Ik ben weer terug van een vakantie door Frankrijk en Italië. Evenals drie ministaten: Monaco, San Marino en Liechtenstein. En een stukje Oostenrijk. En door Duitsland en België op doorreis.
In totaal 4.794 kilometer gereden in 2 weken.
Ik heb volgens mij overal onder de € 2 per liter getankt, veelal tussen € 1,78 en € 1,98 per liter. Het goedkoopste was in San Marino.
Op de heenreis door Frankrijk nog eens wat anders proberen te vinden dan de routes die ik al zo vaak gereden had. Daarom eens via de N44-N67 van Reims naar Chaumont gereden, en op weg naar Lyon een uitstapje via de N80-N70-N79.
Zuidelijk van Lyon heb ik bijna alles in de afgelopen jaren al eens gereden, dus dit keer een wat meer afwijkende route geprobeerd, de voormalige N538 van Vienne naar Cavaillon. Dit is grotendeels bewegwijzerd als de 'bis' route naar Marseille. In het zuiden van de Drôme is dat nog best een mooie route. Verder in Zuid-Frankrijk nog weer eens de Route des Crêtes gereden tussen Cassis en La Ciotat, evenals de bergweg over Mont Faron bij Toulon.
In Nice de Voie Mathis gehad en de beroemde Promenade des Anglais. En een bezoek gebracht aan Monaco, waar ik de parkeergarage Les Pêcheurs die ik gepland had niet kon vinden. Er zijn zoveel tunnels dat je GPS niet goed werkt in Monaco, en de parkeergarage stond op de P-route-info niet aangegeven. Uiteindelijk onder het Grimaldi Forum geparkeerd, waar dezelfde avond een UEFA event was (halve parkeergarage was gereserveerd).
Daarna via de A10-A12 van Ventimiglia via de Sopraelevata di Genova naar Cinque Terre gereden. Allemaal nieuwe routes voor mij, ik was in Italië nog niet zo bereisd buiten het Alpengebied. Daarna via de A15-A1-A14 naar San Marino. Daarna een dagje touren door de Apennijnen via Ancona en Perugia weer terug naar Ravenna.
Vervolgens weer noordwaarts via Ferrara en Vicenza, de hele A31 gereden en vervolgens langs het Lago di Garda getoured. Daarna de Alpen in, eerst de A22 tot Bolzano en daarna via de Mendelpass, Passo Tonale en Passo di Gavia naar Bormio. De volgende ochtend over de Stelvio naar het Vinschgau, daarna via de Reschenpass naar Oostenrijk, via Landeck en de Arlbergpass naar Liechtenstein.
Vandaag vanaf Hohenems naar Zwolle gereden. In Duitsland moest ik de route aanpassen, eerst was er een stilstaande file op een verder rustige A7 tussen Memmingen en Ulm. Waze wilde mij die file insturen maar ik koos om een stukje parallel te rijden. Achteraf gissen of het sneller was, maar als het helemaal stil staat over meerdere kilometers is er vaak een blokkade. Daarna had ik de keus over Kassel of via de A3. Via Kassel had ik de afgelopen jaren al wel vaak gedaan, en ik dacht vroeg genoeg te zijn om problemen in de Rhein-Ruhr voor te zijn, dus voor de A3 gekozen. Echter vlak voor Dreieck Dernbach bleek dat er problemen waren op de A3 bij Neuwied met een oplopende filetijd. Toen nog net gekozen voor de A48-A61.
Ik heb het nog even teruggekeken: de passage door Duitsland was 695 kilometer in 7,5 uur. Gemiddeld dus 93 km/h inclusief drie zeer korte stops. Ik heb 130 gereden waar dat kon, maar niet sneller. Er waren wel diverse werkzaamheden, maar heb het wel eens erger gehad.