Dat busstation *was* van natuurstenen tegels. Jaartje geleden ongeveer is de hele zooi stapsgewijs geasfalteerd. Groter probleem van dat busstation is de manier van in- en uitdraaien. Je moet echt pér-fect indraaien, anders pak je of een stoepje links of een stoepje rechts mee. Marge is er niet echt.IIVQ schreef: do 14 mei 2026, 18:32 In Haarlem is het busstation van natuurstenen tegels, waardoor bij gladheid al meerdere keren bussen doorgegleden zijn en tegen elkaar of een paal gebotst zijn. Op een busstation wil je juist een stabiele en stroeve ondergrond lijkt mij.
Infrastructuur in Groningen
Moderator: Moderatoren
-
ThatPCDude
- woonerf
Re: Infrastructuur in Groningen
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
-
Sibren
- verkeersader
Vandaag was de feestelijke opening van het nieuwe busstation aan de zuidkant van het hoofdstation. De grote attractie was dat bezoekers door de nieuwe onderdoorgang konden lopen.

Meer foto's in de spoiler.

Meer foto's in de spoiler.
- SPOILER: TOON
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
-
Stefanuzz
- verkeersader
Het voelde een beetje alsof we weer op de ring N7 liepen in de verdiepte ligging maar dan minder druk. 
De officiële opening:

Fotogeniek is het er wel:

Eind van de ochtend was het ook lekker druk (en bloedjeheet ook)

Vanuit de reizigerstunnel kun je het busplatform in ieder geval al op!

A.s. maandag ga ik i.o.v. ProRail nog wat foto's maken als het in de ochtendspits (hopelijk) druk is met reizigers.
De officiële opening:

Fotogeniek is het er wel:
Eind van de ochtend was het ook lekker druk (en bloedjeheet ook)
Vanuit de reizigerstunnel kun je het busplatform in ieder geval al op!
A.s. maandag ga ik i.o.v. ProRail nog wat foto's maken als het in de ochtendspits (hopelijk) druk is met reizigers.
📸 Freelance Bouwfotograaf.nl / Beeldbank.SVFW.nl
💻 Vrije tijd projecten: HMpaal.nl - MXbord.nl - IMbot.nl
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Prima technisch weer aan de kleurrijke foto's te zien
Er is nog genoeg te doen in het gebied. Op de foto's nog volop onafgewerkte ruimte. Ook moet er nog een fietstunnel onder het stationsgebouw komen, die aansluit op de nieuwe ondergrondse fietsenstalling. Pas als de fietsenstalling onder de sporen open is kan de voorkant van het station worden afgemaakt, waar het stadsbalkon en het oude busstation plaats zullen maken voor een nieuw park.
Het schijnt dat de bouw van de fietstunnel momenteel vertraging oploopt door onduidelijkheid is over het passeren van de fundering van het stationsgebouw en wie er verantwoordelijk is voor eventuele complicaties tijdens en na de bouw.
Er is nog genoeg te doen in het gebied. Op de foto's nog volop onafgewerkte ruimte. Ook moet er nog een fietstunnel onder het stationsgebouw komen, die aansluit op de nieuwe ondergrondse fietsenstalling. Pas als de fietsenstalling onder de sporen open is kan de voorkant van het station worden afgemaakt, waar het stadsbalkon en het oude busstation plaats zullen maken voor een nieuw park.
Het schijnt dat de bouw van de fietstunnel momenteel vertraging oploopt door onduidelijkheid is over het passeren van de fundering van het stationsgebouw en wie er verantwoordelijk is voor eventuele complicaties tijdens en na de bouw.
-
Thom
- verkeersader
-
Wouter N14
- Moderator
En wat hangt er aan de andere kant van de
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Sibren
- verkeersader
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
-
Durashift
- expressweg

Mooi schuin oversteken bij geen tegen-verkeer, dat scheelt bandenslijtage.
In de praktijk zal afgaand verkeer, de tunnel in, wel wachten op inkomend verkeer tunnel uit, want anders draai je vrij haaks om elkaar heen, beetje moeilijk 'doen' om het moeilijk doen, denk ik..
-
Alain
- expressweg
Hadden ze in die tunnel niet gewoon een ongelijkvloerse cross-over kunnen maken?
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Hoeveel bussen rijden er straks per uur door de onderdoorgang?
Dit punt is inderdaad niet ideaal. Als er weinig gewacht hoeft te worden kan het op zich prima. Mogelijk is de dienstregeling zelfs zo dat er amper gelijktijdig bussen in- en uitrijden?
Dit punt is inderdaad niet ideaal. Als er weinig gewacht hoeft te worden kan het op zich prima. Mogelijk is de dienstregeling zelfs zo dat er amper gelijktijdig bussen in- en uitrijden?
-
PeterSchoeber
- autoweg
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Steenwijksmoer
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
De nog aan te leggen weg bij het eenrichtingsverkeerbord zal vast voor een buffer zijn.
-
Durashift
- expressweg
QBuzz zal toch wel bij de plannen voor dit busstation betrokken zijn en de uiteindelijke uitvoering ervan?
Kennelijk hebben ze de ervaring uit Utrecht CS niet meegenomen
. Daar wordt ook kloksgewijs gereden maar heeft het opkomend verkeer vanaf de buffer/busbaan (langs het spoor vanuit het zuiden) gewoon voorrang op het afrijdend verkeer (en dat zijn niet alleen bussen, ook hulp- en dienstverlenend (ontheffing) verkeer rijdt daar) wat gewoon voorrang moet geven aan, dus, aankomend verkeer.
Kennelijk hebben ze de ervaring uit Utrecht CS niet meegenomen
-
IIVQ
- autoweg
Bij Muiden P+R is een nog mooiere situatie: daar moeten op- en afrijdend verkeer elkaar voorrang verlenen, ze hebben allebei haaientanden:
https://maps.app.goo.gl/zXLRJiGKtnYkaVzY9
(Im moet ergens een betere foto online hebben, maar kan hem niet vinden)
https://maps.app.goo.gl/zXLRJiGKtnYkaVzY9
(Im moet ergens een betere foto online hebben, maar kan hem niet vinden)
-
Stefanuzz
- verkeersader
Gisterochtend heb ik i.o.v. ProRail wat foto's gemaakt van de bussen die door de tunnel reden. Wat mij inderdaad ook opviel was dat als je als buschauffeur doorrijdt tot de haaientanden - of Q-Buzz servicepersoneel en politie, die heb ik ook gezien in de tunnel - de bus die het station afrijdt te weinig ruimte heeft en dus blokkeer je de boel praktisch gezien. De haaientanden hadden in die zin dus beter kunnen gelden voor verkeer dat de tunnel in moet of de haaientanden hadden 'tunnel uit' al een metertje of 10 - 20 terug gemoeten richting de tunnel om genoeg ruimte te bieden om de bocht te kunnen maken 'tunnel in'.

