Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Hajo » di 05 sep 2023, 12:54

^^ Dat is een bekend euvel van Hajo. :mrgreen:

En dan doet-ie soms wel eens gek, maar zo dom om zonder vignet door Zwitserland te kachelen is-ie gelukkig ook weer niet. ;)

Dat met die trein was overigens erg leuk! In 20 minuten aan de andere kant. In Italië was het geheel bewolkt, 20 graden. In Brig, Zwitserland, onbewolkt en 23 graden. Inmiddels zelfs 26 graden. :)
Donateur Vereniging Wegenforum

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 05 sep 2023, 14:21

Jeff schreef: di 05 sep 2023, 12:04
Coen Tunnel schreef: di 05 sep 2023, 11:07 ^^ Zonder vignet gaat een hachelijke onderneming worden, dus dat lijkt mij sterk.
Ook Hajo kan op zijn manier wel eens gek doen :mrgreen:
Zolang hij het vignet met zijn Amex kan afrekenen zal hij het gewoon kopen. :lol:

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 05 sep 2023, 16:00

:denk: Denk dat er ook een bediende, met witte handschoentjes, moet komen om het vast te plakken.

:PP:

sorry Hajo

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 05 sep 2023, 16:41

^^ :lol: Nee hoor. Gewoon thuis online gekocht bij de ANWB. Betaald met mijn Amex, dat dan weer wel. :mrgreen:

Genève is overigens best leuk. Natuurlijk die fontein, de "Jet d'eau", het waarmerk van deze stad. Die overigens ook bekend staat als de "stad van de vrede", omdat hier veel verdragen zijn afgesloten waarmee oorlogen werden beëindigd. Oekraïne - Rusland hopelijk ook een keer.

Onderweg langs Visp gekomen en door de nieuwe tunnels gereden. Het zal echter nog jaren duren voordat de A9 vanaf Brig continue te berijden zal zijn. Er zitten nog de nodige onderbrekingen in. De A9 langs het meer van Genève is een mooi stukje.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 05 sep 2023, 17:12

Het was vandaag nogal bewolkt in Noord-Italië. 's Ochtends lag er een dikke plakkaat bewolking in de gehele Povlakte, tot in de bergketens van de Alpen. Een retourtje Monte Baldo heb ik daardoor laten schieten. Ik ben eerst naar Bolzano gereden en vervolgens via de Mendelpass, Passo Tonale en als hoogtepunt de Passo di Gavia naar Bormio gereden.

De Passo di Gavia was wel uitdagend, aan de zuidkant lag dikke bewolking, het zicht was veelal maar 30 - 50 meter. En op dat deel van de pasroute is de rijbaan over grote afstand extreem smal, op de meeste plekken kan je tegenliggers niet passeren, dus zonder zicht moet je telkens hopen dat er geen tegenligger is. De rijbaan is veelal 2,5 tot 4 meter breed dus zelfs motoren passeren is soms krap. Gelukkig had ik minder dan 10 auto's als tegenligger.

Eenmaal op de pashoogte was het zonnig, wat ik nu in Bormio nog steeds heb.

1. Hier reed ik doorheen omhoog. Ziet er onschuldig uit, maar het zicht is soms bijna nul.
Afbeelding
Passo di Gavia by European Roads, on Flickr

2. De pashoogte.
Afbeelding

3. Een monument.
Afbeelding

Dit is mijn laatste dag in Italië, ik heb morgen wat geboekt in Hohenems, vanwaar ik eventueel in één dag terug kan rijden. Ik ben van plan via wat passen naar Vorarlberg te rijden en ook nog even in Liechtenstein te rijden, dan heb ik deze reis drie ministaten gehad (Monaco, San Marino en Liechtenstein).

Dit was ook de eerste keer dat ik verder zuidelijk in Italië ben geweest. De laatste jaren ben ik bijna elk jaar wel in Italië geweest, maar vooral in de berggebieden in het westen, noorden en noordoosten. Südtirol heb ik nu 4 keer bezocht sinds 2019.

Italië voelt toch wat minder als een favoriete bestemming voor mij dan Frankrijk of Spanje. Het is een mooi land, met natuurlijk enorme cultuurhistorie die vrijwel ongekend is in Europa. Toch voel ik mij er om de één of andere reden minder thuis dan in Frankrijk of Spanje. Of Noorwegen. Misschien toch het verkeer, de chaos, de slechte wegen, van alles is voor het gevoel onlogisch. Maar ik snap ook wel dat vele mensen Italië juist geweldig vinden. Het heeft geweldige landschappen, cultuur en eten. Ik kom er dan zeker ook wel eens terug ter variatie.

