Proefproject markering kruispunten Brussels Gewest

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Re: Proefproject markering kruispunten Brussels Gewest

Bericht door Wimpie25 » zo 15 mei 2016, 0:08

Ik zit al een paar dagen in Ierland en het valt mij op hoe sterk mensen zich hier houden aan het Don't Block the Box principe.

SanderK
dorpsstraat

Bericht door SanderK » wo 01 jun 2016, 19:32

Hoewel ik voor het principe hier achter ben, vrees ik toch dat de effecten niet per se goed gaan zijn.

De gemiddelde Belgische chauffeur telt vanaf het groen is eerst nog eens traag tot 3 voor hij zijn gaspedaal begint te zoeken en nu gaat elke volgende auto ook niet meer durven doorrijden tot hij zeker is dat hij het kruispunt volledig over kan....

Tokke1976
stadsweg

Bericht door Tokke1976 » do 02 jun 2016, 7:15

^^
Het gaat niet over een principe, maar over het toepassen en accentueren van de wettelijke verplichting.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

SanderK
dorpsstraat

Bericht door SanderK » vr 10 jun 2016, 16:24

^^^^
Wet is wet en daarom is de wet goed en moet deze nageleefd worden?
Een beetje kritisch denken aub.....

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 jun 2016, 16:28

^^ Dat iemand de wet niet goed vindt is in principe natuurlijk nog geen reden om de wet niet na te leven.

SanderK
dorpsstraat

Bericht door SanderK » vr 10 jun 2016, 17:23

^^ Wat is dan een reden om de wet niet na te leven?

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 10 jun 2016, 17:30

^^ Als je daarmee direct of indirect schade aan mens of bezit kan voorkomen.
Denk aan: De vluchtstrook oprijden om een spookrijder te ontwijken, te hard rijden om iemand in kritieke toestand naar een ziekenhuis te brengen, inbreken om slapende kinderen van brand te redden.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 10 jun 2016, 18:10

SanderK schreef:Wet is wet en daarom is de wet goed en moet deze nageleefd worden?
Wat een dooddoener. Een kruising blokkeren is nooit goed voor de totale doorstroming. Dus zoals je zelf al zegt:
SanderK schreef:Een beetje kritisch denken aub....

SanderK
dorpsstraat

Bericht door SanderK » vr 10 jun 2016, 18:18

^^
Dooddoener? De enigste dooddoener die ik las is dat "het gaat om toepassing van de wet".

Natuurlijk is het beter als niemand nog kruispunten blokkeert. En visuele signalisatie kan daarbij helpen.
Zo belangrijk dat dit niet-blokkeren is om de doorstroming te bevorderen, is het adequaat reageren en inschatten ook belangrijk voor de doorstroming.
Iedere auto die onterecht achter het groen licht blijft wachten om zeker het kruispunt niet te blokkeren, is ook een belemmering van de doorstroming.

Er moet gewoon een evenwicht zijn, wil ik aanstippen.
verfmeer95 schreef:^^ Als je daarmee direct of indirect schade aan mens of bezit kan voorkomen.
Denk aan: De vluchtstrook oprijden om een spookrijder te ontwijken, te hard rijden om iemand in kritieke toestand naar een ziekenhuis te brengen, inbreken om slapende kinderen van brand te redden.
Als ik het goed heb, is er een wet die dat toelaat :)

SanderK
dorpsstraat

Bericht door SanderK » di 14 jun 2016, 14:19

Hupsakee! We gaan weer de repressieve toer op!

Pascal Smet wil flitspalen om kruispuntblokkeerders te vatten
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160614_02338364
SPOILER: TOON

Geschilderde gele dambordpatronen volstaan niet om autobestuurders tegen te houden om op grote kruispunten stil te staan en de doorgang te blokkeren. Daarom wil Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) nu ook camera’s inzetten die overtreders flitsen en beboeten. Dat schrijft BRUZZ.

Onder de noemer ‘Don’t block the Box’ lanceerde Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet op 9 mei een proefproject op drie kruispunten op de kleine Brusselse ring. Een geel dambordpatroon moest bestuurders wijzen op de regel dat je nooit een kruispunt op mag rijden, zonder dat je er zeker van bent dat je het op tijd kunt vrijmaken. Overtreders riskeren een boete van 55 euro.

Ook het uitdelen van flyers en verhoogde politiecontrole maakten deel uit van het plan van Smet.

De minister kondigde een evaluatie aan na zes maanden, maar toen hij maandag in het Brussels Parlement een vraag over het project kreeg, gaf hij toch al een stand van zaken.

Aanpassing wegcode

‘Het is moeilijk om te zeggen dat de gele lijnen het verschil maken’, zei Smet maandag als antwoord op de vraag van Pierre Kompany (CDH). ‘Als de politie aanwezig is, zijn de autobestuurders zich bewust van het verbod. Maar de autodruk is op sommige plekken zo hoog dat chauffeurs zich blijkbaar gedwongen voelen om toch het kruispunt op te rijden en het te blokkeren.’