Het lijnenspel in de tunnel is wel fraai.

(Noot: foto's in de tunnel zijn gemaakt in overleg met de stationscoördinator van Q-Buzz en de buschauffeurs werden via de portofoon geattendeerd op mijn aanwezigheid. Normaal gesproken is het niet toegestaan om in de tunnel te komen als voetganger)
Aan de andere kant van het busstation hebben ze ook een nieuwe ontsluitingsweg gemaakt richting de Parkweg / het Emmaviaduct. Deze is nog niet in gebruik.

Verder is het wel een fraai gezicht hoor vanaf het Emmaviaduct.

Het lijnenspel in de tunnel is wel fraai.
(Noot: foto's in de tunnel zijn gemaakt in overleg met de stationscoördinator van Q-Buzz en de buschauffeurs werden via de portofoon geattendeerd op mijn aanwezigheid. Normaal gesproken is het niet toegestaan om in de tunnel te komen als voetganger)
Aan de andere kant van het busstation hebben ze ook een nieuwe ontsluitingsweg gemaakt richting de Parkweg / het Emmaviaduct. Deze is nog niet in gebruik.
Verder is het wel een fraai gezicht hoor vanaf het Emmaviaduct.
-
PeterSchoeber
- autoweg
08436021-3004 Groningen 3 maart 1987 by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
Met vriendelijke groet,
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Een oude diesel Buffel ? Of nog iets ouders ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
PeterSchoeber
- autoweg
4888 Groningen 9 juli 1988 by Peter_Schoeber (award = block), on Flickr
Met vriendelijke groet,
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Blijft mooi om die wadlopertjes te zien met een gele kop en nog zonder koeienvanger. Zo'n eentje alleen was ook een soort bus op rails.
-
Chris
- Moderator
De buiten dienst gestelde Wadlopers rijden nog steeds rond op regionale lijnen in Polen en Roemenië.
-
ThatPCDude
- woonerf
Is deze foto toevallig van rond 13:00 op de 29e? Zo ja, dan zie ik mezelf staan op deze foto (de bus met 999 Geen Dienst op halte A3)
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
-
Stefanuzz
- verkeersader
Nee deze foto heb ik gemaakt rond 10:40u, wel op de 29ste. 
-
Wouter N14
- Moderator
Had die tunnel 50 cm breder gemaakt, barrier in het midden en dan linksrijdend verkeer.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Durashift
- expressweg
Dat is toch de dure oplossing? De voorrangsregeling kan toch gewoon omgedraaid worden?
-
verfmeer95
- expressweg
Plus dat linksrijdend verkeer de kruising met de stationsweg een stuk gevaarlijker maakt wanneer de verkeerslichten uitvallen. Ik vraag me trouwens af waarom er hier überhaupt een voorrangsregeling nodig is. Zullen in de praktijk de buschauffeurs dit niet gewoon zelf onderling oplossen, onafhankelijk van wat voor borden er ook staan?
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Dan had je ehm… precies hetzelfde effect…
Laatst gewijzigd door harry op zo 05 jul 2026, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van wegwijzers (o.a. NBA), plaatsnaamborden, molens en kastelen
--Harry.
--Harry.
-
Durashift
- expressweg
Kortom, waarom is hier niet bedacht om verkeer uit de tunnel voorrang te geven?
Stijgend verkeer gaat toch voor dalend verkeer , in de bergen?
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Beter had de vervoerder bussen besteld met deuren aan beide kanten. Dan hadden de bussen andersom het eiland kunnen rijden 
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Nou, er werd in dit topic ook al voorgesteld om de bussen elkaar ongelijkvloers te laten kruisen. Dan was de tunnel 50cm breder maken een koopje geweestDurashift schreef: za 04 jul 2026, 23:14 Dat is toch de dure oplossing? De voorrangsregeling kan toch gewoon omgedraaid worden?
Maar even serieus, zoals hierboven ook wordt gezegd denk ik ook dat je het extra conflict liever aan deze kant van de bustunnel hebt dan aan de Stationsweg.
En haaientanden voor die enkele keer dat chauffeurs er onderling niet uitkomen is wel zo handig.