Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Hajo » wo 06 sep 2023, 17:30

SnarfFlevoland schreef: wo 06 sep 2023, 12:42 ^^
Héél véél enkelbaanse tunnels die met een langzame opa voor je, voor geen meter opschieten. :lol:

Ja, de Zwitserse A5 is inderdaad een mooie snelweg. Er is ook deels geen extra verlagende Vmax door die tunnels van Neuchâtel, waardoor je er mooi met 120 km/h langs kunt rijden.
Zowel op de A5 als A16 geldt in een tunnel een Vmax van 100 km/h bij 2x2 en 80 in tunnels met tegenverkeer.

Ik had verder dan waarschijnlijk geluk want op de A16, de Trans-Jura Autoroute, was het helemaal niet druk. Eén keer zat ik vast achter een langzaam rijder, maar die kon ik op het 2x2 gedeelte voorbij. Het is een mooie route, vind ik.

Aan de Franse grens controle, geen voertuigen voor mij dus geen file. De Franse douanier wierp een vlugge blik in mijn paspoort en bekeek even het kenteken van mijn auto. Na de vraag of ik nog iets te declareren had, wat ik ontkende, mocht ik doorrijden.

In Frankrijk dan eens 80, dan weer 90. Op delen met 2x2 maximaal 110. Slechts een enkeling reed sneller. Die 110 gold verder de hele weg vanaf Epinal tot de afslag Metz-Centre. Dus de N57, A330 en A31. De passage Nancy is begrensd op 90. Beetje overdreven allemaal, vind ik, want zeker op sommige 2x2 delen zou 120 beter passen.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 06 sep 2023, 18:01

Hajo schreef: wo 06 sep 2023, 17:30In Frankrijk dan eens 80, dan weer 90. Op delen met 2x2 maximaal 110. Slechts een enkeling reed sneller.
Dat is ook mijn ervaring op alle voie express, ik geloof die verhalen niet zo van mensen die beweren overal 130 te rijden op dat soort wegen. Dan val je echt heel erg uit de toon. Net zoals die verhalen van 160 rijden op de autoroute, dat zie je in de praktijk vrijwel nooit. En je rijdt jezelf dan alleen maar klem achter ander verkeer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 06 sep 2023, 18:09

^^
Eens. Dat is in 95% van de gevallen borrelpraat. Er zijn best wat automobilisten die in Frankrijk zo'n 10 km/h sneller rijden als toegestaan, maar 20 is al vrij zeldzaam en nog harder zo goed als non-existent. Dat is in Italië andere koek.
Hajo schreef: wo 06 sep 2023, 17:30 Zowel op de A5 als A16 geldt in een tunnel een Vmax van 100 km/h bij 2x2 en 80 in tunnels met tegenverkeer.
Hmm, op de A5 waren de matrix/kantelwals Vmax borden in de tunnels rond Neuchâtel bij mijn passages elke keer uitgeschakeld. Dan geldt Vmax 120. In de tunnels / overkappingen voelt dat bijna illegaal vlot aan. :)

Ja, voor de eerste keer snap ik wel dat de A16 fraai is. Maar de vele tunnels gaan snel vervelen. Ben een periode vaak in de buurt van Delémont geweest. Sindsdien heb ik er wel genoeg van gezien. Grappig overigens dat je gecontroleerd werd op de grens bij Boncourt. Het is daar echt altijd raak. De Fransen zijn er wel wat relaxter als de Zwitsers. Ik ken verder geen enkele (grotere) grensovergang met controle garantie tussen Zwitserland en de EU. Zelfs komende vanuit Livigno of Samnaun wordt het meeste verkeer doorgewuifd of alleen met de korte vraag "Haben Sie in Livigno / Samnaun eingekauft?" geconfronteerd.
Coen Tunnel schreef: wo 06 sep 2023, 12:59 Ik denk dat dat soort issues in Duitsland alleen in kleinere steden in de voormalige DDR spelen, waar werkgelegenheid is verdwenen. De bevolking van een plaats als Eisenhüttenstadt is sinds de Wende meer dan gehalveerd.
Daarvoor hoef je helemaal niet zo ver. ;) Bezoek eens het industriële deel van het Sauerland, waar nauwelijks toerisme is. Iserlohn, Altena, Werdohl, Menden, Lüdenscheid... het ziet er hier en daar best triest en verouderd uit. En een stad als Hagen voelt ook wel als vergane glorie aan. Dat is toch anders als bijv. Dortmund. Daar heb je weliswaar een paar pauperwijken, maar ook genoeg nette, leuke en ook moderne stadsdelen. En in het Sauerland zelf is het deels met internet (zowel mobiel als vaste lijn) enorm triest gesteld. Daar zijn serieus nog dorpen die nog met ISDN verbinding maken en alleen Edge aan mobiel ontvangst hebben, of zelfs helemaal niets. En wat OV betreft, hoef ik ook niks te vertellen.

