Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Allan C
dorpsstraat

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Allan C » zo 12 sep 2021, 21:52

Here my nice week-end in Switzerland:
Afbeelding

- Over 560 km what I have explored
- I spent over €50,- (petrol)

I have arrived to Zürich at night over 9:30 PM (no stopping at rest area). But in A3 from Basel to Wettingen, I came across the road-works in the tunnel at night.
I've been to Sattel-Hochstuckli, and I did any activities on the mountains. I want to record the road along Ägerisee. I'm so lucky, because there are a nice sun and back, I have not crossed any rain. So, I'm so decided to go into Lake Aegeri at late afternoon.
I have not ran into any car with licence plate french in the far Switzerland (at Sattel near Schwyz). However, I ran into some German and Dutch licence plate in Sattel.
I wanted to go to Interlaken but it was raining in late afternoon...
In back to Vesoul (my home), the towards of the Zürich has a little traffic-jam in Ring Zürich at 4:00 p.m. I have followed the GPS & signs.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 18 apr 2022, 19:23

Deze paasdagen heb ik een rondje door Duitsland, Frankrijk & België gemaakt. 3 dagen in totaal, ongeveer 1.800 kilometer.

In Duitsland heb ik de nieuwe Hochmoselbrücke bezocht, de Hunsrückhöhenstraße gereden en de A620 door Saarbrücken weer eens gehad.

In Frankrijk heb ik de nieuwe bypass van Strasbourg gereden en de hele N4 van Phalsbourg tot Parijs. Oost-west in Frankrijk doe je vanuit Nederland niet zo snel dus dit was een kans om eens wat nieuw terrein te verkennen. Verder Reims bezocht.

In België heb ik het Maasdal gevolgd van Givet tot Liège, ook even gekeken bij diverse grote bruggen.

In Nederland voor het eerst de N300 gereden op de terugweg.

De benzine was in Duitsland ongeveer € 1,95 per liter, in Frankrijk en België rond € 1,75 per liter (van de snelweg af natuurlijk).

Ik heb geen enkele covid-restrictie gezien. Geen mondmaskers meer (sommigen zag je er nog wel mee lopen), geen QR codes e.d. Bij de hotels zag je ook nog posters met dat je een masker op moet, maar dat deed eigenlijk niemand meer.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 08 sep 2022, 20:08

Ik ben terug van een 2-weekse reis door Frankrijk.

4225 kilometer gereden
64 uur gereden

Daaraan kan je af afleiden dat ik veel binnendoor ben gereden. Alleen de eerste en laatste dag waren veel snelwegkilometers.

Ik ben de eerste dag naar Nevers gereden, via Brussel, Lille en Parijs. Daarna heb ik een tour door het Centraal Massief gemaakt, onder andere de Puy de Sancy bezocht (hoogste punt van het Centraal Massief) en daarna een lang stuk van de oude N9 afgereden, parallel aan de A75, van bij Clermont-Ferrand tot bij Béziers.

Vervolgens heb ik een aantal steden in het zuiden bezocht: Béziers, Alès, Nîmes, Avignon en Orange. Ook in combinatie met natuurdingen, zoals de Middellandse Zee bij Agde en Sète, de Cirque de Navacelles en de Alpilles in de Provence. Daarna via de Ardèche en Lozère weer naar het noorden getrokken. De bron van de Loire bezocht en daar een berg beklommen. Vervolgens via Valence overgestoken naar de Vercors, uitzichtspunten hoog boven Grenoble bezocht en daarna via Albertville en de Col des Aravis naar de Salève, een bergrug waar je 800 meter lager op Genève kijkt. Daarna in twee dagen via Colmar teruggereden naar Nederland.

Benzinekosten: niet bijgehouden, maar de prijzen lagen veelal in de range van € 1,44 - 1,62 per liter. Ik rij gemiddeld 1 op 17 - 18.

