De grote vraag is stiekem: Krijgen 'wij in het Noorden' de zak met RSP-gelden wel op?

Moderator: Moderatoren
Deze ligt als enige op je lijst helemaal buiten de provincie Groningen...DjIdee schreef:Aanpak N34 rotonde Gieten (Flyover?) en evt verdubbeling
RSP gelden zijn dan ook niet alleen voor de provincie Groningen, maar voor de bereikbaarheid van het gehele noorden. Overigens is de N34 een forse aanvoerroute van forensen richting de stad, maar is het vanuit zuid-oost groningen ook vaak de snellere route (via N374/N378) dan via de N366/N33 over Veendam/Zuidbroek.harry schreef:Deze ligt als enige op je lijst helemaal buiten de provincie Groningen...DjIdee schreef:Aanpak N34 rotonde Gieten (Flyover?) en evt verdubbeling
Vol-le-dig mee oneens. Dat de Randstad een belangrijke regio is en de filedruk aangepakt moet worden ontken ik niet, maar het is goed dat er nu een potje geld is die aangesproken kan worden zonder dat er gezeverd wordt over kosten en baten. Als we de kosten en baten van elk project in Noord Nederland gaan vergelijken met de kosten en baten van projecten in de Randstad, dan blijft er van de infrastructuur van noord Nederland weinig over. Dan maar liever aansluiten bij Denemarken, Zweden of beter nog: Noorwegen. Daar doet men niet moeilijk over het aanleggen van uitgebreide infrastructuur voor dunbevolkte gebieden. (relatief gezien, want noord Nederland is voor Scandinavische begrippen een metropool)rene154 schreef:Wat mij betreft schuift het geld dan gewoon terug naar Den Haag, volgens mij zijn er in andere delen van het land heel wat projecten met meer filereducerend vermogen te bedenken. Geld uitgeven aan projecten die qua kosten-baten analyse niet heel hoog scoren zijn nu niet te verantwoorden, gezien de diverse miljarden die de afgelopen jaren bezuinigd is op de infrapot.
Daarin verschillen wij van mening. Ik vind niet dat een dichtbevolkte regio zoals noord Nederland (in Europeees perspectief) moet lijden onder een overbevolkte regio zoals de Randstad. Het is nu echt niet zo dat er belanchelijk veel geld gaat naar norod Nederland. Als we in het verleden alles op deze manier hadden gerelativeerd, dan was er niet veel van de grond gekomen.rene154 schreef:
Net zoals provincies binnen hun provincie prioriteren, dient dat op nationaal niveau ook te gebeuren. Tuurlijk zou het leuk zijn als de A7 tussen Drachten en Groningen verbreed zou worden naar 2x3, zodat je ook tijdens de spits nooit de cruise-control eraf zou hoeven halen. Maar de doorstromingsproblemen op dit soort locaties staan in geen verhouding met de problemen op diverse andere locaties in het land, waar het elke werkdag van minimaal 7 uur tot 10 uur en tussen 15:30 en 19 uur gewoon aansluiten is. Problemen die er soms al 10 jaar of meer zijn, en waarvoor tot 2030 nog niet eens budget voor is. Het is dan voor mij echt volstrekt onduidelijk waarom het geld uitgegeven zou moeten worden aan het verbreden van een weg als de A7, enkel en alleen omdat het toevallig in de buurt ligt van een project met een aanbestedingsmeevaller.
Volgens mij gaat men zelf over wat men denkt en vindt.rene154 schreef:Helaas is het nooit goed genoeg, is men liever ontevreden over de dingen die er niet zijn, dan tevreden over alles wat er wel is. En denkt men daardoor altijd dat ze benadeeld en achtergesteld worden t.o.v. een ander. En ligt onredelijkheid op te loer.
Hier:rene154 schreef:waar is die suggestie precies gegeven? Dat heb jij er volgens mij vooral van gemaakt.
Overal in het land is keihard bezuinigd op infrastructuur, behalve zo'n beetje op alle projecten in noord-Nederland.
Je mag dan niet ontevreden zijn, zo klink je wel.
Oke, er staat Den Haag en geen Randstad. Maar het gaat mij er om dat de Zuiderzee gelden nou eenmaal zijn vergeven en dat terugschuiven naar Den Haag belachelijk zou zijn.rene154 schreef:Wat mij betreft schuift het geld dan gewoon terug naar Den Haag, volgens mij zijn er in andere delen van het land heel wat projecten met meer filereducerend vermogen te bedenken. Geld uitgeven aan projecten die qua kosten-baten analyse niet heel hoog scoren zijn nu niet te verantwoorden, gezien de diverse miljarden die de afgelopen jaren bezuinigd is op de infrapot.