Overigens kan het ook in toeristische gebieden enorm verouderd zijn. Vooral in de West-Harz ziet het er allemaal triester en verouderder uit als in de Oost-Harz. Zie bijvoorbeeld Braunlage vs. Wernigerode. Daar waar men in het voormalige oosten alles keurig heeft opgepoetst, is de tijd in het westen in de jaren '70 blijven staan. Schrikbarend vond ik ook het verval van een toeristische plaats als Hahnenklee, waar ik als kind wel vaker tijdens de krokusvakantie kwam. Zelfs op de toeristische huisberg, dat eigenlijk een visitekaartje moet zijn, vervalt gewoon alles.
Coen Tunnel schreef: wo 06 sep 2023, 12:59 Eens, Oostenrijk is in sommige opzichten toch duidelijk al wat overgangsgebied richting Centraal-Europa en de Balkan.
Inderdaad, dat heb je heel treffend opgemerkt. Duitsers noemen Oostenrijk ook wel eens spottend "Rest-Jugoslawien Nord". :lol:
duikgek89 schreef: wo 06 sep 2023, 14:34 De keerzijde is dat ik ergens in de kop blijf houden dat het heel makkelijk is daar een foutje te maken en als lompe boer over te komen.
Dat ben ik wel met je eens. Zwitsers hebben nogal een soort ongeschreven "etikettenboekje", waarvan verwacht wordt dat je je daarna gedraagt. Zeker voor Duitsers is het makkelijk in een 'valkuil' te trappen. Er zijn ook wel wat opvallende overeenkomsten tussen Nederlandse tradities en Zwitserse, die juist in Duitsland niet zo voorkomen. Bijvoorbeeld als je bij iemand op visite gaat een presentje meenemen, en bij begroetingen of afscheid tussen man/vrouw en vrouw/vrouw elkaar 2-3x op de wang kussen. In Duitsland is zo'n kus op de wang echt totaal ongebruikelijk en ook een presentje meenemen doet men nauwelijks.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 06 sep 2023, 18:36

Chris schreef: wo 06 sep 2023, 18:01
Hajo schreef: wo 06 sep 2023, 17:30In Frankrijk dan eens 80, dan weer 90. Op delen met 2x2 maximaal 110. Slechts een enkeling reed sneller.
Dat is ook mijn ervaring op alle voie express, ik geloof die verhalen niet zo van mensen die beweren overal 130 te rijden op dat soort wegen. Dan val je echt heel erg uit de toon. Net zoals die verhalen van 160 rijden op de autoroute, dat zie je in de praktijk vrijwel nooit. En je rijdt jezelf dan alleen maar klem achter ander verkeer.
Hangt misschien ook wat van het moment af, ik heb op o.a. de A10 wel langere stukken 150 gereden tussen gepiep van Waze in en ik heb ook wel anderen (vooral Belgen in dikke bakken) gezien die wat harder reden. Het meeste hangt voor zover ik gezien heb echter gewoon rond de 130. Op de A1 heb ik ook wel figuren gezien die probeerden te jagen maar door drukte totaal niet uitliepen.
SnarfFlevoland schreef: wo 06 sep 2023, 18:09Daar waar men in het voormalige oosten alles keurig heeft opgepoetst, is de tijd in het westen in de jaren '70 blijven staan. Schrikbarend vond ik ook het verval van een toeristische plaats als Hahnenklee, waar ik als kind wel vaker tijdens de krokusvakantie kwam. Zelfs op de toeristische huisberg, dat eigenlijk een visitekaartje moet zijn, vervalt gewoon alles.
Ik was lid van een sportclub waarmee we een stukje van een gymhal van een school afhuurden. Elke avond werd de hoofdwaterkraan dicht gedraaid omdat men bang was dat de verroeste verrotte leidingen elk moment uit elkaar konden spatten...