Ik kon meestal wel met Engels terecht bij restaurants en hotels (bij Lago di Garda was alles Duits). Ik moest in San Marino wel twee keer met de eigenaar van het hotel bellen omdat de receptie dicht was en ze sprak geen Engels. Ik kende toch meer woordjes Italiaans dan ik vooraf dacht.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 05 sep 2023, 17:29

Chris schreef: di 05 sep 2023, 17:12 Italië voelt toch wat minder als een favoriete bestemming voor mij dan Frankrijk of Spanje. Het is een mooi land, met natuurlijk enorme cultuurhistorie die vrijwel ongekend is in Europa. Toch voel ik mij er om de één of andere reden minder thuis dan in Frankrijk of Spanje. Of Noorwegen. Misschien toch het verkeer, de chaos, de slechte wegen, van alles is voor het gevoel onlogisch.
Grappig, dat heb ik nu juist met Frankrijk. Ik word van dat land nooit warm, van Italië juist wel. Alleen het verkeer vind ik in Frankrijk uiteraard vele malen beter, maar voor de rest (cultuur, bevolking, bezienswaardigheden, keuken etc.) ben ik veel meer 'fan' van Italië. Spanje vind ik inderdaad ook een mooi en prettig vakantieland. Noorwegen sowieso, al is dat een totaal andere liga.

Kroatië vind ik overigens ook een mooi land. Van de overige balkanlanden moet ik ook nog eens meer gaan zien. Dat trekt me allemaal meer als Frankrijk. Het mooiste aan Frankrijk vind ik de grens naar Spanje/Andorra, Italië of Zwitserland. :lol:

Een wel oprecht nadeel van Italië vind ik dat het op diverse toeristische punten extreem druk kan zijn, zelfs buiten het hoofdseizoen. Het land heeft her en der serieuze problemen met "overtourism". Maar goed, Amsterdam, Parijs of München kunnen dat ook zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 05 sep 2023, 17:38

Coen Tunnel schreef: di 05 sep 2023, 11:07 Zonder vignet gaat een hachelijke onderneming worden, dus dat lijkt mij sterk.
Vorig jaar heb ik 4 dagen door Zwitserland gereden zónder vignet.
Het kán dus wel.
Hajo schreef: di 05 sep 2023, 12:54 zo dom om zonder vignet door Zwitserland te kachelen is-ie gelukkig ook weer niet.
Eh... geen commentaar. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 05 sep 2023, 17:42

SnarfFlevoland schreef: di 05 sep 2023, 17:29 Een wel oprecht nadeel van Italië vind ik dat het op diverse toeristische punten extreem druk kan zijn, zelfs buiten het hoofdseizoen.
Mijn persoonlijke voordeel is dan weer dat ik diverse mensen ken die daar wonen. Bijvoorbeeld vorig jaar in Florence: we spraken af op een van de drukste plekken van de stad, maar niet snel daarna leidden onze lokale vrienden ons naar rustiger plekjes. Daarna geen last van toeristen meer gehad. :)
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 05 sep 2023, 17:46

SnarfFlevoland schreef: di 05 sep 2023, 17:29 Een wel oprecht nadeel van Italië vind ik dat het op diverse toeristische punten extreem druk kan zijn, zelfs buiten het hoofdseizoen. Het land heeft her en der serieuze problemen met "overtourism". Maar goed, Amsterdam, Parijs of München kunnen dat ook zijn.
Het opmerkelijke was dat er in Cinque Terre amper verkeer was. Ik had verwacht dat het daar drukker zou zijn met toeristen. Ook de Ligurische kust was totaal niet druk. In San Marino was het ook niet bijzonder druk.

Lago di Garda was wel behoorlijk druk, één en al filerijden rond de noordkant van het meer. Enorm veel Duitsers nog, af en toe een Nederlander. Het seizoen gaat daar wat langer door omdat Zuid-Duitsland nog vrij laat vakantie heeft. Voor hen is dat ook maar een halve dag rijden.

Maar goed Venetië, Rome, Florence, daar ben ik niet geweest en die zijn natuurlijk ook wel berucht om het overtoerisme. Misschien kan je daar beter heen in oktober, minder druk en minder warm.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 05 sep 2023, 17:47

