Fietsostrades

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Km357
2x2 autosnelweg

Re: Fietsostrades

Bericht door Km357 »

De complexiteit van de wegcode komt er deels ook omdat men altijd maar andere manier vindt van zich voor te bewegen, van elektrische steps tot speed pedelecs met alles daartussen zoals Segway's en zo. Aangezien beleid wenst dat Speed Pedelecs eerder als fiets - zonder het een rijwiel te willen noemen - dan bromfiets worden gezien hebben ze die in een andere categorie gestoken. Dat in een fietsstraat de speed pedelec de fietser (en auto) langs links mag inhalen terwijl de auto achter de fietser moet blijven is ook zo'n geval van "tja".

Voor zo'n bord F99 is het als geheugensteuntje eenvoudiger te maken: Behalve uitzonderingen mogen er geen lawaaimakers van die weg gebruik maken.

In de praktijk gaat het er op zich veel eenvoudiger aan toe. De meeste fietsers en speed pedelcs trekken zich bitter weinig aan van de regels en doen maar wat. Zolang er niet genoeg slachtoffers vallen, zal beleid dat ook gewoon laten gebeuren en valt er van een mogelijke mentaliteitswijziging bij fietsers en Co niet veel te verwachten.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

Foto's van het pas open gedeelte fietsostrade (F14) tussen Vloeiende, Kapellen - Mariaburg, Ekeren.

We beginnen bij Vloeiende
Locatie Street View https://www.google.com/maps/@51.2993215 ... ?entry=ttu Omwille van een nieuwe woonwijk, was al een klein deel van de fietsostrade F14 opgeleverd, richting Klein Heiken. Richting Mariaburg is echter pas recent klaar.

Foto's:
SPOILER: TOON

1. Het kleine deel dat er al enkele jaren is.

AfbeeldingIMG_20230821_112725 by Sander Libbrecht, on Flickr
In de bocht gaat de fietsostrade op in een fietsstraat, dat vervolgens het traject F14 voort zet op het fietspad (Klein Heiken), richting Kapellen-Centrum > eventueel via de Stationsstraat (zie topic Fietsstraat) > F14 Essen
De fietsstraat bij Klein Heiken naar de fietsostrade:

AfbeeldingIMG_20230821_112905 by Sander Libbrecht, on Flickr

2. Het begin van het pas open gedeelte richting Mariaburg.

AfbeeldingIMG_20230821_111527 by Sander Libbrecht, on Flickr

3. Aanwijzing F14. Opmerkelijk: Al de markering heeft ribbels.

AfbeeldingIMG_20230821_111610 by Sander Libbrecht, on Flickr
AfbeeldingIMG_20230821_111434 by Sander Libbrecht, on Flickr
Verduidelijking ribbelmarking. Ik heb er overgereden en het werkt goed.

4. Het hele gedeelte is uitgerust met hectometerbordjes. Er staat ook telkens bij in welke plaats u zich bevindt.

AfbeeldingIMG_20230821_111628 by Sander Libbrecht, on Flickr
Hectometeraanduiding, schildnummer F14 en plaats.
AfbeeldingIMG_20230821_112109 by Sander Libbrecht, on Flickr

5. Aanwijzingsbord F101.

AfbeeldingIMG_20230821_111842 by Sander Libbrecht, on Flickr

6. Ekeren-Mariaburg. Verdere verloop traject F14: Ekeren > Antwerpen-Luchtbal > Antwerpen-Centrum

AfbeeldingIMG_20230821_112314 by Sander Libbrecht, on Flickr
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Het lijkt wel of het fietspad niet overal een gelijkaardige breedte heeft. En wat jammer van de overhangende struiken op de eerste foto. Verder netjes.
Ruben
woonerf

Bericht door Ruben »

Aanwijzingsbord F101 --> Dat betekent dat speedpedelecs er op de fietsostrade maar 30 km/u mogen? :facepalm:
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

F111, en ja. Maar ik neem aan dat dat alleen dat stukje gedeelde weg met overig verkeer is.
Ruben
woonerf

Bericht door Ruben »

F101 was inderdaad niet correct, ik had het zo overgenomen. Maar ik verwees naar de F99c als ik het nu goed heb, niet naar het bord van de fietsstraat ("weg voorbehouden voor fietsers, landbouwvoertuigen en speed pedelecs").
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

^^ F99(letter a b c) is inderdaad correcter. Heb het met F101 verward, omdat het in dezelfde context is. Van D7/D9 - F99(a b c) tot F101(a b c)
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Maar ik zie geen F99a, b of c?
Die zijn allemaal "weg voorbehouden is voor het verkeer van voetgangers en ..." Foto 5 laat alleen een traktor, fiets en bromfiets zien. Omdat 99a, b en c specifiek genoemd worden lijkt me dit een andere categorie (die ik ook niet kan vinden).
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Zaterdag (gisteren) werd de nieuwe Anne Vande Wielebrug fiets en voetgangersbrug geplaatst over de Watersportbaan in Gent voor de F400: https://www.hln.be/gent/kijk-plaatsing- ... ~a9478783/
Ze zal pas vanaf 2024 in gebruik genomen worden want de aanwegen er naartoe moeten nog worden aangelegd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Het ziet er naar uit dat er ook in Wallonië naast het RAVeL netwerk Cyclostrades (Fietssnelwegen) komen.
Vermoedelijk denk ik alleen maar in Henegouwen en Waals-Brabant.

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Momenteel loopt er alleen nog maar de F421 die trouwens onderdeel is van de Europese fietsroute EuroVelo 5 in Wallonië als RAVeL.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Da's opmerkelijk, de lay-out van het wegnummer is volledig overgenomen van Vlaanderen. Buiten de witte afritborden heb ik Wallonië eigenlijk nog nooit iets Vlaams zien integreren. Behalve dan de meer technische zaken zoals normen omtrent wegmarkeringen.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

In Wallonië komen er momenteel 10 Cyclostrades: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... clostrades.

De verschillen tussen de Fietssnelwegen/Cyclostrades en de RAVeL's staan daar dan ook beschreven.

Ik ben dan zelf ook benieuwd hoe dat die ene geplande Cyclostrade in de Duitstalige gemeenschap zou gaan worden aangeduid: Fahrradautobahn?

Duitsland heeft er trouwens zelf ook en er is er zelf een Autobahn bordje voor fietsers uitgevonden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 »

^^ Apart wel weer dat de fietsen op de ene foto de ene kant op wijzen, en op de andere foto de andere kant op. Maar ook apart dat de 'belijning' ook hetzelfde doet.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Maar in Wallonië hadden ze toch al de Ravel?
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ja dat klopt Wikipedia zegt:
In Wallonië ligt daarnaast een netwerk van RAVeLs, die evenals de fietssnelwegen, fietsverkeer over langere afstanden faciliteren. Ze zijn echter meer gericht op het recreatieve gebruik van de fiets en minder op het gebruik als functioneel vervoermiddel
En ook:
RAVeL is de afkorting van Réseau Autonome de Voies Lentes. Het is een netwerk van openbare wegen, bedoeld voor langzaam verkeer in Wallonië. Het gaat om een welbepaald soort trage wegen, bestemd voor fietsers, wandelaars, skaters, ruiters enz. Het netwerk bestaat uit voormalige trein- en trambeddingen, jaagpaden langs grote rivieren en kanalen, fietspaden en verbindingswegen. Het Waals Gewest is wegbeheerder van het RAVeL-netwerk.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Afrit13 schreef: za 13 apr 2024, 18:37 ^^ Apart wel weer dat de fietsen op de ene foto de ene kant op wijzen, en op de andere foto de andere kant op. Maar ook apart dat de 'belijning' ook hetzelfde doet.
Dat is in veel landen zo, Als de voorkant van de voetganger/fietser naar links staat dan staat het bord rechts van de weg/rijbaan, maar als die zijn voorkant naar rechts staat dan staat het bord links van de weg/rijbaan.
JuwaA35
dorpsstraat

Bericht door JuwaA35 »

Ik vind dat Nederland lang niet zoveel op-nieuw-tracé (niet parrallel-lopend aan een hoofdweg) aangelegde fietsroutes/-paden heeft als België. Misschien komt dit omdat in België veel "recenter" (max. zo'n 35 jaar geleden) veel spoorlijnen (geheel) in ongebruik zijn geraakt.
Nederland heeft dit ook wel (kijk maar bijv. naar de Achterhoek) maar voor de rest zeker niet veel (vaak al veel eerder in ongebruik geraakt) waardoor dit soort spoorbeddingen vaak al in het landschap verdwenen zijn.

Het voordeel van het aanleggen van RAVeL's over spoorbeddingen is dat de spoorlijn vaak al grotendeels ongelijkvloers is aangelegd.