duikgek89 schreef: wo 06 sep 2023, 14:34 De keerzijde is dat ik ergens in de kop blijf houden dat het heel makkelijk is daar een foutje te maken en als lompe boer over te komen.
Dat ben ik wel met je eens. Zwitsers hebben nogal een soort ongeschreven "etikettenboekje", waarvan verwacht wordt dat je je daarna gedraagt. Zeker voor Duitsers is het makkelijk in een 'valkuil' te trappen. Er zijn ook wel wat opvallende overeenkomsten tussen Nederlandse tradities en Zwitserse, die juist in Duitsland niet zo voorkomen. Bijvoorbeeld als je bij iemand op visite gaat een presentje meenemen, en bij begroetingen of afscheid tussen man/vrouw en vrouw/vrouw elkaar 2-3x op de wang kussen. In Duitsland is zo'n kus op de wang echt totaal ongebruikelijk en ook een presentje meenemen doet men nauwelijks.
Ergens lijkt dat wel te komen uit een volledig germaanse oorsprong voor Duitsland, waar Zwitserland en Nederland ook Franse invloeden hebben. Ik probeer me echt zo goed mogelijk aan te passen en heb ook niet het idee dat ik vaak/veel Zwitsers voor het hoofd stoot; maar ergens blijft dat toch in m'n kop hangen. Zal over de tijd wel beter worden...

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 06 sep 2023, 22:25

130 op de voie express N57 is niet verstandig. Ik heb herhaaldelijk een flitspaal gezien, waaronder eentje in de buurt van, ik meen, Nancy op redelijk korte afstand van een :A1-90: Ik had 115 op de cruise control ingesteld en kwam langs de flitspaal met 103 ongeveer... Je krijgt verdorie niet eens de kans om fatsoenlijk snelheid te minderen. :nahzeg:

Die motto borden met "pour votre securité" begonnen mij op een gegeven moment ook te irriteren.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 07 sep 2023, 0:14

^^ Er staan er een stuk of 3 op het stuk dat ik altijd rij, twee op het 2x2-stuk en eentje op de randweg van Luxeuil-les-Bains. Verder heb je nog een paar van die flitsbunkers op de 1x2-stukken die ze elke paar weken verrijden.
Chris schreef: wo 06 sep 2023, 18:01 Dat is ook mijn ervaring op alle voie express, ik geloof die verhalen niet zo van mensen die beweren overal 130 te rijden op dat soort wegen. Dan val je echt heel erg uit de toon. Net zoals die verhalen van 160 rijden op de autoroute, dat zie je in de praktijk vrijwel nooit. En je rijdt jezelf dan alleen maar klem achter ander verkeer.
Ik rij vaak laat in de avond de N57 tussen Nancy en Luxeuil-les-Bains. Dan kan je op de 2x2-stukken prima 150 aanhouden hoor. Heb ook het idee dat de locals daar ook wel vaker 130 rijden dan andere wegen. Juist het autoroutestuk bij Nancy lijken ze wat meer in te houden, hoewel ik daar met 110 ook vaak voorbij gereden word. Als je het tientallen keren hebt gereden ken je de flitsers wel, en ik rij juist 's avonds omdat er dan minder verkeer is en ik wat meer door kan rijden. Of het verstandig is, is een tweede.

Tijdens de Portugalreizen viel me op dat vooral de Zwitserse en Luxemburgse kentekens (zullen wel Portugezen zijn) heel erg hard door Frankrijk en Spanje reden, en dat waren ook grote groepen die allemaal grofweg dezelfde route richting Hendaia reden. Die reis heb ik 2x gemaakt, van NL naar Portugal met slechts 1 eetstop bij een mcdrek halverwege en op de terugweg hetzelfde. Achteraf gezien eigenlijk een enorm dom idee. :nahzeg:

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » do 07 sep 2023, 1:15

Chris schreef: wo 06 sep 2023, 18:01 Net zoals die verhalen van 160 rijden op de autoroute, dat zie je in de praktijk vrijwel nooit. En je rijdt jezelf dan alleen maar klem achter ander verkeer.

