Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 mei 2021, 13:03

brytje008 schreef: zo 30 mei 2021, 1:39 ^^ Die tekstkar bij Visé staat er al een tijd, de paar keer dat ik er langs ben gegaan ook niks gezien.
Er staan aan beide kanten van de weg zo'n tekstkar, zowel bij het inrijden van België als bij het uitrijden. Maar er is helemaal niks van controle.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » zo 30 mei 2021, 17:54

Vanaf vandaag mag je zonder test Duitsland in en dat heb ik dan ook gedaan. Een rondje van 650 kilometer, het primaire doel was om de Bruchhauser Steine in het Sauerland te beklimmen. En dat was gelukt, vanochtend om 7:30 weggegaan en al om 10:15 in Bruchhausen. Het was op de heenweg zeer rustig in Nederland en Duitsland. Viel mij ook op dat er alleen op de A2 tussen Hamm en Bielefeld hard werd gereden, verder amper iemand boven de 140-150.

Er was geen enkele vorm van grenscontrole bij Emmerich of De Lutte. Ik zag nog best wel wat Nederlandse kentekens tot aan Dortmund, daarna niet meer tot ik er weer een paar zag in het Sauerland. Op de terugreis één Nederlander op de A2 tussen Hamm en Bielefeld en daarna pas weer een paar vanaf Osnabrück. In Nederland ook veel Duitsers trouwens.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Palance » zo 30 mei 2021, 18:08

En ben je nog ergens binnen geweest? (supermarkt, tankstation, winkel, etc.), of op een terras gezeten? Hoe ging dat?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » zo 30 mei 2021, 18:11

Tankstation was gewoon een mondkapje op zoals in Nederland. Winkels zijn dicht op zondag. Open terrassen heb ik ook niet gezien, wellicht omdat het zondagochtend was. Je schijnt een negatieve test te moeten laten zien als je op het terras wil zitten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » zo 30 mei 2021, 18:54

Het aantal wegwerkzaamheden viel mij overigens erg mee. Ik kwam maar één grote Baustelle tegen: op de A3 vlak voor het Kreuz Oberhausen. Verder wat kleine werkzaamheden. Wel opvallend: veel bordjes met vrachtwagens die 50 meter afstand moeten houden. Altijd bij viaducten die in slechte staat zijn. Als je er op let zijn het er erg veel.

Wat mij wel opvalt is dat die tijdelijke gele markering in Duitsland echt waardeloos is. Overal was het losgelaten, op de B63 tussen Werl en Hamm was er ook een stuk met verschoven rijstroken waarbij de tijdelijke wegmarkering over hele stukken losgelaten had, met penibele situaties tot gevolg. De berm was daar ook kapot gereden. Soms liggen er gewoon hoopjes losgelaten markeringen op de weg.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Jeff » zo 30 mei 2021, 19:14

^^ Baustelle @ BAB3 - Was dat bij Dinslaken?
Zoja, wat was de situatie?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Hajo » zo 30 mei 2021, 19:32

Ik heb gisteren en vandaag een ritje gemaakt.

Gisteren via Arnhem en Oberhausen naar de A31, die noordwaarts tot Emmen (B402) en vervolgens via Groningen naar Drachten. Vandaar uit naar Heerenveen, door naar Zwolle en naar huis.

Vandaag de A28 en A32 tot afrit 3 Havelte, N371 naar Assen, via Rolde en N376 naar Schoonloo, N374 Stadskanaal, N366 naar Ter Apel, B408 naar de A31, afrit 22 Twist, N863 naar Coevorden en N34 en N36 naar Almelo. Tot slot via de A1 en A28 naar huis.

