Road trips in Europa (en daarbuiten)
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)
Jij had toch bij de politie gewerkt (of werkt er misschien nog)? Dan is dat een mooie smoes... 

-
- 4x3 autosnelweg
Misschien heb ik iets gemist, maar Sky Priority brengt je niet meer langs de security-rij (althans niet het gedeelte daarvan dat nog wel eens tot buiten staat). Privium is bij mijn weten het enige dat helpt.
Heb met Priviumpas trouwens nul agressie meegemaakt. Het gaat pas fout wanneer mensen met hun pas gaan zwaaien om een voorrang te claimen die ze niet hebben. Omdat de rij vol staat met mensen met voorrang of omdat mensen zwaaien met kaarten die in de situatie geen voorrang geven.
-
- autoweg
Dat is dan waarschijnlijk meteen ook de reden dat je nu geen privium kunt aanvragen? Maar 1 van de voordelen van Sky Priority was toch altijd juist dat je door de fast lane van de security mag, tezamen met privium en business class reizigers?
-
- Voorzitter
Dat is bij KLM zo, maar op enkele andere verbindingen vanaf Schiphol binnen Europa heb je nog wel een volwaardige business class. Zeker op verbindingen waar widebody's ingezet worden (Amsterdam-Helsinki met de Airbus A350 van Finnair en Amsterdam-Madrid met de Boeing 787 Dreamliner van Air Europa), maar er zijn ook nog wel wat airlines die een echte business class-opstelling in hun narrowbody's hebben (met 2+2 in plaats van 3+3 stoelen).Hajo schreef: ↑ma 10 okt 2022, 13:13Business class binnen Europa is zonde van het geld. Ook dan heb je wel bepaalde voordelen zoals voorrang bij het inchecken en de beveiliging, maar aan boord is het verschil minimaal. Je zit gewoon op een economy stoel, maar dan helemaal voorin het vliegtuig, met drie stoelen naast elkaar. Daarvan blijft de middelste vrij en je krijgt een extra broodje. Dat is het. En daarvoor betaal je dan bijna twee keer meer dan het hoogste tarief voor economy.![]()
Ik overwoog het een tijdje geleden ook, maar toen ik mij kon aanmelden toch niet gedaan. Maar ik krijg nog wel de e-mails: de reden dat je het nu niet kan aanvragen is dat ze helemaal volgeboekt zitten, want voor elke Priviumpas moet je een afspraak op Schiphol maken, ook voor de irisscan. En de tijdslots daarvoor zijn beperkt en de vraag is momenteel gigantisch.mvalkenburg schreef: ↑ma 10 okt 2022, 19:21 Dat is dan waarschijnlijk meteen ook de reden dat je nu geen privium kunt aanvragen?
Overigens was ik vorige week op Schiphol, en stond ik weliswaar een uur bij de check-in van Saudia te wachten, maar duurde security en paspoortcontrole vervolgens nog geen 20 minuten. En dus had ik ruim de tijd. Vanwege het gedoe op het spoor tussen Dronten en Lelystad en daardoor de overvolle treinen tussen Zwolle en Amersfoort (en een verrotte aansluiting in Amersfoort) was ik wel met de auto naar Schiphol gegaan en heb daar op P3 geparkeerd.
-
- 2x3 autosnelweg
Met dit mooie weer een ommetje gemaakt.
Route: N225 naar Rhenen, N233 naar de A15, dan de A50 tot afrit 17 (Ravenstein) en vervolgens de N277 helemaal afgereden. Vervolgens de N273 naar de A2, door de tunnel, afrit 56 (Gronsveld), door Zuid-Limburg (o.a. Noorbeek en Epen). Daar geluncht bij de Gerardshoeve.
Verder naar Eupen, Monschau en Blankenheim. Na het diner via de A1 naar de A57 met de cruise control op 150. Bij Gennep de grens over (A77), dan de A73 naar Nijmegen, de A50 en de A12 en bij Driebergen eraf en naar huis.
Afstand: 618,8 km.
Route: N225 naar Rhenen, N233 naar de A15, dan de A50 tot afrit 17 (Ravenstein) en vervolgens de N277 helemaal afgereden. Vervolgens de N273 naar de A2, door de tunnel, afrit 56 (Gronsveld), door Zuid-Limburg (o.a. Noorbeek en Epen). Daar geluncht bij de Gerardshoeve.
Verder naar Eupen, Monschau en Blankenheim. Na het diner via de A1 naar de A57 met de cruise control op 150. Bij Gennep de grens over (A77), dan de A73 naar Nijmegen, de A50 en de A12 en bij Driebergen eraf en naar huis.
Afstand: 618,8 km.

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x4 autosnelweg
Ik ben afgelopen week naar het Sauerland geweest. Heen vanuit het Leuvense via de E40 langs Luik tot in Aken. Daarna via de A4 naar Keulen en dan verder de A4 tot aan de A45. Van deze laatste maar een ministukje en daarna binnendoor tot in Winterberg. Terug via een andere route naar het eindpunt van de A46, deze volgen tot aan de A44 naar Dortmund. Hierna de A1 tot net voor Wuppertal en dan opnieuw de A46 op. Stukje A57 bij Düsseldorf en dan weer de A46. Deze keer helemaal tot op het einde en dan de B56 tot in Nederland. Via een kort stukje Nederlandse A2 naar de E314 en dan zo weer naar huis.
Beide routes worden prominent aangegeven als de twee beste routes door de verschillende routeplanners, maar ik zou nu niet meteen een van beide als favoriet aanmerken. Ze hebben beiden zowel voor en nadelen maar verschillen amper in reistijd.
Algemeen betekenen deze afgelegde trajecten wel weer een mooie aanvulling op mijn kaart met gereden routes. Ondermeer de A4 voorbij Keulen is nieuw en ook van de A46 had ik nog niet veel gereden: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
Beide routes worden prominent aangegeven als de twee beste routes door de verschillende routeplanners, maar ik zou nu niet meteen een van beide als favoriet aanmerken. Ze hebben beiden zowel voor en nadelen maar verschillen amper in reistijd.
Algemeen betekenen deze afgelegde trajecten wel weer een mooie aanvulling op mijn kaart met gereden routes. Ondermeer de A4 voorbij Keulen is nieuw en ook van de A46 had ik nog niet veel gereden: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg

Als ik die routes zie, ik heb de afstanden niet gecontroleerd, maar zo uit het hoofd is het enige andere wat ik nog zou overwegen om vanaf de A46 bij de kolenput de A44 richting Aachen te nemen en zo een grote boog rond nederige-snelheid-land te maken; maar vermoedelijk is dat lood om oud ijzer.
Via Olpe is niet handig, teveel binnendoor. Kan wel leuk zijn.
-
- 2x2 autosnelweg
Sinds de A46 tot Olsberg is gereedgesteld, is deze route niet meer klassiek filegevoelig als voorheen met passage door Bestwig. Dit heeft de regio enorm in levenskwaliteit verbeterd. Problematisch blijft het stuk B480 bij veel wintersportverkeer tussen pakweg Assinghausen en Winterberg, maar dat kan prima d.m.v. diverse lokale wegen omzeilt worden.
Zodoende kan nu de A46 inderdaad van/naar België een alternatief zijn, al is de A44 tussen Werl en Dortmund/Unna vaak ook een knelpunt, vooral op de vrijdagavond richting Kassel en zondagavond richting Dortmund. Vroeger heb ik mensen uit Zuid-Nederland en België consequent de A4/A45 route langs Olpe aanbevolen. Weliswaar meer OWN, maar daarvoor niet zo filegevoelig. Bovendien is de B54 tussen de A45 en Oberveischede inmiddels volledig met 2+1 rijstroken uitgebouwd.
Vanuit Noord-Nederland kan een route via Osnabrück en de A33 langs Paderborn naar Brilon nog wat zijn. Zeker richting Willingen, dat eigenlijk sowieso het mooiere skigebied van het Sauerland is, een ideale route, maar ook naar Winterberg doorgaans mogelijk. De route via Erwitte/Anröchte langs de B55 en B516 was toen de A46 nog tot Bestwig liep ook een prima route, maar inmiddels overbodig geworden.
Zodoende kan nu de A46 inderdaad van/naar België een alternatief zijn, al is de A44 tussen Werl en Dortmund/Unna vaak ook een knelpunt, vooral op de vrijdagavond richting Kassel en zondagavond richting Dortmund. Vroeger heb ik mensen uit Zuid-Nederland en België consequent de A4/A45 route langs Olpe aanbevolen. Weliswaar meer OWN, maar daarvoor niet zo filegevoelig. Bovendien is de B54 tussen de A45 en Oberveischede inmiddels volledig met 2+1 rijstroken uitgebouwd.
Vanuit Noord-Nederland kan een route via Osnabrück en de A33 langs Paderborn naar Brilon nog wat zijn. Zeker richting Willingen, dat eigenlijk sowieso het mooiere skigebied van het Sauerland is, een ideale route, maar ook naar Winterberg doorgaans mogelijk. De route via Erwitte/Anröchte langs de B55 en B516 was toen de A46 nog tot Bestwig liep ook een prima route, maar inmiddels overbodig geworden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 2x3 autosnelweg
Ik moest even op de kaart kijken hoe het zit. Je hebt vanaf de A45 een stukje dubbelnummering van de B54/B55 bij Olpe, en vanaf Rhode gaat de B55 (noord)oostwaarts naar Oberveischede en Grevenbrück om dan in Meschede uit te komen. Om in Winterberg te komen heb je echt wel navigatie nodig denk ik, er is geen robuust netwerk daar.SnarfFlevoland schreef: ↑di 28 feb 2023, 12:10 Vroeger heb ik mensen uit Zuid-Nederland en België consequent de A4/A45 route langs Olpe aanbevolen. Weliswaar meer OWN, maar daarvoor niet zo filegevoelig. Bovendien is de B54 tussen de A45 en Oberveischede inmiddels volledig met 2+1 rijstroken uitgebouwd.

Ik heb ooit (ik denk 1998) met mijn vader een rondje Sauerland gemaakt en toen kwamen we langs Olpe richting Keulen. Dan moeten we ook over de B55 zijn gekomen, want dat A4-stompje was er nog niet.
-
- 2x2 autosnelweg

Ja, dat klopt, de B55 is de doorlopende variant.

Verder wordt Winterberg vanuit NRW wel overal goed aangegeven. Vanaf Lennestadt staat het constant via Schmallenberg op de borden. Achter Schmallenberg zijn er dan meerdere routes die naar Winterberg leiden. De hoofdroute gaat via de B236 en B480. Echter staat Winterberg ook als "Nebenstrecke" via Altastenberg aangegeven. Alleen vanuit Hessen komt Winterberg pas laat op de borden, vanaf Marburg eerst Münchhausen en vanaf Korbach eerst vanaf Usseln of Medebach.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"