harry schreef: di 05 sep 2023, 17:42 Mijn persoonlijke voordeel is dan weer dat ik diverse mensen ken die daar wonen. Bijvoorbeeld vorig jaar in Florence: we spraken af op een van de drukste plekken van de stad, maar niet snel daarna leidden onze lokale vrienden ons naar rustiger plekjes. Daarna geen last van toeristen meer gehad.
Ja, ik zoek vooraf ook vaak de rustigere punten op internet uit. Tegenwoordig heb je zoveel reisblogs en reistips, dat je altijd wel in de bekende steden wat kunt vinden. Zelfs in het hoogseizoen in Venetië zijn er delen van de stad zo goed als uitgestorven.
harry schreef: di 05 sep 2023, 17:38 Vorig jaar heb ik 4 dagen door Zwitserland gereden zónder vignet.
Het kán dus wel.
Ja, mijn ouders zijn ooit ook eens volledig binnendoor van Duitsland voor een dagtripje naar Bern gereden. Dat was een gevalletje eens en nooit weer. De pakkans om zonder vignet de snelweg op te gaan, was vroeger in het land zelf vrij klein. Dat is tegenwoordig ook anders met regelmatige camera portalen, die naast controle op de "Schwerverkehrsabgabe" (PSVA) nu niet alleen kentekens op geldige e-vignetten scannen, maar ook (zoals in Oostenrijk) geplakte vignetten op voorruiten kunnen zien.
Chris schreef: di 05 sep 2023, 17:46 Het opmerkelijke was dat er in Cinque Terre amper verkeer was. Ik had verwacht dat het daar drukker zou zijn met toeristen. Ook de Ligurische kust was totaal niet druk.
Bijzonder. Mijn ouders zijn in mei dit jaar daar geweest en vertelden dat het in Cinque Terre bomvol was, inclusief foto's waar je over de koppen heen kon lopen. Zij kwamen overigens van een camping met de trein, die veelal stampvol zaten.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op di 05 sep 2023, 17:50, 2 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 05 sep 2023, 17:49

Ik kan me in veel landen wel thuisvoelen, al is het wel elk op z'n eigen manier. Frankrijk is ook zo'n land waar alles op zich best aardig geregeld is, en ik kan me er prima redden, en er zijn delen van het land die ik best mooi vind, maar het blijft Frankrijk en om de een of andere reden kan het mij minder bekoren dan sommige andere landen.

Daarentegen kan ik de Italiaanse chaos altijd wel waarderen. Dat kan misschien ook wat geromantiseerd zijn door goede herinneringen aan een tiendaagse excursie naar Rome toen ik nog op de middelbare school zat, maar Italië heeft iets voor mij.

Spanje vind ik ook leuk, het voelt vrij opgeruimd aan, en ik voel me er meer thuis dan in Portugal.

In Luxemburg voel ik me ook altijd senang, meer dan in België. In Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk kan ik ook prima vertoeven, evenals Slovenië en Kroatië, en Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland. Tsjechië en Polen zijn ook geen probleem, en het Verenigd Koninkrijk vind ik altijd leuk.

Als het echt om vakantie gaat, dan zijn wat mij betreft Spanje, Zwitserland en de Noordse landen altijd wel goede en betrouwbare keuzes.

In de VS voelde ik dat verschil onlangs ook. Ik ben inmiddels in aardig wat staten geweest, maar toen ik eerder dit jaar in Los Angeles was, toen gaf mij dat toch wat minder voldoening dan in bijvoorbeeld Colorado of de Southern States. Ik weet niet waarom, maar het deed me gewoon niet zo veel. Pas toen we het binnenland in gingen, vond ik het een stuk interessanter worden. Natuurlijk kun je je afvragen wat het 'echte Amerika' is, maar ik had niet het idee dat ik dat in Los Angeles had gevonden.

Over het algemeen voel ik me in de VS en Canada overigens ook prima thuis, net als in Colombia waar ik ooit een paar maanden ben geweest, en de magie van het Midden-Oosten boeit ook altijd. Zeker in een moderne stad als Dubai kan ik me best thuisvoelen, maar over de gehele linie verraste Saoedi-Arabië me ook. Verder in de Arabische wereld verraste Marokko mij positief, ik heb me in Marrakech prima vermaakt. En zelfs in Zuid-Azië merkte ik de verschillen: India kon me zeker meer bekoren dan Bangladesh en Nepal; van India kan ik me goed voorstellen dat ik daar nog wel weer een keer terugkom. Die andere twee landen: geen bezwaar tegen om er nog een keer weer naartoe te gaan, maar als ik er nooit meer kom is het ook goed.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 05 sep 2023, 17:50

Italië voelt toch wat minder als een favoriete bestemming voor mij dan Frankrijk of Spanje. Het is een mooi land, met natuurlijk enorme cultuurhistorie die vrijwel ongekend is in Europa. Toch voel ik mij er om de één of andere reden minder thuis dan in Frankrijk of Spanje. Of Noorwegen. Misschien toch het verkeer, de chaos, de slechte wegen, van alles is voor het gevoel onlogisch. Maar ik snap ook wel dat vele mensen Italië juist geweldig vinden. Het heeft geweldige landschappen, cultuur en eten. Ik kom er dan zeker ook wel eens terug ter variatie.
Ik herken dit beeld wel een beetje. Italië heeft zo veel mooie punten, die je al noemt, dat het niet moeilijk is om van het land te genieten. Maar het heeft ook wel echt lelijke kanten, en met de weegschaal van één negatieve ervaring die even zwaar weegt als tien positieve ervaringen, maakt dat het toch wat moeilijker om zo ongedwongen van te genieten als in de buurlanden. De continue chaos op alle vlakken, rommelige openbare ruimte, criminaliteit, onzinboetes en arrogante houding op toeristische plekken maken een trip wel echt minder leuk naar mijn mening.