Dat ligt in dezelfde lijn als die verhalen van mensen die zeggen maar 1 stop te hebben gemaakt tijdens X aantal kilometers. Stoerdoenerij. Buiten het feit dat het levensgevaarlijk is vraag ik mij altijd af of die mensen een blaas inhoud van 50 liter hebben ofzo. Zelfs al zou ik maar 1 stop willen maken dan lukt mij dat never nooit qua sanitaire stop. :rofl2:
Touren is rough so you got to be tough

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 07 sep 2023, 10:08

^^ Dat verschilt per persoon. Mij lukt het ook: ik kan 5 uur rijden zonder sanitaire stop.
En ik zal toch niet de enige zijn.
(In die 5 uur stop ik wel, maar niet voor een sanitaire behoefte.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 07 sep 2023, 13:01

Chrysa schreef: do 07 sep 2023, 0:14Er staan er een stuk of 3 op het stuk dat ik altijd rij, twee op het 2x2-stuk en eentje op de randweg van Luxeuil-les-Bains. Verder heb je nog een paar van die flitsbunkers op de 1x2-stukken die ze elke paar weken verrijden.
Ik heb er meer zien staan, waarvan één heel geniepig in de middenberm. Plaatselijke bekendheid is inderdaad een voordeel. Ik vraag mij wel af of ze het allemaal doen. Ze kunnen ook als afschrikking dienen.
Chrysa schreef: do 07 sep 2023, 0:14Tijdens de Portugalreizen viel me op dat vooral de Zwitserse en Luxemburgse kentekens (zullen wel Portugezen zijn)
Hoezo? Huren Portugezen dan vaak voertuigen in Luxemburg? Of wonen er daar veel Portugezen?
Chrysa schreef: do 07 sep 2023, 0:14 (...) heel erg hard door Frankrijk en Spanje reden, en dat waren ook grote groepen die allemaal grofweg dezelfde route richting Hendaia reden. Die reis heb ik 2x gemaakt, van NL naar Portugal met slechts 1 eetstop bij een mcdrek halverwege en op de terugweg hetzelfde. Achteraf gezien eigenlijk een enorm dom idee. :nahzeg:
Geen commentaar. ;)

Over sanitaire stops zullen we het maar niet hebben. Behalve dan misschien dat er bij mij, en dat mag je geloven of niet, tussen de ene en de volgende sanitaire stop met gemak 10 tot 11 uur kan zitten. ;)

Anyway, net getankt bij de plaatselijke Total in Mersch voor € 1,64 / liter Euro 95 E10. Daar word ik nu blij van! :D

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 07 sep 2023, 13:28

Hajo schreef: do 07 sep 2023, 13:01
Chrysa schreef: do 07 sep 2023, 0:14Tijdens de Portugalreizen viel me op dat vooral de Zwitserse en Luxemburgse kentekens (zullen wel Portugezen zijn)
Hoezo? Huren Portugezen dan vaak voertuigen in Luxemburg? Of wonen er daar veel Portugezen?
Er is een grote Portugese minderheid in Luxemburg, vooral in het zuiden van het land. Maar eigenlijk zitten bijna overal in Luxemburg wel Portugezen, zijn er veel Portugese restaurants en winkels, en zijn in de meeste supermarkten in Luxemburg wel Portugese producten te krijgen.

Daardoor zijn Luxemburgers toch redelijk bekend met Portugezen, en zijn er ook de nodige autochtone Luxemburgers die een vakantiehuis in Portugal hebben.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 07 sep 2023, 17:02

Ik ben weer terug van een vakantie door Frankrijk en Italië. Evenals drie ministaten: Monaco, San Marino en Liechtenstein. En een stukje Oostenrijk. En door Duitsland en België op doorreis.

In totaal 4.794 kilometer gereden in 2 weken.

Ik heb volgens mij overal onder de € 2 per liter getankt, veelal tussen € 1,78 en € 1,98 per liter. Het goedkoopste was in San Marino.

