Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x3 autosnelweg

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Hajo »

^^ Misschien omdat de bezitters van die voertuigen niet na zonsondergang de weg opgaan. ;)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Wat is het doel van die stickers op de koplampen?
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Koplampen schijnen als ze goed zijn afgesteld niet recht naar voren, maar naar de berm. De berm aan de rechterzijde bij rechtsverkeer, de berm links bij linksverkeer. Als je met je Nederlandse auto naar het Verenigd Koninkrijk gaat, verblind je de tegenliggers in zo'n geval. Door een aantal stickers te laten plakken (je garage kan precies uitmeten waar dat moet), blokkeer je een deel van de lichtbundel en voorkom je verblinding bij tegenliggers.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Bij sommige auto modellen kun je die afstelling zelfs via de boordcomputer regelen.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Dat zal ondertussen redelijk gemeengoed zijn bij nieuwere auto's.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De afgelopen dagen heb ik een kleine road trip door Duitsland gemaakt. Overnachtingen in Höhr-Grenzhausen en Hann. Münden.

Op de eerste dag een aantal brugprojecten bekeken (Rheinbrücke Neuenkamp & Rheinbrücke Leverkusen), daarna door het Rijndal naar Koblenz en die stad bezocht. Het was hemelvaart, dus het stikte van de toeristen in Koblenz. Ik boekte pas een dag van te voren, dus ik moest wat minder kieskeurig zijn om nog voor minder dan 120 euro iets te vinden, het werd een Gasthaus in het rustige dorp Höhr-Grenzhausen.

De tweede dag via het Lahntal naar Gießen gereden, via Nassau, Limburg an der Lahn en dan de B49. Daarna de A5 naar het Hattenbacher Dreieck, mijn eerste keer op dat stuk A5. Vervolgens de A7 noordwaarts tot Hann. Münden, waar ik nog foto's van de Werratalbrücke heb gemaakt en een uitzichtspunt boven de HSL heb gezocht (met de A7 op de achtergrond), helaas was de HSL langer uit bedrijf dan gepland vanwege werkzaamheden. Daarna Hann. Münden bezocht, dat een mooie Altstadt heeft. In Hann. Münden komen de rivieren Fulda en Werra samen en begint de Weser.

Ik had nogal blaren gekregen van een paar uur wandelen door Hann. Münden dat ik besloot om er een 3-daagse trip van te maken en niet nog een andere stad te bezoeken. Zondag werd sowieso heel druk verkeer verwacht, dus ik had ook niet veel zin om morgen nog ver van Nederland te zijn.

Daardoor dag drie de A7 noordwaarts tot Hildesheim, daarna de B1 tot Hameln, dan weer langs de Weser naar Porta Westfalica, waar ik bij het Kaiser Wilhelm monument ben geweest, met prachtig uitzicht over het doorbraakdal van de Weser. Daarna nog wat rondgereden bij Minden, en de A30 naar huis.

Afbeelding
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Op veel Europese wegen is aardig wat verkeer onderweg. Dit leidt o.a. tot files en congestie op de laadpunten voor EV’s.
Aangaande dat laatste is opladen momenteel moeizaam op de as Maastricht-Luxembourg-Nancy; zo zijn bijvoorbeeld alle Fastned laders tussen Arlon en Eindhoven vol of nagenoeg vol (1 plek beschikbaar).

Ook in Duitsland is het druk bij de laders, bijvoorbeeld langs de A3 en A5.

Bij Tesla superchargers is er ook sprake van drukte; zo zijn er meerdere stations met wachttijden, bijvoorbeeld bij Luik, de Duitse A3, A5 en A61.
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Autostrada schreef: zo 12 mei 2024, 12:40 Op veel Europese wegen is aardig wat verkeer onderweg. Dit leidt o.a. tot files en congestie op de laadpunten voor EV’s.
Geen enkel probleem toch? EV-rijders vinden het toch massaal geen probleem om elke anderhalf uur koffie te moeten drinken? :duck:
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik heb over twee weken, dat is de week waarin 2e Pinksterdag valt, een weekje vakantie. Ik wil een nacht of 2, 3 weg, maar ik moet op woensdag 23/5 in Utrecht zijn. Daar kom ik niet onderuit.

Vraag is nu of ik voor of na die datum weg ga. Geen idee waar ik heen ga, maar ik denk aan zuidoostelijke richting. De Eifel dus of zo, maar hooguit 3, maximaal 4 uur rijden van Utrecht.

Het lijkt mij wel geinig op de 23e 's ochtends ergens te vertrekken om rond 16.30 - 17.00 uur in Utrecht aan te komen, na een rit van dus hooguit 4 uur.

Ideeën hoor ik graag. :D
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Luxemburg?
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Bremen, Münster, Lille of Reims? Laatste is misschien net wat te ver.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Hajo schreef: zo 12 mei 2024, 18:32 Ik heb over twee weken, dat is de week waarin 2e Pinksterdag valt, een weekje vakantie. Ik wil een nacht of 2, 3 weg, maar ik moet op woensdag 23/5 in Utrecht zijn. Daar kom ik niet onderuit.