De km stand van mijn nieuwe auto heeft inmiddels vier cijfers bereikt. De auto rijdt heerlijk. Aan de rijhulpen moet je wennen, maar ik ben er heel tevreden mee. De ACC gaat gelukkig niet vol in de remmen, maar vermindert de snelheid geleidelijk en remt rustig bij, en doet dat alleen indien nodig. Fantastische auto. 8-)

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door sven_engelen » zo 30 mei 2021, 21:40

Ik heb het vandaag ietsje extremer aangepakt dan Chris en heb besloten een dagje in en rond Frankfurt te hangen.

Vanochtend begonnen door via de A40 en A3 richting Keulen te rijden. Tussen Düsseldorf en Leverkusen is er één major Baustelle waar zowat de halve rijbaan eruit ligt. Net na Keulen ben ik er door de Douane uit gepikt voor een routine controle ( :rooie: ) nadat alles OK was mocht ik doorrijden. Heb wel nog even gevraagd of de regeling voor 48 uur zonder test voor heel Duitsland geldt en dat blijkt waar. Mooi, dan kan ik mijn reis naar Hessen doorzetten. De A3 is tussen Keulen en Frankfurt een karrespoor met veel spoorvorming en gehobbel. Ik heb het gevoel dat de Duitse snelwegen steeds verder achteruit gaan. Ik zag nog zelfs Nederlandse kentekens rondom Frankfurt en Koblenz rijden.
Kilometer-eindstand: 866,8 km. :oops:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door sven_engelen op zo 30 mei 2021, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Svenlo

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door keokiracer » zo 30 mei 2021, 21:44

Sven, indien je het niet weet, dit is een publiek deel van het forum en je adres is te zien in dat plaatje.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door sven_engelen » zo 30 mei 2021, 21:45

^^ Inmiddels aangepast. Had even niet opgelet.
Svenlo

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door keokiracer » zo 30 mei 2021, 21:45

^^ :top:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » ma 31 mei 2021, 6:44

sven_engelen schreef: zo 30 mei 2021, 21:40Net na Keulen ben ik er door de Douane uit gepikt voor een routine controle ( :rooie: )
Inclusief doorzoeking? Dat mag, zo ver van de grens, niet eens zonder gefundeerde aanname dat je dingen bij je hebt waar de Zoll iets mee te maken heeft.

Edit:
§ 10 Abs. 2 ZollVG schreef: (2) Für örtlich und zeitlich begrenzte Kontrollen außerhalb des grenznahen Raums gilt Absatz 1, wenn Grund zu der Annahme besteht, daß Waren, die der zollamtlichen Überwachung nach dem gemeinschaftlichen Zollrecht oder diesem Gesetz unterliegen, von Personen oder in Beförderungsmitteln mitgeführt werden.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door sven_engelen » ma 31 mei 2021, 12:44

^^ We kregen een drugstest met een soort wattenstaaf over de handen, mijn auto werd doorzocht en we moesten de ID's laten zien (ik was samen met mijn broertje). Ze zeiden dat het gewoon een controle was. Ik vond het allemaal prima. Heb niks te verbergen.
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 mei 2021, 12:48

Het feit dat er twee jonge mannen in een auto met Nederlands kenteken zitten is soms al voldoende om aangehouden te worden voor zo'n controle. Het is inderdaad het beste om gewoon mee te werken, of ze het formeel nou wel of niet mogen doen.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Robbert297 » ma 31 mei 2021, 14:13

Werd er vorig jaar ook nog uitgepikt op de grens toen ik vanuit Oostenrijk Zwitserland in wilde. Ik dacht dat m'n hele auto doorzocht zou worden, maar meneer keek 2 seconden in m'n auto en ik mocht weer verder rijden. Tschüss! :woop:
Слава Україні

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door waldo79 » ma 31 mei 2021, 16:23

Aan de grens nog nooit een controle meegemaakt. Alleen een keer wat vragen bij Basel, maar nooit de kofferbak hoeven te openen. Ik heb maar één totale controle gehad in 22 jaar en dat was in Tiel.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » ma 31 mei 2021, 20:58

