Route West-Vlaanderen (BE) -> Pula (Kroatië)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Route West-Vlaanderen (BE) -> Pula (Kroatië)

Bericht door exoz » do 26 mei 2016, 10:35

Goeiemorgen iedereen,

donderdag 30/6 vertrekken we rond 16-17u vanuit regio Tielt (West-Vlaanderen) naar Pula, Kroatië. Het plan was om donderdag nog een uur of 5 te rijden, te overnachten in Duitsland en de vrijdag de rest te rijden.

Dit was mijn originele route (1474km): https://goo.gl/maps/MN9LayyfZjv . Via Brussel, Keulen, Frankfurt, Neurenberg, München, Salzburg, Villach, Ljubljana, Koper en zo naar Pula. We gingen dan overnachten rond Frankfurt.

Nu ben ik echter aan het twijfelen om deze route te nemen (1472km) https://goo.gl/maps/21SexQeg9QS2 :via Kortrijk, Namen, Luxemburg, Stuttgart, München, Salzburg, Villach, Ljubljana, Koper en zo naar Pula te rijden. En overnachten rond Saarbrucken.

Welke route zou het best zijn. De vlotste via Frankfurt denk ik, maar ik denk dat we redelijk veel file zullen hebben donderdagavond in Brussel/Aken/Keulen.

Bedankt voor de tips.

Tommy
autoweg
Berichten: 1983
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Route West-Vlaanderen (BE) -> Pula (Kroatië)

Bericht door Tommy » vr 27 mei 2016, 9:45

Ikzelf ben al vaker vanuit het Vlaamse land (Gent) naar Munchen gereden. Eén keer heb ik dat gedaan via Saarbrucken. Nooit meer. Schiet niet op. Meestal slechts 2 rijstroken en geregeld werken of snelheidsbeperkingen. Naar Munchen is de A3+A9 de beste route. Eerst Frankfurt volgen en daarna Munchen...

PS: Ik zou trouwens vanuit Brussel de E40 nemen over Luik om naar Aken te rijden... :)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Route West-Vlaanderen (BE) -> Pula (Kroatië)

Bericht door Chris » vr 27 mei 2016, 10:00

Op de A3 kom je overigens ook heel veel wegwerkzaamheden tegen. De A3 bij Würzburg wordt de hele dag genoemd in de verkeersinformatie.

https://www.verkehrslage.de/A3/Baustellen

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Route West-Vlaanderen (BE) -> Pula (Kroatië)

Bericht door duikgek89 » vr 27 mei 2016, 10:31

Mijn voorkeur zou uitgaan naar route twee, puur om Brussel en Leuven te mijden. Bij Keulen kom je al wat later en daar zijn betere uitwijkopties (A559 - A59 - A560 als alternatief voor Dreieck Heumar, A61 - A48 - A3 om heel Keulen te mijden).

De andere route is wel minder goed uitgebouwd, echter je kunt in Luxemburg nog goedkoop tanken (Les Tigres in Schengen is nog iets goedkoper dan de rest, dank ook aan Coen Tunnel die dat hier ooit een keer als tip gegeven heeft) en tegen de tijd dat je in Duitsland bent zou het niet meer al te druk moeten zijn. De A8 heeft nog wat werkzaamheden, maar die heb je op de A3 ook dus of dat wat uitmaakt is ook maar de vraag.
Wel zou ik proberen om tot net voorbij Stuttgart te komen op de donderdagavond (misschien eens bij het vliegveld daar kijken voor een hotel?). Vrijdagochtend is de spits meestal geen groot probleem al zijn er vaak genoeg veel melding rond Stuttgart, dus vandaar beter om daar net langs te zijn zodat je min of meer in de tegenspits zit. Verder zorgen dat je voor een uur of 14:00 aan Salzburg voorbij bent op vrijdag, dan zou je niet al te veel problemen tegen moeten komen lijkt mij.

exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Re: Route West-Vlaanderen (BE) -> Pula (Kroatië)

Bericht door exoz » vr 27 mei 2016, 14:31

Bedankt allemaal voor de info. Het vertrek de donderdag zal pas tussen 17 en 18u zijn. Via Brussel (en over Luik ipv Leuven) zal het dus een ramp worden denk ik.
Als ik rekening houd met de de file in Brussel en als je het kaartje bekijkt van de "Baustellen" op de A3 https://www.verkehrslage.de/A3/Baustellen vs de A8 https://www.verkehrslage.de/A8/Baustellen is er toch een redelijk verschil. Dus liever een wat minder aangename weg en minder stil staan dan constant van de ene file naar de andere te rijden denk ik.
Om de donderdag nog in Stuttgart te geraken, vertrekken we iets te laat (rond middernacht pas daar).

Als er nog iemand meer tips heeft, let me know ;) Eeuwige twijfelaar :)<>:

exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Re: Route West-Vlaanderen (BE) -> Pula (Kroatië)

Bericht door exoz » wo 01 jun 2016, 15:19

Nog eens alles besproken en 99% kans dat we via Kortrijk-Namen-Luxemburg-Stuttgart rijden. De donderdagavond nog 6-7u rijden tot Stuttgart (Ibis Stuttgart Airport). 's Morgens rond 8u terug vertrekken en dan zijn we om 12u voorbij Salzburg als alles goed verloopt.