Tolkosten: weet ik niet precies, zal denk ik 50-60 euro zijn omdat ik niet zo heel veel tolweg heb gereden. De meeste tolweg was de eerste dag naar Nevers en de rit van Annemasse naar Colmar. Verder maar korte stukjes tolweg op de A9 en A7 gehad, evenals een stukje A355-A4 in de regio Strasbourg.

Overnacht in hotels, ik heb een behoorlijk aantal verschillende ketens geprobeerd (Ibis, Campanile, Logis, B&B, Brit, Kyriad). Dit keer dus geen kamperen zoals gebruikelijk. Al had dat qua weer wel goed gekund, maar ik wilde wat meer comfort. Ik heb telkens één dag vooruit via de booking.com app het volgende hotel geboekt.

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 08 sep 2022, 20:21

Zo, overall is jouw kilometerstand van de auto weer stukken hoger dan de mijne. Ik ga er volgende week nog een 1600 km opzetten met een vakantie naar Dresden.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 08 sep 2022, 20:41

Chris wordt ook een dagje ouder *poke*

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 08 sep 2022, 20:43

Mwah, als reiskilometers een relatie hebben met leeftijd ben ik 83. :lol:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 08 sep 2022, 22:49

^^ En dan ben ik allang dood.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 08 okt 2022, 17:01

Ik had nog zin in een late zomertrip, gezien het mooie weer dat deze week was voorspeld.

Het is een beetje een random route geworden.

* Totaal: 3.081 kilometer
* Files: 0
* Baustellen: ontelbaar
* Hoogste punt: Jaufenpass (2094 m)
* Hoogste temperatuur: 22 graden bij de Brennerpas
* Laagste benzineprijs: € 1,40 in Polen
* Hotels: tussen 57 en 79 euro

Dag 1: Zwolle - Wetzlar, via een bruggentour (A40, A43 en vooral A45).
Dag 2: Wetzlar - Oberau, de Duitse Alpen in.
Dag 3: Oberau - Sterzing, rustig aan de Brennerpas over naar Italië. Nog even de Jaufenpass op geweest voor de 2000+ ervaring
Dag 4: Sterzing - Český Krumlov, niet al te ver, tijd om Český Krumlov te bezoeken. Erg mooie plaats, Praag in het klein zonder het massatoerisme.
Dag 5: Český Krumlov - Bautzen, via het Reuzengebergte en een stukje door Polen. Had mij wat verkeken op de tijd die het kost om van de D10 naar S3 te komen.
Dag 6: Bautzen - Zwolle, via de gisteren opengestelde A44 bij Helsa.

De foto's zien jullie t.z.t. wel verschijnen. Ik heb nu nog een boel foto's en video's van 6 reizen (Spanje, Frankrijk 1, Frankrijk 2, Centraal/Oost-Europa, Frankrijk 3 en deze trip). Genoeg om het komende half jaar terugkijkplezier aan te beleven. ;)

Afbeelding

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 08 okt 2022, 17:10

Je gunt de auto geen rust ;)

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » za 08 okt 2022, 17:12

Wat vond je van de Jaufenpas? Ik heb die 5 jaar geleden gereden, op weg naar de Timmelsjoch. Ik vond hem wel gaaf/geinig om te rijden, maar ook niet een bergpas met een byzondere wauw factor.
Touren is rough so you got to be tough

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 08 okt 2022, 17:14

Er lag nu al sneeuw op de hogere toppen rondom, dat gaf het toch een wat bijzonderder aanblik.

Dit was mijn tweede keer op de Jaufenpas. De keer daarvoor was in juni 2019, toen lag er ook nog wel veel sneeuw op de bergen na een koud voorjaar.

