Mijn gok is dat je nu ongeveer in Kemi of Oulu zit. Geen idee wat je plan verder is, maar bij deze even wat ideeën (kijk maar wat je overneemt)Chris schreef: di 13 jun 2023, 20:21 Ik ben voor het eerst in Finland vandaag, heb het stukje noordelijkste autosnelweg ter wereld gereden.
[...]
-> Het middendeel van Finland is weinig anders dan je beschreven hebt over de E4 (Zweden). Oulu -> Tampere is in 1 dag te doen, maar dat is wel een kwestie van doorrijden & weinig stoppen.
-> Weg 4,5 & 8 zijn de "hoofdwegen" door het midden van Finland. Hoewel het mobiele netwerkdekking best aardig is, geld dat niet voor FM & DAB Radio. Het kan dus zijn dat het ineens stil wordt (tenzij je iets van Spotify of vergelijkbare diensten gebruikt).
-> Tampere en Turku hebben een compacte oude binnenstad en zijn zeker de moeite waard om er te stoppen en even doorheen te lopen. Daarnaast zijn beide steden "gezellig druk", terwijl ik de regio Helsinki echt druk vind (vergelijkbaar met de situatie van een grotere stad in de NL'se randstad)
-> Rauma en Pori vond ik zelf erg tegenvallen: Oudere houten huizen (in een herhalend patroon) en meer de rol als regionaal centrum aan de kust.
Qua overtochten (Zuid-Finland) en terug in de richting van NL:
-> Zowel Turku als Helsinki hebben havens met meerdere overtochten per dag. Turku is meer voor de lange afstand (met beperkte keus), Helsinki heeft een echte hubfunctie (met connecties naar Estland, Zweden en Duitsland)