Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Wesso
2x3 autosnelweg

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Wesso » za 05 aug 2023, 15:29

Lekker bezig weer, Hajo. :lol:

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 05 aug 2023, 15:34

Vanaf 400 Zwitserse Frank, juist.
Maar wel miepen als Malta een beetje duurder is -- ikkuh nie snap :p

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 05 aug 2023, 15:35

^^ Hajo betaalt geen 400 Frank. 8-) Maar nu eerst naar de film Oppenheimer kijken. :D
Donateur Vereniging Wegenforum

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 05 aug 2023, 15:47

Jeff schreef: za 05 aug 2023, 14:00 ...
Een hotel in Frankrijk / Duitsland / Italië is goedkoper dan in Zwitserland ;)
American Express opent alle deuren :lol:

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » za 05 aug 2023, 17:43

Eega en ik zijn afgelopen week ook even naar Zwitserland op en neer geweest.
Om voor onze nieuwe hobby Geocachen een souvenir van Zwitserland te krijgen alsook van de Bondsstaat Baden-Würtenberg moesten we daar wel minstens een cache gedaan hebben.
Onze nieuwe allesbus rijdt zalig op de Duitse autobahn 160 aantikken was geen uitzondering.
Geen probleem voor de 210Pk.
En hotels hebben wij niet nodig, de douche is dankzij het koelwatersysteem van de motor altijd lekker warm en het bed is gelijk aan die van thuis met een 18 cm polyether op spiraalbodem.
De 48 euro voor het Zwitsers Vignet hebben wij ons uitgespaard door via Riehen binnendoor naar Basel te rijden waardoor wij daar de snelweg niet op zijn geweest.
Geocaches gelogd, onze Trackables daar in een Tb hotel gestoken en weer terug via de Duitse grens en Frankrijk via Luxemburg weer terug omdat wij onze winkel op donderdag weer open wilden hebben.
Was een leuke rit en dankzij de klussen om de bus nog stiller te maken dan deze Euro6 motor al was was het zeer comfortabel rijden.
O, ja en Eega heeft ook weer enkele stukken met de handbediening gereden, ze heeft in het rijden weer plezier gekregen.

https://photos.app.goo.gl/dJfviboQSZm3nd1Y7

https://photos.app.goo.gl/SkqH3zjvhUydpGnh8
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 05 aug 2023, 23:26

Wat een geweldige reisbus heb je! Ik ben jaloers hoor.
Hajo schreef: za 05 aug 2023, 15:25
https://royalsavoylausanne.com/en
He daar woon ik zowat naast. :rofl2:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 06 aug 2023, 21:42

Chrysa schreef: za 05 aug 2023, 23:26
Hajo schreef: za 05 aug 2023, 15:25 https://royalsavoylausanne.com/en
He daar woon ik zowat naast. :rofl2:
:D In 2021 ging het (net) mis. Herkansing? Lunch in het hotel. Of alleen koffie / thee. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 08 aug 2023, 11:30

Waar gaan we zoal heen? Eurostat cijfers van 2021.

Niet een heel goed jaar voor de data vanwege de pandemie. Ik vind Noorwegen en Andorra wel verrassend. Noorwegen is best populair ondanks dat het ver weg ligt voor de meeste EU-reizigers en omdat het een duur land is. En in 2021 was het niet zo heel voor de hand liggend om heen te reizen vanwege de strenge inreisregels dat jaar. Grenstoerisme is er eerder andersom. Andorra heeft ook wel een hoog aandeel voor zo'n klein land.

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 08 aug 2023, 12:11

Ik weet niet of je hier wel goede conclusies uit kunt trekken? 2021 was echt wel een gek jaar qua reisbeperkingen.
Een taartdiagram uit 2019 geeft veel betrouwbaardere informatie.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 08 aug 2023, 12:27

Chris schreef: di 08 aug 2023, 11:30 Andorra heeft ook wel een hoog aandeel voor zo'n klein land.
Er zijn daar dingen heel goedkoop te halen en je kunt er belachelijk goedkoop overnachten. Dat het ik zelf ook gedaan in 2021, dus ik hoor bij die 3 procent. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 08 aug 2023, 12:58

Chris schreef: di 08 aug 2023, 11:30 Waar gaan we zoal heen? Eurostat cijfers van 2021.

