Fietsostrades

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Archeopendra1234
verkeersader

Re: Fietsostrades

Bericht door Archeopendra1234 »

Joshua schreef: ma 15 apr 2024, 15:52 Brussel en Wallonië die zijn altijd losser geweest met het houden aan de taalwetgeving, ik heb dan zelf ook nooit geweten dat iemand daar een probleem van maakte, in tegenstelling tot en met wat dat wij bij Oosterweel hebben gezien. Vlaanderen maakte daar een uitzondering op voor de welkomstborden.
Dat gedoe met Luik of Liège is me ook niet ontgaan... het zou op zijn minst "Luik (Liège)" moeten zijn naar analogie van Lille,Aachen en Paris😅
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Palance schreef: ma 15 apr 2024, 17:33 Ik wel eens ergens Zoen&Zoef voorbij zien komen.
Hier heb ik ook al wel eens "zoen & vroem" gezien.

Afbeelding

Afbeelding
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Palance schreef: ma 15 apr 2024, 17:33 Ik wel eens ergens Zoen&Zoef voorbij zien komen.
In Friesland heb je 'Tút en d'r út' (Een kusje en dan uitstappen) parkeerplaatsen. Maar dat is hier 'buiten onderwerp' of zoals ze in Wallonië zouden zeggen 'hors sujet'
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Archeopendra1234 schreef: ma 15 apr 2024, 18:51 Ik zie regelmatig "kus en rij"😅
In onder meer Sint-Niklaas is dat gangbaar: https://www.google.com/maps/@51.1659784 ... &entry=ttu. Ik vind dat allen trouwens teveel aanvoelen als vertalingen van het Engelse Kiss & ride. Generieke termen zoals afzetzone zijn veel passender. Geen reden om specifiek te verwijzen naar het zoenen.
Joshua schreef: ma 15 apr 2024, 15:52 Brussel en Wallonië die zijn altijd losser geweest met het houden aan de taalwetgeving, ik heb dan zelf ook nooit geweten dat iemand daar een probleem van maakte, in tegenstelling tot en met wat dat wij bij Oosterweel hebben gezien. Vlaanderen maakte daar een uitzondering op voor de welkomstborden.
Dat komt daar ook voor: https://www.sudinfo.be/id468678/article ... village-ne
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Joshua schreef: zo 14 apr 2024, 23:53 ^^
Wat dat betreft die 'control-city' dat is een nieuwe(re) soort bewegwijzering toegepast in Wallonië. Het betreft een vervanging van die van de Wegcode:
Afbeelding
naar die van Wallonië: https://securotheque.wallonie.be/equipe ... e-cyclable.

Voor de toeristische zelf ook: van die van de Wegcode:
Afbeelding
naar die van Wallonië: https://securotheque.wallonie.be/files/ ... oto-17.jpg.

Daarnaast tonen ze dan ook (bij kruispunten) de werkelijke situaties:
Afbeelding

Afbeelding.
Dit mis ik heel erg op de Vlaamse Fietssnelwegen, een aanduiding over de lange afstand maar ook afstandsborden langs de rijrichting van de weg. In Vlaanderen kom je dit vooral meer tegen aan 'rustplaatsen' of bv. grote knooppunten, zo zie je maar dat niet alles wat in Vlaanderen gemaakt is is 'altijd' beter dan wat uit Wallonië komt. Dat mag ook eens gezegd worden!
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Nu niet de meest duidelijke foto, maar is dat mankement in de laatste versie van de fietsnelwegsignalisatie niet aangepakt geweest? Ik kom toch regelmatig van die bordjes tegen.

Afbeelding
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

^^ En je hebt deze afstandsborden.
Afbeelding
Jump
autoweg

Bericht door Jump »

In Gent eens een bord met "Lek en vertrek" erop gezien :lol:
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Ik kwam gisteren op de N70 een bordje "[fiets] Gent (via F4)" tegen.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Thom schreef: ma 22 apr 2024, 19:35 ^^ En je hebt deze afstandsborden.
Afbeelding
Deze recente borden ben ik nog niet tegengekomen, maar het is inderdaad wel de benadering van wat Wallonië doet.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Oei, die schemas bij de start van de snelweg, waren de eerste types van borden die origineel verschenen bij de introductie van de fietsostrades. Ik zie dat men wel grondig aan de layout gesleuteld heeft. Een verbetering die grappig genoeg voortkomt uit het opnieuw gebruiken van SNV, ipv een "hip" lettertype.

De oudste versies.

Afbeelding

SNV

Afbeelding
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Voor zo'n kleine lettergrootte (op die schematisce borden), zijn lettertypes ontworpen voor schrift (zoals Helvetica, Arial) beter leesbaar dan SNV.
🍉
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

^^ Klopt. SNV is een goed (en mooi) leesbare lettertype voor grote borden. Echter, zodra SNV onder de 20mm 'duikt', is de leesbaarheid slecht, veel te 'plomp'.