Het viel wel op dat de weg van Sterzing naar de pashoogte een extreme afwisseling was van hele slechte stukken en gloednieuw asfalt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 08 okt 2022, 17:16

De Jaufenpass is best mooi hoor, maar heeft alleen de pech dat de Timmelsjoch en Penserjoch om de hoek liggen en die zijn beiden net wat indrukwekkender dan de Jaufenpass. Maar ik vind de Jaufen een leuke route, hup, gelijk vanaf Sterzing de bergen in en dan de leuke afdaling naar Meran, waar het weer vaak toch heel anders aanvoelt door het lokale microklimaat.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 08 okt 2022, 17:40

Chris schreef: za 08 okt 2022, 17:01 Ik had nog zin in een late zomertrip, gezien het mooie weer dat deze week was voorspeld.
Hoeveel vrije dagen heb jij wel niet? Voor mijn gevoel ben jij altijd op weg :)
Český Krumlov, niet al te ver, tijd om Český Krumlov te bezoeken. Erg mooie plaats, Praag in het klein zonder het massatoerisme.
Ik was er in september zo’n 6 jaar geleden ofzo, maar hoewel geen Praag kon het goed druk zijn in de stad. Gelukkig was parkeren niet duur en zeker geen probleem aan de rand van het centrum.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 08 okt 2022, 17:46

Palance schreef: za 08 okt 2022, 17:40
Chris schreef: za 08 okt 2022, 17:01 Ik had nog zin in een late zomertrip, gezien het mooie weer dat deze week was voorspeld.
Hoeveel vrije dagen heb jij wel niet? Voor mijn gevoel ben jij altijd op weg :)
Ik bouw ADV op, dat levert mij veel verlofuren op en ik heb daarvan voor juni eigenlijk niks opgenomen, dus ik kan nu rond de zomer lekker veel weg. Drie weken in juni, twee weken begin september, nu een week en met kerst ook nog een week. ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » za 08 okt 2022, 17:50

^^ Ah. Na een weekje Zwitserland in april en twee weken Denemarken/Polen in augustus heb ik nu nog precies genoeg vrij voor een weekje Firenze in oktober. Kerstvakantie zit er niet meer in. :D
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 09 okt 2022, 20:06

Het is nog niet helemaal zeker, maar waarschijnlijk zit ik van 27 tot en met 30 of 31 december in München. Drie mogelijkheden:

1) Auto. Dat is 8,5 uur rijden. Met pauze dus zeker 9,5 uur.
2) Trein. De enige rechtstreekse verbinding van Utrecht CS naar München Hbf rijdt door de nacht. Vertrek rond 22.00 uur, aankomst de volgende dag rond 09.30 uur. Kosten voor een retour liggen rond de 450 euro. Dan heb je wel een eigen coupé met eigen sanitair en een bed. Als je al die tijd in een stoel wilt hangen, zonder ontbijt of andere service, betaal je uiteraard een stuk minder.
3) Vliegtuig. Vanaf Schiphol, anderhalf uur vliegen. Retour kost ongeveer 350 euro. Vanaf het vliegveld met de S-Bahn naar München Hbf in 45 minuten.

Ik denk dat ik voor optie 3 ga.
Donateur Vereniging Wegenforum

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 09 okt 2022, 20:19

Voor wat het waard is: de dagtrein-verbindingen naar München zijn prima met één cross-platform overstap in Mannheim. Maar goed, je bent er een uur of zeven aan kwijt en da’s toch ruim meer dan vliegen met voor- en natransport (zelfs als je meer marge inbouwt vanwege Schiphol-gedoe). Misschien ook niet iets waar je op 31 december tijd voor zou willen nemen, met gevoeld toch wat meer risico dat er iets fout gaat dan met een vliegreis.