Nog twee vragen:

- de vignetten voor Oostenrijk en Slovenië zullen we normaal ter plaatse kopen. Echter kun je deze voor Oostenrijk ook online bestellen, https://webshop.vab.be/nl/vignetten . Deze zijn echter 4,2€ duurder (voor de 10-dagen vignette), namelijk 13 vs 8,8. Iemand hier ervaring mee?

- iemand al online de tunnels geboekt: A10 Tauernautobahn + A11 Karawanken (richting Süd) via https://primaryserver.videomaut.at/webshop/vmkselect ? Online uw route aanklikken, uw nummerplaat ingeven en betalen. Dan ter plaatse wordt je auto automatisch herkent door een videocamera en kan je direct doorrijden door een poortje. Voor zover ik begrijp zijn er geen speciale poortjes (zoals in Frankrijk telepeage), maar kan je gelijk welke "straat" nemen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Route West-Vlaanderen (BE) -> Pula (Kroatië)

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 jun 2016, 15:51

^^ Videomaut werkt prima voor de Tauernautobahn. In 2013 gebruikt toen ik naar Porec ging. Je kunt inderdaad alle poortjes nemen, maar helemaal links zit er ook een speciaal poortje dat alleen voor Videomaut bestemd is, en dat is dan natuurlijk wel het snelste. Belangrijk: wel even de bevestiging afdrukken, mocht het kenteken niet herkend worden dan wordt je naar een ander poortje geleid waar je de bevestiging kan scannen en de slagboom alsnog opent.

Voor de Karawankentunnel werkte het in 2013 niet omdat er geen apart poortje en geen kentekenherkenning beschikbaar was. Ik heb de bevestiging toen aan de tolgaarder gegeven en die scande hem, waarna de slagboom opende. Maar wellicht is er nu wel een aparte Videomaut-strook. Sowieso kun je daar alleen Videomaut richting Slovenië bestellen, vanuit Slovenië is Videomaut niet mogelijk.

De vignetten voor Oostenrijk en Slovenië kun je in Zuid-Duitsland al kopen langs de snelweg. Oostenrijkse vignetten zijn al ten zuiden van Nürnberg verkrijgbaar, en Sloveense vignetten op sommige plekken langs de A8 voorbij München. Vrijwel alle tankstations aan de Oostenrijkse A10 zullen ook Sloveense vignetten verkopen.

exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Re: Route West-Vlaanderen (BE) -> Pula (Kroatië)

Bericht door exoz » wo 01 jun 2016, 16:10

Coen Tunnel schreef:^^ Videomaut werkt prima voor de Tauernautobahn. In 2013 gebruikt toen ik naar Porec ging. Je kunt inderdaad alle poortjes nemen, maar helemaal links zit er ook een speciaal poortje dat alleen voor Videomaut bestemd is, en dat is dan natuurlijk wel het snelste. Belangrijk: wel even de bevestiging afdrukken, mocht het kenteken niet herkend worden dan wordt je naar een ander poortje geleid waar je de bevestiging kan scannen en de slagboom alsnog opent....
Super! Dan boek ik al de tunnels op de heenweg, terugweg weten we nog niet langs waar we zullen rijden. Vignetten zullen we dan wel onderweg kopen. Bedankt iedereen voor de info!

nicho32
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 23:16

Re: Route West-Vlaanderen (BE) -> Pula (Kroatië)

Bericht door nicho32 » wo 01 jun 2016, 22:01

exoz schreef:Nog eens alles besproken en 99% kans dat we via Kortrijk-Namen-Luxemburg-Stuttgart rijden. De donderdagavond nog 6-7u rijden tot Stuttgart (Ibis Stuttgart Airport). 's Morgens rond 8u terug vertrekken en dan zijn we om 12u voorbij Salzburg als alles goed verloopt.

Nog twee vragen:

- de vignetten voor Oostenrijk en Slovenië zullen we normaal ter plaatse kopen. Echter kun je deze voor Oostenrijk ook online bestellen, https://webshop.vab.be/nl/vignetten . Deze zijn echter 4,2€ duurder (voor de 10-dagen vignette), namelijk 13 vs 8,8. Iemand hier ervaring mee?