Op de heenreis door Frankrijk nog eens wat anders proberen te vinden dan de routes die ik al zo vaak gereden had. Daarom eens via de N44-N67 van Reims naar Chaumont gereden, en op weg naar Lyon een uitstapje via de N80-N70-N79.

Zuidelijk van Lyon heb ik bijna alles in de afgelopen jaren al eens gereden, dus dit keer een wat meer afwijkende route geprobeerd, de voormalige N538 van Vienne naar Cavaillon. Dit is grotendeels bewegwijzerd als de 'bis' route naar Marseille. In het zuiden van de Drôme is dat nog best een mooie route. Verder in Zuid-Frankrijk nog weer eens de Route des Crêtes gereden tussen Cassis en La Ciotat, evenals de bergweg over Mont Faron bij Toulon.

In Nice de Voie Mathis gehad en de beroemde Promenade des Anglais. En een bezoek gebracht aan Monaco, waar ik de parkeergarage Les Pêcheurs die ik gepland had niet kon vinden. Er zijn zoveel tunnels dat je GPS niet goed werkt in Monaco, en de parkeergarage stond op de P-route-info niet aangegeven. Uiteindelijk onder het Grimaldi Forum geparkeerd, waar dezelfde avond een UEFA event was (halve parkeergarage was gereserveerd).

Daarna via de A10-A12 van Ventimiglia via de Sopraelevata di Genova naar Cinque Terre gereden. Allemaal nieuwe routes voor mij, ik was in Italië nog niet zo bereisd buiten het Alpengebied. Daarna via de A15-A1-A14 naar San Marino. Daarna een dagje touren door de Apennijnen via Ancona en Perugia weer terug naar Ravenna.

Vervolgens weer noordwaarts via Ferrara en Vicenza, de hele A31 gereden en vervolgens langs het Lago di Garda getoured. Daarna de Alpen in, eerst de A22 tot Bolzano en daarna via de Mendelpass, Passo Tonale en Passo di Gavia naar Bormio. De volgende ochtend over de Stelvio naar het Vinschgau, daarna via de Reschenpass naar Oostenrijk, via Landeck en de Arlbergpass naar Liechtenstein.

Vandaag vanaf Hohenems naar Zwolle gereden. In Duitsland moest ik de route aanpassen, eerst was er een stilstaande file op een verder rustige A7 tussen Memmingen en Ulm. Waze wilde mij die file insturen maar ik koos om een stukje parallel te rijden. Achteraf gissen of het sneller was, maar als het helemaal stil staat over meerdere kilometers is er vaak een blokkade. Daarna had ik de keus over Kassel of via de A3. Via Kassel had ik de afgelopen jaren al wel vaak gedaan, en ik dacht vroeg genoeg te zijn om problemen in de Rhein-Ruhr voor te zijn, dus voor de A3 gekozen. Echter vlak voor Dreieck Dernbach bleek dat er problemen waren op de A3 bij Neuwied met een oplopende filetijd. Toen nog net gekozen voor de A48-A61.

Ik heb het nog even teruggekeken: de passage door Duitsland was 695 kilometer in 7,5 uur. Gemiddeld dus 93 km/h inclusief drie zeer korte stops. Ik heb 130 gereden waar dat kon, maar niet sneller. Er waren wel diverse werkzaamheden, maar heb het wel eens erger gehad.

Afbeelding

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 07 sep 2023, 19:23

^^ Ik ben vandaag ook weer thuis gekomen na een route door Duitsland, Oostenrijk, Italië, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en België. Ik zal proberen ook zo'n kaartje te maken. :)

Ik baal er wel van dat San Marino niet is doorgegaan. Ik had geen zin om een ander hotel op te zoeken. Maar ja, hopelijk een volgende keer.

Wat ik wel weet is dit: in precies één week 3.273 kilometer afgelegd. Omgerekend naar een week, heb ik je verslagen, Chris. :mrgreen:

Het verbruik van mijn auto was gemiddeld 5,7 liter / 100 km, dus zeg maar 1 op 17,5. Dat vind ik niet verkeerd! Van de Luxemburgse benzine is nog iets meer dan de helft over, goed voor ongeveer 472 kilometer.