Niet een heel goed jaar voor de data vanwege de pandemie. Ik vind Noorwegen en Andorra wel verrassend. Noorwegen is best populair ondanks dat het ver weg ligt voor de meeste EU-reizigers en omdat het een duur land is. En in 2021 was het niet zo heel voor de hand liggend om heen te reizen vanwege de strenge inreisregels dat jaar. Grenstoerisme is er eerder andersom. Andorra heeft ook wel een hoog aandeel voor zo'n klein land.
Het gaat in dit overzichtje alleen om bestemmingen buiten de EU, en dan snap ik wel dat Noorwegen hoog staat. Veel mensen zullen binnen de EU blijven en die bestemmingen zijn hier niet meegeteld. Noorwegen trekt wel bezoekers uit andere Noordse landen, zoals Zweden en Finland. En Andorra heeft natuurlijk ook wel wat wintersport, en er zijn ook wel wat mensen die een trip naar Barcelona combineren met een bezoek aan Andorra.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op di 08 aug 2023, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 08 aug 2023, 13:15

^^ Je kan inderdaad de discussie voeren of de weergave van Noorwegen en Zwitserland wel "eerlijk" zijn. Beide landen zijn lid van het verdrag van Schengen, waardoor het reizen (in/uit) een stuk makkelijker is dan bijv Servië of Turkije.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 08 aug 2023, 16:05

^^ Nou ja, het gaat natuurlijk om reizen van EU-burgers naar niet-EU-landen. Maar het zou niet vreemd zijn om de EVA-landen (allen tevens Schengenlanden) en wellicht ook Andorra (geen EU, geen Schengen, maar in de praktijk net zo makkelijk te bereiken als een Schengenland) uit deze statistieken te halen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 12 aug 2023, 19:09

Mijn route staat inmiddels vast: Zeist - München - San Marino - Milaan - Lausanne - Genève - Metz - Zeist. Leuk: met de autotrein door de Simplon spoortunnel. :D

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 13 aug 2023, 18:13

Inmiddels ben ik alweer 2 dagen in Polen. Gisteren heb ik een aardig voorspoedige rit gehad. Ik ben via de A40, A59, A42, A2, A1, A44, A7, A38, A14 en A4 naar de Poolse grens gereden en vanaf daar over de Poolse A4, S3 en wat OWN op mijn 1e slaapplek in Jaworzyna Śląska gekomen. Een treinmuseum waar ik een eigen cabine in had. De cabine had ik voor €14 geboekt voor die nacht. Of ik het ook maar iemand aanraad? Als je het echt een keer mee wil maken: Zeker. Anders niet. Ik heb het een nacht meegemaakt en na vandaag hoeft het voor mij ook niet meer. Het bed was met een hooimatras en dat was zo hard als wat en ook nog eens zeer klein. De kamer was ook verschrikkelijk klein en omdat het buiten een graad of 32 was de hele dag, eigenlijk niet te doen. Het was voor mij duidelijk dat ik zo veel mogelijk tijd op straat dus door zou brengen die avond. Ik vanuit daar naar Wroclaw gereden. Een stad met 600.000 inwoners. Daar heb ik maar gelijk een supermarktbezoek gedaan en voor omgerekend €1,46 per liter de auto helemaal volgetankt. Om 20:00 ben ik terug naar het museum gegaan en ben ik direct gaan slapen. Verschrikkelijk moe omdat ik die ochtend om 5:00 was opgestaan. Dat lukte eigenlijk door de warmte amper maar rond 1:00 in de nacht zakte de temperatuur dusdanig dat slapen in één keer wél goed mogelijk werd. In de spoiler foto's van de plek van de overnachting:
SPOILER: TOON

Het museum zelf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn slaapplek:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het was grappig maar verschrikkelijk heet en eigenlijk niet te doen voor een nacht. Ik ben dan ook blij dat ik hier niet meer hoef te slapen. :lol:
Vanochtend om 8:30 uiteindelijk opgestaan en gelijk me klaar gemaakt om te gaan. Comfortabel ontbijten zat er in dit hok toch niet in en het WC gebouw vond ik iets te vies om in de douche te stappen. Dan maar bij de auto tanden poetsen. Zo gezegd zo gedaan :lol:
Afbeelding
Na een croissantje en wat sap dan koers gezet richting Katowice. Hier ga ik de 2e en 3e nacht spenderen. Bij het wegrijden bleek mijn linker dimlicht kapot. Maar gelukkig had ik een setje reservelampen achter in de auto liggen dus kon ik het kapotte lampje meteen vervangen. Vervolgens weer de A4 op. Het stuk tussen het knooppunt met de A18 en Wroclaw is een stuk reichsautobahn waarbij alleen het asfalt vervangen is. Gevolg is goed asfalt met lage snelheidslimieten omdat een vluchtstrook ontbreekt en de rijstroken soms aan de smalle kant zijn. De snelheidslimiet is 110 km/u daar maar er wordt veel harder gereden. Ik hield me wel aan de snelheid. Vervolgens vanaf Wroclaw is het 140 km/u wat de snelheidslimiet is en ook daar gaat men weer veel harder overheen waarbij ik vaak Duitse taferelen zag. Ik heb zelf het hele stuk van Wroclaw tot aan Katowice 130 gereden en waar er 110 gold vanwege een kapotte voegovergang haalde ik de Cruise Control er even af om hem vervolgens te resetten naar 130. Ik merkte ook wel dat het grootste deel dat op de rechterrijstrook zat zich ook rond die snelheid hield.

Onderweg even gestopt bij een verzorgingsplaats t.h.v. Góra Świętej Anny aan de A4. Hier kronkelt de A4 een heuvel op en vervolgens weer af. Foto's van de plek in de spoiler.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vervolgens door naar Katowice. Aangezien mijn appartement dat ik had geboekt pas om 15:00 klaar zou zijn heb ik mooi de tijd genomen om het wegennet rondom de stad te verkennen. Eerst de A4 richting Krakow tot de S1, die vervolgens genomen tot de A1 en vervolgens de A1 tot aan Knurów. De S1 is een aparte route. Het is een expresweg met een maximumsnelheid van 120 km/u met krappe afritten en veel vaak asociaal rijdend verkeer. Vanaf Pilaski tot aan Podwarpie ligt de rechter rijbaan er tot onder de fundering uit. De weg wordt volledig nieuw gebouwd waardoor er een 1x2 opstelling ligt op het stuk met ter hoogte van de aansluitingen, tijdelijke kleine rotondes. Het zag er niet uit en het leverde behoorlijke files op. Zelfs op zondag terwijl het over het algemeen dusdanig rustig op de weg was dat je een kanon kon afschieten. Bij Pilaski was dan ook een ritspunt maar van Ritsen hebben de Polen nog nooit gehoord. De rechterrijstrook viel af en men ging op tijd op links zitten. Ik zag de taferelen bij het ritspunt al dus besloot op tijd naar links te gaan. Maar goed ook want hoewel ik een busje voor me liet gaan op het ritspunt, duurde het vaak lang tot anderen, mensen lieten invoegen met flinke duw en trekpartijen tot gevolg met veel getoeter en gezwaai met handen. Vanaf Podlaskie werd de S1 heel mooi. Het loopt door heuvelachtig gebied en de weg laat zich er mooi door meevoeren. Vervolgens de A1 op. Die had een tijdelijke maximumsnelheid van 110 wegens slecht wegdek en dat was niet voor niets. Het wegdek op de A1 is over het algemeen goed maar er liggen hele rare en flinke hobbels op verschillende stukken. Het voelde alsof je door veengrond aan het rijden was a la viaducten op de A20 in Nederland. Mijn vering was in elk geval blij dat ik zachter reed terwijl andere auto's me voorbij raceten en soms letterlijk vlogen over het slechte wegdek. Vervolgens binnendoor naar Gliwice gereden om de DK902 te rijden. Een stadssnelweg die van Gliwice via Katowice naar het oosten van de stad loopt met een splitsing tussen de S83 en de DK79. Na de DK79 uit gereden te hebben ben ik naar het appartement gegaan. Die ligt op de rand van Katowice en tegenover een bouwterrein waar nu nieuwe appartementencomplexen worden gebouwd. Het appartement heb ik voor €43 voor deze twee nachten geboekt. Foto's van het appartement in de spoiler:

Afbeelding
Afbeelding
Dit is in ieder geval lekker ruim en ik heb het bed net getest en ook die ligt heerlijk. Ik zal hier in elk geval veel beter slapen dan in die trein :lol:
Dat was het tot nu toe dan. Ik ga zometeen nog even de stad in duiken met een elektrische step en daarna zal het dusdanig laat dat ik ga Netflixen met een biertje on the side. Morgen ga ik naar Slowakije maar ik moet nog even kijken waar van Slowakije ik precies ga. Ik wil namelijk voor dat het donker valt weer terug zijn. Maar goed, dat is zorg voor morgen.
Svenlo

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 13 aug 2023, 22:02

De typo's zijn je vergeven, goede reis 8-)

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 16 aug 2023, 11:19

Ik ben ondertussen weer thuis van de Algarve in Portugal. Heel mooie vakantiebestemming! Ter plekke ook wat met een huurauto rondgereden dus weer wat wegen toegevoegd aan mijn kaartje: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
Ik post een van de komende dagen wel wat meer info en ervaringen in het "Portugal"-topic.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 16 aug 2023, 18:06

