Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door harry » di 09 jan 2024, 12:50

SnarfFlevoland schreef: di 09 jan 2024, 9:07 ik ken zowel in mijn privé als ook zakelijke omgeving amper mensen die in de laatste tijd naar de VS zijn gereisd, of van plan zijn dat binnenkort te doen.
Je kent mij niet en mijn bedrijf ook niet. :)
sven_engelen schreef: di 09 jan 2024, 11:23 En ik maar 3 jaar geleden denken dat ik nooit meer een paspoort nodig zou hebben
Waarom heb je dat ooit gedacht?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 09 jan 2024, 14:13

harry schreef: di 09 jan 2024, 12:50 Je kent mij niet en mijn bedrijf ook niet. :)
Dat klopt, we hebben elkaar geloof ik ooit alleen op de Lustrumviering gezien. :) Maar ik had je ook niet tot m'n directe privé of zakelijke omgeving gerekend. ;) Sommige mensen hebben natuurlijk ook meer betrekkingen met de VS.

Laat ik het zo zeggen: Zelf heb ik niet de indruk dat de VS zo in trek is onder mijn familieleden, vrienden, kennissenkring en/of collega's, terwijl er wel genoeg gereist wordt. Maar juist meer naar hele andere bestemmingen. Daarom mijn vraag of de VS daadwerkelijk zo in trek is. Het kan natuurlijk ook zijn, dat mijn omgeving zich van de massa afwijkt. Het was dan ook geen stelling, maar een vraag. ;)
martwout2 schreef: ma 08 jan 2024, 16:23 Hebben jullie dit volledig zelf helemaal georganiseerd of via een reisorganisatie?
Ben zelf geen echte fan van reisorganisaties. Dat kan goed gaan, maar ik heb liever alles in eigen regie. Zelfs onze duikvakantie op de Malediven hebben we van A tot Z zelf geregeld, terwijl het juist een typische bestemming is waar je alles door een reisorganisatie laat doen. In de VS zou ik sowieso alles zelf doen, zolang je de Engelse taal machtig bent. Daar ga ik vandaag de dag maar van uit. Als je je goed inleest en door ervaren VS reizigers laat informeren, dan is dat land eigenlijk vrij eenvoudig.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 jan 2024, 14:20

Ik ben midden 30 en van mijn leeftijdsgenoten zie ik de laatste pakweg 5-7 jaar dat men de verre reizen heeft ingeruild voor vrij traditionele autovakanties met het jonge gezin. Dus niet meer Vietnam of Thailand, maar Frankrijk, de Alpen of Italië.

Voor DINKs zijn verre vliegreizen ook wel wat beter te doen dan met een (jong) gezin.

Ik heb veel ooms en tantes van eind 50 en begin 60, dat is de generatie die niet echt is opgegroeid met verre vliegreizen en ik zie dat zij veelal ook vrij traditioneel autovakanties in Europa doen en niet vaak vliegen. Wel reislustig, maar niet ver vliegen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 09 jan 2024, 14:28

^^
Nederlanders zijn denk ik wel een volk dat traditioneel graag autovakanties doet. Een Nederlander zal naar Zwitserland niet snel het vliegtuig pakken, maar andersom vinden Zwitsers een rit van meer dan 500 km al snel te ver om te rijden, en gaat men over het vliegtuig nadenken. Een weekendje Amsterdam of Parijs? Vliegtuig. Een weekje Spanje of Zweden? Vliegtuig. Misschien hier en daar ook nog wel de trein, maar vooral vliegen. Tenzij een camper aan te pas komt, dan rijden Zwitsers ook wel over lange afstanden... Maar zolang het een hotel of vakantiehuisje wordt, gaan de meesten vliegen en huren ter plaatse een auto.

Zwitsers vliegen gemiddeld 2x zo vaak als de mensen uit haar buurlanden (Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk). In Europa vliegen procentueel alleen de Noren meer, en de Zwitsers toppen ook procentueel de VS.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 09 jan 2024, 14:53

Ik ga dit jaar naar de Kanaaleilanden. Op zich met de auto goed te doen via St Malo, maar het is stukken sneller en gemakkelijker om te gaan vliegen. En dat ga ik dus ook doen.

En daar heb je ook een paspoort voor nodig :yes:
Laatst gewijzigd door Palance op di 09 jan 2024, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 09 jan 2024, 14:57

harry schreef: di 09 jan 2024, 12:50
sven_engelen schreef: di 09 jan 2024, 11:23 En ik maar 3 jaar geleden denken dat ik nooit meer een paspoort nodig zou hebben
Waarom heb je dat ooit gedacht?
Normaliter kom ik niet buiten de EU maar nu het VK erbuiten is gevallen heb je nu ineens wél een paspoort nodig en nu ik (onverwacht) gepland heb om erheen te gaan komt dat paspoort toch nog een beetje als een verassing. Het gaat namelijk om een vriendin die me heeft uitgenodigd voor haar verjaardag in Manchester :lol:

Ondertussen kan ik ook melden dat we met het gezin een vakantiehuisje in Kroatië hebben geboekt bij Rijeka in de buurt :woop:
Svenlo

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 09 jan 2024, 15:39

Chris schreef: di 09 jan 2024, 14:20 Ik ben midden 30 en van mijn leeftijdsgenoten zie ik de laatste pakweg 5-7 jaar dat men de verre reizen heeft ingeruild voor vrij traditionele autovakanties met het jonge gezin. Dus niet meer Vietnam of Thailand, maar Frankrijk, de Alpen of Italië.

Voor DINKs zijn verre vliegreizen ook wel wat beter te doen dan met een (jong) gezin.

Ik heb veel ooms en tantes van eind 50 en begin 60, dat is de generatie die niet echt is opgegroeid met verre vliegreizen en ik zie dat zij veelal ook vrij traditioneel autovakanties in Europa doen en niet vaak vliegen. Wel reislustig, maar niet ver vliegen.
Ik ben een paar jaar ouder, maar ik zie her en der ook nog wel dertigers en vroege veertigers met een jong gezin die naar bestemmingen buiten Europa vliegen. Maar het is een minderheid. De meeste pakken inderdaad de auto en blijven in Europa, zodra ze kinderen hebben. Het is ook niet goedkoop om in de zomervakantie intercontinentaal te vliegen.

Ikzelf val onder de categorie DINK's en ik ben natuurlijk niet gebonden aan het hoogseizoen. Ik reis soms met mijn vriendin en soms alleen. Maar dan is het tegenwoordig meestal wel met vliegen naar andere continenten. Dat vind ik leuk, en als je buiten het hoogseizoen vliegt drukt dat de kosten van reis en verblijf enorm. In mijn familie ben ik qua reizen ook wel een uitzondering. Sommige van mijn neven en nichten vliegen nog wel eens naar een ander continent. Ooms en tantes gaan wel op vakantie, maar blijven inderdaad vooral binnen Europa.
SnarfFlevoland schreef: di 09 jan 2024, 14:28Zwitsers vliegen gemiddeld 2x zo vaak als de mensen uit haar buurlanden (Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk). In Europa vliegen procentueel alleen de Noren meer, en de Zwitsers toppen ook procentueel de VS.
Voor Zwitsers zal het, door de hogere inkomens, over het algemeen beter betaalbaar zijn. En voor Noren zijn er best veel binnenlandse reizen denkbaar waar je al gauw zal vliegen omdat het met de auto of trein veel langer duurt.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 09 jan 2024, 16:31

Heb voor de kerst wel het vliegtuig gebruikt voor een weekend naar Mulhouse, maar dat was meer omdat het ticket al voor mij geboekt was. Met broer en diens eega.

Het was niet substantieel sneller dan met de auto te gaan rijden.