Coen Tunnel schreef: ma 31 mei 2021, 12:48 Het feit dat er twee jonge mannen in een auto met Nederlands kenteken zitten is soms al voldoende om aangehouden te worden voor zo'n controle. Het is inderdaad het beste om gewoon mee te werken, of ze het formeel nou wel of niet mogen doen.
Vind ik heel dubbel. Enerzijds ben je er met meewerken het snelste vanaf, aan de andere kant gaan onwettige controles naar mijn mening in tegen artikel 1 van de Duitse grondwet. Daarbij is de bevoegdheid van de Zoll natuurlijk enorm ruim te interpreteren, dat van de Polizei een stuk minder (maar die hebben er naar het schijnt ook lak aan t.o.v. buitenlanders).
Artikel 1 Duitse grondwet schreef: (1) Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
Helaas een artikel waar velen zich niks van aantrekken...
Robbert297 schreef: ma 31 mei 2021, 14:13 Werd er vorig jaar ook nog uitgepikt op de grens toen ik vanuit Oostenrijk Zwitserland in wilde. Ik dacht dat m'n hele auto doorzocht zou worden, maar meneer keek 2 seconden in m'n auto en ik mocht weer verder rijden. Tschüss! :woop:
Vermoedelijk kijken ze naar je reactie. Als je enorm zenuwachtig of enorm kalm bent is het waarschijnlijk verdacht, terwijl een lichte "wat nu" onzekerheid juist goed is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 mei 2021, 21:23

duikgek89 schreef: ma 31 mei 2021, 20:58
Coen Tunnel schreef: ma 31 mei 2021, 12:48 Het feit dat er twee jonge mannen in een auto met Nederlands kenteken zitten is soms al voldoende om aangehouden te worden voor zo'n controle. Het is inderdaad het beste om gewoon mee te werken, of ze het formeel nou wel of niet mogen doen.
Vind ik heel dubbel. Enerzijds ben je er met meewerken het snelste vanaf, aan de andere kant gaan onwettige controles naar mijn mening in tegen artikel 1 van de Duitse grondwet. Daarbij is de bevoegdheid van de Zoll natuurlijk enorm ruim te interpreteren, dat van de Polizei een stuk minder (maar die hebben er naar het schijnt ook lak aan t.o.v. buitenlanders).
Artikel 1 Duitse grondwet schreef: (1) Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
Helaas een artikel waar velen zich niks van aantrekken...
Ik denk dat Sven en zijn broer wel wat beters te doen hebben dan de discussie aan te gaan met de Duitse Zoll of Polizei... En ikzelf ook. Ik ga niet over de Duitse grondwet beginnen, al helemaal niet als ze verder gewoon vriendelijk zijn. Ik ga het mezelf niet nodeloos lastig maken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel » ma 31 mei 2021, 21:25

waldo79 schreef: ma 31 mei 2021, 16:23 Aan de grens nog nooit een controle meegemaakt. Alleen een keer wat vragen bij Basel, maar nooit de kofferbak hoeven te openen. Ik heb maar één totale controle gehad in 22 jaar en dat was in Tiel.
De kofferbak even openen is bij de grenzen in Centraal- en Oost-Europa nog heel gebruikelijk. Ik mocht een paar weken geleden nog mijn kofferbak leeghalen toen ik van Kroatië naar Slovenië reed. Maar meestal is het gewoon een korte blik in de kofferbak en weer door.

Ik heb het in Duitsland ook een keer gehad, toen ik rond 2-3 uur 's nachts de grens bij Elten passeerde. Toen hebben ze me ook even aan de kant gezet.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door sven_engelen » ma 31 mei 2021, 22:41

