn geraamd op € 65 miljoen, dat is slechts € 2,8 miljoen per kilometer.

Bij Terrateig zit de overgang naar de huidige autovía. Deze eindigt dan weer een eindje voor de AP-7, het is gepland om die aansluiting op termijn ook te verbeteren.

De huidige enkelbaans CV-60 opende in twee fases in 1997 en 2004.

Afbeelding

De weg ziet er nu zo uit. Er rijden 7.000 tot 10.000 voertuigen per dag.
Afbeelding
Rogier
2x2 autosnelweg

Bericht door Rogier »

Slimme dat men dit nu gaat uitvoeren, want volgens mij is het traject m.b.t. de verharding ook aan groot onderhoud toe.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De upgrade van de N-220 tot autovía nabij de luchthaven van Valencia is zichtbaar op deze satellietbeelden van april 2023.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De bus-carpoolstrook op de V-21 ten noorden van Valencia. Deze loopt tot de CV-32 bij Massamagrell.

Street View laat deels een doorgetrokken streep zien, en deels conventionele markering.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er is ook data van het gebruik van de BUS-VAO strook op de V-21 bij Valencia: https://cadenaser.com/comunitat-valenci ... -valencia/

De strook lijkt hoofdzakelijk gebruikt te worden op momenten dat gezinnen onderweg zijn. Hij wordt in de spitsuren minder gebruikt en op vrijdagmiddag en zondagmiddag het meest.

Op zondagmiddag wordt de strook voor 26% benut, de hoogste benuttingsgraad. Op werkdagen in de ochtendspits richting Valencia wordt het tussen 12% en 16% benut. Staduitwaarts is de benuttingsgraad 6% in de ochtendspits en 12% in de avondspits, behalve op vrijdagmiddag wanneer het 20% haalt.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Klassiek, een carpoolstrook die een gezinsstrook blijkt te zijn ... 8-)

Vind die oranje bewegwijzering trouwens maar niets. Veel te fel, en oranje is toch een kleur die je associeert met waarschuwing.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Fascinerend, de rondweg van Benissa is amper een jaar open en er is nu al besloten om het naar 2x2 rijstroken te verdubbelen voor € 23 miljoen. Ook komt er een halve aansluiting op de AP-7 (van en naar Alicante).

Ook moet 2 kilometer van de N-332 net voorbij Benissa verbeterd worden. Dit was geen onderdeel van het project van de rondweg van Benissa, maar dit deel heeft 14 erfaansluitingen en 20.000 voertuigen per dag, waardoor het erg onveilig is om van en naar die aangrenzende percelen te rijden.
Chris schreef: do 28 jul 2022, 18:25 Vandaag is na 15 jaar eindelijk de rondweg van Benissa van de N-332 opengesteld.

De bouw begon al in 2007 maar werkt in 2010 gestaakt zoals zoveel projecten in Spanje in die tijd, vanwege de financiële crisis. In 2017 zijn de werkzaamheden hervat maar dit verliep opnieuw erg traag, omdat de Spaanse regering in elke begroting maar weinig geld vrijgeeft voor dit soort projecten. Het feit dat de AP-7 tolvrij werd maakte een omlegging nog minder urgent.

Op de achtergrond Benidorm:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Bij Oliva is een nieuwe, ongelijkvloerse verbinding tussen de AP-7 en N-332 in gebruik genomen. Deze verbinding maakt het mogelijk dat de AP-7 als bypass van Oliva dient voor verkeer op de N-332. Het is ook een ontsluiting van het bedrijventerrein van Oliva, dit verkeer hoeft nu niet meer door Oliva.

Oliva ligt nabij Gandia, bijna 70 kilometer ten zuiden van Valencia.

Afbeelding

Afbeelding

De N-332 is in Oliva een street canyon. Daar moest dus ook al het vrachtverkeer naar het bedrijventerrein doorheen.
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op 10 december wordt een bypass van de ingestorte brug van de CV-36 ten westen van Torrente in gebruik genomen.

Afbeelding

Deze brug stortte in één richting volledig, en in de andere richting gedeeltelijk in bij de heftige overstromingen van 29 oktober.

Afbeelding
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Ik ben in Gran Alacant, een urbanizacion onder Alicante aan de Costa Blanca. Het is hier rustig nu in het laagseizoen. Wat me o.a. opvalt zijn de lange wegen die om de 50 of 100 meter een drempel met zebrapad hebben. Dat rijdt niet fijn en die zebra's liggen niet altijd op een handige plek.