Maandag weer aan het werk.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 10 sep 2023, 11:45

Hier mijn kaartje, het laatste stuk staat er niet op, maar was ook niet bijzonder. Op die bijna aanrijding bij Mersch in Luxemburg na dan.

Vanaf Metz ging de route naar de snelweg bij Spa en via :KP: Cheratte naar Maastricht. De A2 volgend tot :KP: Everdingen, de A27 tot :KP: Lunetten:, de A12 richting Arnhem, bij Bunnik eraf en zo naar huis. :woop:

Afbeelding

Allan C
stadsweg

Bericht door Allan C » do 14 sep 2023, 8:18

^^ You almost crossed my town in this trip (Vesoul, Haute-Saône)

Allan C
stadsweg

Bericht door Allan C » za 30 sep 2023, 18:09

Yesterday, I've been in Annecy for the first time. So, I crossed two major cities Lausanne, Genève (Geneva) for the first time.

I drove full N57 in the Doubs department, it climbs progressively to the Jougne Pass (1 012 m) but, at La Cluse-et-Mijoux the RN57 road is temporary closed due to "old" bridge maintenance. It's a shame for me, that section is beautiful. Unfortunately, there was a thick fog around 9:00 a.m., I leaving fog zone and joining the good sun & blue sky near Métabief the famous ski station in Doubs.
I was driving in Switzerland, I drove on A9 at Ballaigues, it is quite a good ride, it runs from the Jura mountains and descend to the Orbe Plateau which is located between Jura and the Alps. I also drove on the A1 between Lausanne and Genève is quite boring but several houses, villages but not the view of the Geneva Lake but view of the hills, mountains :hap:
For the way back home, I drove on A41 between Annecy and Geneva the scenery is beautiful and as exiting of the tunnel, you can see a bit Geneva view and the lake too. I took A40 between Geneva and Bourg en Bresse, the section is beautiful, spectacular and most scenic autoroute. Unfortunately for me, I hit the trafic jam because the other carriageway is temporary closed for the maintenance... I drove on A39 and A36 but many trucks overtake without stopping ; I couldn't wait :lol:

This is my day-trip that I made:
Afbeelding

NEW Discover:

A9 Ballaigues - Orbe
Afbeelding

A1 Orbe - Lausanne - Genève
A1 at Genève
Afbeelding

A41 Annecy - Genève
Afbeelding

A40 through the Jura Mountains
I recorded but I removed from my computer due to traffic jam

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 01 okt 2023, 18:14

^^ De eerste foto zou ik eigenlijk als H9 willen bestempelen -- ik zie totaal geen snelwegprofiel

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 okt 2023, 22:48

Jeff schreef: zo 01 okt 2023, 18:14 ^^ De eerste foto zou ik eigenlijk als H9 willen bestempelen -- ik zie totaal geen snelwegprofiel
De A wordt in Zwitserland als prefix gebruikt voor Autobahnen en Autostrassen (autowegen). Snelwegprofiel is dus niet vereist, alleen een Autostrasse-status. A9 is dus correct.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 02 okt 2023, 21:34

@Chris: Welke regio's van Polen ben je nog van plan om te gaan bekijken?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 06 okt 2023, 19:38

De afgelopen week heb ik een rondreis door Polen gemaakt. Het was mijn vijfde meerdaagse reis van dit jaar, na Luxemburg-Duitsland in april, Normandië in mei, Noordkaap in juni en Frankrijk & Italië in september.

Dus iets goedkopers was wel welkom ;) En alhoewel Polen niet meer zo spotgoedkoop is als vroeger (het BBP in złoty is verdubbeld de laatste 6-7 jaar), is het nog wel mogelijk om een net economy hotel voor minder dan 50 euro, of iets luxers voor 60-80 euro te boeken. En de benzine is er maar € 1,30 per liter, het laagste van Europa. En geen tolwegen.

Ik wilde wat nieuwe autosnelwegen rijden, maar niet alleen maar rijden, ook een paar steden bezoeken. Dat werden Wałbrzych, Wrocław en Toruń. De zee bij Świnoujście viel in het water ( :dyn_hyp: ) vanwege het slechte weer later op de dag. Ik kreeg nog een 'PL-Alert' om te schuilen voor zware windstoten en regen.

