Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

ronny forgeron
verkeersader

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door ronny forgeron »

Een grauwe start van de dag vandaag en regen, toch gaan we de bergen in. Uit de stad naar de S111 en na een korte rit bij de enorme parkeerplaats van het Tianshan Tianchi National Geopark. Ook veel mensen op de been al is het laagseizoen, maar het is zondag.
Ook veel toerbussen. Gratis toegang weer alleen 30 renminbi pp voor de busrit het park in van 1 uur.
Lichtgroene bussen van Western Tourism rollen aan en af, het is allemaal weer goed georganiseerd, binnen no time zijn we de slingerende rijen door en zitten in de bus. Kolonnes bussen rijden bergwaarts, hoe zal het er hier in het vakantieseizoen uitzien..
Lange tijd licht stijgend door het berglandschap, na passage van een containerwoning tourist kampementje, fraai woningen trouwens met glazen uitbouw voor en achter, gaat het hairpin na nog scherpere hairpin omhoog, in de moeilijkere bochten en nauwe kloven wacht het dalende verkeer op het stijgende, alles beschaafd.
Op 1900 meter aangekomen wandelen we nog 80 meter omhoog om het Hemelmeer te aanschouwen, ook een must do in China. De hoogste bergen hier reiken tot 5300 meter. Een menigte met parapluies en de ouderwetse nylon regenjassen wandelt omhoog en ook weer terug.
Na onze wandeling terug vinden we op de busparkeerplaats een modern gebouw van beton en hout waar de nodige haphutten zijn gevestigd.
Wij vermeien ons in de KFC want die heeft goede koffie en dat klopt hier ook. Plus een kipburger.
De terugreis instapprocedure lijkt ook goed geregeld met aparte instap en bussen voor de toergroepen, maar op het eind van de zigzagrijen blijkt op die plek opeens geen bus meer te komen en als die na actie van een hulpkracht dan komt, arriveert een toergroepje en sluit niet achter aan in de inmiddels lange rij maar opent een gate en wil vooraan gaan staan. Net als ik langs die gate loop steek ik alleen mijn arm maar uit en houd ze tegen terwijl ik richting bus ga. De rij achter me volgt, voorop mijn partner die ze ook nog even de waarheid vertelt..
Ach ja, maar je moet wel oppassen, want jaharen geleden in de bus van Guangzhou naar Gongbei, de grens met Macau, ging een Amerikaan de bus uit bij een stop voor een plasje en liet zijn tas op de stoel voor me liggen. Een ratachtig type kwam naar voren en probeerde die tas leeg te stelen. Kon niet nalaten hem met een fles water, zacht plastic geen glas, een klap op zijn kop te geven. Dat hielp, maar toen de Amerikaan terug kwam en hoorde wat er gebeurd was, was hij niet blij. Want een zwarte was door een blanke geholpen en zo was zijn wereld niet. De buschauffeur waarschuwde ons dat zoiets wel nobel is maar in China gevaarlijk, want het ratje had hij al horen bellen en op het eindpunt zouden zijn bentgenoten ons opwachten en als troostprijs ons beroven. Dus een vriend gebeld die manager was bij Coca Cola, sorry Hajo, en die kwam ons bij de voorlaatste halte in Zhuhai met zijn Coca Cola busje ophalen.
De rit terug gaf prachtige uitzichten op de hairpins en de bergen, op foto's zie je diepte niet en komt het helaas niet over.
Na het uitstappen komt de kwelling van elke attractie in China, de verplichte uitgang is niet bij de ingang maar je gaat altijd een gebouw in waar je op Ikea achtige wijze omhoog omlaag rechts links heen terug geleid wordt zonder shortcut mogelijkheden om op deze nutteloze wandeling al die kraampjes met prullaria, kitsch en lelijke aandenken te aanschouwen. Micro kapitalisme in de praktijk.
Na de laatste lange wandeling dan bij de auto en de S111 op die na enkele kilometers al toegang biedt tot de G7 richting Urumqi , een uur rijden. Maar eerst de tolpoort waar weer een truck met oplegger terug moet uit het nauwe poortje en de naast gelegen poort hetzelfde dus weer een chaotische situatie. Iedereen wringt en duwt zich een weg naar een ETC poort waar dan ook een kassa geopend wordt.