Ik vind RAVeL's prachtig! Ik heb recent nog op één gefietst. Het zijn brede fietspaden met prima wegdek en langeafstandsbewegwijzering met een duidelijke control-city.
Ook interessant dat je soms nog oude kilometerpalen tegenkomt.
Wel jammer dat RAVeL's onder de "langzaam-verkeer" regeling valt waardoor grotere vervoersmiddelen als tractors en ruiters er ook gewoon van gebruik mogen maken. Ook is het jammer dat er op elke gelijkvloerse kruising twee draaihekken staan.
Met mijn 230 berichten wellicht niet de grootste, maar wel de ambetantste.
Waar ik ook ben, Holwerd, Vasse of Gaanderen, mijn hart verlangt voor altijd naar Vlaanderen.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^
Wat dat betreft die 'control-city' dat is een nieuwe(re) soort bewegwijzering toegepast in Wallonië. Het betreft een vervanging van die van de Wegcode:
Afbeelding
naar die van Wallonië: https://securotheque.wallonie.be/equipe ... e-cyclable.

Voor de toeristische zelf ook: van die van de Wegcode:
Afbeelding
naar die van Wallonië: https://securotheque.wallonie.be/files/ ... oto-17.jpg.

Daarnaast tonen ze dan ook (bij kruispunten) de werkelijke situaties:
Afbeelding

Afbeelding.
Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 »

^^
Dat vind ik mooi gedaan, vooral dat ze Engels als vierde taal gebruiken voor bv. toeristen i.p.v. de soms achterlijke regeltjes van de taalwet hardnekkig te volgen😁
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

In Brussel worden er ook Engelstalige teksten en omroepen gebruikt in het openbaar vervoer. Ik weet niet of de taalwet dat uitsluit.
🍉
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Uitbaters van openbaar vervoer zijn verplichtin om zich in hun voertuigen en in de stations zich aan de bestuurstaalwetgeving te houden. Zo is een 15-tal jaar geleden beslist dat bijvoorbeeld op de bussen van De Lijn geen reclame meer in het Engels (toen werd de term "anderstalig" gebruikt) mocht weergegeven worden. 5 jaar geleden is die regelgeving uitgebreid naar erediensten van erkende geloofdgemeenschappen.

Hoe het zit met instructies, in de vorm van tekst of omroepen, daar zijn enkele uitzondering mogelijk zolang Nederlands de hoofdtaal is. Op die laatste regel weet ik bijvoorbeeld dat in Vlaanderen uitzonderingen mogelijk zijn in (lucht)havengebieden, gezien het internationale karakter van die (afgesloten) terreinen.

Wat betreft muziek die wordt gespeeld in de stations, in Vlaanderen wordt dat bewust niet gedaan. In het Brusselse gewest wel in de stations van de MIVB, maar daar wordt een zorgvuldig uitgewerkte formule gebruikt om ervoor te zorgen dat er minstens evenveel muziek in Nederlands als in het Frans wordt gedraaid.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op ma 15 apr 2024, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E »

België heeft taalregels voor geloofsgemeenschappen? :wall:
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Als je eens flink G*dv*rd*mme roept in Wallonië, krijg je dan een boete vanwege het vloeken of een boete vanwege het overtreden van de taalwet ? :rofl2:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Als particulier persoon dien je je in je privecommunicatie uiteraard niet aan de bestuurstaalwetten te houden.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Brussel en Wallonië die zijn altijd losser geweest met het houden aan de taalwetgeving, ik heb dan zelf ook nooit geweten dat iemand daar een probleem van maakte, in tegenstelling tot en met wat dat wij bij Oosterweel hebben gezien. Vlaanderen maakte daar een uitzondering op voor de welkomstborden.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

In Vlaanderen gaat het zelfs zo ver dat "Kiss & Ride" eigenlijk volledig aan het verdwijnen is als term uit de openbare ruimte. Zoenzone, knuffelzone of puur de afkorting 'K+R' worden voornamelijk gebruikt.

Afbeelding
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Dat is ook iets waar dat ik zelf volledig achter sta, voordeel is dat K+R afkorting kan zijn van Engels, Nederlands en zelf ook het Duits, in tegenstelling tot en met het Frans. Want in Wallonië is dat namelijk 'Dépose minute' of zelfs ook tekstloos geworden:

Afbeelding
Afbeelding.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik wel eens ergens Zoen&Zoef voorbij zien komen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ :lol: :rofl2:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 »

Ik zie regelmatig "kus en rij"😅