Kennelijk hoef je je niet aan een afspraak te houden als je maar lang genoeg wacht.rene154 schreef:op basis van oude afspraken, inmiddels door de tijd ingehaald en achterhaald.
Er is ook best wel wat regionaal geld gestoken in de infrastructuur, en er is natuurlijk geld beschikbaar uit het Zuiderzeelijnpotje. Het is natuurlijk geld dat ooit in de 19e eeuw bestemd was voor een dubbelsporige verbinding Leeuwarden-Stavoren en Enkhuizen-Amsterdam met een snelveerpont tussen beide steden, in de 20e eeuw bestemd was voor een spoorverbinding eerst via de Afsluitdijk en later via Lelystad naar Groningen en/of Leeuwarden en uiteindelijk in het wegennet is gestoken. Historisch gezien valt er wel wat voor te zeggen: in de 19e eeuw verliep vrijwel al het (goederen)transport in Friesland nog over water. Dat werd langzaam vervangen door de locale en interlocale spoorwegen en inmiddels rijdt alles op asfalt.rene154 schreef:waar is die suggestie precies gegeven? Dat heb jij er volgens mij vooral van gemaakt.
Overal in het land is keihard bezuinigd op infrastructuur, behalve zo'n beetje op alle projecten in noord-Nederland.
Je mag dan niet ontevreden zijn, zo klink je wel.
Je kan er ook op een andere manier naar kijken: het gaat niet om de hoeveelheid geld, maar om de projecten die gerealiseerd zijn. Die afspraak is gewoon netjes nagekomen.harry schreef:Kennelijk hoef je je niet aan een afspraak te houden als je maar lang genoeg wacht.rene154 schreef:op basis van oude afspraken, inmiddels door de tijd ingehaald en achterhaald.
Waarom noemen we dat dan nog "afspraak"?
Borrelpraat pur sangSchelpenpaadje schreef:We liepen in het noorden tot voor kort dik achter op de rest van het land qua infrastructuur.
Met borrelpraat bedoel je je eigen betoog eronder denk ik.Rene schreef:Borrelpraat pur sangSchelpenpaadje schreef:We liepen in het noorden tot voor kort dik achter op de rest van het land qua infrastructuur.
Als je de hoeveelheid rails en auto(snel)wegasfalt deelt op het aantal inwoners/km2, dan staat het noorden al decennialang eenzaam aan de top. En een provincie als Zuid-Holland bungelt dan onderaan. Waarom ? Niet omdat er in Zuid-Holland zo weinig infrastructuur ligt en in het noorden zoveel - maar vanwege het enorme verschil in bevolkingsaantal. En waarom zouden inwoners uit het noorden meer recht hebben op goede verbindingen dan iemand in de Randstad of het zuiden ? Nee, het noorden liep niet "dik achter", dat is echt een fabeltje.
Wat overigens niet wegneemt dat ik blij ben dat het geld voor de Zuiderzeelijn uiteindelijk niet in die paar maffe rails wordt gestoken, maar in nuttiger projecten zoals de ombouw van knooppunt Joure.
Nee, daarmee bedoel ik jouw betoog. Op mijn argument ga je dan ook niet in. Jouw tegenopmerking izie ik dan ook slechts als 'goedkoop willen scoren'.Schelpenpaadje schreef:Met borrelpraat bedoel je je eigen betoog eronder denk ik.
Welk doorgaand verkeer ? Die paar auto's naar Stiens en Holwerd ? (Voor doorgaand oost-west verkeer is er de A7, niet de N31).Schelpenpaadje schreef:Om mijn voorbeeld van Leeuwarden nog even te nemen: daar kwam het verkeer van een snelweg en een bijna-snelweg uiteindelijk uit bij 2 VRI's samen, waar doorgaand verkeer en verkeer voor de stad doorheen geperst moesten worden. Nu wordt dit netjes gescheiden afgehandeld. Wie niet in de stad hoeft te zijn rijdt er vlot omheen en wie er wel moet zijn kan er makkelijker komen.
Dat geldt voor zoveel wegen. De A67 tussen Eindhoven en Venlo, de A27 tussen Gorinchem en Breda en noem vele andere wegen maar op liggen er ook nog altijd net zo bij als in de jaren '60 toen die wegen gebouwd werden. Of zoals ze in de jaren '30 gebouwd zijn, zoals de A44. Echter wel in gebieden met een veel grotere bevolkingsgroei dan de regio Veendam.Schelpenpaadje schreef:Bedenk je ook dat wegen als de N33 en de N31 bij Leeuwarden er al tientallen jaren onveranderd bijlagen