Bij die schematische borden deugt het bord lay-out gewoon niet. Tenzij je even een aantal minuten met de fiets wil stoppen. Naar mijn weten, plaatst men zulke borden, nu alleen bij het begin -en eindpunt van een fietsostrade.
Wimpie25 schreef: di 23 apr 2024, 15:39 Afbeelding
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Jump schreef: ma 22 apr 2024, 20:44
In Gent eens een bord met "Lek en vertrek" erop gezien :lol:
Fiets en geniets :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

SAN RED schreef: di 23 apr 2024, 19:24 ^^ Klopt. SNV is een goed (en mooi) leesbare lettertype voor grote borden. Echter, zodra SNV onder de 20mm 'duikt', is de leesbaarheid slecht, veel te 'plomp'.

Bij die schematische borden deugt het bord lay-out gewoon niet. Tenzij je even een aantal minuten met de fiets wil stoppen. Naar mijn weten, plaatst men zulke borden, nu alleen bij het begin -en eindpunt van een fietsostrade.
Wimpie25 schreef: di 23 apr 2024, 15:39 Afbeelding
Ook ontbreekt op deze nieuwe borden de afstandsaanduiding, wat het juist minder interessant maakt dan de oude borden.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Dat zijn de oude borden, de nieuwe hebben SNV als lettertype en afstandsaanduiding :)
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Vandaag is het exact 10 jaar geleden dat de eerste fietssnelweg in Vlaanderen opengesteld geweest is voor de weggebruikers. Dat noopt de Vlaamse overheid tot reflectie en het delen van enkele cijfers. Concreet;

- Voor de uitbouw van het hoogwaardige fietsnetwerk, hebben Vlaanderen en de 5 provincies het Fietsfond opgericht. Een geldpotje waar deze legislateur 27 miljoen euro uit geinvesteerd is in specfiek de fietsostrades.
- Daarnaast heeft Vlaanderen ook het Kopenhagenplan, een project dat gefundeerd wordt door het Europese “Recovery and Resilience Facility” (RRF) project (1 van de 29 relance projecten die Vlaanderen met dat geld subsidieert),en dat specifiek gebruikt wordt om de bredere fietsinfrastructuur verder uit te bouwen. Daaruit is deze bestuursronde 45 miljoen euro richting de fietssnelwegen gegaan.
- Als laatste hebben we dan onze Vlaamse Overheid zelf, deze investeerde meer dan 1,4 miljard euro in veilige en comfortabele fietsverbindingen. Daarvan ging er 450 miljoen euro naar fietssnelwegen.

In alle bovenstaande projecten neemt het Departement (Vlaams Ministerie van) Mobiliteit en Openbare werken een sterk sturende rol.

Hoe zit het nu met het netwerk zelf? Er zijn 130 fietssnelwegen, samen goed voor 2800km aan snelle F-routes. Daarvan is vandaag 2130km al berijdbaar (al dat niet over een tijdelijke route).

Afbeelding

Afbeelding
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Maar hoe worden die fietssnelwegen benut en is er een modal shift waarneembaar?
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Je hebt enerzijds de telstations die op belangrijke routes hangen, daar worden op de piekmomenten tot 8000 fietsers per uur geteld. Maar de resultaten van "Onderzoek Verplaatsingsgedrag 6, 2022", geven toch wel aan dat er in Vlaanderen weldegelijk van een modalshift sprake is.

22% van de Vlamingen pendelt met de fiets naar het werk (Wallonië 1,8%), 6% gaat te voet en nog eens 5% gebruikt een ander voortbewegingstoestel. Gemiddeld legt men daar 8 km bij af, die afstand is meer dan verdubbeld tegenover 2010. Wat opvalt is dat het gebruik van het OV in die periode gehalveerd is, nog maar 4% gebruikt trein-tram-bus om op het werk te geraken.

Onze verplaatsingen doen we nog steeds voornamelijk met de auto (43% als bestuurder en 14% als passagier), maar opvallend is wel dat de auto voor het eerst onder de 60% in de modal split duikt. Ter vergelijking: in 2019 had de auto nog een aandeel van 65%. Sinds de opstart van dit onderzoek in 1994 lag het fietsgebruik in Vlaanderen nog nooit zo hoog. Vlaanderen kent gemiddeld 2,19 fietsen per huishouden, dat komt neer op 77% van alle Vlamingen die minstens 1 fiets bezitten.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Modal split gaat wel wat verder dan alleen woon-werkverkeer.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ik heb me specifiek daarop gefocust omdat Vlamingen voor de rest al erg grote hobby-fietsers waren, de absolute verdeling kan je in mijn laatste alinea zien.
OVG 6 schreef:Vaak wordt gedacht dat onze werk- en schoolgerelateerde verplaatsingen, zoals zakelijke verplaatsingen (4%), werken (13%) en onderwijs (7%), een groot aandeel in ons verplaatsingsgedrag innemen, maar dat klopt niet. Deze zijn samen slechts goed voor 24% van het totaal aantal verplaatsingen. De meeste verplaatsingen maken we in onze vrije tijd (60%), bijvoorbeeld om te gaan winkelen (23%), om sportieve of culturele hobby’s (15%) uit te oefenen, om iemand te bezoeken (10%), te wandelen, rond te rijden of te joggen (6%), of voor diensten zoals een doktersbezoek (6%). Voor het overige verplaatst de Vlaming zich om spullen of personen op te halen of weg te brengen (14%) of voor ‘iets anders’ (2%).

