Chrysa schreef:Sowieso hadden we met de hoge prijzen in Zwitserland geen zin om entree te betalen voor dingen.
Afgezien van het feit dat Zwitserland niet goedkoop is, heb je bijv. met de Gelmerbahn voor 32 CHF p.p. een geweldige attractie langs de Grimselpass. Van de adrenaline tot het geweldige uitzicht en de mooie (en tamelijk gemoedelijke) wandelweg om de Grimselsee boven heb je zomaar iets erg speciaals in je vakantie ingebouwd. Elke cent is daar m.i. een waardevolle investering. In Oostenrijk betaal je voor een vergelijkbaar iets ook al snel 30€ voor een retourtje, dus voor Zwitserse begrippen tamelijk goedkoop.
Chrysa schreef:Mijn ervaring is dat op de Zwitserse A13 langs Liechtenstein toch wel consequent 130-140 gereden werd door iedereen. Andere wegen inderdaad precies de Vmax door iedereen, ook de buitenlanders.
Op de A13 langs de Rhein wordt inderdaad flink gas gegeven. Als je de punten weet waar regelmatig (mobiel) geflitst wordt kan je dat ook wel doen, zonder meteen na een enkele rit failliet te zijn. Ook op andere Zwitserse snelwegen wordt best wel eens (aanzienlijk) boven de Vmax gereden in de rustige uren, maar dan moet je wel erg goed weten waar de flitscamera's staan. Een klein foutje kan dan meteen een aanslag op je banksaldo zijn of een jarenlang rijverbod in Zwitserland, als je niet wilt betalen.
Coen Tunnel schreef:ik slaap wel eens in B&B's of guesthouses, maar het is niet echt mijn ding. Ik vind een hotel toch fijner.
Dat snap ik, maar dat is dan toch een vorm van (extra) luxe die je jezelf dan gunt, waardoor je natuurlijk met hogere prijzen te maken krijgt. Die onderkomens in Zwitserland met gedeeld sanitair zijn overigens vaak prima. Natuurlijk moet je het toilet dan met anderen delen, maar dat moet je op campings etc. ook. Zolang het maar schoon is, is er niks aan de hand. En Zwitserland is nu niet direct het vakantieland waar je die typische aso-figuren tegenkomt die alles versmeren. Op Zwitserse campings, jeugdherbergen en hostels heb ik met gedeeld sanitair altijd goede ervaringen gehad.
Coen Tunnel schreef:Ik vind rijden en genieten van de natuur (ook vanuit de auto) erg leuk. Zelf stop ik op zulke tripjes vaak wel even op de pashoogte om te genieten van het uitzicht en meestal een sticker als souvenir te kopen voor mijn collectie (ik heb er inmiddels enkele tientallen van Alpenpassen). Ook op andere plekken met mooie uitzichten en bergmeertjes stop ik graag even, maar nooit heel lang.
Rijden door een mooi land is zondermeer erg vermakelijk, echter zie je toch meer als je diverse punten echt (te voet) gaat bezoeken. M.i. ben je pas ergens geweest als je daar ook voet op de bodem hebt gezet. Je proeft dan ook meer van een land, regio, strand, berg en/of stad en leert het echt kennen. Maar goed, op het OWN doe je wel al een aardige eerste indruk op en je ziet dan ook veel meer als dat je alleen maar op snelwegen rijdt.
Coen Tunnel schreef:Qua hotels, maar soms ook wel qua eten, als ik niet echt een fan ben van de lokale cuisine.
Euhm... juist het locale eten is voor mij een feest als ik ergens voor het eerst kom. Als het totaal niet smaakt of in sommige landen voorzichtig moet zijn met lokaal eten kan ik altijd nog iets "westers" (fastfood)-restaurant, maar dat iets niet smaakt maak ik maar zelden mee. Goed, als je allergiën hebt is het belangrijk dat je weet wat er in je eten zit, maar voor de rest zou ik zeggen: Locaal restaurant opzoeken en toehappen!
duikgek89 schreef:Als de hygiene rating overigens niet goed is of er in de reviews klachten over te lezen zijn, dan kan de rest nog zo goed zijn maar dan boek ik het niet.
Mee eens. Hygiene is het allerbelangrijkste in een hotel, hostel of camping. Van mij mag het allemaal nog zo eenvoudig zijn... als het maar hygienisch schoon is. Luxe is mooi meegenomen, maar geen must.
Palance schreef:Ik heb wel eens in hotels overnacht waarvan ik niet op voorhand de beoordelingen had gelezen. Dan zie je toch een hoop geklaag staan dat achteraf eigenlijk niet klopte of amper de moeite waard was.
