Als ik mij niet vergis is dat nog een tijdelijke situatie en is het aan de gemeente Zaventem om hier een degelijke vrije verbinding te voorzien.
Fietsostrades
Moderator: Moderatoren
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Re: Fietsostrades
Als ik mij niet vergis is dat nog een tijdelijke situatie en is het aan de gemeente Zaventem om hier een degelijke vrije verbinding te voorzien.
-
Tommy
- autoweg
Het loopt niet altijd van een leien dakje... Over de F11 Mechelen - Anwterpen in de Saffierstraat (vlakbij station van Berchem):
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240616_94189021
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240616_94189021
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Ik wil nooit bevooroordeeld afgaan op 1 kant van een verhaal, maar de foto's in het artikel vertellen me al veel over het soort mensen dat daar protest levert. Er bestaat zelfs een term voor; Dansaertvlamingen.
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Ik snap wel dat ze die groenstrook willen behouden. Het ziet er op Google Maps wel markant uit.
Maar ik snap niet dat ze niet zien dat een ongelijkvloerse fietsostrade voor fietsverkeer beter is dan de fietsstraat die zij voorstellen. De groenstrook blijft trouwens voor een groot stuk behouden, met name het deel dat aan hun wijk grenst. Ook de grote bomen blijven behouden. Qua uitzicht zal er voor hen niet veel veranderen.

Zij stellen een fietsstraat voor, dat is voor fietsers echt veel minder comfortabel dan een conflictvrije oplossing. Ook minder veilig trouwens. Denk maar aan als een van die geparkeerde auto's op hun renderings plots hun deur opendoet.

Maar ik snap niet dat ze niet zien dat een ongelijkvloerse fietsostrade voor fietsverkeer beter is dan de fietsstraat die zij voorstellen. De groenstrook blijft trouwens voor een groot stuk behouden, met name het deel dat aan hun wijk grenst. Ook de grote bomen blijven behouden. Qua uitzicht zal er voor hen niet veel veranderen.

Zij stellen een fietsstraat voor, dat is voor fietsers echt veel minder comfortabel dan een conflictvrije oplossing. Ook minder veilig trouwens. Denk maar aan als een van die geparkeerde auto's op hun renderings plots hun deur opendoet.

-
jdb2
- autoweg
Eénrichtingsstraat van maken en één van de parkeerstroken opdoeken.
Is er plots ruimte genoeg voor een fietspad met behoud van groenstrook.
Is er plots ruimte genoeg voor een fietspad met behoud van groenstrook.
🍉
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Je ziet heel duidelijk in het alternatief dat die buurt voorstelt, dat ze vooral een straat met traag verkeer voor hun deur willen. De rest van die groenzone is leuk, maar daar is het hen niet om te doen.
-
jdb2
- autoweg
Ik had niet gezien dat ze in hun eigen voorstel een parkeerstrook verwijderd hadden. Meestal zie je dat ze een vis noch vlees oplossing voorstellen waarin ze wel alle eigen comfort willen behouden (parkeerplaatsen, tweerichtingsverkeer), en in dit geval de groene buffer. Dat het een langzame fietsstraat wordt boeit niet echt aangezien het toch maar een woonstraat is, en ik durf wedden dat 9 van de 10 inwoners van de straat zelf het fietsinhaalverbod zal negeren.
🍉
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Eerder klein nieuws, maar in het kader van het fietsnelwegennetwerk, wordt er bij Aarschot (Opperstraat) een nieuwe tunnel onder spoorlijn Aarschot-Diest-Hasselt geschoven. Deze spoorlijn is daarvoor zelfs een tijdje volledig afgesloten geweest. Er waren opmerkelijk genoeg bussen ingelegd van De Lijn, waarbij het logo van De Lijn was overplakt met dat van de NMBS.