Vraag is nu of ik voor of na die datum weg ga. Geen idee waar ik heen ga, maar ik denk aan zuidoostelijke richting. De Eifel dus of zo, maar hooguit 3, maximaal 4 uur rijden van Utrecht.

Het lijkt mij wel geinig op de 23e 's ochtends ergens te vertrekken om rond 16.30 - 17.00 uur in Utrecht aan te komen, na een rit van dus hooguit 4 uur.

Ideeën hoor ik graag. :D
UK (Kent county) via de trein
Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso »

De Maasvallei in Noord-Frankrijk met stadjes als Givet, Fumay, Revin en Monthermé ligt op ongeveer 3,5 uur rijden van Utrecht. Mooie slingerwegen en zo te zien zijn er al een paar andere forummers geweest (o.a. Sven).
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Dank voor de tips! :top:

Ik ga eens nadenken. De genoemde steden heb ik allemaal al eens bezocht, de Maasvallei in Noord-Frankrijk ken ik niet zo goed... Ja, dat lijkt mij wel wat. Ik ga eens kijken naar een hotel in die omgeving. :D
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Heb een hotel voor twee nachten geboekt in Trier, Duitsland, van 21 tot en met 23 mei.

Die laatste dag vertrek ik van daaruit om circa 13.00 uur naar Utrecht, waar ik om ongeveer 17.30 - 18.00 uur hoop aan te komen.

:woop:
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

^^ De rit langs de Moezel richting Koblenz is erg mooi, evenals de Luxemburgse N10.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Mee eens. Ik heb vanochtend de N10 (weer eens) bereden en zit momenteel in Trier. Ik ga morgen langs de Moezel richting Frankfurt.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Dank, dat is zeker het overwegen waard! :D
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Hier is de volgende roadtrip ook geboekt: vlucht naar Boekarest en vandaar een dag of 6 op de (huur)motor roadtrippen. Scheelt het saaie aanrijden via de snelweg. Best wel overdreven veel zin in :top:
Autostrada
autoweg

mvalkenburg schreef: vr 17 mei 2024, 9:55 Hier is de volgende roadtrip ook geboekt: vlucht naar Boekarest en vandaar een dag of 6 op de (huur)motor roadtrippen. Scheelt het saaie aanrijden via de snelweg. Best wel overdreven veel zin in :top:
Gaaf! Een aantal jaar geleden heb ik ook een road trip door Roemenië gemaakt. Erg mooi land en relatief weinig toeristen! Rijden in Roemenië beviel goed; wees wel beducht op de lange reistijden door bergachtig terrein, het zijn daar voornamelijk 2-baans wegen. En wees alert op automobilisten die te pas (en vooral te onpas) inhalen op onmogelijke plekken.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Je hebt in Roemenië die ene beroemde weg door de Karpaten (de naam ben ik kwijt). Dat zal op de motor leuk rijden zijn.
Autostrada
autoweg

Willem schreef: vr 17 mei 2024, 16:52 Je hebt in Roemenië die ene beroemde weg door de Karpaten (de naam ben ik kwijt). Dat zal op de motor leuk rijden zijn.
Dat je de naam kwijt bent is geen schande :lol:

https://en.wikipedia.org/wiki/Transf%C4 ... 83%C8%99an

https://www.wegenwiki.nl/DN7C_(Roemenië)
duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 »

Volgens mij is de Transalpina ook leuk.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Inmiddels ben ik in Trier aangekomen. Mijn navigatie stuurde mij over de A12, A50, A73 en A74 naar de Duitse A61.

Die gevolgd, o.a. via de idioot krappe :KP: Holz en :KP: Jackerath. Op de A44 langs Garzweiler geldt een maximum van 60 (!) voor vrachtwagens en voertuigen met aanhanger.

Tot slot weer de A1 tot het einde bij Blankenheim ("Lückenschluss geplant"), via de B51 naar de A60 en zo naar Trier.

Ik stond nergens in de file. :woop:
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik ben na slechts drie dagen er even tussenuit te zijn geweest, weer thuis.

Vanuit Trier de B51 naar de A60 en via de Belgische A27 naar Maastricht. Ter hoogte van Lommersweiler (B) meen ik, werkzaamheden aan een dalbrug. Al het verkeer over de vluchtstrook, akelig dicht langs de railing en met flinke gaten in het wegdek. Een aanslag op je schokbrekers. De bakens links waren al voor een groot deel aan gort gereden, dus ik kon een beetje om die gaten heen slalommen... :|

Door de KWA tunnel en verder de A2 gevolgd tot :KP: Everdingen, tenslotte via de A27 en via :KP: Lunetten een stukje A12 naar Utrecht, parkeren in parkeergarage Vaartsche Rijn. In één ruk afgelegd: heerlijke rit, met alleen wat vertraging rond Eindhoven en 's-Hertogenbosch. Maar man, wat is die A2 druk. Pas op het 2x4 stuk kwam de vaart er een beetje in.