Zuid-Tirol is overigens wel echt een ‘ander’ land in dit verhaal. Andere taal, andere mensen, andere cultuur. Zelfs nog Oostenrijkser dan Oostenrijk zelf op sommige vlakken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 05 sep 2023, 17:56

^^
Criminaliteit jegens toeristen vind ik in Italië minder als in Frankrijk. Je hoort sowieso veel minder verhalen over opengebroken auto's, campers, caravans etc. en ook minder over tasjesdiefstal etc. Natuurlijk loop je in de grote steden overal gevaar, zo ook in Amsterdam, Berlijn, Madrid of Brussel. Italië is daarvoor natuurlijk het land van de mafia, en dat image zal het land uiteraard nooit meer kwijt raken. Wat dat betreft is het ook qua criminaliteit een groot verschil tussen Noord-Italië en het zuiden, al voelde ik me ook op Sicilië overal veilig. Als toerist hoef je sowieso van de mafia niet echt angst te hebben. Veel meer angst heb ik van bepaalde Franse voorsteden of dat m'n auto ergens wordt opengebroken. In Italië heb ik die angst totaal niet, al ben ik overal voorzichtig.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op di 05 sep 2023, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 05 sep 2023, 17:59

Die verhalen van gestolen campers zijn voor mijn gevoel bovengemiddeld vaak uit Italië. Ik ken zelf meerdere mensen wiens camper een keer gestolen heeft en dat soort verhalen komen op bijvoorbeeld RTL of de regionale media ook wel eens voorbij, en dat is telkens in Italië.

Daarentegen lijkt Italië minder een banlieue-cultuur met ongure types te hebben. Als ik in Frankrijk een hotel boek kijk ik altijd of het bij een flatwijk is, en zo ja, of ze een afgesloten parkeerterrein hebben. In Italië proefde ik die sfeer minder, maar ik ben niet in die beruchte wijk in Napels geweest natuurlijk. :hap:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 05 sep 2023, 18:06

SnarfFlevoland schreef: di 05 sep 2023, 17:56 ^^
Criminaliteit jegens toeristen vind ik in Italië minder als in Frankrijk. Je hoort sowieso veel minder verhalen over opengebroken auto's, campers, caravans etc. en ook minder over tasjesdiefstal etc. Natuurlijk loop je in de grote steden overal gevaar, zo ook in Amsterdam, Berlijn, Madrid of Brussel. Italië is daarvoor natuurlijk het land van de mafia, en dat image zal het land uiteraard nooit meer kwijt raken. Wat dat betreft is het ook qua criminaliteit een groot verschil tussen Noord-Italië en het zuiden, al voelde ik me ook op Sicilië overal veilig. Als toerist hoef je sowieso van de mafia niet echt angst te hebben. Veel meer angst heb ik van bepaalde Franse voorsteden of dat m'n auto ergens wordt opengebroken. In Italië heb ik die angst totaal niet, al ben ik overal voorzichtig.
Zo voel ik het ook. Er zijn in Italiaanse steden ook wel donkere, verlaten en vervallen hoekjes, maar ik voel me ook daar meer op mijn gemak dan in sommige Parijse voorsteden. Stoppen bij de aires langs de A3 en A86 in de regio Parijs deed ik op een gegeven moment ook niet meer als het donker was, na een slechte ervaring.

Ik voel me ook niet altijd even prettig in van die verlaten dorpen op het Franse platteland, met dichte luiken en bijna niemand op straat. Vooral in Noord-Frankrijk heb je van die vervallen dorpen. Ik voel me er niet onveilig, maar fraai is het niet. Dat soort vervallen dorpen heb je in ItalIë ook wel, maar toch heb ik daar een minder negatief gevoel bij. Dat kan er misschien ook mee te maken hebben dat die Franse dorpen vaak niet in de mooiste delen van het land liggen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 05 sep 2023, 20:21

Er zijn vijf landen waar ik mij echt op het gemak voel: Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Maleisië en de VS. Nu ben ik minder bereisd dan Coen Tunnel, maar ik heb toch wel het nodige gezien.

Voor wat betreft Italië zou ik graag Rome en Florence een keer willen bezoeken. In Venetië ben ik al eens geweest. Prachtig, magnifiek, schitterend en ongelooflijk. Een gondola tour is erg leuk om te doen. Maar Venetië is ook ontzettend toeristisch. Met absurde prijzen, vooral bij de Rialto brug, de toeristen magneet van de stad. Elke toerist wil persé naar die brug, lijkt het wel.