Coen Tunnel schreef: ma 31 mei 2021, 21:23
duikgek89 schreef: ma 31 mei 2021, 20:58
Coen Tunnel schreef: ma 31 mei 2021, 12:48 Het feit dat er twee jonge mannen in een auto met Nederlands kenteken zitten is soms al voldoende om aangehouden te worden voor zo'n controle. Het is inderdaad het beste om gewoon mee te werken, of ze het formeel nou wel of niet mogen doen.
Vind ik heel dubbel. Enerzijds ben je er met meewerken het snelste vanaf, aan de andere kant gaan onwettige controles naar mijn mening in tegen artikel 1 van de Duitse grondwet. Daarbij is de bevoegdheid van de Zoll natuurlijk enorm ruim te interpreteren, dat van de Polizei een stuk minder (maar die hebben er naar het schijnt ook lak aan t.o.v. buitenlanders).
Artikel 1 Duitse grondwet schreef: (1) Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
Helaas een artikel waar velen zich niks van aantrekken...
Ik denk dat Sven en zijn broer wel wat beters te doen hebben dan de discussie aan te gaan met de Duitse Zoll of Polizei... En ikzelf ook. Ik ga niet over de Duitse grondwet beginnen, al helemaal niet als ze verder gewoon vriendelijk zijn. Ik ga het mezelf niet nodeloos lastig maken.
Dat dus. Die controle is met 5 min gepiept. De discussie aangaan maakt het alleen maar langer. Ik vind het ook onnodig die discussie aan te gaan. Ik weet dat ik niets illegaals bij me heb dus ze zullen niks vinden. Na 5 min ben ik weer op weg en zit de douane met lege handen. :doeidoei:
Svenlo

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door duikgek89 » ma 31 mei 2021, 23:51

Dat klopt ook en dat onken ik ook niet.
Anderzijds, moet je het echt accepteren dat vreemden in je spullen gaan zitten wroeten met handen waarvan je niet weet waar ze al gezeten hebben?

Dat is uiteraard iets heel anders dan aan grenzen... Heb aan de UA - PL grens ook een keer alles uit mogen pakken...

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door sven_engelen » di 01 jun 2021, 2:44

duikgek89 schreef: ma 31 mei 2021, 23:51 Anderzijds, moet je het echt accepteren dat vreemden in je spullen gaan zitten wroeten met handen waarvan je niet weet waar ze al gezeten hebben?
Wat wil je doen zonder de confrontatie op te zoeken en je reis te vergallen? :s
Svenlo

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door SnarfFlevoland » do 03 jun 2021, 1:08

Coen Tunnel schreef: ma 31 mei 2021, 21:25 De kofferbak even openen is bij de grenzen in Centraal- en Oost-Europa nog heel gebruikelijk. Ik mocht een paar weken geleden nog mijn kofferbak leeghalen toen ik van Kroatië naar Slovenië reed. Maar meestal is het gewoon een korte blik in de kofferbak en weer door.
Aan de grens met Zwitserland deed de douanier het open maken van m'n kofferbak rond de feestdagen zelf. Hij zei zoiets als: "Blijf maar rustig in de warme auto zitten, ik kijk kort even in uw kofferbak." Aangezien ik toch niks te verbergen had vond ik het prima. Ik keek alleen in m'n spiegel of hij er niet stiekem iets uit nam. De 'controle' was dan ook snel in 1-2 minuten gepiept. Daarvoor had hij 1-2 minuten m'n gegevens door het systeem gehaald. Hij nam overigens probleemloos ook een rijbewijs aan, omdat m'n paspoort in de koffer verstopt zat.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Jeff » wo 16 jun 2021, 16:12

Vanwege het bericht van Chris met de opening van een dorpsbypass (N7), ben ik met mappy eens gaan spelen voor een mooie hybride tol/non-tol door Frankrijk. Wellicht dat ik medio september nog eens richting Barca ga en het tolvrij worden van de AP-7 scheelt een mooie duit.