-
Taran 5
- verkeersader
-
Steyn_E
- autoweg
Lekker sociaal veilig wel zo zonder doorzicht. Kan me voorstellen dat niet iedereen daar graag gebruik van maakt om 2 uur ‘s nachts.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Het gaat hier over een zeer landelijke streek met amper sociale problemen en geen veiligheidsissues.
In het volgende artikel van de VRT wordt wat meer info gegeven over de huidige toestand van het netwerk. Men geeft ook aan dat aantal gebruikers van de fietsostrades de voorbije 5 jaar met 54% is toegenomen.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/20/fietssnelwegen/
Ik ben er gisteren zelf eens langs geweest, en het ziet me er een gezapige helling uit. Wel opmerkelijk hoe groot het verschil is met bijvoorbeeld fietstunnels uit de jaren 70 en 80.Taran 5 schreef: ma 24 jun 2024, 17:44Die slinger in de helling van de tunnel doet me erg denken aan een tunnel onder het spoor hier op mijn eiland en de bocht waar meerdere fietsers´uit de bocht¨vliegen. Hopelijk is deze helling dat probleem niet.
De oudste fietstunnel van Aarschot

Hier nog een render van een vergelijkbare helling langs dezelfde route

Voor diezelfde F25 wordt trouwens ook het station van Wezemaal ondertunneld. Die werken zijn ook gaande.

-
Taran 5
- verkeersader
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Mij lijkt vooral de staat van onderhoud het belangrijkste verschilpunt. Iets met graffiti ziet er altijd groezelig uit. Vroeger gebruikte men nog vaak tegeltjes als wand terwijl het nu vaker kale beton is. Kale beton zal er over 30 à 40 jaar nog grauwer uitzien dan tegeltjes, laat staan als alles onder de graffiti zit.Wimpie25 schreef: di 25 jun 2024, 14:15
Ik ben er gisteren zelf eens langs geweest, en het ziet me er een gezapige helling uit. Wel opmerkelijk hoe groot het verschil is met bijvoorbeeld fietstunnels uit de jaren 70 en 80.
Weliswaar waren fietstunnels vroeger ook wel smaller dan nu het geval.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
De kale beton heeft tegenwoordig een textuur waar je niet snel tags op zet. Wat wel wordt gedaan bij de meeste nieuwe projecten, is dat men een street artist inschakelt om de kale beton tof aan te kleden.
-
Taran 5
- verkeersader
Aangezien een Plan V stel ook wel mat´64 op 1500 Volt DC werkt en op de bovenleiding van Infrabel 3000 Volt DC staat. Waarom er op Belgische reclame of informatie een Nederlands stel staat is mij een raadselWimpie25 schreef: di 25 jun 2024, 17:38
Ik ben even niet mee met jouw stelling. Plan V, niet ver geraken?