Waarom die vijf landen? Duitsland wegens de cultuur; Oostenrijk omdat daar een deel van mijn familie geschiedenis ligt; Zwitserland om het natuurschoon; Maleisië enerzijds wegens privé redenen, maar anderzijds ook wegens het vreedzaam samenleven van diverse bevolkingsgroepen, het klimaat en ook daar het natuurschoon en de VS tenslotte wegens de ongebreidelde vrijheid, de mogelijkheden, de fantastische landschappen en de buitengewoon vriendelijke bevolking. Helaas wel een natie in verval, zo vind ik. Het verval zie je daar overal om je heen, en dat is erg jammer en onnodig.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 05 sep 2023, 20:27

In Zuid-Europa zie je dat verval ook wel, op verschillende manieren. In Italië de slechte staat van de infrastructuur, in Spanje de vele vrijwel onbewoonde dorpen of waar alleen nog bejaarden leven, in Frankrijk heb je zoals gezegd ook wel veel naargeestige dorpen waar alleen nog ouderen lijken te wonen.

In de VS is het meer een soort moreel verval vind ik. De polarisatie is daar altijd wel groot geweest maar lijkt steeds absurder / allesoverheersend te worden. En het enorme vuurwapengeweld, de gigantische drugsproblemen, de daklozen, etc. In Europa kennen we zoiets toch niet in die mate.

Verval is ook in Duitsland wel te zien, niet alleen qua infra, maar ook in de kleinere steden in het oosten van Duitsland, waar de enige nog open modewinkel bruinhemden verkoopt, of de vele plekken in Duitsland waar je je nog in de jaren 80 waant.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 05 sep 2023, 21:58

Chris schreef: di 05 sep 2023, 20:27 In de VS is het meer een soort moreel verval vind ik. De polarisatie is daar altijd wel groot geweest maar lijkt steeds absurder / allesoverheersend te worden. En het enorme vuurwapengeweld, de gigantische drugsproblemen, de daklozen, etc. In Europa kennen we zoiets toch niet in die mate.
Er is zeker ook verval op moreel gebied, samen met het verval van onder andere infrastructuur, hele stadsdelen, de onverzorgd uitziende publieke ruimte etc., is het totale plaatje ronduit bedroevend te noemen.

Morgen rij ik vanuit Genève noordwaarts, ik volg de Zwitserse A1, A5 en A16 (Trans-Jura autoroute). In Frankrijk dan de N19 en door naar Metz.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 05 sep 2023, 21:59

Afgelopen weekend was ik in de buurt van Antwerpen en moest ook nog even in Brecht zijn. Aangezien Westmalle daar praktisch om de hoek ligt, dacht ik: Ik rij even langs of daar iets te bezoeken is.

Dat valt vies tegen, wat verder dan het Kloosterdomein kom je niet op de zaterdag. Op vrijdagochtend is de winkel nog open, zodat je iets meer kan zien -- maar daar houdt het ook bij op.
Ergens wel jammer, ik had gehoopt dat er tijdens het hoogseizoen mogelijk was om de brouwerij te bezoeken (In NL zijn er zat brouwerijen die zoiets doen, met de nodige voorwaarden).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 05 sep 2023, 22:49

harry schreef: di 05 sep 2023, 17:38 Vorig jaar heb ik 4 dagen door Zwitserland gereden zónder vignet.
Het kán dus wel.
SnarfFlevoland schreef: di 05 sep 2023, 17:47 De pakkans om zonder vignet de snelweg op te gaan, (...)
Voor de duidelijkheid: ik ben op die trip niet op een snelweg (of andere vignetplichtige weg) geweest.
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 05 sep 2023, 23:02

Hajo schreef: di 05 sep 2023, 20:21 de VS
Helaas wel een natie in verval, zo vind ik. Het verval zie je daar overal om je heen, en dat is erg jammer en onnodig.
Hajo schreef: di 05 sep 2023, 21:58 het verval van onder andere infrastructuur, hele stadsdelen, de onverzorgd uitziende publieke ruimte etc., is het totale plaatje ronduit bedroevend te noemen.
Ik heb hier op mijn reis in mei/juni niets van gemerkt. Ik ben in 3 staten geweest (Virginia, West Virginia, North Carolina).
Van mijn andere trips (meer dan 10 jaar geleden) herinner ik me alleen verval in bepaalde delen van de grote steden (New York, Boston, Baltimore, Chicago en... Los Angeles).
Een kale vlakte in de stad ziet er raar uit, maar is ook weer niet zo erg dat ik er bedroefd van raak.

Qua veiligheid: ik heb me op mijn vakanties eigenlijk op weinig plekken echt onveilig gevoeld. Downtown Baltimore (waar een vriend die daar woonde het op een gegeven moment ook onveilig vond) en het centrum van Napels.
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 05 sep 2023, 23:15

^^ Virginia en North Carolina zijn dan ook welvarende staten, die behoorlijk in trek zijn. Niet dat ik het wil, maar als ik ooit naar de VS zou moeten verhuizen, dan zou ergens in een welvarende Southern State zoals Virginia of North Carolina, of misschien ook wel Georgia, mij het meest aanspreken.