Ik doe de meeste uitjes met de trein (met dank aan een €49 ticket ook vaak bij de Oosterburen), dan met de auto en spaarzaam eens met het vliegtuig.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 09 jan 2024, 16:54

^^ Privé vlieg ik ook niet dat soort korte afstanden, dan neem ik toch al gauw de auto. Privé ben ik binnen Europa enkel naar Ierland, Finland/Letland (gecombineerde trip), Spanje (Barcelona, Málaga, Tenerife), Italië (Palermo), Portugal en Malta gevlogen, en ik denk dat iedereen dat op zulke afstanden wel kan begrijpen. Voor het werk ben ik wel een paar keer naar Hamburg gevlogen; de werkgever wil als het kan geen ritten langer dan twee uur, en de verbinding met de trein is ook niet al te best, waardoor het vliegtuig vaak net de betere en gunstiger optie was.

Maar als je met anderen reist, moet je soms inderdaad compromissen sluiten. Sommigen hebben geen zin om meerdere uren achter elkaar in de auto te zitten. Ik zou zelf de auto pakken naar Mulhouse, maar ik begrijp wel degenen die vliegen.

Ik heb in het buitenland wel eens korte vluchten gemaakt, maar vaak was dan het alternatief over land rampzalig. Voor werk heb ik een keer een dagtrip gemaakt van Bogotá naar Ibagué in Colombia. Dat vluchtje duurt minder dan 25 minuten, maar over de weg is dat een rit van 3,5-4 uur en dan is het zo lang dat je aan werktijd nog maar weinig overhoudt, of je moet overnachten. En vliegen is daar ook veiliger.

Om een soortgelijke reden heb ik in India privé het vliegtuig gepakt voor een dagtrip van Delhi naar Jaipur. Met de trein kan, en is op zich best comfortabel in de eerste klasse. Maar het is meer dan 4 uur enkele reis. Met het vliegtuig kon het sneller en efficiënter.

Van Kolkata (India) naar Dhaka (Bangladesh) ben ik ook gevlogen. 240 km hemelsbreed. Over land gaat er wel een trein, maar dat levert het probleem op dat je geen visum bij aankomst kan krijgen, terwijl dat op het vliegveld wel kan. Dus toen ben ik ook gevlogen. En binnenkort neem ik een vlucht van Bahrein naar Qatar. Dat is ook maar een halfuurtje, maar daar zijn geen reële alternatieven. Veerdiensten zijn er niet, of het is uitermate infrequent en gecompliceerd. En over land moet je door Saoedi-Arabië. Afgezien van een visum van meer dan 100 euro is dat door gebrek aan ov ook niet te doen. Dus ook daar maar vliegen.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 09 jan 2024, 17:21

Het was ook meer dat we in donkere omstandigheden weinig zin hadden om 6 uur te rijden. Maar 600 km is vrij inefficiënt met het vliegveld, zeker als je voor Schiphol eerst 100 km naar het noordwesten moet reizen om vervolgens later over je eigen huis heen te komen.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 20 jan 2024, 19:41

Mijn vakantie staat inmiddels vast. Ticket, huurauto en alle hotels zijn geboekt.

Ik vlieg eind augustus naar London Heathrow, haal daar mijn huurauto op en rij dan door naar Milton Keynes. Na een overnachting aldaar staat de volgende dag een uitgebreid bezoek aan Bletchley Park op het programma.

Daarna naar Birmingham, een paar dagen Noord-Wales (waaronder een bezoekje aan Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch) :lol: en door naar Liverpool (The Beatles).

Vervolgens het Peak District National Park, Sheffield, Nottingham en Leicester. Dan terug naar Heathrow om de auto in te leveren en als afsluiting nog een weekendje London. 8-)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 20 jan 2024, 19:48

Een bezoek aan Bletchley Park kan ik prima snappen. Maar vervolgens ook overnachten in zo’n Almere? Nou goed, je hebt er vast iets weten te vinden waar goed voor je gezorgd zal worden en je de bruisende horeca van de New Town niet hoeft te ontdekken ;)

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 20 jan 2024, 19:55

@Hajo: Milton Keyness, doe de groeten aan Honda daar :mrgreen:

Verder ben ik heel erg benieuwd wat je van het stadje vind NA je bezoek

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 20 jan 2024, 20:05

^^ Ik zal het laten weten. ;) De reden waarom ik er overnacht is als volgt:

Aankomst Heathrow om 10.45 uur. Door de douane, shuttle bus naar Avis, auto ophalen en dan nog minimaal een uur rijden naar Milton Keynes. Geschatte aankomsttijd aldaar rond 14.30 - 15.00 uur.