Qua prijs zou je met deze optie ruim goedkoper moeten zijn dan nachttrein. Of het ook goedkoper is dan vliegen? Vermoedelijk niet veel, if at all. Maar da’s een makke van internationale treinen die we al langer kennen.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 09 okt 2022, 20:44

Als normale tickets duur zijn voor de dagtreinverbinding, kan een interrailpas ook interessant zijn. 246 euro voor 4 dagen reizen in Europa. Kan je in Duitsland ook nog 2 dagen de trein pakken.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 09 okt 2022, 21:00

Hajo schreef: zo 09 okt 2022, 20:06 Het is nog niet helemaal zeker, maar waarschijnlijk zit ik van 27 tot en met 30 of 31 december in München. Drie mogelijkheden:

1) Auto. Dat is 8,5 uur rijden. Met pauze dus zeker 9,5 uur.
2) Trein. De enige rechtstreekse verbinding van Utrecht CS naar München Hbf rijdt door de nacht. Vertrek rond 22.00 uur, aankomst de volgende dag rond 09.30 uur. Kosten voor een retour liggen rond de 450 euro. Dan heb je wel een eigen coupé met eigen sanitair en een bed. Als je al die tijd in een stoel wilt hangen, zonder ontbijt of andere service, betaal je uiteraard een stuk minder.
3) Vliegtuig. Vanaf Schiphol, anderhalf uur vliegen. Retour kost ongeveer 350 euro. Vanaf het vliegveld met de S-Bahn naar München Hbf in 45 minuten.

Ik denk dat ik voor optie 3 ga.
200 liter brandstof retour + AMEX free premuim parking = 100 euro besparen (effies snel gerekend)
Daarnaast is een ritje door het Zwarte Woud zeker niet verkeerd ;)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 09 okt 2022, 21:06

Het is wel de tijd met de minste werkzaamheden en buiten wintersport routes op wisseldagen ook relatief rustig verkeer. Al moet je daar de 31e dus een beetje mee opletten.

Ik zou gewoon lekker de auto pakken. Zeist - München is zo'n 770km geloof ik. Denk dat 8,5 uur rijtijd een nogal pessimistisch scenario is, denk eerder 7 a 7,5; zonder extreem jakkeren.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 09 okt 2022, 21:11

Pino schreef: zo 09 okt 2022, 20:19 Voor wat het waard is: de dagtrein-verbindingen naar München zijn prima met één cross-platform overstap in Mannheim. Maar goed, je bent er een uur of zeven aan kwijt en da’s toch ruim meer dan vliegen met voor- en natransport (zelfs als je meer marge inbouwt vanwege Schiphol-gedoe). Misschien ook niet iets waar je op 31 december tijd voor zou willen nemen, met gevoeld toch wat meer risico dat er iets fout gaat dan met een vliegreis. .
Het is jammer dat je bij de Deutsche Bahn nog niet kunt boeken voor die data; vroege boekers kunnen vaak voor 40 tot 60 euro een enkele reis scoren (Supersparpreis). Zo ben ik zelf in 2018 voor 40 euro naar Denemarken gereisd, en ook voor 40 euro weer terug. Bijkomend voordeel: junior mocht gratis mee.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 09 okt 2022, 21:58

De ticketverkoop gaat 12 oktober open. ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 09 okt 2022, 22:15

Hajo schreef: zo 09 okt 2022, 20:061) Auto. 2) Trein. 3) Vliegtuig.
Ik moet ineens aan een liedje van Rowwen Hèze denken. Wat is de wereld toch groot...
--Harry.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 10 okt 2022, 8:16

Goede tips, dank! Maar ik denk dat ik toch maar het vliegtuig pak. Wat reistijd betreft is dit de beste oplossing.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 10 okt 2022, 10:35

^^
Een goede keuze denk ik. De trein geeft in Duitsland ook heel veel (flinke) vertragingen. Zeker als je een overstap nodig hebt, gaat dat gevoeld vaker fout dan goed op de lange afstanden. Echter lijkt me het chaos op Schiphol ook niet prettig, maar dat zal wel niet op elke dag en tijdstip het geval zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 10 okt 2022, 12:29

^^ Op Schiphol is het niet altijd even goed te voorspellen wanneer de wachttijden daar enorm gaan oplopen. Maar zelfs als je dat ruim neemt, zul je nog steeds sneller centraal in München zijn met trein-vliegtuig-S Bahn dan met een ICE. Denk dat dat vanaf Utrecht Centraal nog steeds wel een uur of twee zal schelen. Maar goed, in de trein zit je denk ik wel ontspannener. Kun je een boek lezen of zoiets, terwijl je met de vliegroute veel in rijen staat, je verplaatst over vliegvelden, steeds weer op andere plaatsen zit te wachten. En dan moet je je afvragen of die twee uur tijdwinst dan wel zoveel waard is - een vraag die ieder alleen maar voor zichzelf kan beantwoorden.

