Infrastructuur in Groningen

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Durashift
autoweg

Re: Infrastructuur in Groningen

Bericht door Durashift » vr 20 jan 2023, 23:46

^^ als ik het zo lees.. dan worden eerst de oude schoenen weggegooid (fietsenstalling) voordat er nieuwe zijn, in een grotere maat, dat wel.

Apart.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » za 21 jan 2023, 21:26

^^ Als ik mij niet vergis dan wordt er onder de nieuwe perrons van het station een grote fietsenkelder gebouwd. Dat zou dus ruimte scheppen om het "stadsbalkon" te slopen en te vervangen door iets anders. Erg oud is het "stadsbalkon" niet, dacht ergens van begin deze eeuw. Dat het voor de overstappende reizigers, bus trein en vice versa, langer lopen wordt bij het overstappen mag de pret voor de dames en heren politici niet drukken natuurlijk. Dit is trouwens een ontwikkeling die je in veel grote steden zien. Het OV knooppunt van de bussen verbannen naar de achterzijde van het station en lekker kantoren/winkels/woningen bouwen op de plek van het oude busstation. IMHO is dat een slechte ontwikkeling als je het OV wilt stimuleren.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » za 21 jan 2023, 21:45

In Zwolle is het busstation ook naar de andere kant vsn het station verplaatst ivm gebrek aan ruimte en verder zit de Windesheim aan deze kant. Hierdoor kon het stationsplein verkloot worden tot woonerf.

Degene die dit laatste plan verzonnen heeft, moet een levenslange beroepsverbod krijgen in verkeerskundige beroepen.

Bas12
polderweggetje

Bericht door Bas12 » zo 22 jan 2023, 12:24

PeterSchoeber schreef: za 21 jan 2023, 21:26 Dat het voor de overstappende reizigers, bus trein en vice versa, langer lopen wordt bij het overstappen mag de pret voor de dames en heren politici niet drukken natuurlijk. Dit is trouwens een ontwikkeling die je in veel grote steden zien. Het OV knooppunt van de bussen verbannen naar de achterzijde van het station en lekker kantoren/winkels/woningen bouwen op de plek van het oude busstation. IMHO is dat een slechte ontwikkeling als je het OV wilt stimuleren.
Ben je überhaupt bekend met de plannen voor het Groningse Hoofdstation? Van "verbannen" is nauwelijks sprake mijns inziens; het busstation krijgt juist een volwaardige opgang vanuit de stationstunnel, alsof het een treinperron is. Goed te vergelijken met de nieuwe situatie in Zwolle.

Momenteel ligt het busstation juist nogal excentrisch en is het voor overstappers vrij ver lopen, met name vanaf de perrons waar de treinen vanuit het westen aankomen (Leeuwarden, Eemshaven, Delfzijl). De grootte en indeling van het busstation (zesentwintig statische perrons op een rij) helpen ook niet mee.

Ik ben persoonlijk blij dat het stadsbalkon verdwijnt trouwens, wat een misbaksel is dat zeg. Een ander positief punt aan de plannen is dat het prachtige stationsgebouw weer wat meer bij het station en de looproutes betrokken wordt. Mede vanwege dat excentrische busstation, het feit dat de intercity's aan de oostkant aankomen, en die enorme betonnen puist die (visueel) de ingang blokkeert is dat nu niet het geval.

Edit: onnodige eerste zin doorgestreept
Laatst gewijzigd door Bas12 op zo 22 jan 2023, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 22 jan 2023, 13:36

Hmmm, je knipt een stuk uit de reactie van Peter Schoener en geeft daar een sneer op. Niet heel erg charmant.

Ik ben te onbekend in Groningen om de voorgestelde verandering te beoordelen.

Bas12
polderweggetje

Bericht door Bas12 » zo 22 jan 2023, 16:33

Ik heb dat stuk eruit geknipt omdat mijn reactie op dat stuk slaat. Voor zover ik weet is dat niets vreemds op dit forum. Wat Peter schrijft over de nieuwe fietsenkelder en het stadsbalkon klopt helemaal, laat daar geen twijfel over bestaan, maar dat stond in mijn interpretatie los van zijn opmerking over de verplaatsing van het busstation.