Startpunt: Ridderster
Finish: Spaans / Franse Grens (AP-7 / A9)
Kosten aan tol/enkele rit: ~ € 28,50

Route in de hoofdlijnen:
R'dam - Brussel - Charleroi (volledig AWS)
Charleroi (N5 / E420) - Reims (tot hier geheel tolvrij)
Reims - Troyes ( via :AS: 22 ) - Cosne-Cours-sur-Loire - Moulins
Moulins - A719 - A75 - A9 (door Millau heen voor het tolvermijden & pauze)

Vond het zelf nog niet zo heel gek. En komt ook nog aardig in de buurt van de kortste route.
Diezelfde rit over alle autoroutes heen zou ~81 euro tol enkele rit zijn.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Rein » wo 16 jun 2021, 16:53

En qua reistijd? Ik neem aan dat je o.a. bij Millau een flink stuk langer onderweg bent wanneer je het viaduct niet neemt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » wo 16 jun 2021, 17:15

Jeff schreef: wo 16 jun 2021, 16:12Reims - Troyes ( via :AS: 22 ) - Cosne-Cours-sur-Loire - Moulins
Ik heb dat wel eens gedaan maar ik vond dat geen aanrader. Met name ten zuiden van Troyes erg veel dorpspassages. Ik ben een keer naar Vichy gereden via die route en heb er vanuit Zwolle meer dan 12 uur over gedaan. Al is het via de snelwegen niet heel veel sneller omdat de snelwegroute via Parijs gaat en langer is, tijdswinst is misschien een ruim uur.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Jeff » wo 16 jun 2021, 18:51

Rein schreef: wo 16 jun 2021, 16:53 En qua reistijd? Ik neem aan dat je o.a. bij Millau een flink stuk langer onderweg bent wanneer je het viaduct niet neemt.
Ik zat er juist aan te denken om in Millau een pauze te plannen. Of dat in de vallei gebeurt of bovenop de heuvel, maakt dan niet zoveel uit.
SV laat wel zien dat er een stukje (~7 KM) van de (ex-N9?) D809 2x2 met 110 limiet is

G SV: https://www.google.nl/maps/@44.0799248, ... 56!5m1!1e1
Chris schreef: wo 16 jun 2021, 17:15
Jeff schreef: wo 16 jun 2021, 16:12Reims - Troyes ( via :AS: 22 ) - Cosne-Cours-sur-Loire - Moulins
Ik heb dat wel eens gedaan maar ik vond dat geen aanrader. Met name ten zuiden van Troyes erg veel dorpspassages. Ik ben een keer naar Vichy gereden via die route en heb er vanuit Zwolle meer dan 12 uur over gedaan. Al is het via de snelwegen niet heel veel sneller omdat de snelwegroute via Parijs gaat en langer is, tijdswinst is misschien een ruim uur.
In 2013 heb ik de route volledig over de tolwegen afgelegd (Paris - Vierzon - Toulouse - Narbonne)
Het was zowel op de heen als op de terugweg de "stress" van Paris: Als Paris eenmaal goed vastloopt, ben je uren kwijt.

Op heenweg was ik net na 5 uur Paris rond, via de 'buitenring (A86)'. Zelfs toen waren al beperkingen tot 50/70 km/h
Op de terugweg hadden we helaas wel pech: bijna 2,5 uur langzaam rijden tot stilstaan.
Dusja, ik zat aan een andere route te denken: Paris is slechts een navigatiepunt, ik hoef daar niet perse te zijn.

Qua dorpjes: Ik heb geen idee hoe erg het is met de N77 / N151. OSM geeft aan dat het een algemene hoofdweg is.
Verder heb ik zoiets van: Zodra ik de grens over ben, is de vakantie begonnen -- Zulke tussendoor wegen laat dan wat anders zien dan de autoroute.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Rein » wo 16 jun 2021, 18:53

Jeff schreef: wo 16 jun 2021, 18:51 Op de terugweg hadden we helaas wel pech: bijna 2,5 uur langzaam rijden tot stilstaan.
2,5 uur :schrikreactie:

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Jeff » wo 16 jun 2021, 21:23

Paris is in de periode van de zomeruitochten geen pretje. Tel daar wat incidenten bij op en je hebt een recept erger dan de Ring van Antwerpen.

