Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Jeff » di 13 jun 2023, 22:02

Chris schreef: di 13 jun 2023, 20:21 Ik ben voor het eerst in Finland vandaag, heb het stukje noordelijkste autosnelweg ter wereld gereden.

[...]
Mijn gok is dat je nu ongeveer in Kemi of Oulu zit. Geen idee wat je plan verder is, maar bij deze even wat ideeën (kijk maar wat je overneemt)

-> Het middendeel van Finland is weinig anders dan je beschreven hebt over de E4 (Zweden). Oulu -> Tampere is in 1 dag te doen, maar dat is wel een kwestie van doorrijden & weinig stoppen.
-> Weg 4,5 & 8 zijn de "hoofdwegen" door het midden van Finland. Hoewel het mobiele netwerkdekking best aardig is, geld dat niet voor FM & DAB Radio. Het kan dus zijn dat het ineens stil wordt (tenzij je iets van Spotify of vergelijkbare diensten gebruikt).
-> Tampere en Turku hebben een compacte oude binnenstad en zijn zeker de moeite waard om er te stoppen en even doorheen te lopen. Daarnaast zijn beide steden "gezellig druk", terwijl ik de regio Helsinki echt druk vind (vergelijkbaar met de situatie van een grotere stad in de NL'se randstad)

-> Rauma en Pori vond ik zelf erg tegenvallen: Oudere houten huizen (in een herhalend patroon) en meer de rol als regionaal centrum aan de kust.

Qua overtochten (Zuid-Finland) en terug in de richting van NL:
-> Zowel Turku als Helsinki hebben havens met meerdere overtochten per dag. Turku is meer voor de lange afstand (met beperkte keus), Helsinki heeft een echte hubfunctie (met connecties naar Estland, Zweden en Duitsland)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 13 jun 2023, 22:11

Ik ben niet van plan om zuidwaarts te gaan in Finland. Het gaat verder noordwaarts richting het einde van Europa.

Finland is eerlijk gezegd niet zo'n heel interessant land voor mijn gevoel. Wel leuk om een keer gereden te hebben, maar ik voel me nog niet aangetrokken om een week hier rond te rijden.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 13 jun 2023, 22:56

Op de route naar het noorden (ik neem aan richting Kirkenes) kom je niet heel veel tegen in Finland, maar als ik zo links en rechts kijk is dit misschien wel leuk:

Highway strips (landingsbanen) bij Rovaniemi en Pudasjärvi

Kaunispää is een ski-oord in het fjellgebied van Saariselkä, hier heb je weids uitzicht vanaf de parkeerplaats:
https://maps.app.goo.gl/fT1ejmtmonjpK3nR6

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 14 jun 2023, 13:47

Chris schreef: di 13 jun 2023, 22:11 Ik ben niet van plan om zuidwaarts te gaan in Finland. Het gaat verder noordwaarts richting het einde van Europa.

Finland is eerlijk gezegd niet zo'n heel interessant land voor mijn gevoel. Wel leuk om een keer gereden te hebben, maar ik voel me nog niet aangetrokken om een week hier rond te rijden.
Het land is op veel plekken redelijk vlak, al is het noorden wat glooiender. Echte bergen heb je alleen in het uiterste noordwesten rond Kilpisjärvi, vlakbij het drielandenpunt met Zweden en Noorwegen. Verder is het veel bos, veel meren. Het zuiden is wat opener en wat meer in cultuur gebracht, met meer leuke steden. Helsinki en Turku zijn leuk, de oude binnenstad van Porvoo is schilderachtig, Rauma idem dito met her en der nog oude houten gebouwen. En bijvoorbeeld van Helsinki naar Turku is het zeker geen onaardige rit over de snelweg. Verder zijn de kuststreken ook mooi, al is niet alles even goed toegankelijk per auto. Maar in de archipel voor de kust van Turku/Naantali kun je wel via bruggen naar meerdere eilanden rijden. En bij Vaasa is meen ik de grootste brug van het land, naar Replot (Fins: Raippaluoto, maar het eiland is voornamelijk Zweedstalig).

Maar goed, het kan qua natuurschoon niet tippen aan Noorwegen, en het is in veel opzichten misschien vergelijkbaar met Zweden maar dan wel een stuk verder weg en iets minder gevarieerd.

Wat betreft Zweden, je bent er inmiddels voorbij en ik weet niet of je over dezelfde route terugrijdt, maar dit schijnt ook een leuke weg te zijn, vlakbij de E4. Ik ben er zelf overigens niet geweest: https://www.dangerousroads.org/europe/s ... -road.html

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 14 jun 2023, 18:15

Ik ben nu doorgereden naar Kirkenes. Noord-Scandinavië is ook enorm groot, ik ben nu 4 dagen achter elkaar, elke dag 10 uur 'onderweg' geweest om hier te komen. Vooral rijden met af en toe een stop met een highlight op de route, maar niet lang.

Ik was nog wel verrast hoe ver noordelijk je nog boerderijen tegen komt in Finland. Tot de omgeving Sodankylä. Maar de rest van de route door Finland is wel erg eentonig: vrijwel alleen maar bos.

Ik ben via de Kantatie 92 naar Kirkenes gereden, wat een wildernis daar zeg. Pas in Noorwegen kom je weer in de bewoonde wereld, voelt meteen anders. Ik heb bij Finland niet heel erg een vakantiegevoel gekregen, misschien komt het omdat het landschap dan 3 dagen hetzelfde bos is. Het is exotisch ook qua taal, zowel Fins als Sami is onleesbaar. Wel veel Engelse borden en soms ook wat Russisch.

Wel apart om Russische steden op de bewegwijzering te zien: Kandalaksha (aan de Witte Zee) en Murmansk, de bekende Russische marinestad op het Kola-schiereiland. Ik ben daar nu maar 200 kilometer vandaan en maar een paar kilometer van de Russische grens. De grens is overigens open, zo stond op borden, maar wel beperkter dan normaal qua tijden. Ik heb drie Russische auto's zien rijden. Je ziet dat de grensregio op inkoop vanuit Rusland is ingericht. Sommige supermarkten hebben tweetalige borden met Russisch op de gevel.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 15 jun 2023, 16:17

^^ Als je verder richting de grensovergang met Rusland rijdt kom je voor de grensovergang een weg naar links tegen die naar Grense Jakobselv voert. Die onverharde, maar goed berijdbare weg voert naar een kapelletje met die naam aan de oever van de Witte Zee. Dat is dan echt het einde van de wereld.

Onderweg voert de weg pal langs de Russische grens, die daar in een rivier ligt, waardoor je aan de overzijde enkele Russische wachttorens ziet.
Er rijdt veel douanepersoneel over die weg. Richting toeristen zijn ze erg vriendelijk (gewoon even zwaaien) en normaliter heb je geen last van hen.

Dat is een leuke tocht.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 16 jun 2023, 17:32

Gisteren ben ik bij Grense Jakobselv geweest. De E105 tot de Russische grens en daarna een vrij slechte weg tot Grense Jakobselv. De laatste 10 kilometer is een grindweg, die is wel goed te berijden, geen potholes.

Daarna de E6 westwaarts genomen tot Tana Bru. Daar overnacht en vanochtend vertrokken voor verder westwaarts. Ik heb de Fv. 98 genomen over het Ifjordfjell, een bergpas op weg naar Lakselv. Deze route is korter dan de E6 en ook mooier. De weg over het Ifjordfjell was onlangs opgewaardeerd en was verkozen tot mooiste weg van Noorwegen.

Daarna de E6 van Lakselv tot Olderfjord en vervolgens de E69 tot aan de Noordkaap, wat ook nog wel een aardige rit is.

Op de Noordkaap kan je inderdaad gratis parkeren (sinds 2021). Waze gaf nog wel een tolweg aan, maar die is er niet.

Wat opvalt bij de Noordkaap: 80-90% is een camper. Men komt uit heel Europa, alhoewel de Duitsers echt met afstand het meeste vertegenwoordigd zijn. Verder wel uit allerlei landen, waarbij de Fransen ook vrij talrijk zijn. Ik zag zelfs een auto uit Belarus. En ook wel wat Nederlanders.

Nu een lange reis terug! Maar ik heb bewust gekozen om zo snel mogelijk noordwaarts te gaan en nu de tijd nemen om zuidwaarts te reizen.

Afbeelding
North Cape by European Roads, on Flickr

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 16 jun 2023, 17:38

Je treft het met het weer! 8-)

Wat is het plan voor de terugreis? Welke delen wil je gaan aandoen?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 16 jun 2023, 18:02

Ik plan eigenlijk maar twee dagen vooruit. Lofoten ligt natuurlijk op de route ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 jun 2023, 20:03

Chris schreef: vr 16 jun 2023, 17:32 Gisteren ben ik bij Grense Jakobselv geweest. De E105 tot de Russische grens en daarna een vrij slechte weg tot Grense Jakobselv. De laatste 10 kilometer is een grindweg, die is wel goed te berijden, geen potholes.
Lekker afgelegen. Vanaf daar zit je nog dichter bij China dan bij Madrid. 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 17 jun 2023, 17:21

Grappig feitje, dat wist ik niet!

Vandaag ben ik het eerste stuk zuidwaarts gereden vanaf de Noordkaap naar Kvænangen, een fjord en bergpas een eindje ten zuiden van Alta op de E6.

Als je hier rijdt kan je die enorme afstanden wat meer appreciëren, op de kaart ervaar je dat niet direct, maar je bent al snel twee dagdelen kwijt om uitgezoomd maar een klein stukje zuidelijker te komen in Noorwegen. 400 kilometer rijden betekent snel van na ontbijt tot aan het avondeten rijden zonder lange stops.

Fascinerend is wel de flora die verandert als je zuidwaarts gaat. Op Magerøya groeien van nature geen bomen, alleen in enkele tuinen staan een paar kleine bomen van maximaal 3-4 meter. Dit zijn schijnbaar de noordelijkste bomen ter wereld.

Vanaf Olderfjord is er bij zeeniveau de eerste begroeiing met lage bomen tot 4 meter, veelal berkenbomen die afsterven als ze groter worden. Dit is de noordelijke begrenzing van de taiga. Daarna gaat de E6 een lang stuk over toendra, dit is maar 200 - 300 meter boven zeeniveau maar er groeit meteen niks meer.

Vanaf Alta bereik je dan een gebied met een milder klimaat en volgen de eerste bossen met dennen en sparren. Kennelijk ook het noordelijkste gesloten bosgebied van Europa met volwassen bomen.

Onderweg heb ik nog een klein uitstapje gemaakt over de riksvei 94 richting Hammerfest, tot aan de Kvalsundbrug gereden, wat de noordelijkste hangbrug ter wereld is.

Ik heb nog nooit zo'n mooi uitzicht vanaf mijn hotelkamer gehad...

Afbeelding
Kvænangen by European Roads, on Flickr

Langs de Noorse wegen zijn ontzettend veel plekken om te stoppen en picknicken. Dat is echt goed geregeld hier. Vaak zijn er ook toiletten, maar die hebben geen stromend water en zijn niet altijd schoon. Ik ga liever naar een toilet in een tankstation.
Afbeelding
Kvænangen by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 18 jun 2023, 17:35

Vandaag van de bergpas Kvænangen naar Bardufoss gereden, alleen dan met een omweg via de E8 naar Tromsø en daarna via een andere secundaire route weer terug naar de E6.

De afstanden en rijuren zijn hier enorm, het geeft wel een soort appreciatie voor de locatie van Nederland, waar je met 1 of 1,5 dag rijden in zoveel landen en gebieden kan zijn, terwijl je hier in Noord-Scandinavië dan net drie regioplaatsen verderop bent. Oslo is al verschrikkelijk ver rijden, dus naar Zuid-Frankrijk zoals wij Nederlanders massaal doen per auto is voor Scandinaviërs niet echt een optie, tenzij je Deen bent of in het zuiden van Zweden woont. Alleen al Zweden door is verder dan van Nederland naar Spanje, en dat met heel wat minder autosnelweg.

Noorwegen is nog weer een klasse apart. Als je elke dag van ontbijt tot avondeten wil rijden dan ben je zowat een week onderweg om van Stavanger naar Kirkenes te rijden via de E6. 400 kilometer is snel al twee dagdelen rijden.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 18 jun 2023, 18:21

Vanuit Lauterbrunnen/Interlaken naar Milano is ongeveer dezelfde afstand en kost dezelfde hoeveelheid tijd (autosnelwegen niet meegerekend).

Dat zit 'm toch echt in het terrein en de hoeveelheid haarpinnen en kronkels in de hoofdroute.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 18 jun 2023, 22:41

Noorwegen is een prachtig land. :worship: Maar de grote afstanden en tijdinvesteringen zijn inderdaad niet niks. Ik ben tot dusver alleen naar Noorwegen gevlogen. En dan is het best apart om even het vliegtuig van bijv. Sandefjord naar Sogndal te pakken, hetgeen ook in een klein toestel maar 1 - 1,5 uur in beslag neemt, terwijl je over de weg er zo'n 6 uur mee onderweg bent.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 jun 2023, 11:32

Chris schreef: zo 18 jun 2023, 17:35Noorwegen is nog weer een klasse apart. Als je elke dag van ontbijt tot avondeten wil rijden dan ben je zowat een week onderweg om van Stavanger naar Kirkenes te rijden via de E6. 400 kilometer is snel al twee dagdelen rijden.
Google Maps stuurt je van Stavanger naar Kirkenes via Kristiansand, Oslo, Hamar, Sveg en Sundsvall, om uiteindelijk via Finland weer in Noorwegen uit te komen. En rekent 30 uur voor 2400 km. Helemaal door Noorwegen is 'maar' 300 km langer, maar kost 9 uur meer. Als je 39 uur moet rijden en per dag 10 uur rijdt kost het je zeker vier dagen.

Ik kan me nog herinneren dat een paar jaar geleden, toen ik in Canada was geweest en de James Bay Road had gereden, sommige mensen op dit forum de vergelijking met Scandinavië maakten. Maar daar kon ik eenvoudig 800 km in een dag rijden, met ruim 80 km/u gemiddeld inclusief een paar stops. Dat zal in Noorwegen niet lukken. Wellicht wel in het noorden van Zweden?

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 19 jun 2023, 12:08

Coen Tunnel schreef: ma 19 jun 2023, 11:32 Wellicht wel in het noorden van Zweden?
Aldaar geen enkel probleem. Niet te vergelijken met Noorwegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 19 jun 2023, 13:54

80 km/h inclusief stops haal je in Noorwegen echt niet. 80 is vaak je pieksnelheid, soms 90, maar daar kan je als gemiddelde echt niet op rekenen. Er zijn wel delen van de E6 waar je langere afstanden rond 80 kan rijden.

60 gemiddeld is realistischer over een hele reisdag. En dan moet je geen lange stops maken.

Ik typ dit vanuit Svolvær in de Lofoten. Op Vesterålen kon ik nog veel 80 op de cruise rijden, maar op de Lofoten zelf zijn de wegen smaller en bochtiger. En nogal eens campers die niet opschieten. Inhalen kan hier bijna nergens. Soms is even een parkeerplaats op beter, dan heb je niet zo'n witte muur als uitzicht.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 19 jun 2023, 15:19

Camperpiloten waren met afstand mijn grootste bron van ergernis deze trip. Ontzettend traag, vertikken om even aan de kant te gaan om hele linten voertuigen, die ze ophielden, er even langs te laten. Heel hoog “ik,ik, ik” gehalte.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 19 jun 2023, 15:46

^^ Heel hoog boomergehalte denk ik. Die willen zo veel mogelijk genieten van hun luxepaard en de overvloed aan tijd die ze ineens hebben. Ik geef ze geen ongelijk.

Bovendien zijn veel van die toeristische wegen te smal (en bochtig) om vlot en veilig in te halen. Het enige wat je dan kunt doen is je tempo aanpassen aan de boomers. ;)

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 19 jun 2023, 17:20

Hoog boomergehalte inderdaad. Maar midden in een haarspeldbocht stil gaan staan om een foto te maken is gewoon ronduit asociaal.
Overigens zijn de “rijkunsten” deels ook stuitend. Ik heb er wat van die dwazen forse schade mee zien rijden door onkunde. In welk universum denken zulk soort mensen dat het een goed idee is om een halve touringcar te kopen voor z’n tweeën en daar mee uitgerekend in Noorwegen te moeten gaan leren rijden?

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 19 jun 2023, 17:52

^^ Tja, je zou er een boek over kunnen schrijven. Dat zal ongetwijfeld al vaker gedaan zijn (en waarschijnlijk ken je de stukjes van Marcel van Roosmalen wel, inspiratiebron?). :mrgreen:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 19 jun 2023, 19:40

Het is nogal een mentaliteit van niet bewust zijn dat anderen misschien sneller willen dan 60 op een weg waar je 80 kan halen. Er zijn wel camperbestuurders die het wel begrijpen en even aan de kant gaan, maar er zijn er ook veel die stoïcijns traag door blijven rijden met een sliert voertuigen erachter. En dan op het enige rechte stuk waar je zou kunnen inhalen, wel ineens het gas erop zetten.

Je hebt minder last van vrachtwagens dan van campers.

Ik zag ook campers die stoppen op de rijbaan van een 90-weg en er dan een vrouw aan de overkant voor de geleiderail een foto staat te maken terwijl vrachtwagens met 90 langsdenderen. Dan heb je het ook niet echt begrepen, in Nederland of Duitsland zou je ook niet op zo'n weg stoppen.

Ik weet niet of het ignorantie is, of een 'ik-ik-ik mentaliteit'. Misschien beiden.

Wat mij wel verbaast is de hoeveelheid Franse campers. Na de Duitsers zie je die het meest, terwijl mijn ervaring van elders in Europa is dat je amper Fransen ver buiten Frankrijk ziet. Noord-Noorwegen trekt Fransen dan bovengemiddeld aan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 jun 2023, 17:03

Ik ben weer teruggekomen van een mega reis door Scandinavië. Ik heb de Noordkaap bezocht, de Lofoten en grote delen van Noorwegen.

Alhoewel ik wel vaker lange reizen maak per auto, was deze trip toch wel van een andere orde van grootte, de eindstand was 9.058 kilometer!

Afbeelding

Mijn vorige langste reis was een rondje Spanje (tot het zuidpuntje), ter vergelijking: dat was 6.700 kilometer. Zoveel groter zijn de afstanden in het noorden. Het was bijzonder omdat zo eens te beleven.

Wat schattingen:
* gemiddeld verbruik: 1 op 20.
* liters benzine: circa 450.
* brandstofkosten: vermoedelijk circa € 850 - 900.
* tolkosten: geen idee. Øresundbrug en Grote Beltbrug zijn wel verreweg het duurst, die twee bruggen samen zijn bijna 200 euro retour. Voor de rest vooral steeds kleine bedragen in met name Noorwegen en twee punten in Zweden (Stockholm en Sundsvall). Ik denk niet heel erg veel in Noorwegen, wellicht 50 euro.

De benzineprijzen variëerden van € 1,65 in Zweden tot € 2,15 in Noorwegen. In Noorwegen vooral rond € 1,90 - 2,05 getankt, maar daar lag het verbruik ook het laagst zodat het uiteindelijk denk ik niet duurder is dan in Nederland rijden.

Ik heb de reis niet van te voren gepland, buiten dat het plan was om zo snel mogelijk naar Kirkenes te rijden en vanaf daar wel zien hoe lang het duurt. Het kostte mij uiteindelijk 4 dagen om in Kirkenes te komen (3.200 kilometer).

Ik heb een aantal extremen bezocht: Grense Jakobselv, het einde van Noorwegen aan de Russische grens, verder de Noordkaap en Å in de Lofoten, het eindpunt van de E10.

Snelwegfreak heeft vorig jaar globaal dezelfde reis gemaakt, maar volgens mij op een aantal punten afwijkend: hij is niet naar Kirkenes geweest, heeft vanaf de Lofoten een veerdienst genomen naar het zuiden (terwijl ik de E10 terug ben gereden tot Narvik) en hij heeft in zuidelijk Noorwegen wat uitgebreider rondgereisd, voor mij was dat alleen twee dagen extra om nog wat dingen te zien, ten opzichte van zo snel mogelijk zuidwaarts gaan.

Ik heb min of meer alles bezocht wat ik in mijn hoofd had, echter één ding had ik laten vallen, het afrijden van de E75 tot Vardø, het meest oostelijke puntje van Noorwegen. Het is marginaal oostelijker dan Grense Jakobselv, maar zou een lang stuk heen en terug over de E75 betekenen wat niet het meest interessante landschap zou zijn. Finnmark is interessant om een keer te bezoeken, maar uiteindelijk is het landschap westelijker spectaculairder.

Het was voor mij de eerste keer Finland en de eerste keer dat ik ten noorden van de E14 ben geweest. En dus ook de eerste keer ten noorden van de poolcirkel.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 26 jun 2023, 17:46

Prachtige rit :top: Je hebt ook fantastisch weer gehad, wat een geluk! 8-)
Chris schreef: ma 26 jun 2023, 17:03 Snelwegfreak heeft vorig jaar globaal dezelfde reis gemaakt, maar volgens mij op een aantal punten afwijkend: hij is niet naar Kirkenes geweest, heeft vanaf de Lofoten een veerdienst genomen naar het zuiden (terwijl ik de E10 terug ben gereden tot Narvik) en hij heeft in zuidelijk Noorwegen wat uitgebreider rondgereisd, voor mij was dat alleen twee dagen extra om nog wat dingen te zien, ten opzichte van zo snel mogelijk zuidwaarts gaan.
Dat klopt! Wij hadden sowieso ook vrij veel veerbootjes genomen, maar kwamen ondanks dat op 10.831 kilometer.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Enne gojje mins blieft altied leave.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 26 jun 2023, 20:29

Je hebt roadtrips en roadtrips. Maar 9.058 kilometer... :wow:
Dat is een ROADTRIP en geeft een hele nieuwe dimensie aan dat begrip. Goeiedag, zeg! :woop:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 27 jun 2023, 0:52

Ook maar weer eens een roadtrip door Europa gedaan gisteren. In drie landen geweest, waarvan twee met de auto en alle drie te voet. Totale afstand: circa 45 kilometer.

Afbeelding

Het stelt dan wel weinig voor, maar we hebben genoten en een geweldige dag gehad. Het was heerlijk rustig én zonnig. Een paar verkeerde afslagen nemen, zoals bij Teuven (weg afgesloten, leuk geprobeerd), Gemmenich en Vaals is dan helemaal niet erg. Ik heb het zuidelijkste punt en hoogste punt van Europees Nederland gezien (de bekende steen op 322,5 m boven A.P. met drie grenspalen). Ik wilde het Drielandenpunt nog eens bekijken nadat ik er in 1999 met mijn opa was geweest. Het mooiste vond ik het uitzicht vanaf de 50 meter hoge Boudewijntoren aan de Belgische kant van het Drielandenpunt. Hier ligt Vijlen in Nederlands Limburg:

Afbeelding

Ik hou hiervan. Mooi landschap, mooie bochtige wegen, soms brede wegen, gemoedelijke mensen, lekker eten. On-Nederlands genieten op 2 uur rijden van mijn woonplaats. Vakantie moet wel leuk blijven. 8-)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 27 jun 2023, 8:00

Wesso schreef: di 27 jun 2023, 0:52 zoals bij Teuven (weg afgesloten)
Nog steeds? In december speelde dat probleem ook (en toen moest ik in Teuven zelf zijn). Daar werd verteld dat het al sinds augustus open lag en er voorlopig nog geen zich was wanneer alles weer toegankelijk zou zijn :)

Ik heb daar overigens goed geluncht bij Moeder de Gans in het centrum van Teuven. Zoals ik altijd doe als ik daar in die buurt ben.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 27 jun 2023, 8:33

Ik kom erg graag in die omgeving :top:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 27 jun 2023, 9:10

Ik ook. Dichtbij hoeft niet te betekenen dat je geen vakantie kunt hebben. Ik kan me daar ook net zo goed vermaken als Oostenrijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 27 jun 2023, 10:56

Het viel mij ook op hoeveel extravagante campers je ziet op de weg. Van die enorme integraalcampers die de omvang van een bus of kleine vrachtauto hebben, ook wel eens met dubbele achterbanden. Sommige moet je denk ik met groot rijbewijs rijden.

Je hebt meerdere klassen campers, van klein naar groot:
* Volkswagen Transporter formaat
* groot bestelbusformaat (Ford Transit, Iveco Daily, Fiat Ducato)
* alkoofkamper, de klassieke camper met slaapgedeelte boven de bestuurderscabine
* half-integraal
* volledig integraal

Die volledig integraalcampers zijn snel 3 meter hoog en 2,5 meter breed. Sommige zijn bijna 10 meter lang.

Ik heb ook een aantal keer zo'n Niesmann camper zien rijden, dat is de meest luxe camper die vaak meer dan € 200.000 of 300.000 kosten.

Naar mijn idee waren dit soort campers voorheen een zeldzaamheid, maar richting Scandinavië zag je ze overal. Allemaal vermogende ouderen.