Klopt, dat heb je ook. Het is altijd belangrijk om goed door de reviews heen te lezen, zoals Chris ook al schreef. Er zijn altijd van die kandidaten die meteen een enorm slecht cijfer geven, als maar één dingetje wat tegenviel. En als een bepaald hotel of camping ruzie heeft met iemand, dan lopen ze het risico ook snel fake beoordelingen te krijgen. Andersom gebeurd natuurlijk ook maar al te vaak: Valse beoordelingen die positief zijn om het imago op te poetsen. Nu moet je op sites als booking.com iets geboekt hebben, alvorens je iets kunt beoordelen, maar ook daarin wordt deels fraude gepleegd.
Chris schreef:Campings met wifi hadden altijd mijn voorkeur maar daar ben ik nu niet meer van afhankelijk. Je ziet hier vaak verschil, grote, luxe en dure campings waar je zo € 8 per dag betaalt voor wifi, terwijl kleine goedkope campings vaak gratis wifi hebben, meestal nog van redelijke kwaliteit ook. Maar met vrij roamen ben je daar niet meer van afhankelijk, alhoewel mijn ervaring is dat de 4G dekking in het buitenland lang niet zo goed is als Nederland.
Klopt, voor € 8 per dag kon je zelfs al voor de afschaffing van de roamingkosten net zo goed een dagbundel kopen. Die kosten voor mij toen maar € 3, incl. 100 MB. Dat was voldoende om een dag mee rond te komen. Dan ging je geen grotere bedragen aan WiFi uitgeven. Inmiddels ben ik het in hotels al tegengekomen dat ze WiFi hebben vrijgegeven, terwijl het voorheen nog (flink) geld gekost heeft. Men weet dat ze de troefkaart voor EU-gasten verloren hebben.
jelger schreef:Het is maar net met welk idee en ervaring je op reis gaat. Ikzelf hecht niet perse aan grote ketens. Ik mijd ze ook niet (actief), het is meer van dat het geen verplicht nummer is - als het me uitkomt (locatie, prijs etc.), prima, maar ik ga er niet specifiek naar op zoek. Ik slaap net zo prima in een goed particulier (familie) hotel dat goed aangeschreven staat
Inderdaad, daar ga ik niet anders mee om. En het hoeft voor mij helemaal geen hotel te zijn. Zeker als ik ergens een paar dagen ben ga ik veel liever in een soort vakantiewoning, waar ik meer ruimte heb met een fatsoenlijke zithoek en een eigen keuken. Vaak nog goedkoper ook als een hotel en met meer comfort, behalve het feit dat dan je bed niet elke dag fris wordt opgemaakt, maar dat vind ik ook totaal niet nodig. En verder campeer ik af en toe ook nog wel eens.
Coen Tunnel schreef:Ik vond het lastig om in de regio Istanbul een hotel te vinden op booking.com, omdat er zoveel hotels waren met allemaal lovende beoordelingen, vaak van Turken of mensen met een Turkse naam, zonder ook maar één minpunt te noemen. En dan stonden er soms toch een paar minder positieve beoordelingen tussen van West-Europeanen. Ik ging dan toch wel twijfelen of ik zo'n hotel wel moest boeken.
Daar heb ik in andere landen ook al zelfde soort ervaringen mee opgedaan. Persoonlijk vind ik zelfs dat Nederlanders over het algemeen minder kritisch als Duitsers, Oostenrijkers of Zwitsers zijn. Zo ben ik ook in Italië of zelfs gewoon in Duitsland wel eens hotels tegengekomen, waarover Nederlanders veel lovende woorden hadden, maar Duitsers ondertussen ook nog best wel wat kritiek. Dan kijk ik toch liever even verder... Verder zit er ook soms nog wel eens een verschil tussen de beoordelingen van vakantiegangers (positiever) en zakelijke reizigers (kritischer).
Coen Tunnel schreef:Exact, dat was daar. Nog een hele discussie gehad omdat we last minute hadden geboekt en voor CHF 70 een kamer met douche en wc hadden geboekt. Volgens de kerel achter de balie kon dat niet.
Volgende keer beter naar Snarfs Alphotel voor CHF 23 p.p. incl. ontbijt.
Gerhard schreef:Om 17:29 reed ik bij Krakau. +200km/h. Om 19:40 bij Legnica. 20:14 ff tanken. Om 20:42 op de Neisse.(grens met Polen en Duitsland. Om 22:06 in Kamenz. Bij familie. In Polen op de A4 heb ik 240km/h op de teller gehad. Kilometers lang
De typische Poolse rijstijl dus overgenomen...

Naja, je loopt er (m.u.v. sommige tolstations) zo goed als geen risico om geflitst te worden en de Poolse snelwegen zijn beter uitgebouwd dan de Duitse, waar het legaal is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"