Ik was vorig jaar in Memphis, dat viel toch wel tegen hoor. Dat is duidelijk een stad waar het minder goed mee gaat. Ik ben ook in een aantal andere steden geweest die hoog scoren in de criminaliteitsstatistieken. In Birmingham was het wel oké, in Saint Louis was ik alleen rond de Gateway Arch en daar heb ik ook niks gemerkt, terwijl dat op papier de onveiligste stad van de VS is, al is het daar volgens mij vooral geweld tussen gangs.

Eerder dit jaar in Los Angeles viel de deplorabele staat van de infrastructuur mij op. Krappe, oude snelwegen met slecht betonwegdek en button copy bewegwijzering, OV dat door bijna niemand gebruikt wordt. En dan is dat op papier zo'n rijke stad, met de glitter en glamour van Hollywood.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 05 sep 2023, 23:50

Hajo schreef: di 05 sep 2023, 20:21 Er zijn vijf landen waar ik mij echt op het gemak voel: Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Maleisië en de VS. Nu ben ik minder bereisd dan Coen Tunnel, maar ik heb toch wel het nodige gezien.

Voor wat betreft Italië zou ik graag Rome en Florence een keer willen bezoeken. In Venetië ben ik al eens geweest. Prachtig, magnifiek, schitterend en ongelooflijk. Een gondola tour is erg leuk om te doen. Maar Venetië is ook ontzettend toeristisch. Met absurde prijzen, vooral bij de Rialto brug, de toeristen magneet van de stad. Elke toerist wil persé naar die brug, lijkt het wel.

Waarom die vijf landen? Duitsland wegens de cultuur; Oostenrijk omdat daar een deel van mijn familie geschiedenis ligt; Zwitserland om het natuurschoon; Maleisië enerzijds wegens privé redenen, maar anderzijds ook wegens het vreedzaam samenleven van diverse bevolkingsgroepen, het klimaat en ook daar het natuurschoon en de VS tenslotte wegens de ongebreidelde vrijheid, de mogelijkheden, de fantastische landschappen en de buitengewoon vriendelijke bevolking. Helaas wel een natie in verval, zo vind ik. Het verval zie je daar overal om je heen, en dat is erg jammer en onnodig.
Op mijn gemak voel ik me bijna overal, vroeger lukte dat in Frankrijk totaal niet maar zelfs dat lukt nu wel; nu is vooral de VS over waar ik aan terugdenk met de herinnering dat het een leuke trip was, maar dat ik blij was weer in een in Europa geregistreerde A380 te zitten om de vijver weer over te gaan richting beschaving.

Echt thuisvoelen doe ik me in Duitsland, Vlaanderen en Oekraïne. Zwitserland zit daar heel dicht tegen aan.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 sep 2023, 0:54

duikgek89 schreef: di 05 sep 2023, 23:50Op mijn gemak voel ik me bijna overal, vroeger lukte dat in Frankrijk totaal niet maar zelfs dat lukt nu wel; nu is vooral de VS over waar ik aan terugdenk met de herinnering dat het een leuke trip was, maar dat ik blij was weer in een in Europa geregistreerde A380 te zitten om de vijver weer over te gaan richting beschaving.
Alles is relatief. Na een trip met de trein naar Griekenland was ik blij toen ik op de terugweg in Wenen aankwam en weer voet op West-Europese bodem zette.

Toen ik vanuit Georgië terugreed voelde Turkije ineens heel Europees aan, zelfs het Aziatische deel, en toen ik later op de terugreis Bulgarije binnenreed voelde het goed om in de EU te zijn, en nog verder op de terugreis voelde het goed om Hongarije binnen te zijn en de laatste grenscontrole achter de rug te hebben.

Toen ik vanuit Nepal weer terugreisde naar India was ik zelfs daar blij mee, eindelijk weer naar een land waar dingen toch wel wat beter geregeld zijn.

En aan de andere kant, toen ik twee jaar terug voor de tweede maal naar Colombia ging, voelde het aankomen op El Dorado Airport toch ook een beetje als thuiskomen, het was fijn om er weer te zijn. En aan de andere kant is de terugreis dan ook weer fijn. Ik kan ook altijd genieten van een KLM-vlucht terug naar huis, met Nederlands sprekend personeel en een stroopwafel bij de koffie of thee. Ergens voelt dat dan ook wel weer vertrouwd. :yes:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 06 sep 2023, 11:44