De minister overweegt nu camera’s die overtreders zouden flitsen zodat ze later een boete in de bus kunnen krijgen. ‘Ik heb de opdracht gegeven aan Brussel Mobiliteit om deze mogelijkheid te onderzoeken’, zei hij. ‘De wegcode zal dan zeer waarschijnlijk in die zin worden aangepast.’

Kan die man nu echt niets anders verzinnen dan overal camera's plaatsen en boetes achteraf te sturen?
Wat een zielig persoon.

Overlaatst stond er ook een kort filmpje van hem online op deredactie.be over hoe hij als vader is. Het enigste waar hij over kan praten, is het beperken van de vrijheden van zijn kinderen en straffen opleggen. Die man heeft nog nooit van preventie en van educatie gehoord blijkbaar.... (EDIT: oeps, ik heb me vergist hier. In deze alinea heb ik het namelijk over Ben Weyts. Wel duidelijk dat de laatste generatie verkeersminister voor niets deugt)
Laatst gewijzigd door SanderK op di 14 jun 2016, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 14 jun 2016, 14:59

Het lijkt mij een niet-doordacht en onrealistisch idee. Er bestaan geen flitscamera's die dat kunnen. Dat is ook veel te complex want dan zouden er overal lussen moeten zitten en zou iedere auto twee keer geflitst moeten worden: bij betreden van de box en bij het afrijden van de box. Bovendien kan je als automobilist niet altijd weten of je het kruispunt zal blokkeren of niet. Denk aan auto's die linksaf slaan. Mocht zo'n flitscamera dan toch bestaan dan zou het verkeer totaal geblokkeerd worden omdat mensen het kruispunt niet meer op zouden durven rijden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 14 jun 2016, 15:56

Alfa schreef:Bovendien kan je als automobilist niet altijd weten of je het kruispunt zal blokkeren of niet.
Strikt genomen mag je natuurlijk alleen maar het kruispunt oprijden als je weet dat je het niet gaat blokkeren en ook kan afrijden. Dat is nou juist de gedachte achter 'don't block the box'.
Mocht zo'n flitscamera dan toch bestaan dan zou het verkeer totaal geblokkeerd worden omdat mensen het kruispunt niet meer op zouden durven rijden.
Dat ben ik met je eens. Dat soort camera's zijn derhalve zeer onwenselijk.

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » di 14 jun 2016, 17:58

SanderK schreef:
Kan die man nu echt niets anders verzinnen dan overal camera's plaatsen en boetes achteraf te sturen?
Wat een zielig persoon.
Het is al eerder gebleken dat Pascal Smet compleet onbekwaam is om zijn huidige functie uit te oefenen. Politici lijken echter steeds de illusie te geloven dat camera's en trajectcontroles de oplossing zijn voor alle problemen. Quasi heel Vlaanderen is overspoeld door flitspalen en toch zie je dat deze aanpak faalt. Deze creëren vooral een gevoel van (schijn)veiligheid en verbeteren niet noodzakelijke de verkeersveiligheid. Flitspalen zouden enkel geplaatst mogen worden op zogenaamde "zwarte punten" of locaties met een hoog ongevalsrisico. Ik durf te wedden dat het aantal ongevallen of doden niet zou toenemen wanneer Vlaanderen het met de heflt van de huidige flitspalen zou moeten stellen. Wat we zien is dat Vlaanderen vol flitspalen (en binnenkort ook trajectcontroles) is geplaatst en de infrastructuur onaangepast blijft. En dat is het net het grote pijnpunt, Vlaanderen moet veel meer investeren in haar weginfrastructuur als men effectief iets wil doen aan de slechte cijfers inzake verkeersveiligheid.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » wo 15 jun 2016, 10:32

:worship: mooi samengevatte reactie :worship:

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 15 jun 2016, 14:33

Daar ga ik ook wel mee akkoord. Al bij al hebben we nog wel het geluk dat Pascal Smet minister is voor het BHG en niet in Vlaanderen. Toen hij minister van Onderwijs was, zaten we wel met de gebakken peren.

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » wo 15 jun 2016, 15:07

Je moet de commentaren van de leerkrachten maar eens horen over "zijn" M-decreet ... een regelrechte ramp ...
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 15 jun 2016, 18:57

^^
Je moet het mij niet vertellen, dat is voor mij een dagelijkse realiteit :D

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » wo 15 jun 2016, 23:04

Als die Pascal Smet zo incapabel is, waarom is hij dan weer tot minister benoemd?

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 15 jun 2016, 23:51

^^ Moet je eens in Nederland bij het ministerie van justitie kijken... Daar zit alles ook nog gewoon na een schandaal of 10...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » do 16 jun 2016, 0:01

verfmeer95 schreef:Als die Pascal Smet zo incapabel is, waarom is hij dan weer tot minister benoemd?
Omdat we in België voor elke post 3 ministers moeten hebben. :roll:

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 16 jun 2016, 7:21

Het BHG kent toch maar één minister van Mobiliteit en Openbare Werken?