Voor een uitgebreid bezoek aan Bletchley Park heb je een uur of 3, 4 nodig. Ze sluiten om 17.00 uur. Dat lukt dus niet. Daarom daar maar overnachten, zodat ik de volgende dag om 10.00 uur naar binnen mag. Vandaar. ;)

Ik overnacht overigens in het The Swan Revived Hotel. In Newport Pagnell, net buiten Milton Keynes. :)

doorn
verkeersader

Bericht door doorn » za 20 jan 2024, 21:01

Pino schreef: za 20 jan 2024, 19:48 Maar vervolgens ook overnachten in zo’n Almere?
En vervolgens naar Birmingham. Ik heb er een paar maand stage gelopen en ben er afgelopen zomer toen we in de Cotswolds zaten een dag heen geweest, maar als toerist die geen binding heeft met de stad zou ik het overslaan.
Ik zou eerder overnachten in bijvoorbeeld Stratford-upon-Avon, de geboorteplaats van Shakespeare.
Als je overigens van authentiek Indiaas eten houdt ben je in India wel op de juiste plek. Birmingham heeft een grote Indiase gemeenschap en daarbij een heleboel Indiase restaurants.
En een wandeling in de buurt van de Regency Wharf is leuk, je hebt daar ook een Black Sabbath Bridge. De band komt namelijk oorspronkelijk uit Birmingham.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 21 jan 2024, 0:22

^^ Electric Light Orchestra, kortweg ELO, (Jeff Lynne) komen ook uit Birmingham. ;)

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » zo 21 jan 2024, 13:49

Mja. Birmingham. Heb daar mijn beroerdste hotelovernachting ooit gehad in het centrum (gehorig, stinken, over een junk moeten stappen om de voordeur te bereiken) maar tegelijkertijd ook een paar leuke pubs binnen gewandeld. Het is in ieder geval een andere, oerbritse kant van de UK.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 21 jan 2024, 16:17

^^ Da's niet zo fraai. :(

Ik logeer ook in een hotel in het centrum en ik ga ervan uit dat ik er geen last van zal hebben. Het zou mij verbazen als dat wel zo is.

Anyway, ik blijf er niet heel lang, maar één nacht. De volgende dag heb ik een langere rit naar Noord-Wales voor de boeg. Daar blijf ik meerdere dagen.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 21 jan 2024, 16:38

Mijn advies: als het je lukt, laat Birmingham voor wat het is en ga door naar Liverpool (The docks / waterfront)

Birmingham veeg ik op hetzelfde rijtje als Manchester en nog een zooitje steden in the "North West" -- vergaande industrie glorie met bijhorende uitdagingen

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 21 jan 2024, 16:58

Ach, je kunt vast een pikorde aanbrengen tussen die grote steden met industrieel verleden, maar ik heb er nog nooit een gezien die de reis op zichzelf waard was. Liverpool vast aardig als je Beatles-fan bent, Manchester heeft voetbal-dingen, maar door de bank genomen zijn het steden die vóór de industriële revolutie weinig tot niets voorstelden, waar de industrietijd zelf weinig heeft gebracht om nu nog lol aan te beleven en waar de neergang ook weinig ruimte heeft gelaten om in dat soort dingen te investeren. Het trekt mij in ieder geval weinig aan.

Voor Hajo belangrijk: zou me weinig zorgen maken over hotels; het is eerder dat het allemaal vrij kleurloos is. Kleinere steden (historische market towns) en countryside hebben mij altijd meer lol gebracht in Groot-Brittannië. Dus als er niet meer reisdoel is dan “je moet toch ergens overnachten”, zou ikzelf dus ook eerder daar zoeken.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 21 jan 2024, 19:07

^^ Doe ik ook niet, zorgen maken. Komt allemaal goed. ;)

Ik overnacht in de volgende plaatsen: Newport Pagnell, Birmingham, Llanberis (2×), Llandudno, Liverpool (2×), Sheffield, Nottingham en London (2×)

In Birmingham in het centrum, in Liverpool een hotel aan de Mersey rivier en in London in het stadsdeel Kensington. De andere hotels zijn meer landelijk.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » zo 21 jan 2024, 19:56

Pino schreef: zo 21 jan 2024, 16:58 Voor Hajo belangrijk: zou me weinig zorgen maken over hotels; het is eerder dat het allemaal vrij kleurloos is. Kleinere steden (historische market towns) en countryside hebben mij altijd meer lol gebracht in Groot-Brittannië. Dus als er niet meer reisdoel is dan “je moet toch ergens overnachten”, zou ikzelf dus ook eerder daar zoeken.
Dit advies kan ik alleen maar van harte onderschrijven. Je zit gegarandeerd beter, leuker en aangenamer, voor waarschijnlijk veel minder geld.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 21 jan 2024, 23:18

Ehh Hajo, vergeet je extra tolls niet (tenzij je de huurauto buiten de London Orbital laat)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 22 jan 2024, 0:31

^^ Op welke tol doel je nou? Congestion Charge betaal je altijd, maar alleen in een vrij klein deel van de binnenstad (niet in Kensington bijvoorbeeld). ULEZ betreft een veel groter gebied, maar zou nieuwere auto’s (dus ook huurauto’s) niet moeten treffen?

Ik meen in Hajo’s posts overigens te lezen dat hij eerst de auto terugbrengt en dan pas London in gaat.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 22 jan 2024, 8:07

^^ Dat is helemaal correct. :)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 07 mar 2024, 10:28

Afgelopen week was ik enkele dagen met mijn vriendin in Zuid-Tirol. Vanuit grote delen van Zwitserland ligt vooral de route via de Arlberg door Oostenrijk voor de hand. In principe ook nog net voor ons. Toch viel het een beetje tegen. Voor ons is het snelste om via Sargans te rijden en dan zit je al min of meer aan een doorsteek tussen de Zwitserse A13 en Oostenrijkse A14 door Liechtenstein en Feldkirch vast.

We hebben er uiteindelijk voor gekozen om via Rugell te rijden. Dat is maar een kleine grensovergang tussen Liechtenstein en Oostenrijk, net ten noordwesten van Feldkirch. Vooral het stukje vanaf de Oostenrijkse grens tot de A14 loopt niet echt lekker. Eenmaal op de A14 kan je kort doorrijden, totdat we op de enkelbaanse S16 achter een langzame vrachtwagen zaten die maar 50-60 km/h reed. Idemdito later in de Arlbergtunnel, waar we eveneens zelden boven de 60 km/h uit kwamen. Vervolgens waren de A12 en A13 en Italiaanse A22 wel filevrij, maar het is dan toch nog een flink stuk tot Bozen. Bovendien hadden we met diverse wegwerkzaamheden op de A13 en A22 te maken.

De terugweg viel op een zaterdag en dan is het altijd wel drukker op de Brenner met files. We besluiten via Meran, Ofenpass en Vereinatunnel terug te rijden. Een echte verademing. De SS38 is tot Meran nog als snelweg uitgebouwd, daarna wordt het weliswaar enkelbaans, maar is goed uitgebouwd en reed ook goed door.