In dit geval 8 incidenten (lekke band, kokende motor, enz) die voor die 2,5 uur vertraging zorgde.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris » wo 07 jul 2021, 13:01

Ik ben net terug van een rondreis door het zuidoosten van Frankrijk, zowel de Provence als de Alpen.

In totaal 3896 kilometer gereden.

Wat bijzonderheden: zuidelijk van Lyon heb ik de ex-N86 gereden van Vienne tot bij Orange. Deze verloopt over de westoever van de Rhône. Ik heb alle interessante bruggen op de foto gezet. Het kost natuurlijk veel meer tijd dan de A7 maar ik had toch twee dagen ingeruimd om naar Apt te reizen, de tweede dag stond dus in het teken van de ex-N86.

In de Provence een aantal toertochtjes gemaakt, met als hoogtepunten de Gorges de la Nesque (nabij Mont Ventoux) en de Signal de Lure (bijna net zo hoog als Mont Ventoux met wellicht mooier uitzicht). De Mont Ventoux zelf heb ik dit keer niet gedaan.

Daarna doorgereden naar Entrevaux aan de rivier Var. Vanaf daar de Gorges du Cians en Gorges de Daluis gereden. Vervolgens eerst naar de Col de la Lombarde op de grens met Italië, volgens mij was dat de laatste 2000+ meter pas in de Franse Alpen die ik nog niet gereden had. Direct gevolgd door de Col de la Bonette (2802 meter). Daarna werd het één dag wat slechter weer en heb ik wat lager gelegen gebied opgezocht in Veynes, ten westen van Gap.

Rond Veynes een aantal kleine tochten in de omgeving gemaakt, niet te hoog zodat ik niet in de wolken zat. De volgende dag naar Saint-Jean-de Maurienne, helemaal binnendoor via de canyons van de Drac, de Col d'Ornon en vervolgens de Col du la Croix de Fer en de Col Glandon, bekende namen uit de Tour de France denk ik zo. Daarna nog de bizarre 'lacets' van Montvernier gereden. Dit zijn een serie zeer krappe haarspeldbochten die bijna letterlijk boven elkaar liggen, je stijgt hier over hemelsbreed nog geen 0,5 kilometer ongeveer 250 meter.

Uiteindelijk bleek Saint-Jean-de-Maurienne de laatste dag te zijn. De weersvooruitzichten waren slecht, behalve in de ochtend. Ik ben eerst vertrokken naar de Col de l'Iseran, de hoogste bergpas van Frankrijk (2770 m). Daarna afgedaald naar Bourg-Saint-Maurice en nogmaals de verwachtingen gecheckt: regen. Ik bedacht mij dan maar te rijden en zien waar ik uit kom. Uiteindelijk dus Zwolle :rofl2: Ik reed via Annecy naar de Pont de Caille, kort daarna begon het hevig te regenen door de Jura.

Ik had het idee om ergens bij Langres te overnachten, maar bij Dijon toetste ik voor de gein eens in hoe laat ik thuis zou zijn als ik meteen door zou rijden. Het was op dat moment al 19 uur. Nog voor 02 uur zou ik weer thuis zijn. Toen besloten om maar te gaan rijden, de laatste stop was op de Aire de Lorraine op de A31. Vanaf daar in één ruk naar Zwolle gereden: 625 kilometer en 5 uur en 20 minuten zonder te stoppen. Ik had zoiets nog niet eerder gedaan en het ging goed, het verkeer was zeer rustig tot vrijwel uitgestorven. Op de E25 had ik een stuk van 20 kilometer waar ik niemand voor of achter mij zag en dat was nog maar om 22 uur. De overvolle parkeerplaatsen met vrachtwagens op de vluchtstrook nodigden overigens ook niet uit om nog ergens te stoppen. Ik was uiteindelijk 40 minuten eerder thuis dan Waze aan gaf, om 1:15 uur lag ik in bed.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie