Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x3 autosnelweg

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Rein » zo 03 sep 2023, 15:09

In het huis van/bij iemand anders zitten zoals bij een B&B of Airbnb lijkt me / vind ik vreselijk, ga ik echt niet aan beginnen. En ook een hostel is niks voor mij. Net als Coentunnel kies ik onderweg voor een 3 of 4 sterrenhotel. Bij een echte doorreis kan dat vlak naast de afrit zijn, maar soms ook meer in het centrum van een stad als ik die even wil bekijken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 03 sep 2023, 16:07

Via Booking.com kom ik ook wel eens appartementen tegen die min of meer als hotel fungeren, maar dan zonder restaurant of ontbijt. Die zijn vaak wel gunstig geprijsd, heb al regelmatig 50-60 euro betaald terwijl je veel ruimere kamers en badkamers hebt dan in economy hotels.

Als je langer op één plek blijft is een appartement misschien wel beter dan een hotel, als je ook de keuken kan gebruiken. Ik reis zelf altijd rond dus ik hecht daar minder waarde aan.

Ik ben ook begonnen met 2-sterrenhotels, maar ik kies nu ook liever voor 3-sterrenhotels: de kamers zijn net wat beter ingericht en de badkamers zijn ruimer, als je wat langer op reis bent zijn dat wel fijne zaken. Voor één nacht is een gevangenisambiance misschien niet zo erg, zolang het maar schoon is. Eerlijk gezegd ben ik nog nooit een onfrisse hotelkamer tegengekomen. Hotels weten ook wel dat dit gegarandeerd in slechte reviews resulteert.

4-sterrenhotels vind ik niet mijn ding, ik kom als solo toerist, ik voel mij dan underdressed en niet bij het gemiddelde clientele passen.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » zo 03 sep 2023, 16:14

Ik heb afgelopen vakantie ook gewoon privéruimtes gehad met Airbnb. Enige plek waar ik een badkamer moest delen was de 1e nacht in die trein maar dat was gewoon voor de ervaring. In totaal ben ik dit jaar ongeveer €120 kwijt geweest aan slaapplekken. Dat is voor Polen waar alles veel goedkoper is nog steeds heel netjes.
Svenlo

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 03 sep 2023, 17:03

Chris schreef: zo 03 sep 2023, 16:07Als je langer op één plek blijft is een appartement misschien wel beter dan een hotel, als je ook de keuken kan gebruiken. Ik reis zelf altijd rond dus ik hecht daar minder waarde aan.
Dat vind ik wel, met een groep onderweg is een appartement of vakantiehuis wel een goede oplossing; als dat met familie/vrienden is vind ik het ook niet zo erg om b.v. de badkamer te moeten delen; bij de betere locaties heb je voldoende faciliteiten dat dat geen enkel probleem is.

Voor het werk zat ik onlangs een maand op locatie, dan ben je ook blij als je wat ruimte hebt en de mogelijkheid om voor je ontbijt op de kamer wat te doen; hotel ontbijt ben ik na een paar dagen wel beu en als je voor het werk op pad bent is het ook niet ideaal om in de ochtend buiten de deur wat te moeten zoeken...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 sep 2023, 17:32

^^ Sommige hotels hebben elke dag wel wat anders bij het ontbijt, anderen hebben bijna altijd hetzelfde. Ik heb ooit drie maanden voor werk in een appartementhotel gezeten, ik had wel een eigen keuken, maar het ontbijt was inbegrepen en eigenlijk nooit twee dagen achter elkaar hetzelfde. Dus dat was prima. Ik heb in die drie maanden geen één keer zelf ontbijt gemaakt.
Chris schreef: zo 03 sep 2023, 16:07Als je langer op één plek blijft is een appartement misschien wel beter dan een hotel, als je ook de keuken kan gebruiken. Ik reis zelf altijd rond dus ik hecht daar minder waarde aan.
Dan kies ik nog altijd eerder voor een appartementhotel. Dat doe ik als ik ergens langere tijd op één plek ben. Een ruimere kamer, soms met een eigen woonkamer, en een kitchenette zijn dan wel handig. In de VS boek ik voor meerdaagse verblijven soms een suite, dat is daar niet per se super luxe, maar simpelweg een iets grotere kamer waar je ook een bank hebt en soms ook een kitchenette met eethoek. Dat maakt het voor meerdaagse verblijven net wat prettiger.
Ik ben ook begonnen met 2-sterrenhotels, maar ik kies nu ook liever voor 3-sterrenhotels: de kamers zijn net wat beter ingericht en de badkamers zijn ruimer, als je wat langer op reis bent zijn dat wel fijne zaken. Voor één nacht is een gevangenisambiance misschien niet zo erg, zolang het maar schoon is. Eerlijk gezegd ben ik nog nooit een onfrisse hotelkamer tegengekomen. Hotels weten ook wel dat dit gegarandeerd in slechte reviews resulteert.

4-sterrenhotels vind ik niet mijn ding, ik kom als solo toerist, ik voel mij dan underdressed en niet bij het gemiddelde clientele passen.
Het zijn alleen de luxere vijfsterrenhotels waar ik mij wat minder senang voel, van die hotels waar je iemand hebt die je bagage draagt. Het hangt ook een beetje van af waar. Buiten Europa kijkt niemand raar op als je als Europese toerist met een t-shirt aan een viersterrenhotel binnenloopt. En als het vol zit met zakenreizigers is het inderdaad wat anders. Ik zit zelf best vaak bij Novotel en Mercure, dat zit toch vaak op viersterrenniveau.

Jaren geleden, toen ik nog vooral binnen Europa reisde en wat meer op de centen moest letten, sliep ik vaak in de goedkoopste hotels, niveau Ibis Budget/Première Classe. Sober maar functioneel. Maar nu ligt mij minimumstandaard toch wat hoger en ga ik niet meer per se voor het goedkoopste.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 03 sep 2023, 18:07

Coen Tunnel schreef: zo 03 sep 2023, 17:32 ^^ Sommige hotels hebben elke dag wel wat anders bij het ontbijt, anderen hebben bijna altijd hetzelfde. Ik heb ooit drie maanden voor werk in een appartementhotel gezeten, ik had wel een eigen keuken, maar het ontbijt was inbegrepen en eigenlijk nooit twee dagen achter elkaar hetzelfde. Dus dat was prima. Ik heb in die drie maanden geen één keer zelf ontbijt gemaakt.
Ook als genoeg variatie mogelijk is, ben ik die atmosfeer na een paar dagen beu. Zeker zo in Azië waar je o.a. tussen de mede gasten uit mainland china zit; sorry dat ik het zeg maar ik hoef niet elke dag naar de dierentuin... Maar het ziet er wel ongeveer zo uit en het klinkt vooral ook zo...

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 03 sep 2023, 18:47

Chris schreef: zo 03 sep 2023, 16:07 4-sterrenhotels vind ik niet mijn ding, ik kom als solo toerist, ik voel mij dan underdressed en niet bij het gemiddelde clientele passen.
:lol: Sorry hoor, maar dat is nergens voor nodig. Zelfs in 5 sterren hotels zie je kerels in bermuda shorts en T-shirts. Het is wat anders als je gaat ontbijten of dineren. Dan dien je bij voorkeur wel netjes gekleed te zijn. Een nette jeans of pantalon en een net overhemd kan al prima zijn.

En wat is er nu leuker aan een hotel waar je letterlijk niets zelf hoeft te doen? De bagage wordt naar je kamer gebracht, je auto wordt voor je geparkeerd en verder hoef je bij wijze van spreken maar met je vingers te knippen en je wens wordt vervuld. Mooi, toch? :D

Inmiddels weer terug in mijn hotel. Wat een schitterende omgeving hier! Ik ben blij verrast. Het gepiep van Flitsmeister werkte op een gegeven moment wel op mijn zenuwen. Het wemelt hier van de flitspalen. Of ze allemaal werken heb ik niet uitgeprobeerd. ;)

De Italiaanse rijstijl laat ook te wensen over. Er wordt soms fors doorgereden en even stoppen om een ingewikkelde verkeerssituatie op te lossen doen ze niet. Het voertuig moet in beweging blijven, lijkt het wel.

Ok, dan maar effe meedoen. Een Ferrari achter mij, drie voertuigen voor mij. Recht stukje weg, inhaalverbod. Ferrari haalt mij in en wurmt zich tussen mij en mijn voorganger. Na een aantal bochten weer een recht stukje, Ferrari geeft gas en haalt alle andere voertuigen in. De bestuurder moet gedacht hebben dat rijtje auto's nu achter zich te laten.

Bestuurder Ferrari kijkt in achteruitkijkspiegel. WTF? :s Er is een auto meegekomen. Een grijze Honda met Nederlands kenteken. Ha, ik zal die Ollandesi eens laten zien dat Italianen beter kunnen auto rijden. Gas erop!

Je snapt 'm wel: die grijze Honda is Hajo. :mrgreen: Ik speelde even agent. "OC: Ferrari negeert stopteken en gaat ervan door. Ik zit in de achtervolging." De Ferrari probeerde mij af te schudden, ik ging mee en bleef er op veilige afstand achter. Zo ging het met een stevig vaartje de berg op en weer af. Ik kan ook schakelen met flippers aan het stuur, je hoort de turbo en intercooler. In de bebouwde kom ging de Ferrari rechtsaf, ik moest rechtdoor. We staan naast elkaar voor een VRI. Bestuurder Ferrari kijkt mij aan, lacht en steekt z'n duim omhoog. :woop: :D

Morgen naar het Comomeer.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 03 sep 2023, 18:56

Hajo schreef: zo 03 sep 2023, 18:47

En wat is er nu leuker aan een hotel waar je letterlijk niets zelf hoeft te doen? De bagage wordt naar je kamer gebracht, je auto wordt voor je geparkeerd en verder hoef je bij wijze van spreken maar met je vingers te knippen en je wens wordt vervuld. Mooi, toch? :D
Ik zie die noodzaak niet zo, en heb het ook niet nodig om een leuke reis te hebben. Ik ben 35 en kan mijn koffer zelf wel tillen en mijn auto zelf wel parkeren. Een beetje dikdoenerij in een duur hotel terwijl je dat thuis ook niet nodig hebt. Ik heb liever een wat betere kamer of mooi uitzicht, dan mensen die je bagage gaan dragen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 03 sep 2023, 20:15

^^ Ieder z'n ding. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 sep 2023, 21:38

Hajo schreef: zo 03 sep 2023, 18:47En wat is er nu leuker aan een hotel waar je letterlijk niets zelf hoeft te doen? De bagage wordt naar je kamer gebracht, je auto wordt voor je geparkeerd en verder hoef je bij wijze van spreken maar met je vingers te knippen en je wens wordt vervuld. Mooi, toch? :D
Je kunt je niet voorstellen dat sommige mensen daar de kriebels van krijgen? Dingen die ik zelf kan doen doe ik ook graag zelf, ik voel me er ook niet echt prettig bij om dat door anderen voor mij te laten doen. Ik kan me overigens ook wel voorstellen dat sommigen het wel leuk vinden om zo verwend te worden, maar voor mij is het niet echt iets.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 03 sep 2023, 22:03

^^ Dat begrijp ik best.

Het is ook niet zo dat ik hotels met zo'n service als valet parking en bagage service specifiek uitzoek. Het kan gewoon onderdeel uitmaken van het de service van sommige hotels. Zo mag je bijvoorbeeld in sommige hotels ook gratis gebruik maken van de spa of fitnessruimte, om maar iets te zeggen.

Het is verder ook niet zo dat ik zulke service persé wil hebben. Mijn opmerking naar Chris toe was ook meer met een dosis humor bedoelt. Sorry als dat verkeerd is aangekomen c.q. begrepen.

Maar kom je ooit in een hotel met zo'n service, zou je dan tegen de bagage drager zeggen: "Niet nodig, ik draag mijn koffer zelf wel."? Zodra de bagage drager naar mijn koffer grijpt, moet ik inwendig grinniken om de absurditeit van de situatie en laat ik de bagage drager gewoon zijn werk doen.

Misschien komt dit als een verrassing, maar service als valet parking en dergelijke doet mij eerlijk gezegd niet zoveel. Juist omdat ook ik mijn eigen koffer kan dragen en ook ik mijn auto zelf wel kan parkeren. Maar als het mij overkomt, dan vind ik het eerder leuk, grappig, dan dat ik een houding heb van: "Hier komt Hajo en hij verwacht deze service". Hou op, zeg. :nahzeg:

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 03 sep 2023, 22:04

Ik bedenk mij net dat Chris alleen nog Vaticaanstad, Andorra en Liechtenstein in deze trip hoeft te bezoeken om alle compacte landen van Europa bekeken te hebben :mrgreen:

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » zo 03 sep 2023, 22:16

Hajo schreef: zo 03 sep 2023, 22:03
Maar kom je ooit in een hotel met zo'n service, zou je dan tegen de bagage drager zeggen: "Niet nodig, ik draag mijn koffer zelf wel."?
Jep, regelmatig. Draag het lekker zelf. Voel me daar alleen maar ongemakkelijk bij.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » ma 04 sep 2023, 0:55

Chris schreef: za 02 sep 2023, 20:24 Ben je al in Italië dan? Dan kom je nog wel wat bumperklevers tegen, ook als je fors harder dan de limiet rijdt. Zoals maximumsnelheid van 60 op fake wegwerkzaamheden op de snelweg. Als je dan afzakt naar 90 heb je geheid iemand op je bumper zitten die +30 nog belachelijk langzaam vindt.

Ik had vanochtend een seiner op mijn bumper op de A15, een Audi reed veel sneller dan ik ingeschat had, ik denk tegen de 180 dus ik dacht nog makkelijk naar links te kunnen maar het volgende moment zat hij al op mijn bumper. Enfin, dat is het probleem wat hardrijders over zichzelf afroepen, als je (veel) sneller rijdt dan de rest dan is de kans groot dat anderen je snelheid verkeerd inschatten.
Daarom kom ik ook niet graag meer in Italië.

Ik heb een keer een conflict gehad in een dorpje, waar je nauwelijks met de auto tussen twee woonhuizen kon.
De spiegels raakte net niet de muurtjes, ondertussen kwam er een vrouw van een jaar of 40 in een oude Fiat Panda aan, seinend, gebaren makend dat ik op moest schieten, terwijl de weg ook nog eens naar beneden liep met een draaiende helling.

Ik ben toen uitgestapt waarop die vrouw direct met stemverheffing begon over toeristen. Mijn gebaar van 'afstand houden' en 'rustig' hielpen niet, toen ik weer instapte en weer m'n weg vervolgde bleef ze seinen, gebaren dat ik niet goed snik was.. En vervolgens haalde ze in om nog eens 2 keer op haar remlichten te drukken.

Dit soort situaties kan je natuurlijk overal meemaken, maar dit was voor mij echt de druppel, want ik had al de hele vakantie last van bumperklevers, dat kan ik nog wel negeren, maar als ze ook nog eens gaan seinen, en gebaren maken. Dan is de lol er voor mij wel af.

In Spanje kom ik dit echt zelden tot nooit tegen. Ook respecteren ze zebrapaden in Spanje een stuk beter.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 04 sep 2023, 8:53

Spanjaarden rijden over het algemeen vrij braaf ja. Op autosnelwegen in de periferie is er een deel wat ca 10 km/h harder rijdt dan de Vmax, maar dat is zo ongeveer het enige ondeugende wat je ziet. Het enige vervelende aan de Spaanse rijstijl is dat ze veelal erg veel moeite hebben om rotondes vlot te nemen, men blijft soms wachten op momenten dat je met gemak (en zonder hinder) door had kunnen rijden. Maar in zijn algemeenheid is het in Spanje heerlijk rijden, ook in grote steden bijvoorbeeld.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 sep 2023, 9:52

Hajo schreef: zo 03 sep 2023, 22:03 ^^ Dat begrijp ik best.

Het is ook niet zo dat ik hotels met zo'n service als valet parking en bagage service specifiek uitzoek. Het kan gewoon onderdeel uitmaken van het de service van sommige hotels. Zo mag je bijvoorbeeld in sommige hotels ook gratis gebruik maken van de spa of fitnessruimte, om maar iets te zeggen.
Dat laatste is heel gebruikelijk, ook in goedkopere hotels. Die fitnessruimte dan, die spa zul je alleen in vier- of vijfsterrenhotels vinden.
Maar kom je ooit in een hotel met zo'n service, zou je dan tegen de bagage drager zeggen: "Niet nodig, ik draag mijn koffer zelf wel."? Zodra de bagage drager naar mijn koffer grijpt, moet ik inwendig grinniken om de absurditeit van de situatie en laat ik de bagage drager gewoon zijn werk doen.
Ja, ik zeg dat wel, omdat ik mij er wat ongemakkelijk bij voel. Ook al weet ik dat het erbij hoort.
Jeff schreef: zo 03 sep 2023, 22:04 Ik bedenk mij net dat Chris alleen nog Vaticaanstad, Andorra en Liechtenstein in deze trip hoeft te bezoeken om alle compacte landen van Europa bekeken te hebben :mrgreen:
Malta? :D

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 04 sep 2023, 10:11

Dat vele Italianen zo opgefokt kunnen rijden is inderdaad erg herkenbaar. In Noord-Italië is het al niet prettig, maar hoe zuidelijker je komt, des te erger het wordt. Sicilië vond ik het toppunt, alhoewel ik daar in een huurauto incognito oppad was. Daar ben ik ook maar met de rest meegereden, dat betekende alle snelheidsverlagingen van wegwerkzaamheden compleet te negeren. Palermo ging nog wel, maar Catania in het bijzonder was gewoon enorm irritant en riskant. Voorrang wordt niet verleend, roodlicht genegeerd etc. Zodra je voorzichtig een kruispunt naderd ben je de klos, want anderen komen gewoon blindelings met vol gas aan, en in een stad moet je dan gewoon lang wachten. Rijbaan wisselen kon ook alleen als je je auto er gewoon in propt, anders maakt niemand plaats. Eerlijk gezegd was dat een hel, ik was blij eenmaal op de autosnelweg te zijn en alleen nog maar met hardrijders van doen te hebben. Op de A19 ben ik dan ook maar zo'n 160 km/h gaan rijden, en werd alsnog af en toe ingehaald.

Al met al vond ik Catania nog erger als Tbilisi in Georgië ofzo, waar het verkeer zeker nu met het strenge Georgische controleregime flink onder de duim gehouden wordt. Maar zelfs voor al die maatregelen was het in 2017 weliswaar goed oppassen en her en der gevaarlijk, maar niet zo asociaal als in Catania. De Georgiërs "doen maar wat", terwijl Italianen heel opzettelijk kunnen irriteren.

Noord-Italië heeft overigens enorm veel fake flitsers. Die worden echter allemaal met flitsapps aangekondigd. Gevoeld is zelfs 99% nep, maar net die ene kan echt zijn, dus rij ik maar voorzichtig. Immers zijn de boetes in Italië niet mals. Dat wordt dan weer totaal niet door diverse Italianen gewaardeerd, die dan beginnen te bumperkleven, seinen, en bij het inhalen nog moeten claxoneren. Ik durf te wedden dat ze zich in het vuistje lachen als ik dan geflitst wordt, dus ik rij dan echt stipt de Vmax, ook al is de Vmax vaak ook wel irritant laag. Elders rij ik ook wel tot +30 km/h boven de Vmax. Maar dat beschermd je alsnog niet tegen bumperklevers. 40+ gaat me persoonlijk echter wel te ver.