Na de afslag richting Taufers en Zwitserland was de weg vrijwel leeg. We zagen in het Münstertal nog een enkele auto, maar de Ofenpass was letterlijk compleet uitgestorven. Niet eens tegenverkeer. Enkele bochten waren iets glad, maar de weg was keurig schoon geveegd. Pas zodra we de afslag naar Livigno bij de Munt la Schera Tunnel voorbij waren, kwam af en toe behoorlijk wat tegenverkeer ons tegemoed. Vooral auto's met kentekens uit Tsjechië, Slowakije en Polen. Eerst dacht ik dat in Livigno mogelijk een wedstrijd was, maar dat bleek schijnbaar niet zo te zijn. Mogelijk skiclubs die daar trainen, of is Livigno zo super populair onder de centraal-Europese landen waar nu nog vakanties zijn?

Circa 8 min voor vertrek van de eerstvolgende autotrein kwamen we in Sagliains aan. De Vereintatunnel is de duurste autotrein van Zwitserland: 39 CHF kost een enkele rit tijdens de weekenden. Daarvoor besparen we 2x 11€ voor de Arlbergtunnel en Brenner Autobahn, plus nog de tol van de Italiaanse A22 en een 97 km lange omweg. Opzich nog wel een redelijke deal.

Verbijsterd was ik dat volgens de website van de Rhätische Bahn in de tegenrichting een wachtrij van 90 min voor de Vereinatunnel stond. Het hele opstelterrein was aan de kant van Klosters Selfranga ook vol en dat op een zaterdagmiddag tegen 3 uur. De vakanties zijn in Zwitserland en omliggende landen toch echt voorbij.

De H28 naar Landquart is altijd een drukke weg, maar reed (nog) goed door. Daarna was het over de snelweg een relaxte rit naar huis. De volgende keer naar Zuid-Tirol meteen maar de wachttijden voor de Vereinatunnel in het oog houden. Als je daar zo met de eerstvolgende trein mee kunt, zou ik elke keer weer opnieuw de route via Vereina, Ofenpass en Meran nemen. 8-)

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 07 mar 2024, 10:37

SnarfFlevoland schreef: do 07 mar 2024, 10:28 We hebben er uiteindelijk voor gekozen om via Rugell te rijden. Dat is maar een kleine grensovergang tussen Liechtenstein en Oostenrijk, net ten noordwesten van Feldkirch. Vooral het stukje vanaf de Oostenrijkse grens tot de A14 loopt niet echt lekker.
Ik heb die route ook gereden in september. Vanaf Ruggell naar de A14. In Liechtenstein is dat een goede 80 km-weg, maar in Feldkirch kom je door woonstraten. Ik kwam daar in de avondspits en er stond ook best wat file op de L52 naar de A14.

Op de heenweg kwam ik juist van de Arlberg af en toen ben ik via de traditionele route door het centrum van Feldkirch gereden. Dat reed wel redelijk door. Het ontbreekt Feldkirch aan een goede bypass, maar er zijn wel plannen voor een zuidelijke tunnelbypass.

Aan het einde van de superstrada bij Merano zit wel zo'n sneaky 50 km/h verkeerslicht dat subiet op rood gaat als je met 52 komt aanrijden.

Ik zie ook dat er een rondweg van de SS38 in aanbouw is bij Kastelbell: https://www.provinz.bz.it/tourismus-mob ... ahrung.asp

In de zomer is de SS38 best wel intensief bereden. Het is een populair vakantiegebied voor Duitsers en al het verkeer in het Vinschgau komt op een gegeven moment op de SS38 uit.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 07 mar 2024, 10:52

^^
Ja, dat klopt. De winter heeft deels een hele andere verkeersdynamiek dan de zomer. Op de SS38 zaten we maar achter enkele auto's die overal minimaal de Vmax reden. Schijnbaar neemt in de winter nauwelijks iemand de Reschen als alternatief voor de overvolle Brenner. Aan de andere kant: Vanuit Duitsland ligt de Reschenpass naar de populaire skibestemmingen, die veelal ten noordoosten van Bozen liggen, ook niet voor de hand. Daarom gaat vrijwel iedereen over de Brenner.