Nu wel genoeg reizen gemaakt voor dit jaar, nog nooit heb ik zoveel vakantiekilometers gereden als in 2023, ik denk wel 20.000 kilometer bij elkaar... Maar goed dat ik met de trein naar het werk reis. ;)

Ik heb ook een paar gloednieuwe Poolse autosnelwegen gereden die nog maar een paar dagen open waren: de S3 naar de Tsjechische grens, de A18 en een nieuw stuk S11 ten zuiden van Koszalin.

Afbeelding

omNOMNOMNOM
stadsweg

Bericht door omNOMNOMNOM » di 31 okt 2023, 8:41

omNOMNOMNOM schreef: ma 31 jul 2023, 12:37 Ik ga 22 september voor een mooie roadtrip van ruim drie weken naar de Verenigde Staten. We vliegen heen naar Spokane (oosten van de staat Washington) en terug vanuit Phoenix Arizona. We hebben een Toyota RAV4 (of vergelijkbaar) gehuurd en rijden van noord naar zuid om de weersomstandigheden te optimaliseren, nog niet te koud in het noorden en draaglijk in de woestijn in het zuiden. We rijden namelijk de volgende route:

Spokane
Glacier National Park (West Glacier)
Glacier National Park (East Glacier)
Yellowstone
Grand Teton
Salt Lake City
Capitol Reef National Park
Moab (Arches en Canyonlands National Park)
Monument Valley & Antilope Canyon
Page (inclusief Grand Canyon North Rim)
Grand Canyon South Rim
Sedona en/of Flagstaff
Phoenix

Ondanks ons verblijf in Page gaan we deze keer niet naar Bryce en Zion NP, het schema is al vol genoeg en we zijn al eerder naar beide parken geweest.

Ik denk eraan om een dashcam mee te nemen gezien de uitzonderlijke schoonheid van de route. Mocht iemand nog tips hebben over zaken die niet te missen zijn hoor ik ze natuurlijk graag.
M'n vriendin en ik zijn inmiddels twee weken terug uit de VS en we hebben een fantastische reis gehad. We hebben in drie weken tijd ruim 3200 mijl (±5200 kilometer gereden via de volgende route:
Afbeelding

In plaats van de Toyota RAV4 kregen we van Avis een relatief nieuwe vierwielaangedreven Mazda CX-50 mee, hier op de foto gezet op de Moki Dugway:
Afbeelding

Die hadden we wel nodig, want we hebben flinke stukken onverharde weg gereden. Met name in Monument Valley en Valley of the Gods was de hoge bodemvrijheid wel handig, in Monument Valley had een Dodge Charger het erop gewaagd en dat had ertoe geleid dat de carterpan was gesneuveld.

Qua steden hebben we weinig gezien, maar onze favoriet was Butte (Montana) wat een oud mijnstadje met bijbehorende gebouwen is. Desalniettemin waren we ook daar na een uur of twee wel klaar. Wij kwamen echter naar de VS voor de natuur en hoewel alle nationale parken geweldig waren is onze absolute favoriet Yellowstone. Hier hebben we 4,5 dag verbleven en die heb je ook wel nodig. We kwamen Nederlanders tegen die 1,5 dag in Yellowstone waren en dat is doodzonde, als je er niet minimaal vier dagen voor uittrekt doe je jezelf tekort. Daarnaast stonden we iedere dag rond 6 uur op om de zonsopgang te zien, daglicht te maximaliseren, om in de vroege ochtend te genieten van de rust en niet in de rij te staan om te parkeren. We hadden in eerste instantie het plan om een paar nachten in Yellowstone en Grand Teton te kamperen, maar dat hebben we uiteindelijk niet gedaan vanwege de dreigende shutdown; ik had geen zin kampeerspullen te huren die we mogelijk niet zouden kunnen gebruiken.

Ik zal tzt nog een wat uitgebreider reisverslag met foto's proberen uit te schrijven hier. Tevens staat er ruim 800GB aan dashcam video's op m'n externe harde schijf, aangezien ik geen ervaring heb met het verwerken in hapklare YouTube video's hoop ik dat ik daar ook nog wat mee gedaan krijg.