harry schreef: di 05 sep 2023, 23:02 Qua veiligheid: ik heb me op mijn vakanties eigenlijk op weinig plekken echt onveilig gevoeld. Downtown Baltimore (waar een vriend die daar woonde het op een gegeven moment ook onveilig vond) en het centrum van Napels.
Uiteraard voel ik me op de meeste plekken ook veilig. Maar het zijn juist die incidentele momenten van (gevoelde) onveiligheid, die de hele ervaring of indruk kunnen verzieken. Reviews op internet en negatieve reisverhalen dragen daar natuurlijk nog een steentje aan bij, al ben ik absoluut gewild me ter plekke positief te laten verrassen.
Chris schreef: di 05 sep 2023, 20:27 Verval is ook in Duitsland wel te zien, niet alleen qua infra, maar ook in de kleinere steden in het oosten van Duitsland, waar de enige nog open modewinkel bruinhemden verkoopt, of de vele plekken in Duitsland waar je je nog in de jaren 80 waant.
Eens, Duitsland heeft een serieus probleem met infrastructuur en niet alleen qua wegen, maar ook wat internet, winkels en vooral OV betreft. Inderdaad is de tijd in diverse Duitse plaatsen echt in de jaren '80 of zelfs '70 stil blijven staan. Dat viel 10-20 jaar geleden iets minder op, maar hoe langer niks gedaan wordt, des te meer gaat het vervallen en echt opvallen. Echter qua moraal en criminaliteit zie ik in Duitsland geen echt verval, dat is toch veel meer een probleem in de VS. Qua infrastructuur heeft de VS natuurlijk ook grote problemen. Het meest verschrikkelijke vergelijk is wel de gemiddelde metro in een Amerikaanse stad versus die van een Europese stad. Brrr...
duikgek89 schreef: di 05 sep 2023, 23:50 Echt thuisvoelen doe ik me in Duitsland, Vlaanderen en Oekraïne. Zwitserland zit daar heel dicht tegen aan.
Zwitserland is toch wel het betere "Duitsland", d.w.z. beter georganiseerd, vriendelijker, schoner, mooier, veiliger, welvaarender etc. ;) Dat is uiteraard deels subjectief, maar diverse punten ook niet van de hand te wijzen. Heb inmiddels echt het gevoel vanaf de grens in Duitsland terug de tijd in te gaan. Het is geen verrassing dat ik moderne en goed georganiseerde landen het meest kan waarderen, zo vooral ook de Scandinavische landen, plus uiteraard de Benelux (excl. Wallonië).

Oostenrijk vind ik overigens ook een enorm prettig land waar ik me absoluut thuis voel. Echter heeft het land toch ook wel zo z'n problemen, de koopkracht verhouding is er slechter als in Duitsland, er is toch ook aardig wat corruptie voor een westers land, en door m'n werk ken ik ook de nodige Oostenrijkse bedrijven, waar de werksfeer toch wat minder prettig is als in Duitsland of Zwitserland. Ook in de private sector is er veel vriendjespolitiek. Desalniettemin vind ik Oostenrijk schoner, moderner, veiliger en qua openbare ruimte ook georganiseerder als Duitsland. En vergeleken Zwitserland waardeer ik aan Oostenrijk vooral hoe servicegericht ze jegens toeristen zijn.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 06 sep 2023, 11:59

Ondertussen ben ik in Biel aangekomen. Straks via de Trans-Jura Autoroute naar Frankrijk.

Tip voor Chris ;) :
De A5 langs het Lac de Neuchatel is een mooi stukje om te rijden. Meerdere tunnels en overkappingen (galerij), vaak is maar één rijbaan overkapt, voornamelijk zuidwaarts. Ik reed noordwaarts. De weg gaat ook met een tunnel onder Neuchatel door.

Nu eens kijken hoe de Trans-Jura Autoroute eruit ziet. :woop:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 06 sep 2023, 12:42

^^
Héél véél enkelbaanse tunnels die met een langzame opa voor je, voor geen meter opschieten. :lol:

Ja, de Zwitserse A5 is inderdaad een mooie snelweg. Er is ook deels geen extra verlagende Vmax door die tunnels van Neuchâtel, waardoor je er mooi met 120 km/h langs kunt rijden.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » wo 06 sep 2023, 12:50

Chris schreef: di 05 sep 2023, 17:59 Die verhalen van gestolen campers zijn voor mijn gevoel bovengemiddeld vaak uit Italië. Ik ken zelf meerdere mensen wiens camper een keer gestolen heeft en dat soort verhalen komen op bijvoorbeeld RTL of de regionale media ook wel eens voorbij, en dat is telkens in Italië.