- iemand al online de tunnels geboekt: A10 Tauernautobahn + A11 Karawanken (richting Süd) via https://primaryserver.videomaut.at/webshop/vmkselect ? Online uw route aanklikken, uw nummerplaat ingeven en betalen. Dan ter plaatse wordt je auto automatisch herkent door een videocamera en kan je direct doorrijden door een poortje. Voor zover ik begrijp zijn er geen speciale poortjes (zoals in Frankrijk telepeage), maar kan je gelijk welke "straat" nemen.
ik bestel mijn vignetten altijd via toltickets.com .
die tunnels lijken nog intressant,
ik ga namelijk op 23/06 richting opatija maar eerder in de ochtend: ik rij al een paar jaar tielt-brussel-luik-61 - stuttgart-muchen-.... .
tot in kroatië he, dorpsgenoot :top:

exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Re: Route West-Vlaanderen (BE) -> Pula (Kroatië)

Bericht door exoz » do 02 jun 2016, 9:27

nicho32 schreef:
exoz schreef:Nog ..
ik bestel mijn vignetten altijd via toltickets.com .
die tunnels lijken nog intressant,
ik ga namelijk op 23/06 richting opatija maar eerder in de ochtend: ik rij al een paar jaar tielt-brussel-luik-61 - stuttgart-muchen-.... .
tot in kroatië he, dorpsgenoot :top:
Hah moet lukken! Zit je op verschillende plaatsen? Wij doen grofweg Pula(uitvalbasis Istrië), Cres-Losinj, Plitvice en Sibenik (als uitvalbasis voor Dalmatië). Moesten we de donderdag vroeger kunnen vertrekken gingen we zeker ook via Brussel rijden.

PS: site is https://tolltickets.com/ . Duurt het lang tot dat je de vignetten krijgt? Voor Oostenrijk kan je voor het 10-dagen vignet opgeven vanaf wanneer het moet beginnen. Maar voor Slovenië zie ik die optie niet? Hier ervaring mee?

EDIT: vignet van Slovenië begint vanaf ze het opsturen. Levertijd is 4-7 dagen in Europa. Dus ergens rond de 20ste bestellen. Zodat hij ook nog geldig is voor de terugreis.

EDIT2: of voor Slovenië twee keer een 7-dagen vignet bestellen, prijs is toch hetzelfde (2*15 vs 30) en je kan op voorhand opgeven vanaf welke datum het vignet geldig moet zijn. Dan kan je ook vroeger bestellen.

nicho32
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 05 mar 2014, 23:16

Re: Route West-Vlaanderen (BE) -> Pula (Kroatië)

Bericht door nicho32 » di 07 jun 2016, 21:46

Onze basis word "ika" opatija, ook plaatsen in istrië staan op het programma.

Met de vignetten van Slovenië: Ik neem die voor een maand en laat ze lopen van 17 juni bv, rekening houdend met verzendigsdagen komen ze ruim op tijd binnen zoals elk jaar ik neem die van een maand.

heb een positieve ervaring met toltickets.

succes en veel zonnig genot in Kroatië :top:

exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Re: Route West-Vlaanderen (BE) -> Pula (Kroatië)

Bericht door exoz » ma 18 jul 2016, 10:56

Even een update geven hoe het geweest is onderweg:

Heen via Kortrijk-Namen-Luxemburg-Saarbrucken-Pirmasens-Landau-Karlsruhe-Stuttgart-Ulm-Munchen-Salzburg-Villach-Koper-Pula.
Overnacht in Stuttgart donderdagnacht. Is inderdaad veel draaien en keren maar geen verkeer gehad, was wel lastig door de vermoeidheid (17u30 vertrokken en rond 00u30-01u00 toegekomen in Stuttgart). De vrijdag tussen Stuttgart en Ulm wat vertraagd verkeer gehad en in Munchen een kwartier stilgestaan. Voor de rest (tunnels, grensovergangen) ging het enorm vlot. Wegenwerken vielen ook mee op deze route.

Terug op 14 juli vanuit Sibenik via Zagreb-Maribor-Graz-Passau-Regensburg-Nurnberg-Frankfurt-Keulen-Aken-Luik-Brussel-Gent-...
Overnacht in Nurnberg. Enkel aan de grens met Slovenië een kwartier moeten aanschuiven, voor de rest niets van file gehad. MAAR enoooorm veel "baustelles" in Duitsland. Je rijdt van de ene naar de andere. Onze richting ging het nog vlot, maar de andere kant was een ramp. Stonden constant stil. Eenmaal in België aankomen, meer dan een uur vertraging :roll:.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Route West-Vlaanderen (BE) -> Pula (Kroatië)

Bericht door waldo79 » ma 18 jul 2016, 11:35

Leuk dat je het reisverloop met ons hebt gedeeld.
Eenmaal in België aankomen, meer dan een uur vertraging
Op zo'n lange tijd is de tijd die een routeplanner noemt slechts een grove schatting. Een uurtje extra op die afstand is heel redelijk in mijn ogen.

exoz
polderweggetje
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mei 2016, 9:52

Re: Route West-Vlaanderen (BE) -> Pula (Kroatië)

Bericht door exoz » ma 18 jul 2016, 12:42

^^ Was meer bedoeld als: al 1500km gereden door 4 landen en bijna niets van vertraging gehad en de laatste 200km kom je dan in ons apenlandje en sta je natuurlijk in de file ;) :mrgreen:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Route West-Vlaanderen (BE) -> Pula (Kroatië)

Bericht door waldo79 » ma 18 jul 2016, 14:13

Tja, in België is het natuurlijk het dagelijkse leed :lol:

Plaats reactie