....

We doen 18 % van onze verplaatsingen met de (elektrische) fiets. Dat is een stijging van 4%-punt t.o.v. 2019. 12,5% rijdt niet-elektrisch, 5,3% elektrisch en 0,3% met een speedpedelec. 17% van onze verplaatsingen doen we te voet, een stijging van 5%-punt t.o.v. 2019.

Heel het onderzoek kan je hier in kijken

https://assets.vlaanderen.be/image/uplo ... t2p8ol.pdf
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Nu ja, het is echt onderzocht :top:
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Sterker nog, het was een doelstelling van de aftredende Vlaamse regering om in de regeerperiode 2019 - 2024 om aan een 'split' van 40% duurzame verplaatsingen te geraken. Met de verdeling fiets-18%, te voet-17%, OV-4% en andere-3% kwam men in 2022 al aan 42%, en is die doelstelling dus gehaald
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De modal split als zijnde verplaatsingen (en dus niet afgelegde afstand) is een niet zo'n nuttige indicator voor de verkeersverdeling boven lokaal niveau, omdat je een korte wandeling gelijk stelt aan een autorit of treinreis van 50 kilometer, wat natuurlijk een ander soort belasting van de infrastructuur betekent. Dus voor verplaatsingen in een stadscentrum kan dat een nuttige indicator zijn, op metropool- of regionaal niveau is dat veel minder het geval. Ondanks alle berichtgeving over de modal split is de drukte op de R1 niet bepaald minder geworden, bijvoorbeeld.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
De term modal shift wordt daarom in Vlaanderen ook amper gebezigd. Vandaar dat ik eerder al specifiek de cijfers van woon-werkverkeer er heb uit gefileerd, omdat dat bij ons als een veel waardevollere indicator wordt aanzien.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Wimpie25 schreef: wo 12 jun 2024, 11:54
In alle bovenstaande projecten neemt het Departement (Vlaams Ministerie van) Mobiliteit en Openbare werken een sterk sturende rol.
Klopt, maar onderschat ook de invloed van de provincies niet. Veel fietspaden zijn provinciale projecten, zeker die op bv oude spoorwegbeddingen dat het kernnet van de fietssnelwegen is. Eigenlijk zijn die fietsostrades zowat de enige projecten die zij nog hebben.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Klopt, de provincies hebben daarvoor het Fietsfonds ingericht.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Ik stond vanmorgen in de file op de E40, en merkte dat men een nieuwe fietsostrade aan het aanleggen is tussen knpt Heverlee en de afrit Sterrebeek. Ik had deze aanleg helemaal gemist, maar het is best een groot werk. De fietssnelweg 203 ligt dus vlak naast de autosnelweg en verloopt via een nieuw aangelegd traject. Daarvoor zijn taluds aangepast, nieuwe zandlichamen aangevoerd en groene bermen met kokosmatten gebouwd. Er is ook een nieuwe tunnel gebouwd onder de Tervuursesteenweg bij Bertem.

Het gaat over deze fietsnelweg, de route in aanleg is rood aangeduid. De blauwe gedeelten in en rond Woluwe zijn de voorbije 2 jaar al opgeleverd, dat gaat over het traject tussen de grens met Brussel en Kortenberg. Zone 5 en zone 6 worden niet getrokken door De Werkvennootschap

Beide zones zijn in studiefase.
Zone 5 (Tramlaan-Mechelsesteenweg) is aan te leggen door de gemeente Zaventem. Meer informatie via de website van de gemeente.
Zone 6 (Oudstrijderslaan-Molenstraat-Tramlaan) is aan te leggen door Aquafin.

https://fietssnelwegen.be/fietssnelwegen/F203

Het maakt blijkbaar ook deel uit van Werken aan de Ring, hier een persbericht van de Werkvennootschap. Er staat ook bij dat dit project wordt gefinancierd door de Europese unie.

https://www.werkenaandering.be/nl/werke ... sel-bertem

De start bij Woluwedal

Afbeelding

De nieuwe fietstunnel

Afbeelding

Render van het traject langs de E40. Als wegenfanaat gaat dit een heel leuke fietsroute worden!

Afbeelding
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Ernie
dorpsstraat

Bericht door Ernie »

Wimpie25 schreef: vr 14 jun 2024, 10:22
De start bij Woluwedal

Afbeelding
De F3/F202/F203 zijn mooie manieren om vanuit Leuven Brussel binnen te rijden. Dit kruispunt is wel een obstakel; komende vanuit Zaventem moet je hier 4 verkeerslichten trotseren welke niet op elkaar zijn afgestemd, je staat hier zo vijf minuten of meer stil. Zonde als je bedenkt dat een stukje verderop een prachtige tunnel onder de N2 is aangelegd.
Laatst gewijzigd door Ernie op ma 17 jun 2024, 8:48, 1 keer totaal gewijzigd.