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 16 jun 2016, 7:39

Pascal Smet is ook niet echt incababel. Alleen is het een linkse minister met linkse standpunten. Op dit forum is dat niet zo populair zo blijkt telkens weer.

Zeker op stadsontwikkeling kan Pascal Smet mooie resultaten voorleggen.

De minister die écht incababel was in de Brusselse regering is Brigitte Grouwels. Gelukkig is die aan de kant geschoven.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » do 16 jun 2016, 10:34

Wimpie25 schreef:Het BHG kent toch maar één minister van Mobiliteit en Openbare Werken?
Dat een klein land als Belgie 3 regeringen moet hebben, vroeg of laat raken de bekwame mensen "op". En in een klein gewest als Brussel is de vijver waarin men vist nog kleiner. ;) Waarmee ik niks wil zeggen of de kwaliteiten Pascal Smet, want ik ken of volg de man niet.

SanderK
dorpsstraat

Bericht door SanderK » do 16 jun 2016, 13:29

verfmeer95 schreef:Als die Pascal Smet zo incapabel is, waarom is hij dan weer tot minister benoemd?
Omdat politiek één groot spel van zelfbediening is.
Leg mij maar eens uit waarom ministers zo gerecycled worden over de jaren heen. Smet zijn vorige job was minister van onderwijs van Vlaanderen.
Is Smet een superman die van alles super veel weet? Neen, zijn ministerie rekent alles voor hem uit en beslist alles voor hem.
Een minister is in veel gevallen gewoon een vet betaalde "stropop".

Er zullen wel veel meer mensen geschikt zijn om minister te worden, alleen worden deze niet gekozen hiervoor, omdat eerst de vriendjes bediend moeten worden....

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 16 jun 2016, 17:40

Een minister hoeft ook niet inhoudelijk alles van naaldje tot draadje te weten. Een minister moet je meer vergelijken met een CEO. De meeste CEO's hoppen ook tussen bedrijven die inhoudelijk mijlenver van elkaar liggen. Een minister is dan ook meer iemand die opdrachten geven aan ambtenaren om politieke doelstellingen te verwezenlijken.

Vergeet ook niet, meestal wordt er collegiaal bestuurd: maw, de minister heeft geen beslissingsautonomie, de hele ministerploeg beslist gezamenlijk. In dit geval dus de hele Brusselse Regering.

SanderK
dorpsstraat

Bericht door SanderK » do 16 jun 2016, 20:17

Ik begrijp je vergelijking, en ik vind dat inderdaad nu zo is. Maar een minister moet an sich iets anders zijn dan een CEO, voor verschillende redenen.

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » za 18 jun 2016, 18:01

Alfa schreef:Pascal Smet is ook niet echt incababel. Alleen is het een linkse minister met linkse standpunten. Op dit forum is dat niet zo populair zo blijkt telkens weer.
Mobiliteit blijkt sowieso al een lastig politiek oplosbaar probleem te zijn in België. Of het nu een rechts of een links minister van Mobiliteit is doet in feite weinig terzake. Politici slagen er simpelweg niet in de grote mobiliteitsknopen in ons land te ontwarren en het wegennet in snel tempo volledig op te waarderen. Verschil is dat door sommige partijen wagens worden gezien als een moordtuig en volgens hun beter overal meteen geweed kunnen worden op alle mogelijke manieren. Snelheidsverlagingen, repressieve controles enz. zijn dan typerend. Niet dat ik fan ben van een rechtse partij als N-VA, ik zie alleszins liever
Ben Weyts als mobiliteitsminister dan Wouter van Besien...

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 18 jun 2016, 18:04

^^Het belangrijkste wapenfeit van Ben Weyts is nu net een massale invoering van trajectcontroles.

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » za 18 jun 2016, 18:23

^^
Zoals ik al zei ben ik ook geen grote fan van Weyts. Al ben ik ervan overtuigd dan we er gegarandeerd nog slechter aan toe waren geweest indien we een (extreem)links minister hadden voor mobiliteit. Probleem is ook dat er quasi geen enkele politieke partij is die zich verzet tegen die repressieve (traject)controles waardoor onze wegen binnenkort ongetwijfeld overspoeld worden met zulke camera's.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » za 18 jun 2016, 19:17

Alfa schreef:^^Het belangrijkste wapenfeit van Ben Weyts is nu net een massale invoering van trajectcontroles.
Naar de media toe maar op de achtergrond wordt er een veel minder repressief beleid gevoerd. Sinds het Oosterweel-debacle denken bepaalde leden van de 'publieke opinie' een halt kunnen toeroepen aan elke vierkante meter asfalt die er zou bijkomen. Dit door uit de lucht gegrepen moord en brand verhalen rond te spuien. De Vlaamse regering communiceert dus liever over snelheidsbeperkende maatregelen en verdoezelt nieuwe wegcapaciteit in projectrenders met een hoop bomen en planten.