^^ Ben benieuwd! :)

Ik ga volgende week eerst een paar dagen naar Londen, 23 tot en met 27 augustus. Ik verblijf in Hotel Th een hotel. ;)

Op 31 augustus vertrek ik naar München voor mijn roadtrip en ik kom op 8 september thuis. Ik begin weer op 11 september.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 16 aug 2023, 18:43

^^ The Birds Nest hostel? Schijnt goed betaalbaar te zijn.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 16 aug 2023, 20:43

^^ :lol: :rofl2: Nee. Een hotel met airport en butler service. 8-)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 16 aug 2023, 21:49

Hajo schreef: wo 16 aug 2023, 20:43 Een hotel met airport
Dat klinkt wel héél luxueus. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 17 aug 2023, 17:52

^^ :hahaHAHA: :rofl2:
Airport SERVICE, harry, airport service. Je wordt met een Rolls Royce van het hotel bij Heathrow Airport opgehaald en na je verblijf er ook weer netjes heen gebracht. :hap: :mrgreen:

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 17 aug 2023, 23:07

Hajo schreef: do 17 aug 2023, 17:52 ^^ :hahaHAHA: :rofl2:
Airport SERVICE, harry, airport service. Je wordt met een Rolls Royce van het hotel bij Heathrow Airport opgehaald en na je verblijf er ook weer netjes heen gebracht. :hap: :mrgreen:
Ik moet spontaan denken aan een reclameclip met een limo, met als thema "wat krijg je voor 1 euro" :lol:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 18 aug 2023, 8:12

^^ Ik word niet zo opgehaald, hoor. ;) Dan moet je een suite boeken voor een paar duizend pond per nacht. Je krijgt dan zelfs je eigen butler erbij.

Hajo wordt ook wel opgehaald, maar met een shuttle busje, samen met andere passagiers. :)

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » za 19 aug 2023, 19:06

Ik heb de hele (of toch bijna) rit van mijn reis naar Marokko op Youtube gezet (3x versneld).Het eerste deel is overschreven omdat de SD-kaart vol was, dus het begint vanaf Orléans. In de videobeschrijving staan timestamps om te springen naar een bepaalde sectie.
Link
Edit: reupload in betere kwaliteit. De originele video is 1080p, maar uploaden in 1440p levert toch een betere kwaliteit op.

Ook een timelapse van de rit in 30 minuten.
Link
Laatst gewijzigd door jdb2 op di 29 aug 2023, 23:37, 4 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 19 aug 2023, 19:26

Ik zat even naar het stukje te kijken rond de overtocht van Spanje naar Marokko. Ik vind die veerterreinen toch wel fascinerend: groot, vol met op het oog tijdelijk geplaatste borden en pylonen, en de routes die je moet volgen lijken soms ook onlogisch. Ik zag dat jij ook verdwaalde net na aankomst :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » ma 21 aug 2023, 10:33

^^
Ik heb alleen het grote EXIT bord gemist :mrgreen:
Het viel mij ook op dat er Oostenrijkse politie stond te controleren (Police Austria op het uniform). Interpol of Europol ofzo? Bepaalde auto's werden eruit gepikt en moesten de motorkap openen, het chassisnummer werd gecontroleerd. Waarschijnlijk een campagne op zoek naar gestolen voertuigen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 27 aug 2023, 13:46

Ben weer terug naar een paar dagen Londen. Ze rijden er nog steeds links. :D

Met het OV is alles makkelijk te doen. Ik had een OV weekkaart en ben met de Underground, de dubbeldekker en af en toe een taxi dwars door Londen gereisd. Ondanks de Congestion Charge en de ULEZ (Ultra Low Emission Zone), ook met motorvoertuigen een drukke stad.

De bezienswaardigheden zijn wel bekend denk ik: Tower Bridge, Big Ben (gerestaureerd), Westminster Abbey, Piccadilly Circus, Houses of Parliament, Travalgar Square (Nelson's Column), Abbey Road, Savile Row (The Beatles en kleermakers), Hyde Park, Buckingham Palace (H.M. the King was thuis), Cabinet War Rooms enzovoort.