Google Maps wilde ons vanmiddag over een weggetje sturen dat niet toegankelijk was, naar de vuurtoren (Far) van Santa Pola. Ik waagde het er even op, maar er lagen allerlei grote stenen en puin op het weggetje. Waarschijnlijk om eigenwijze toeristen toch tegen te houden. Wel jammer, want het was de kortste route, maar achteraf gezien zag ik op Streetview ook maar een geitenpaadje. Nu moesten we waarschijnlijk een grote omweg maken via Santa Pola om er te komen (11 km ipv 5 km) omdat je op de N-332 niet linksaf mag slaan. Het is een drukke 1x2 weg met bijna overal doorgetrokken streep. Ik heb het maar opgegeven toen mijn navigatie uitviel. Geen mobiele verbinding. Wat een bizarre situaties. Gek land, veel dingen gaan anders dan in Nederland.

Later toch maar een rondje gemaakt over de Camino del Cabo, waar overal campers langs de weg staan met uitzicht op zee.

Het is toch een beetje alsof je in Californië bent met die bergen op de achtergrond.
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wesso schreef: wo 15 jan 2025, 20:32Gek land, veel dingen gaan anders dan in Nederland.
Daarvoor is het ook een ander land ;)

Wat vond je nog meer gek daar?

De N-332 is een nogal drukke weg dus dan wil je eigenlijk geen wachtend verkeer dat linksaf wil slaan.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Wat ik nog meer gek vond? Heb je even...

- Rauwe (inkt)vis en schaaldieren in een open bak in de supermarkt
- Bedelaars op straat (nu niet gezien trouwens)
- Penetrante rioollucht
- Onlogische looproutes
- Hoe adressen en plaatsen worden aangegeven, veel willekeur
- Bureaucratie en traagheid (er wordt hier al jaren om zendmasten gesmeekt, maar ze komen niet)
- Spaanse regelzucht en Spanjaarden die er lak aan hebben

Dat de N-332 druk en gevaarlijk is had ik snel door, maar om dan zoveel kilometers te moeten doorrijden vond ik vreemd. Ik had een paar jughandles wel handig gevonden. Google Maps liet me ook linksafslaan waar het niet mocht.

Het weer is nu trouwens niet best voor Spaanse begrippen. Vanmiddag regen en 13-14 graden. Onze gastheer (een Italiaan) zei dat hij onder de 27 graden niet goed kan functioneren en daarom hiernaartoe is getrokken. :lol: Afgelopen zaterdag was het nog 22 graden, maar toen waren we hier niet helaas.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Een temperatuur van 13 of 14 graden overdag lijkt mij voor Valencia vrij normaal in januari.
makelaarvalencia.nl schreef: In de koudste maand januari varieert de temperatuur overdag ergens tussen de 10 en 20 graden, ´s nachts schommelt dit tussen de 2 tot 12 graden.
visitvalencia.com schreef:Januari: overdag 14 ºC en 's nachts 6 ºC
fitinvalencia.com schreef:December en januari zijn de koudste maanden met een gemiddelde maximumtemperatuur van 16°C. Overdag in de zon uit de wind kun je heerlijk op een terrasje zitten, maar ’s avonds koelt het snel af en tegen 17:00 uur heb je een jas nodig en wil je naar binnen.
bestereistijd.nl schreef:De laagst gemeten temperatuur overdag bedroeg 6°C in januari 2021.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Sneeuw is in de bergen ook niet ongebruikelijk in de winter.

Vanavond in Alcoy (500 meter hoogte).

Afbeelding

De provincie Alicante is ook aan het sneeuwschuiven vandaag: https://x.com/dipuAlicante/status/1880334925033042179
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Chris schreef: vr 17 jan 2025, 21:27 Sneeuw is in de bergen ook niet ongebruikelijk in de winter.
Sneeuw is zeker niet ongebruikelijk in Spanje. Het komt in alle regio’s met regelmaat voor (in de winter uiteraard). Inclusief Canarias, Andalucia en zélfs de Balearen hebben nog wel eens een witte hoed. Alleen Ceuta en Melila kennen geen sneeuwval.
Dat het in de winter goed koud kan zijn in (grote delen van) Spanje staat bij de Nederlander niet echt op het vizier.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

@Rein: dat gaat waarschijnlijk over de stad en provincie Valencia, niet over de hele regio Valencia. Alicante, de dichtstbijzijnde stad hiervandaan heeft een steppeklimaat (een van de zonnigste en droogste gebieden van Europa). De gemiddelde maximum temperatuur in januari is 17,2 graden.