Plan V in de laatste dagen bij Tilburg Universiteit(was een screenshot dus wat minder
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Ik ben echt helemaal niet mee, ik zie niet in wat dit te maken heeft met fietssnelwegen in Vlaanderen?
-
Chris
- Moderator
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
-
Tommy
- autoweg
Oh my...
Trouwens terug on topic. Over de (doorgeschoten) fietsostrades:
Meer: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/25 ... e-verliez/Onthaalmoeder Nadine Vervaeck uit Waregem dreigt huis te verliezen door aanleg van nieuwe fietssnelweg
Een onthaalmoeder uit Waregem dreigt haar huis te verliezen door de fietssnelweg die gepland is tussen de stations van Kortrijk, Harelbeke en Waregem. Het traject voor de fietsverbinding loopt recht door haar huis. Volgens de provincie is er geen andere mogelijkheid. Aan het huis, waar de onthaalmoeder al 35 jaar woont, hangt een grote emotionele waarde.
Het is hier: https://www.google.com/maps/@50.8833995 ... &entry=ttu
Ergens snap ik niet dat men de dreef een beetje verderop nietkan opwaarderen (route rood), of desnoods rond de aanliggende percelen kan (route oranje):
- SPOILER: TOON
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
Alfa
- 2x4 autosnelweg
Van fietssnelwegen is het wel belangrijk dat ze hoogwaardig aangelegd worden en er niet aangemodderd wordt met suboptimale oplossingen om wat individuen te sparen.
Overigens, in het artikel staat dat de optie om rond het huis te gaan wel degelijk onderzocht is, maar verworpen werd omwille van de te grote omweg:
"De provincie wil tegelijkertijd het aantal tunnels onder de spoorweg beperken en de fietssnelweg niet constant van kant laten wisselen. "We onderzochten ook om rond het huis te gaan, maar dit zou voor de fietser niet zomaar een bochtje, maar een grote omweg inhouden", zegt Vanlerberghe."
-
Joshua
- autoweg
Het gaat tenslotte toch ook maar om 1 huis. Mijn vermoeden zegt dat die dreef privé eigendom is.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
Volgens het mission statement van de Vlaamse overheid, is het de bedoeling om fietssnelwegen zo rechtlijnig mogelijk aan te leggen, met zo weinig mogelijk conflicten. Men probeert daarbij voornamelijk aan te knopen bij spoorwegen en waterlopen. Ik begrijp dus wel dat men een onteigening verkiest boven een asverschuiving via een privédreef.
-
Giuseppe
- verkeersader
Voor de overweg in Wezemaal zijn er ook een 2tal woningen moeten sneuvelen. Je kunt je afvragen wat de woonkwaliteit is van zo'n woning dicht op het spoor. Op dit moment zou er geen vergunning meer voor afgegeven worden, en op termijn zijn geluidswerende voorzieningen noodzakelijk.
-
Joshua
- autoweg
Artikelbron;Wallonie Infrastructures SPW schreef:PERSBERICHT
Een fietspad van 10 kilometer tussen Aarlen en Luxemburg
10 juli 2024
Het toezichtcomité van het Interreg Greater Region Program heeft het efficiënte fietsontwikkelingsproject tussen Aarlen en Luxemburg goedgekeurd. Dit project wordt uitgevoerd door 6 Belgische en Luxemburgse partners met de Openbare Dienst Waalse Mobiliteit en Infrastructuur (SPW MI) als leidende partner. Dit fietspad met een totale lengte van 10 kilometer zal een veilige en comfortabele ruimte bieden voor gebruikers van actieve vervoerswijzen.
Met enkele tienduizenden Belgische pendelaars die dagelijks de grens bij Aarlen oversteken om Luxemburg-stad te bereiken, vertegenwoordigt deze verbinding een zeer aanzienlijk fietspotentieel dat zou kunnen worden benut met de voltooiing van dit project.
Concreet is het aan Belgische kant de bedoeling om op de N4 een fietsroute uit te bouwen tussen Aarlen en de Luxemburgse grens, d.w.z. een ambitieuze en kwalitatieve fietsontwikkeling van 6 kilometer met een hoog serviceniveau. Aan Luxemburgse kant zullen de verschillende belanghebbenden een oude lokale lijn van meer dan 4 kilometer uitbouwen om de continuïteit van de Belgische fietsontwikkeling te verzekeren tot aan de fietsroutes die Luxemburg-Stad verbinden, terwijl ze de gebieden Steinfort en Koerich bedienen.
Voor dit Belgisch-Luxemburgse project zal een totaalbedrag van bijna €10.000.000 worden geïnvesteerd, waarvan 40% gedekt door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). In Wallonië zal een deel van het budget voornamelijk door SOFICO worden verstrekt, met deelname van de SPW MI en de stad Aarlen. De verschillende Luxemburgse partners (Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken / Administratie Wegen en Bruggen, Gemeenten Koerich en Steinfort) zullen de rest van de envelop voltooien om het project uit te voeren.
De voltooiing van deze fietsverbinding is gepland voor 2026-2027, afhankelijk van de verschillende trajecten, met een volledige stopzetting van de werken gepland voor begin 2028, onder voorbehoud van mogelijke bouwplaatsrisico's.
Nieuwspagina: https://infrastructures.wallonie.be/new ... luxembourg.
Document: https://infrastructures.wallonie.be/fil ... mbourg.pdf.
Laatst gewijzigd door Joshua op di 14 apr 2026, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Tommy
- autoweg
Was deze hier al voorbijgekomen? Link: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240802_95218209
Zou liggen aan haast en spoed. De aannemer wou alles 'af' hebben voor het bouwverlof!Pijlen van nieuw aangelegd fietspad zaaien verwarring: “Vergissen kan altijd”
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
harry
- Wegnummerfotograaf
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Of 25%. Je zou ook beide pijlen in 1 richting kunnen neerleggen. 
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Tommy
- autoweg
Locatie: https://www.google.com/maps/@50.8341844 ... &entry=ttu
Onderdeel van https://fietssnelwegen.be/fietssnelwegen/F29
Onderdeel van https://fietssnelwegen.be/fietssnelwegen/F29
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be