De Ofenpass is in de zomer ook wel een stukje drukker, al heb ik die bergpas nooit als druk bevonden. In de wintermaanden schrikt een pas van boven de 2000 m ook wel enorm veel mensen af. Daarvoor heb je de Vereinatunnel in de zomer in principe niet nodig, dan neemt 80% denk ik wel de Flüelapass.

Voor de routeplanning zijn in de winter wachttijden voor de autotreinen wel van groot belang. Routeplanners berekenen deze niet en dan kan je zomaar een uur of meer tijd verliezen, mocht je de websites van de autotreinen niet in de gaten houden. Vooral de Furkatunnel heeft maar een hele beperkte capaciteit. Daar kan nog zo'n grote rij staan, de trein kan maximaal alle 30 min rijden en dan ook maar met een beperkte lengte. De Lötschbergtunnel is natuurlijk van een geheel ander kaliber, waar men dubbelspoor heeft en alle paar minuten wel een autotrein kan laten rijden. Toch komen ook voor de Lötschberg wel eens wachttijden van 60 min voor.

In de zomer, als alle bergpassen open zijn, hebben de autotreinen niet meer zo'n belangrijke functie. Dan kan je altijd zo met de eerstvolgende trein mee. Echter kan je dan weer te maken hebben met een uitgedunde dienstregeling en alsnog een uur moeten wachten. Alleen de Lötschberg verwerkt ook in de zomer nog aardig wat verkeer, maar natuurlijk alsnog lang niet zoveel als bij gesloten Grimsel- en Furkapass.
Chris schreef: do 07 mar 2024, 10:37 Op de heenweg kwam ik juist van de Arlberg af en toen ben ik via de traditionele route door het centrum van Feldkirch gereden. Dat reed wel redelijk door. Het ontbreekt Feldkirch aan een goede bypass, maar er zijn wel plannen voor een zuidelijke tunnelbypass.
Inderdaad. De traditionele route door Schaanwald en Feldkirch heb ik ook diverse keren gereden, misschien toch net iets beter. Aan de andere kant wordt er bij de grensovergang van Schaanwald toch wel vaak door de douane en politie gecontroleerd, bij een kleine overgang als die van Rugell zeer zelden.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 10 apr 2024, 0:49

Inmiddels heb ik een groot deel van mijn reis naar de UK geregeld.

De trein naar Folkestone kostte me €144,-
De boot terug naar Dover kostte me €113,-
De Congestion Charge/ULEZ voor Londen kostte me voor twee dagen €35,-

Totaalbedrag dus van €292. Dat is geen misselijk bedrag voor alleen overtochten en een lage emissie zone. Dan heb ik nog niet eens tol betaald voor de M6 rondom Birmingham en de Dartford Crossing. Ik spendeer 1 nacht in Shepperton vlakbij Londen en ik wil sowieso Londen op de dag van aankomst (28-04) gedeeltelijk met de auto ontdekken voordat ik de stad op 29 april verlaat om richting Manchester te rijden. Daar ga ik een paar vrienden bezoeken en gaan we naar verschillende plekken. Onder andere Liverpool, Glasgow en we gaan een aantal dagen in Manchester zelf spenderen. Ook gaan we een dag naar het Peak District National Park. Hoe en wat en wanneer we exact waar naartoe gaan wordt de komende dagen langzaam bekend. Ik blijf tot 5 mei in Manchester. Dan ga ik om 6:00 weg en rij ik via Sheffield over de om hopelijk rond 11:30 in Dover aan te komen. Ik kan tot 13:30 in Dover inchecken en ik ben liever te vroeg dan te laat. Het enige wat ik voor de auto nog even moet regelen zijn stickers voor op de koplampen om andere weggebruikers niet te verblinden.
Svenlo

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 10 apr 2024, 6:09

Volgens mij zou het voldoende moeten zijn om je koplampen wat verder naar beneden te richten. Die mogelijkheid zit toch wel in de meeste auto’s. Ik heb op mijn reizen naar het VK amper auto’s van het continent gezien die een sticker hadden op de lampen (en andersom zie ik het hier al helemaal niet bij Britse voertuigen).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net