Ik zei vorig jaar al: we gaan niet naar Catalonië, we gaan naar de zon en de hoogste temperaturen van Spanje tegen een aantrekkelijke prijs. Het rendement valt tot nu toe wat tegen. Maar je kan niet altijd zes gooien. :)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Zuidoost-Spanje heeft nogal eens een zeer vroege lente, met 25+ graden al in februari of begin maart. Soms zelfs tegen de 30 graden.

Overwinteraars zitten er vaak maandenlang, dan heb je regelmatig wel aardig weer in de winter, maar als je een week of twee weken gaat is de kans wel aanwezig dat het er niet echt aangenaam is.

Ik sprak iemand die met de kerst naar Malta was geweest en die hadden het onaangenaam koud gehad. De huizen daar zijn niet ingericht op koud weer.

Als je echt lekker wil overwinteren moet je toch wat verder: Canarische Eilanden, Kaapverdië of Caribisch gebied. Zuid-Spanje kan je ook geluk mee hebben, maar het kan ook 12 graden zijn met sneeuw in de bergen.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Autostrada schreef: vr 17 jan 2025, 21:36 Dat het in de winter goed koud kan zijn in (grote delen van) Spanje staat bij de Nederlander niet echt op het vizier.
Vaak wordt gedacht dat dat beperkt is tot de Pyreneeën maar als je door het binnenland van Spanje reist zie je snel dat dat niet zo is.
Madrid is ook een van de hoogst gelegen hoofdsteden van Europa als ik me niet vergis, ligt op 657 meter, midden op de Castiliaanse hoogvlakte.
Het is ook altijd een bijna surreëel beeld als je op de snelweg langs Segovia in de zomer bij +40°C skigebieden op de afritten ziet staan of Barajas landt en het vliegtuig daar voorbij een hele parking met sneeuwschuivers rijdt.
De Sierra's in Andalusië (en dan heb ik het niet eens over de Sierra Nevada maar bv. ook de Sierra de Cazorla) kennen ook heel wat sneeuwval.
En dan zijn er nog grote delen van Castilla y León, zo ben ik eens in Candelario (provincie Salamanca) geweest, mooi dorpje dat in de winter ook bezocht wordt om te langlaufen.
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

Chris schreef: vr 17 jan 2025, 21:27 Sneeuw is in de bergen ook niet ongebruikelijk in de winter.

Vanavond in Alcoy (500 meter hoogte).

Afbeelding

De provincie Alicante is ook aan het sneeuwschuiven vandaag: https://x.com/dipuAlicante/status/1880334925033042179
We zijn vanmiddag het binnenland ingereden. Vanaf de A-70 bij Alicante was al een besneeuwde heuvel te zien:
Afbeelding

En hier langs de CV-780 richting Alcoy:
Afbeelding

Ik denk dat er niet zo veel is gevallen, en wat er was gevallen smolt weg. Op de Port de Benifallim (1015 m) waren ouders met kinderen sneeuwpoppen aan het maken van plukjes sneeuw. Het leek op een bijzonder uitje dat ze niet vaak maken.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Chris schreef: zo 08 dec 2024, 20:16 Op 10 december wordt een bypass van de ingestorte brug van de CV-36 ten westen van Torrente in gebruik genomen.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Deze brug stortte in één richting volledig, en in de andere richting gedeeltelijk in bij de heftige overstromingen van 29 oktober.

Afbeelding
Vandaag is de eerste brughelft hersteld.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De barrier op de V-31 ten zuiden van Valencia gaat vervangen worden door geleiderails, de primaire reden is waterafvoer. Tijdens de watersnood van 29 oktober 2024 bleek dat de barriers als een 6 kilometer lange stuwdam functioneerde, met een ravage tot gevolg.

Afbeelding

Het gaat om dit traject:
Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dit effect lijkt me inderdaad wel onwenselijk, maar wat was daar gebeurd? Het water kwam kennelijk van rechts en wilde naar links (richting de kust / Albufera). Maar dan zou ik verwachten dat de weg gewoon overstroomt en dan moet worden afgesloten. Minder dan er zo’n autokerkhof ontstaat. Althans: als dat ontstond, zou het zijn doordat auto’s door de watermassa waren meegesleept naar de V-31 toe. En dat ligt dan eerder aan wat er op andere wegen aan overstroming was gebeurd en minder aan een vangrail.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er was een soort vloedgolf van west naar oost door de straten, maar die stuitte op deze 6 kilometer lange jersey barrier, waar een ravage ontstond.

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Vraag is dan wat er zou zijn gebeurd als er een vangrail van het nieuwe soort had gelegen. Vermoedelijk op enig moment weggespoeld of meegesleept door de auto's die al in de vloedgolf zaten. Hoewel de klassieke vangrail rechts de vloedgolf ook heeft overleefd en ook de nodige schade heeft veroorzaakt.

Ik bedoel: ik ben niet tegen de aanleg van een vloedbestendiger vangrail in plaats van de jersey barrier die er lag, maar ik weet niet of het het soort autokerkhof van indertijd had kunnen voorkomen. Maar misschien is dat ook omdat ik de verschillende omgevingsfactoren van toen nog steeds niet goed zie.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Ik twijfel en de reden is de foto/foto's die Chris laat zien: Er is 1 weghelft nog volledig bruikbaar, omdat de betonblokken als kleine dam gediend hebben. Die weghelft kan dan voor regulier verkeer worden afgesloten, maar hulpdiensten kunnen dan juist in een 2-richtingsituatie gebruik maken daarvan (en daarmee levens redden)
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Pino schreef: wo 02 apr 2025, 19:35 ^^ Dit effect lijkt me inderdaad wel onwenselijk, maar wat was daar gebeurd? Het water kwam kennelijk van rechts en wilde naar links (richting de kust / Albufera). Maar dan zou ik verwachten dat de weg gewoon overstroomt en dan moet worden afgesloten. Minder dan er zo’n autokerkhof ontstaat. Althans: als dat ontstond, zou het zijn doordat auto’s door de watermassa waren meegesleept naar de V-31 toe. En dat ligt dan eerder aan wat er op andere wegen aan overstroming was gebeurd en minder aan een vangrail.
Vanuit de foto kan ik moeilijk beredeneren of de chaos minder zou zijn als er een waterdoorlatende constructie als een vangrail was toegepast. Het zou kunnen dat de jersey het water zo heeft opgestuwd dat er een kolkstroom ontstaan is waar ook vrachtwagens niet tegen opgewassen waren. Ik moet persoonlijk toegeven dat ik me weinig kan voorstellen dat een muurtje van een enkele decimeter al zo veel effect heeft, maar ik ga er vanuit dat er knappe koppen aan gerekend hebben en als met deze (relatief simpele) ingreep verkeersrampen voorkomen worden lijkt me dat alleen maar goed.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De upgrade van de N-220 tot autovía in Manises, een westelijke voorstad van Valencia, is goed zichtbaar op deze satellietbeelden van 12 maart 2025.

Het hele project. Onderaan de luchthaven, bovenaan het knooppunt met de V-30.
Afbeelding

Detail knooppunt V-30 / N-220.
Afbeelding

Brug over de Turia. Je ziet nog de impact van de overstromingen vorig jaar.
Afbeelding

Het verdiepte deel door Manises. Voorheen was dit enkelbaans en een mix van verhoogd en ondertunneling van kruispunten. Dit hele stuk komt dus ondergronds.
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De deels ingestorte brug van de CV-33 bij Picanya is weer hersteld. De nieuwe brughelft is vandaag geopend, de komende weken wordt dan de bestaande brug opgelapt.

De brug is in 8 maanden tijd hersteld, een proces dat normaal gezien 2 jaar zou duren.

Afbeelding

Afbeelding

Op 10 juni is ook de tweede brug van de CV-36 bij Torrente in gebruik genomen. Op een nabijgelegen deel van de CV-36 bij Torrente was ook het talud ondermijnd, ik heb niet gelezen of dat ook al hersteld is.

In totaal is voor € 125 miljoen aan projecten uitgegeven om de schade van de overstromingen van oktober 2024 in de regio Valencia te herstellen. De regionale overheid heeft ook 50 projecten op gemeentelijke wegen uitgevoerd om de infrastructuur zo snel mogelijk weer te normaliseren.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het ZOAB van de CV-36 ten westen van Valencia zat dermate vol met smurrie vanwege de overstroming vorig jaar dat ze besloten hebben om aansluitend op het herstel van die brug, ook twee kilometer asfalt volledig te vervangen. Tijdens de overstromingen was 100 meter asfalt weggeslagen, maar de rest zal zo vol met gruis en zand dat het niet meer uit te zuigen was blijkbaar.

Het gaat om km 4-6 bij Torrente.

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een plaatje van de V-21 bij Massalfassar, ten noorden van Valencia. Er is een nieuwe fietsbrug geopend bij de aansluiting op de CV-32.

Afbeelding