Ik kan echter niet wennen aan dat Engelse ontbijt: toast, gebakken eieren, bacon, bonen... Na twee keer ben ik overgestapt op een Continental Breakfast. :)

Met één uitzondering: de thee. Ik drink geen koffie. Ook een afternoon tea bij The Park Room, naast Hyde Park, was zeer aangenaam. En daar zit je dan als "gentleman", alleen, en ineens krijg je ongevraagd gezelschap. ;)

"Excuse me, is this seat taken?". Na dat te hebben ontkend en als gentleman te gaan staan zodra de dame gaat zitten, hebben zij en ik een aangename conversatie gehad. 8-)

Veel gezien, veel gelopen.

Komende donderdag volgt dan nog mijn roadtrip. :woop:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 31 aug 2023, 20:26

Inmiddels in München aangekomen na een rit vanuit Zeist over de A12 en in Duitsland de A3, A67, A6, A5 en A8. Dit was volgens mijn navigatie de snelste route.

Afstand: 787 km, vertrek om 08.15 uur vanochtend en om 16.50 uur was ik hier in München in mijn hotel. De vertraging viel op zich mee, in totaal ongeveer 40 minuten waarvan de helft bij Pforzheim (A8). Die verbreding naar 2x3 zou daar volgend jaar klaar moeten zijn volgens mij. Maar dat kun je compleet vergeten. Dat wordt minimaal 2027 of 2028 denk ik, de oude A8 is tot en met de fundering gesloopt. Van de landtunnel is nog niets te zien, wel veel keerwanden.

Je wordt wel langzamerhand knettergek van al die Baustellen. Man, man, man. Bij de achtste ben ik opgehouden te tellen... B( En twee keer in een korte file terecht gekomen wegens... maai werkzaamheden in de middenberm. Rijstrook 1 dicht. Ok, nodig, is een jungle. Maar kan dat nou niet 's avonds of zo? :facepalm:

Verder zijn de snelheidslimieten vaak een flipperkast en pas in Bayern kon ik eindelijk lekker doorrijden met de cruise control op 160.

Tot slot viel mij op dat op rijstrook 2 en 3 iets tot beduidend langzamer gereden wordt dan op rijstrook 1. Je moet het zo zien: op rijstrook 1 wordt 130 - 140 of sneller gereden. Op rijstrook 2 rijdt verkeer vaak niet sneller dan 120 waarmee zwaar vrachtverkeer, dat 80 of langzamer rijdt, op rijstrook 3 wordt ingehaald. Denk aan campers, auto's met caravan, maar ook zware vrachtwagens. Gevolg: een "Elefantenrennen", zo noemen Duitsers twee vrachtwagens die elkaar met gering snelheidsverschil inhalen. :)

Maar als je nu van rijstrook 1 naar rijstrook 2 wilt omdat bijvoorbeeld een ander voertuig op rijstrook 1 op je bumper hangt, moet je soms aanzienlijk vaart minderen om tussen het verkeer op rijstrook 2 te kunnen invoegen. Rijdt niet lekker.

Maar goed, ik vertrek zaterdag naar San Marino. Morgen hier eerst maar eens de stad in. 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 31 aug 2023, 21:28

Ik ben ook op pad, langs de Côte d'Azur en de Ligurische Kust.

Wat mij opviel was dat er op de A6 en rond Lyon echt veel Nederlanders reden, maar aan de Côte d'Azur en Ligurische Kust heb ik vrijwel geen Nederlanders gezien. Zowel niet op de autosnelweg als bij hotels. Kennelijk gaan de meesten niet zo ver zuidelijk.

In Monaco diverse Ferrari's uit Dubai gezien. Er was ook een UEFA event in het Grimaldi Forum, er stonden veel auto's zonder kenteken in die parkeergarage en een deel was gereserveerd voor UEFA. Monaco vond ik een georganiseerde chaos, heel dichtbebouwd maar het verkeer lijkt wel door te stromen. Er is amper straatparkeren, maar in de parkeergarages is het eerste uur gratis parkeren. In Monaco zijn enorm veel tunnels dus rijden op je navigatie werkt niet goed, omdat je vaak geen GPS ontvangst hebt. Ik kon de weg naar de parkeergarage Chemin des Pécheurs niet vinden, er zitten daar iets van 12 tunnels naast / onder elkaar in het westen van Monaco en die parkeergarage stond ook niet bewegwijzerd.

Bij het Casino de Monte-Carlo stonden ook allerlei dure auto's geparkeerd, zoals Rolls-Royce, Lamborghini, Ferrari, etc.

Het is echt een playground for the rich en dat maakt het wel bijzonder.

Het leek niet bewegwijzerd te zijn, maar de oude N98 gaat wel dwars door Monaco. De oude N7 gaat echter hoger en blijft op Frans grondgebied. Ook wel bijzonder is de spiraaltunnel Albert II.