Tenslotte zijn er dan ook weer Italianen die totaal niet durven te rijden, al helemaal niet in de bergen. Vooral in Zuid-Tirol, maar ook wel elders in het land, rij je ook regelmatig achter super trage automobilisten aan. Die moet ik dan ook inhalen en gaan ook nauwelijks voor je aan de kant. Italië is daarom soms ook min of meer een extreme tussen twee werelden. Voor de ene groep kan het niet snel genoeg gaan, voor de andere niet langzaam genoeg. Gewoon een fatsoenlijke snelheid rijden, doen schijnbaar de wenigsten.

Men zou in Italië meer realistischere snelheidslimieten moeten invoeren en daarop dan ook consequent moeten gaan handhaven. Deels snap ik die Italianen nu wel. De snelheidsbeperkingen zijn vaak zo laag, dat het gewoon belachelijk is. Maar om het dan maar overdreven te moeten negeren en te gaan bumperkleven is dan weer dat, wat echt moet ophouden. Elders in de EU is dat nergens zo extreem.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op ma 04 sep 2023, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 sep 2023, 10:49

SnarfFlevoland schreef: ma 04 sep 2023, 10:11 Dat vele Italianen zo opgefokt kunnen rijden is inderdaad erg herkenbaar. In Noord-Italië is het al niet prettig, maar hoe zuidelijker je komt, des te erger het wordt. Sicilië vond ik het toppunt, alhoewel ik daar in een huurauto incognito oppad was. Daar ben ik ook maar met de rest meegereden, dat betekende alle snelheidsverlagingen van wegwerkzaamheden compleet te negeren. Palermo ging nog wel, maar Catania in het bijzonder was gewoon enorm irritant en riskant. Voorrang wordt niet verleend, roodlicht genegeerd etc. Zodra je voorzichtig een kruispunt naderd ben je de klos, want anderen komen gewoon blindelings met vol gas aan, en in een stad moet je dan gewoon lang wachten. Rijbaan wisselen kon ook alleen als je je auto er gewoon in propt, anders maakt niemand plaats. Eerlijk gezegd was dat een hel, ik was blij eenmaal op de autosnelweg te zijn en alleen nog maar met hardrijders van doen te hebben. Op de A19 ben ik dan ook maar zo'n 160 km/h gaan rijden, en werd alsnog af en toe ingehaald.
Ik ben in Sicilië alleen aan de westkant van het eiland geweest en ik vond het er daar juist enorm gezapig aan toegaan. Op de A29 en A29dir overal Vmax 100, waar nauwelijks te hard gereden werd, en Palermo viel me ook reuze mee. Het hielp misschien dat ik er in het weekend was, maar het beviel me beter dan Napels of Rome.

In Rome moest ik ooit vanaf de GRA komende vanuit het noorden naar de Via Casilina in westelijke richting bij deze draak van een aansluiting. Krap, onoverzichtelijk: kijk maar eens op Streetview, je zit tussen de muren en je kunt niet door de bocht heen kijken. En je moet dan meermaals van rijstrook wisselen, terwijl heel veel ander verkeer juist de andere kant op van rijstrook moet wisselen. Vrijwel iedereen moet daar weven. Ik was daar in de avondspits, toen het al donker was. Vreselijk, ook omdat het verkeer van west naar oost over de Via Casilina hier ook nog tussendoor wordt geleid.

Wat je verder over Tbilisi zegt herken ik ook wel, ik vond het daar maar chaotisch en gehaast. Idem dito in Baku, waarbij het niet helpt dat er nauwelijks bewegwijzering staat. Maar mijn ergste belevenissen zijn buiten Europa: Jeddah, Colombia en Libanon. In Jeddah kwam ik aan in de spits en dat is gewoon een heel drukke stad, waar behoorlijk assertief gereden wordt. Ik vond het veel onprettiger dan Riyadh, Medina of andere Saoedische steden. Deze rotonde met veel rijstroken was nog wel het ergst om doorheen te komen: ook al moest ik gewoon rechtdoor, er was zoveel afslaand verkeer naar rechts en zoveel verkeer dat er bij kwam vanaf rechts, en iedereen reed door elkaar heen. Enorm inefficiënt en hectisch. In Colombia reed ik in de buurt van Medellín en dat was erg intensief omdat er overal motorrijders zijn die veel harder rijden en lak hebben aan verkeersregels. En Libanon is enorm dichtbevolkt, ruim 6 miljoen inwoners op een kwart van de oppervlakte van Nederland, waarbij de meerderheid in de kuststrook woont. Afgezien van wat bussen is er ook geen noemenswaardig openbaar vervoer. Dus het is overal druk, en het verkeer is daar simpelweg erg chaotisch. Er is wel een snelweg van Tripoli naar Beirut, en van Beirut naar Sidon, en vanaf Sidon ook nog wel een stuk naar het zuiden. En alhoewel het vrijwel overal 2x3 is, is het zeker tussen Tripoli en Beirut enorm substandaard, soms met erfaansluitingen of kraampjes langs de weg, en ondanks snelwegborden is het geen snelweg naar Europese maatstaven. Van Beirut naar Sidon en ten zuiden van Sidon is wel iets beter.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 04 sep 2023, 13:25

Hajo schreef: zo 03 sep 2023, 18:47En wat is er nu leuker aan een hotel waar je letterlijk niets zelf hoeft te doen? De bagage wordt naar je kamer gebracht, je auto wordt voor je geparkeerd en verder hoef je bij wijze van spreken maar met je vingers te knippen en je wens wordt vervuld. Mooi, toch? :D
Verschrikkelijk. Aan mijn handen markeert niks en van mijn spullen mag men ook afblijven.
Rein schreef: ma 04 sep 2023, 8:53 Spanjaarden rijden over het algemeen vrij braaf ja. Op autosnelwegen in de periferie is er een deel wat ca 10 km/h harder rijdt dan de Vmax, maar dat is zo ongeveer het enige ondeugende wat je ziet. Het enige vervelende aan de Spaanse rijstijl is dat ze veelal erg veel moeite hebben om rotondes vlot te nemen, men blijft soms wachten op momenten dat je met gemak (en zonder hinder) door had kunnen rijden. Maar in zijn algemeenheid is het in Spanje heerlijk rijden, ook in grote steden bijvoorbeeld.
Ik heb ooit iemand kwaad gekregen omdat ik vlot een rotonde over ging,voor zijn treuzelende neus; in de rest van Europa had niemand er iets bij gedacht. Verder is rijden in Spanje echt super relaxed; af en toe een stoot gas met inhalen zou nog welkom zijn, maar dat is ook alles wat ik verder nog kan zeuren.
SnarfFlevoland schreef: ma 04 sep 2023, 10:11Men zou in Italië meer realistischere snelheidslimieten moeten invoeren en daarop dan ook consequent moeten gaan handhaven. Deels snap ik die Italianen nu wel. De snelheidsbeperkingen zijn vaak zo laag, dat het gewoon belachelijk is. Maar om het dan maar overdreven te moeten negeren en te gaan bumperkleven is dan weer dat, wat echt moet ophouden. Elders in de EU is dat nergens zo extreem.
Het is dat die boetes zo duur zijn, anders zou je met alle plezier mee doen. :lol:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 04 sep 2023, 16:12

Ik ben inmiddels alweer in Arona aan het Comomeer aangekomen na een fijne maar drukke rit over de Autostrade A4. De Italiaanse rijstijl heb ik nu zelf ook mogen ervaren. :nahzeg:

Volgens Flitsmeister heb je op de A4 meerdere trajectcontroles bij een Vmax van 130. Aan die vmax wordt door sommigen niet veel aandacht besteed, moet ik zeggen. Kleven is kennelijk ook normaal. Bij wegwerkzaamheden ging de snelheid terug naar 80 en soms zelfs 60, ze trekken zich er niets van aan en knallen gewoon met 120 door de Baustelle. :roll:

Ik dacht net dat dit gedrag toch een keer fout moet gaan. Precies op dat moment werd er voor mij hard geremd. Dankzij de adaptieve cruise control met automatische remfunctie, remde mijn auto al af nog voordat ik zelf remde. Dat moest zo stevig, dat de alarmlichten automatisch gingen knipperen. Ik kwam, net als mijn voorganger, op tijd tot stilstand. Mijn achterligger gelukkig ook.

De auto voor mijn voorligger was achterop een daarvoor rijdend voertuig geknald. En die daarvoor... enfin: een kleine kettingbotsing waarbij gelukkig niemand gewond is geraakt. De snelheid lag dan ook niet zo hoog. Na om een paar brokstukken geslalomd te hebben, kon ik door.

Het is overigens erg mooi hier. Hier groeien zelfs palmbomen, zo ook in Merano. 8-)

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 04 sep 2023, 16:41

Tja, je maakt het allemaal mee in Italië, gelukkig bestaat zoiets als engeltjes op je schouder.
Dat moest zo stevig, dat de alarmlichten automatisch gingen knipperen. Ik kwam, net als mijn voorganger, op tijd tot stilstand.
Het automatisch knipperen bij hard remmen heb ik 10 jaar geleden al eens meegemaakt. Het is niet dat een Honda exclusief is met zulke techniek :lol:

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 04 sep 2023, 17:09

^^
Tien jaar geleden reed ik in een (toen) nieuwe Škoda Octavia die dat ook kon.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 sep 2023, 17:32

Hajo schreef: ma 04 sep 2023, 16:12 Ik ben inmiddels alweer in Arona aan het Comomeer aangekomen
Arona is aan het Lago Maggiore, niet het Comomeer. ;) Wel mooi daar. Geniet ervan! 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 sep 2023, 18:09

Ik ben ook naar één van de meren gereden, Lago di Garda.

Via de RA8, A13, SS434 en de A31 tot het einde, daarna door de bergen naar Lago di Garda.

In de bergen was het aan de Vicenza kant zwaar bewolkt, maar eenmaal over de bergpas was het zonnig aan de kant van Rovereto.

Mijn hotelkamer heeft schitterend uitzicht over Lago di Garda.
Afbeelding
Lago di Garda by European Roads, on Flickr

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 04 sep 2023, 18:34

^^ :top: Jaloers! ;)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 04 sep 2023, 21:03

Soms maak je dingen mee, die moet je gewoon delen. Ik zat al om 19.30 uur aan tafel voor een eenvoudig diner. Toen dit:

Spelen met je mobieltje als de soep geserveerd wordt, is geen goed idee. Een gast aan een tafel iets verderop liet zijn mobieltje per ongeluk uit zijn vingers glippen en die belandde met een plons in de zojuist geserveerde soep. Met desastreuze gevolgen.

Het incident werd snel, vakkundig en discreet opgelost. Lof voor het personeel, dat zich zeer professioneel gedroeg. De gast verdween schielijk naar boven. Ik had wel medelijden met hem.
Laatst gewijzigd door Hajo op di 05 sep 2023, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 05 sep 2023, 10:14

Inmiddels bij de Simplon spoortunnel aangekomen. Het kan hier verschrikkelijk druk zijn, heb ik gehoord. Maar er zijn maar zeven voertuigen voor mij en inmiddels hebben drie voertuigen achter mij aangesloten. Trein vertrekt om 10.34 uur, ben benieuwd hoeveel voertuigen er mee gaan. De reistijd door de tunnel zou 20 minuten bedragen. De kosten, enkele reis van Iselle naar Brig, bedragen online CHF 24,00 (€ 25,20). Aan de kassa in Brig betaal je CHF 26,00 (€ 27,30) Ik stop voor de lunch in Lausanne, daarna door Genève.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 05 sep 2023, 11:00

@Hajo: Reis je met of zonder sticker/e-vignette door CH?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 05 sep 2023, 11:07

^^ Zonder vignet gaat een hachelijke onderneming worden, dus dat lijkt mij sterk.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 05 sep 2023, 12:04

Coen Tunnel schreef: di 05 sep 2023, 11:07 ^^ Zonder vignet gaat een hachelijke onderneming worden, dus dat lijkt mij sterk.
Ook Hajo kan op zijn manier wel eens gek doen :mrgreen: