Als het leek uit mijn vorig posts dat ik een voorstander ben van dergelijke maatregel, dan zou ik mij willen verontschuldigen voor dit misverstand.
Ik ben geen voorstander van betuttelende maatregelen.
Ik wou, met mijn eerste post in dit topic, voornamelijk aantonen dat het debat over regels voor fietsers waarschijnlijk gaat oplaaien indien meer man meer kilometers gaat fietsen (en er dus meer ongevallen gebeuren, meer letsels zijn, meer doden, meer leed, ...). Regels zoals over snelheid, of over inhalen of over bescherming van de fietser zelf. En zoals het een goede discussieerder behoort, probeer ik argumenten pro én contra te zoeken.
Trouwens, nog één dingetje over die helmen: ik ben geen voorstander van betuttelende maatregelen, maar iedereen heeft zijn rechten en zijn plichten. In onze zorgmaatschappijen heeft iedereen recht op een goede gezondheidszorg, betaald door iedereen. Iedereen zou dan echter ook de plicht moeten hebben om 'gezonder'/'veiliger' door het leven te gaan. Onveilig leven kost namelijk iets aan iedereen. Wanneer men zou kunnen aantonen dat één maatregel enkel positieve effecten heeft, zou het zeker gerechtvaardigd kunnen zijn om deze in te voeren. Wat je u dan moet realiseren over helmdracht, is dat fietsongevallen meestal éénzijdig gebeuren, dat hoofdletsels de meest dodelijke zijn, en dat dit perfect voorkomen kan worden met een helm. In onze zorgmaatschappij zou het dan niet zo idioot zijn om deze betuttelende maatregel, weliswaar democratisch, in te voeren.
Mocht er nu niet zoiets bestaan als een verplichte zorgverzekering, zou het natuurlijk compleet idioot en betuttelend zijn om dit op te leggen aan burgers, want in een maatschappij zonder zorgverzekering betaalt iedereen voor zijn eigen 'onveilig' gedrag.
Maar, ikzelf zou ook niet graag verplicht de helm opzetten om even met de fiets naar de bakker om de hoek te fietsen.
EDIT: maar als door een verplichte helmdracht, er minder man gaat fietsen, vallen de extra gezondheidskosten door minder beweging van de populatie uiteraard in het niets tov. van de winst op hoofdtrauma's.