Utrecht uit was een ramp, het kostte me bijna drie kwartier om de stad te verlaten. De snelste route naar huis loopt via de Venuslaan. Een verkeersregelaar dirigeerde het verkeer terug de stad in wegens een optocht van FC Utrecht en fans, richting stadion Galgewaard. Vandaar dus ook de ongelooflijke rotzooi op het Ledig Erf. Restanten van afgestoken vuurwerk, talloze bierblikjes en weet ik wat nog meer.

Daarna werd je echter aan je lot overgelaten. Ik kan in zulke gevallen mijn navigatie opdracht geven een alternatieve route te berekenen, maar dankzij de bewust voor automobilisten slecht afgestelde verkeerslichten (lang rood, heel kort groen), gecombineerd met drukte, duurde het nog wel even voordat ik eindelijk de A12 op kon draaien en naar huis kon rijden.

Maar goed, het was kort maar krachtig. Maandag ga ik weer aan het werk.

Totaal afgelegde afstand in die drie dagen: 983,2 kilometer. :D
JB81
autoweg

Bericht door JB81 »

Het is vanaf Vaartsche Rijn de stad uit een redelijk zooitje momenteel ja, zeker als er in de Galgenwaard ook nog wat te doen is. De Koningsweg (binnendoor richting Bunnik/A12) is dicht, de Goylaan richting Waterlinieweg is dicht, de Oranjebrug is dicht. Blijft eigenlijk alleen de route via Rivierenwijk of Transwijk nog over, waarbij je op de Europalaan ook nog eens werkzaamheden treft.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Mijn rondrit van de afgelopen 12 dagen:

Afbeelding

Mijn Deense reisgenoot Martin vloog naar Frankfurt, waar ik hem oppikte en afzette.

Voor het eerst deze eeuw in Hongarije geweest.
Verder nog B L D CZ A I en SLO, dus in totaal 8 landen.
Hierbij hebben we van Oostenrijk nu ook de saaiste en lelijkste delen gezien. :)

Ik heb trouwens nergens een vignet gekocht. In Tsjechië, Oostenrijk en Slovenië heb ik alleen OWN bereden.
In Italië wel de snelweg genomen (anders was het erg laat geworden 's avonds).

Per saldo 2 dagen regen, 2 dagen stralende zon en de rest daar tussenin.

(Binnenkort wellicht nieuwe wegnummerfoto's op dit forum.)
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Video van mijn hele terugreis van Marokko naar België vorige zomer.
Link
🍉
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

harry schreef: ma 27 mei 2024, 20:43 Mijn rondrit van de afgelopen 12 dagen:

Afbeelding
Inmiddels heb ik de meeste wegenfoto's verwerkt en op dit forum laten zien.
Privé-foto's staan op Facebook. :)
Blijven over foto's van stadsgezichten (die nauwelijks met wegen te maken hebben).
In de spoiler één foto per plaats en soms een foto van de reis onderweg.
Omdat ik het leuk vind om ze te laten zien.
SPOILER: TOON

Onderweg (L):
Afbeelding
Trier (D):
Afbeelding
Onderweg (D), Moezelbrug, niet echt mooi weer:
Afbeelding
Würzburg (D):
Afbeelding
Lauf an der Pregnitz (D):
Afbeelding
Onderweg (CZ):
Afbeelding
Klatovy (CZ):
Afbeelding
Onderweg (CZ):
Afbeelding
Krumlov (CZ):
Afbeelding
Steyr (A):
Afbeelding
Onderweg (A):
Afbeelding
St Georgen ob Judenburg (A):
Afbeelding
Onderweg (A):
Afbeelding
Grado (I):
Afbeelding
Aquileia (I):
Afbeelding
Monfalcone (I):
Afbeelding
Onderweg (I):
Afbeelding
Triëst (I):
Afbeelding
Onderweg (SLO):
Afbeelding
Bad Radkersburg (A):
Afbeelding
Onderweg, Riegersburg (A):
Afbeelding
Sopron (H):
Afbeelding
Onderweg (H). We kijken hier terug richting Hongarije, waar de "weg" een onverhard zandpad was. Tot 1991 lag hier het ijzeren gordijn.
Afbeelding
Wiener Neustadt (A):
Afbeelding
Melk (A):
Afbeelding
Wels (A):
Afbeelding
Onderweg (D):
Afbeelding
Landshut (D):
Afbeelding
Onderweg (D):
Afbeelding
Herzogenaurach (D):
Afbeelding
Onderweg (D):
Afbeelding
Aschaffenburg (D):
Afbeelding
--Harry.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Wat zijn er toch nog veel mooie maar -voor mij- totaal onbekende plekjes te vinden in Europa 8-)
Ubi volentia est, via est