Daarentegen lijkt Italië minder een banlieue-cultuur met ongure types te hebben. Als ik in Frankrijk een hotel boek kijk ik altijd of het bij een flatwijk is, en zo ja, of ze een afgesloten parkeerterrein hebben. In Italië proefde ik die sfeer minder, maar ik ben niet in die beruchte wijk in Napels geweest natuurlijk. :hap:
Juni 2020 braken er rellen uit tussen bendes in Dijon, ik was precies die dag bij ' hotel inn Dijon Quetigny ' , :mrgreen:

Ondanks het dringende advies om binnen te blijven, ben ik toch naar de tramhalte gelopen, en even richting de binnenstad geweest, maar ook daar liepen jongeren met kogelwerende vesten, het leek wel of ik in een film was beland. Toch wel heftig.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 sep 2023, 12:59

SnarfFlevoland schreef: wo 06 sep 2023, 11:44Eens, Duitsland heeft een serieus probleem met infrastructuur en niet alleen qua wegen, maar ook wat internet, winkels en vooral OV betreft. Inderdaad is de tijd in diverse Duitse plaatsen echt in de jaren '80 of zelfs '70 stil blijven staan. Dat viel 10-20 jaar geleden iets minder op, maar hoe langer niks gedaan wordt, des te meer gaat het vervallen en echt opvallen. Echter qua moraal en criminaliteit zie ik in Duitsland geen echt verval, dat is toch veel meer een probleem in de VS.
Ik denk dat dat soort issues in Duitsland alleen in kleinere steden in de voormalige DDR spelen, waar werkgelegenheid is verdwenen. De bevolking van een plaats als Eisenhüttenstadt is sinds de Wende meer dan gehalveerd.
Het is geen verrassing dat ik moderne en goed georganiseerde landen het meest kan waarderen, zo vooral ook de Scandinavische landen, plus uiteraard de Benelux (excl. Wallonië).
Ik denk dat dat voor Nederlanders vaak redelijk vanzelfsprekend is; vandaar dat ik van de Amerikaanse staten ook North Carolina noemde, bijvoorbeeld. Ik kan me in de VS eigenlijk geen grote stad herinneren die een schonere, opgeruimdere en verzorgdere indruk maakte dan Charlotte.
Oostenrijk vind ik overigens ook een enorm prettig land waar ik me absoluut thuis voel. Echter heeft het land toch ook wel zo z'n problemen, de koopkracht verhouding is er slechter als in Duitsland, er is toch ook aardig wat corruptie voor een westers land, en door m'n werk ken ik ook de nodige Oostenrijkse bedrijven, waar de werksfeer toch wat minder prettig is als in Duitsland of Zwitserland. Ook in de private sector is er veel vriendjespolitiek. Desalniettemin vind ik Oostenrijk schoner, moderner, veiliger en qua openbare ruimte ook georganiseerder als Duitsland.
Eens, Oostenrijk is in sommige opzichten toch duidelijk al wat overgangsgebied richting Centraal-Europa en de Balkan. Tikje andere mentaliteit soms. Dat bedoel ik niet negatief, maar Oostenrijk heeft door de tijd van de Donaumonarchie (en ook de geografische ligging van de hoofdstad Wenen) toch een wat andere geschiedenis dan andere West-Europese landen. Dat Oostenrijk ook altijd sterke banden met Rusland heeft onderhouden past daar precies in.

Daar merk je in Vorarlberg en Tirol overigens weinig van, maar verder (zuid)oostelijk in het land is daar toch wel een klein verschil te merken.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 06 sep 2023, 14:34

SnarfFlevoland schreef: wo 06 sep 2023, 11:44Het meest verschrikkelijke vergelijk is wel de gemiddelde metro in een Amerikaanse stad versus die van een Europese stad. Brrr...
Ja, als je de metro in New York ziet... Doe mij dan maar Kyiv met z'n diepe mooie stations of de MRT in Singapore waar je zowat van de vloer kunt eten...
duikgek89 schreef: di 05 sep 2023, 23:50 Echt thuisvoelen doe ik me in Duitsland, Vlaanderen en Oekraïne. Zwitserland zit daar heel dicht tegen aan.
Zwitserland is toch wel het betere "Duitsland", d.w.z. beter georganiseerd, vriendelijker, schoner, mooier, veiliger, welvaarender etc. ;) Dat is uiteraard deels subjectief, maar diverse punten ook niet van de hand te wijzen. Heb inmiddels echt het gevoel vanaf de grens in Duitsland terug de tijd in te gaan.
Dat gevoel snap en herken ik helemaal; op het belachelijke af dat ik liever in Zwitserland eet voor de grens over te gaan dan op zich ook prima en veel goedkoper dan in Duitsland.
Maar ik woon er nog niet en ben er ook nog niet zo bekend dat ik me er nu al zo thuis voel als in de andere landen.

Helemaal senang, met veel waardering voor de rust, orde, netheid en beleefdheid van mensen; absoluut. Als ik alleen al het contrast zie tussen het gedrag van mensen tussen bij Migros wat halen voor onderweg en in de avond in de Edeka of nog erger AH.... De keerzijde is dat ik ergens in de kop blijf houden dat het heel makkelijk is daar een foutje te maken en als lompe boer over te komen.

Dat het niet allemaal goud is wat er glanst, is logisch. En ook op SRF kun je genoeg dingen vinden van "problemen" maar als je verder zoekt zijn de meeste daarvan in Nederland en Duitsland ook aanwezig maar dan erger.