[A030] Barneveld - Ede

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[A030] Barneveld - Ede

Bericht door Chris »

De A30 is een 18 kilometer lange autosnelweg tussen de A1 bij Barneveld en de A12 bij Ede. De noordelijke helft is al in 1972 enkelbaans opengesteld en was oorspronkelijk een provinciale weg (het dwarsprofiel en ontwerp oogt ook krapper / substandaard). Echter pas in 2003-2004 is het deel van Lunteren tot Ede opengesteld. De A30 wordt met zo'n 55.000 tot 63.000 voertuigen nog redelijk intensief bereden.

Ik heb vanmiddag wat foto's gemaakt vanaf de drie viaducten die er over de A30 zijn. Van noord naar zuid.

1. Het viaduct van de aansluiting Barneveld. Een erg basic haarlemmermeeraansluiting. De Thorbeckelaan Barneveld in wordt momenteel gereconstrueerd.
Afbeelding
A30 Barneveld-1 by European Roads, on Flickr

2. De A30 eindigt even ten noorden van de aansluiting. Er is ook nog een viaduct over de spoorlijn Amersfoort - Apeldoorn die vrij krap is (geen vluchtstrook).
Afbeelding
A30 Barneveld-2 by European Roads, on Flickr

3. richting zuiden.
Afbeelding
A30 Barneveld-3 by European Roads, on Flickr

4. Vanaf het viaduct Nederwoudseweg ten zuiden van Barneveld.
Afbeelding
A30 Nederwoud-1 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
A30 Nederwoud-2 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
A30 Nederwoud-3 by European Roads, on Flickr

7.
Afbeelding
A30 Nederwoud-4 by European Roads, on Flickr

8. Nabij de aansluiting Lunteren, vanaf het viaduct Meikade. Dit is bij de VZP De Veenen / De Poel.
Afbeelding
A30 Lunteren-1 by European Roads, on Flickr

9.
Afbeelding
A30 Lunteren-2 by European Roads, on Flickr

10.
Afbeelding
A30 Lunteren-3 by European Roads, on Flickr

11. Links VZP De Poel, rechts VZP De Veenen.
Afbeelding
A30 Lunteren-4 by European Roads, on Flickr

12.
Afbeelding
A30 Lunteren-5 by European Roads, on Flickr
Wesso
2x3 autosnelweg

Re: [A030] Barneveld - Ede

Bericht door Wesso »

Mooie en overzichtelijke viaductserie, Chris ;)
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

De A30 voelt altijd wel beetje bijzonder. Het is een wat anonieme snelweg en vormt vooral een soort van regionale verbinding buiten de randstad. Toch iets wat je niet zo gek vaak ziet hier. Zouden er veel mensen zijn die de A30 gebruiken voor een langere rit, om te wisselen tussen de A1 en A12?

Edit: en uiteraard een fraaie serie!
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

^^ Als mijn familie uit de richting van Apeldoorn komt, nemen ze bijna altijd de A1-A30 in plaats van A50-A12. Dat vinden ze een stuk prettiger. Mijn ervaring met de A30 is ook zonder uitzondering positief: rustig wegbeeld en men rijdt beheerst. Alleen in de avondspits wil het nog wel eens opstropen tussen Ede (soms al vanaf VZP) en knooppunt Maanderbroek.
Laatst gewijzigd door Wesso op ma 02 mei 2016, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Ook ik ken mensen die dat doen, bijvoorbeeld om vanuit de regio Nijmegen in Amsterdam-Oost te komen, omdat de A2 niet fijn is.
evos
verkeersader

Bericht door evos »

Vanuit Amsterdam Noord/Oost en vanaf de A7/A8 is de A30 normaliter de snelste verbinding naar Ede/Arnhem en verder.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

Mark schreef:De A30 voelt altijd wel beetje bijzonder. Het is een wat anonieme snelweg en vormt vooral een soort van regionale verbinding buiten de randstad. Toch iets wat je niet zo gek vaak ziet hier. Zouden er veel mensen zijn die de A30 gebruiken voor een langere rit, om te wisselen tussen de A1 en A12?
Voor specifieke langere ritten kan de weg wel degelijk interessant zijn. Bijvoorbeeld Roergebied <-> Amersfoort (zelf wel eens gereden).

Zoals wel meer betoogd is op dit forum, zou de A30 meer kunnen betekenen voor het nationale wegennet als deze zou worden doorgetrokken naar de A28. En eventueel ook naar de A15.
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 »

Mooie foto's Chris. 8-)

Ik heb de A30 een paar keer gebruikt voor uit de richting Arnhem naar Hilversum. Gewoon omdat ik geen zin had om langs Utrecht te rijden via de A27.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Het oudste gedeelte van de weg is het deel tussen Lunteren (Scharrenburgersteeg) en de N224.
Dat was rond 1970 enkelbaans door de provincie aangelegd.
captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 »

Toch een nuttige snelweg. Als ik van Almere richting Nijmegen moet neem ik die route aangezien dat het snelste is. Zit in de spits ook vaak nog redelijk goed vol, maar je kan er wel redelijk doorrijden. Alleen loopt het bij de aansluiting op de A1 en het knooppunt met de A12 vaak vast. Bij de A1 staat het dan vaak op de A1 zelf stil (met name in ochtendspits). Bij Ede is het terugslag van de file voor het einde van de plusstrook (file in avondspits).
Ernst76
verkeersader

Bericht door Ernst76 »

Met zulke intensiteiten lijkt me het nut van deze weg wel bewezen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik reed vandaag van de A1 naar de A30 en zag dat het deel door de aansluiting Barneveld als de N30 op de hectometerbordjes staat.

Dat was mij tot nu toe nog nooit opgevallen, Street View laat zien dat dit oorspronkelijk ook niet zo was, maar kennelijk is het tussen 2010 en 2014 al aangepast van A30 naar N30.

Op de wegwijzers staat geen N30.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Chris schreef: ma 17 jul 2023, 22:54 kennelijk is het tussen 2010 en 2014 al aangepast van A30 naar N30.
Destijds werd ik daarover getipt en in januari 2017 heb ik er een foto van gemaakt.
(Die ik vandaag helaas niet kan laten zien.)
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens »

evos schreef: ma 02 mei 2016, 12:36 Vanuit Amsterdam Noord/Oost en vanaf de A7/A8 is de A30 normaliter de snelste verbinding naar Ede/Arnhem en verder.
Klopt. Dat ervaar ik ook. Wel is de aansluiting A1 naar A30 erg gevoelig voor opstropen bij de afrit zelf.
janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman »

evos schreef: ma 02 mei 2016, 12:36 Vanuit Amsterdam Noord/Oost en vanaf de A7/A8 is de A30 normaliter de snelste verbinding naar Ede/Arnhem en verder.
Wij pakken vanuit Purmerend ook altijd de A1-A30-A12 als we naar het Zwarte Woud gaan.
En dan een enkele keer via Arnhem de grens over maar meestal via Venlo.
ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F »

Zijn er ooit wilde plannen geweest om de A30 door te trekken? Ik zie voor zowel de zuid- als noordzijde mogelijkheden behoudens protesten vanwege het doorsnijden van landelijke gebieden. Zo niet, dan maak ik ze wel ;)

Trek de snelweg aan de noordzijde door tot aan Almere via Nijkerk zodat knooppunt Hoevelaken ontlast wordt evenals vele provinciale wegen. Hernoem de A27 naar Almere naar A30 en trek de A27 door naar Kampen.

Afbeelding

En aan de zuidzijde zoveel mogelijk grote rivieren oversteken zodat er meerdere alternatieven zijn:

Afbeelding
Meer bitumen!
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Dat is een van de meer bekende SNUP's van Nederland...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ ... maar dan in Flevoland niet naar de huidige A27, maar ietsje oostelijker.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F »

SNUP?
Meer bitumen!
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Die plannen, of een variant daarop, zullen er zeker geweest zijn. Maar uitvoering ervan kun je vergeten. Niet alleen wegens stikstof en andere milieu overwegingen, maar ook omdat zo'n weg beschermde gebieden aantast.

Zo doorsnijdt de weg onder andere het gebied tussen Rhenen en Wageningen, de Gelderse Vallei. Daar een snelweg doorheen bouwen is een absolute no go. Zelfs woningbouw is daar uit den boze.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

ACT-F schreef: do 15 mei 2025, 15:53 Zijn er ooit wilde plannen geweest om de A30 door te trekken? Ik zie voor zowel de zuid- als noordzijde mogelijkheden
Zie ook deze topics:
:arrow: viewtopic.php?p=965959#p965959
:arrow: viewtopic.php?p=114426#p114426
ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F »

Wouter N14 schreef: do 15 mei 2025, 16:01 ^^ :arrow: viewtopic.php?t=1103&hilit=snup
De grootte van het viaduct was me ook opgevallen, dus vandaar mijn vraag. Ik besef maar al te goed dat de route door prachtige gebieden gaat, maar zonder offers was de A1 nooit door de Veluwe gegaan. Zolang het aantal inwoners toeneemt neemt ook het verkeer toe. Het ov is voor mijn werkzaamheden geen optie. Tenzij de rest net als in de coronaperiode thuis gaat werken, want dat was heerlijk autorijden :D
Meer bitumen!
Alain
expressweg

Bericht door Alain »

Ik denk niet dat wij dit ooit nog in onze levens mee gaan maken. Ook niet nodig, wat mij betreft - de belangrijkste verbeteringen ten aanzien van deze snelweg lijken me wel de versnelwegknooppuntisering van het huidige 'knooppunt' Barneveld, de verbreding van de A1 tot aan Hoevelaken en de verbetering van laatstgenoemd knooppunt.

Ik zou ook niet inzien wat een doorgetrokken A30 (aan beide kanten) nou voor wezenlijks zou toevoegen.
ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F »

boe! schreef: do 15 mei 2025, 16:03
ACT-F schreef: do 15 mei 2025, 15:53 Zijn er ooit wilde plannen geweest om de A30 door te trekken? Ik zie voor zowel de zuid- als noordzijde mogelijkheden
Zie ook deze topics:
:arrow: viewtopic.php?p=965959#p965959
:arrow: viewtopic.php?p=114426#p114426
Ambitieuze plannen, maar dat geld is vergeven aan een niet renderende Betuweroute, HSL, landtunnels, etc. :roll:
Alain schreef: do 15 mei 2025, 16:11 Ik denk niet dat wij dit ooit nog in onze levens mee gaan maken. Ook niet nodig, wat mij betreft - de belangrijkste verbeteringen ten aanzien van deze snelweg lijken me wel de versnelwegknooppuntisering van het huidige 'knooppunt' Barneveld, de verbreding van de A1 tot aan Hoevelaken en de verbetering van laatstgenoemd knooppunt.

Ik zou ook niet inzien wat een doorgetrokken A30 (aan beide kanten) nou voor wezenlijks zou toevoegen.
Er zijn te weinig alternatieven, zeker nu complete wegafsluitingen de trend worden bij wegwerkzaamheden. Het scheelt dat ik grote vrijheid heb in mijn tijdsplanning, maar zelfs dan loop ik hopeloos vast op de A1 bij Barneveld. Zoals het nu is, is het onvoltooid heden tijd :sadley:
Meer bitumen!
Alain
expressweg

Bericht door Alain »

Wegwerkzaamheden horen er helaas bij, zeker nu zo'n groot deel van de infrastructuur op een punt geraakt dat het met kleiner lapwerk niet meer opgelost kan worden. Een uitbouw van de A30 en de A1 met knooppunten en al, zoals ik al voorstelde, kan je al veel ellende schelen.

Hooguit zou ik nog kunnen denken dat een opwaardering van de N301 zin heeft, waarbij met name de voltooiing van de rondweg om Nijkerk een concrete nieuwe schakel zou kunnen zijn.

Maar een verlenging van de A30 als snelweg lijkt mij op deze relatie echt niet nodig - ook niet in de toekomst.
Laatst gewijzigd door Alain op do 15 mei 2025, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

Toch zou ik nog wel iets voelen voor een zuidelijke doortrekking met een tunnel door de stuwwal, via Remmerden (met aansluiting op de N225 voor Elst en Rhenen) en Lienden naar de A15, met een aansluiting op de N323.

Een rechtstreekse aansluiting met de N323 zit er niet meer in, maar ietsje oostelijk zou je de A15 naar het zuiden kunnen verleggen en een dubbelknooppunt A30/N323 kunnen maken.

Maar goed... De meeste dromen zijn bedrog. ;)
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Alain
expressweg

Bericht door Alain »

Nu we toch aan het fantaseren slaan even heel snel op de kaart kijkend, zou ik komen tot:
  • ...een brug in de N329 over de Maas;
  • ...uitbouw van de 'Noord-Zuidweg' (dixit Google Maps) en een nieuwe brug over de Waal met aansluiting op de Cuneraweg;
  • ...uitbouw van de Cuneraweg en westelijke verplaatsing van afrit 35 in de A15 voor een vloeiende(r) aansluiting op de N233;
  • ...doortrekking van de N233 naar een aansluiting op de N224.
Alles gewoon als provinciale weg met eventueel 100 op stukken waar dat kan. Volgens mij heb je dan best wel een mooie noordzuidverbinding die op regionaal niveau wat impulsen aan woningbouw en vestiging van werkgelegenheid kan geven.
ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F »

^^
Wegwerkzaamheden zijn slechts één ding, maar wat dacht je van pech en ongevallen? Dan zou ik het heel fijn vinden dat ik bv. via de noordelijke A30 via Almere alsnog naar Amsterdam kan. Ook tussen Hoevelaken en Naarden is het allemaal krap en incidentgevoelig.
Meer bitumen!
Alain
expressweg

Bericht door Alain »

Pech en ongevallen komen op iedere weg voor. Daar is ook moeilijk tegenop te bouwen. Het lijkt mij sowieso op zichzelf een slecht argument voor een alternatieve verbinding - daarop kunnen zich immers ook pechgevallen en ongevallen voordoen.