Wat betreft het halen of missen van aansluitingen: ik noemde dat risico zelf niet voor niets. Op zich is de dienstregeling redelijk ingericht op het bieden van een soepele aansluiting in Mannheim. Hij is er niet alleen voor de Nederlanders, maar voor velen uit de regio Rhein-Ruhr die naar Stuttgart-München willen (of omgekeerd). Dus men zal de aansluiting vaak ook wel even laten wachten bij vertraging. Loop je grotere vertraging op, dan is die aansluiting weg, maar is Mannheim-München een uurdienst dus dat beperkt ook je vertraging. Op de terugweg zie ik juist dat risico als groter. Want mis je dan je aansluiting richting Nederland, dan heb je niets aan het feit dat er wel eerder een andere ICE richting Köln en omgeving gaat - die echter niet doorrijdt naar Nederland. En als het dan ook nog eens 31 december is, zou je wel eens langzaam uit je opties kunnen lopen voordat de dienstregeling echt stil valt ...

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 10 okt 2022, 13:00

Is een andere luchthaven dan Schiphol geen alternatief? Wij zijn deze zomer van Dusseldorf International gevlogen en dat ging zonder noemenswaardige wachtrijen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 10 okt 2022, 13:05

^^ Als je toch al in Düsseldorf bent kan je net zo makkelijk de rechtstreekse ICE naar München pakken.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 10 okt 2022, 13:13

Düsseldorf moet ik uitzoeken. Maar het staat wel zo'n beetje vast: ik wil graag weer eens vliegen.

Voor die eventuele rijen op Schiphol ben ik niet zo bang. Ik kan gebruik maken van Sky Priority en achter de douane ook van de lounge.

Ik moet alleen nog een goede smoes verzinnen om de rij wachtenden, die wellicht zelfs buiten staat, voorbij te kunnen lopen. Ik heb begrepen dat die wachtenden niet blij zijn en zelfs agressief kunnen reageren als een reiziger die met voorrang behandeld wordt omdat die bijvoorbeeld recht heeft op Sky Priority, hen passeert.

Ik vlieg gewoon economy, maar dan het duurste ticket wat recht geeft op Sky Priority. Lounge toegang heb ik via Priority Pass en... yep: mijn AMEX-kaart. ;) Ik heb totaal geen zin om al minstens vier uur voor vertrek op Schiphol rond te gaan hangen.

Business class binnen Europa is zonde van het geld. Ook dan heb je wel bepaalde voordelen zoals voorrang bij het inchecken en de beveiliging, maar aan boord is het verschil minimaal. Je zit gewoon op een economy stoel, maar dan helemaal voorin het vliegtuig, met drie stoelen naast elkaar. Daarvan blijft de middelste vrij en je krijgt een extra broodje. Dat is het. En daarvoor betaal je dan bijna twee keer meer dan het hoogste tarief voor economy. :roll:

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » ma 10 okt 2022, 13:59

Hajo schreef: ma 10 okt 2022, 13:13 Ik moet alleen nog een goede smoes verzinnen om de rij wachtenden, die wellicht zelfs buiten staat, voorbij te kunnen lopen. Ik heb begrepen dat die wachtenden niet blij zijn en zelfs agressief kunnen reageren als een reiziger die met voorrang behandeld wordt omdat die bijvoorbeeld recht heeft op Sky Priority, hen passeert.
Achter balie 8 kun je omhoog. Je hoeft geen rij voorbij te lopen.