En goed, de eerste zin ging er misschien onnodig hard in en ik snap dat dat als sneer gelezen wordt. Excuses, ik zal 'm doorstrepen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 22 jan 2023, 16:43

Ik zie daar echt geen sneer in.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 22 jan 2023, 18:18

waldo79 schreef: zo 22 jan 2023, 13:36 Hmmm, je knipt een stuk uit de reactie van Peter Schoener en geeft daar een sneer op. Niet heel erg charmant.
Bijna net zo erg als iemands naam verkeerd spellen. :duck:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 22 jan 2023, 19:35

^^ Wie de schoeb past, trekke hem aan. :hap:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 22 jan 2023, 19:42

harry schreef: zo 22 jan 2023, 18:18
waldo79 schreef: zo 22 jan 2023, 13:36 Hmmm, je knipt een stuk uit de reactie van Peter Schoener en geeft daar een sneer op. Niet heel erg charmant.
Bijna net zo erg als iemands naam verkeerd spellen. :duck:
Een schoener is een woord, dat brengt de spellingcontrole in de war 8-)

Klaasje
dorpsstraat

Bericht door Klaasje » ma 23 jan 2023, 11:52

Palance schreef: zo 22 jan 2023, 16:43 Ik zie daar echt geen sneer in.
Ik ook niet, voor een ter plaatse bekende als ik kwam het verhaal over dat het nu zo geweldig geregeld zou zijn met de bussen in ieder geval vreemd voor.

Ik snap het sentiment bij het plan wel. Tussen het centrum en de zuidelijke ring is dit eigenlijk de enige volwaardige oost-westgebiedsontsluitingsweg die beschikbaar is. Vanuit de netwerkgedachte achter duurzaam veilig en gezond netwerkdenken wil je die in principe wel hebben. Tegelijkertijd is natuurlijk wel de vraag of die functie met deze weg goed vervuld is. Door nogal veel kruispunten met lange wachttijden in de omgeving is omrijden of binnendoor ten zuiden van het spoor eigenlijk altijd sneller. De weg is in de praktijk dus helemaal niet zo druk en met het verdwijnen van de bussen naar het zuiden verdwijnt ook nog een argument voor handhaving. De belangrijkste stroom op het voorplein die overblijft zijn toch vooral fietsers en voetgangers naar het centrum. Met name voetgangers worden in de bestaande situatie nogal te grabbel gegooid met onlogische routes met een hindernisbaan en veelvoudig oversteken. Daarvoor zou je de weg niet voor hoeven op te heffen maar hij zal qua benutte functies relatief laag uit een analyse van de feitelijke situatie rollen. Doe wat beleid wat inzet op verblijfsgebieden en auto-ontmoediging eroverheen en de knip is daar.

Ik vind het wel grappig dat Rogier Zwolle benoemde, daar is de situatie op hoofdlijnen hetzelfde, maar ook daar zag je dat de weg voor het station sinds het verdwijnen van de bussen erg rustig werd. Of een woonerf-achtige inrichting dan echt een probleem is durf ik te betwijfelen.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 23 jan 2023, 12:07

^^

De grote hoeveelheid van fietsers vormt bij Zwolle het hoofdprobleem bij de huidige inrichting. De rijbaan had breder moeten zijn.
Met autoluw maken heb ik weinig moeite, mits het verkeer via alternatieve (zonder files!!) routes afgehandeld kan worden, vanuit netwerkoogpunt bekeken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 jan 2023, 16:38

Bas12 schreef: zo 22 jan 2023, 12:24De grootte en indeling van het busstation (zesentwintig statische perrons op een rij) helpen ook niet mee.
Dat was vroeger toch, voor het stadsbalkon er kwam? Perrons voor de stadsbussen aan de oostzijde en voor de streekbussen aan de westzijde. Die liepen inderdaad van A tot Z. Nu zijn alleen die voor de streekbussen (M t/m Z) nog over en is er een lang perron parallel aan de Stationsweg bij gekomen. Maar zesentwintig perrons zijn het niet meer. Het is allemaal wel wat compacter geworden. Maar ik ben het met je eens, dat het statisch is helpt ook niet. Misschien makkelijk voor de reiziger, omdat je altijd een vast perron hebt, maar de perrons zijn nog steeds erg smal en dat was 25-30 jaar geleden, toen ik er vaak kwam, al een probleem. Wat minder maar bredere perrons, met een dynamische indeling voor de streekbussen, dat zou veel beter zijn.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 30 jan 2023, 18:01

^^ De vraag is of dat zo makkelijk kan zonder dat het busstation een knelpunt in de dienstregeling wordt. Om 18:04 vertrekken er 9 bussen tegelijkertijd van het busstation. Om 18:05 nog eens 3 en om 18:06 ook nog eentje. Al die 13 bussen hebben hun eigen perron nodig.