Na de aansluiting met de G3003 volgt weer het enorme tolstation en de uiterst drukke invalsweg van Urumqi, ook op zondag. Staduitwaarts staat het helemaal vast zien we, men is boodschappen en lunch gaan doen in de stad en nu weer terug.
De afslag naar het hotel is dicht, er wordt gewerkt aan de weg en het groen ernaast. De volgende afrit voert ons door een van de oude dorpswijken waar Chinese steden vaak uit bestaan, geannexeerde dorpen in oude staat. Dus smalle straten waar soms bomen in de weg nog staan, letterlijk en figuurlijk. Aardig om te zien. Dan bij het Kunlun Hotel, in drie delen, 3star, 4star en 5 star. Oudste stuk uit 1959, Zhou en Lai heeft hier nog verbleven. Nu weet niemand meer wie dat was, maar in zijn tijd een zeer gerespecteerde Premier onder Mao, moeilijke positie dus, ook in het Westen gewaardeerd. Mijn Chinese zwager heeft op zijn werkkamer thuis nog een foto hangen van zijn vader, (een van de generaals die de oorlog met Vietnam niet wonnen) samen met Zhou en Lai en wat andere notabelen op het oude vliegveld van Guangzhou voor een DC3. En de vrouw van Zhou, westers gekleed.Hij studeerde in Parijs
Na het inchecken gaan we de huurauto laten wassen en zuigen en dan teruggeven want we hebben de plannen veranderd. Morgen een rustdag in Urumqi, beetje stad verder verkennen per Didi en maandagmorgen om 6 uur met Didi naar vliegveld. Dat is vlotter dan met de huurauto daarheen, zoeken waar we hem moeten inleveren en de procedures, kost allemaal tijd. Dus vanavond om 10 uur wordt de auto bij ons hotel opgehaald en regelen we alles hier. De auto ziet er nu trouwens beter uit dan toen we hem ophaalden, binnen en buiten. 6100km ongeveer gereden. Krijgen ook huurpenningen terug, dat kan allemaal , net als tot 6 uur voor aankomst hotel cancellen en bij inmiddels lagere prijzen geld terug vragen. Via C-Trip, TripAdvisor buiten China. Maar binnen China zijn de voorwaarden gunstiger.
Mijn partner was erg ongerust over achterlaten auto op vliegveld of bij hotel, want ook in China talloze reviews en verhalen over claims na inleveren auto inzake vermeende schade. Wij hebben de meest complete verzekering daarom afgesloten om discussie zo veel mogelijk al te vermijden. En we willen persoonlijke aflevering zoals bij ophalen en nu bij afgeven. Onder het eten belt de :s ophaler, half negen dus al, we snellen naar de parkeerplaats en vertellen de waitress dat we zo terug zijn voor onze maaltijd. De ophaler blijkt een Weiwu, geen Chinees dus, en zeer aardig en vriendelijk als alle Weiwu hier. No problemo, ik zet mijn handtekening op zijn mobiel en we gaan opgelucht weer aan tafel. En 344 renminbi rijker teug op de creditcard namens C-Trip.
ronny forgeron
verkeersader

De maandag in Urumqi, geen auto meer dus met de Didi naar Wuita Time Plaza, de oudste en grootste mall in de stad. We nemen even poolshoogte in de McDonalds, de eerste in 1989 in Xinjiang. Een vriendelijke jongedame adviseert de klanten die bij het orderscherm staan even de app te downloaden en helpt daar ook mensen bij, want dan krijg je overal korting op.
In de Mall zijn alle grote internationale en Chinese brands vertegenwoordigd, en zeker voor een maandag is er veel publiek op de been. In de food court ook veel publiek ook buiten de etenstijd en in de diverse restaurants. Bedienend personeel in scherp gesneden kostuum, voor de jongemannen zijn de Koreaanse popsterren het rolmodel lijkt het. De Oosterse popmuziek ter plekke is duidelijk beïnvloed door westerse disco, veel zwaar ritme dus. Over muziek gesproken, in de bussen waarmee je in de National Parks vervoerd wordt klinkt altijd Chinese muziek door de stem heen van het commentaar bij de getoonde videos. En wanneer je ergens naar boven wandelt klinkt Japanse klassieke muziek. Toen de mensen nog geen radio hadden in het verleden, hingen in elk dorp en wijk luidsprekers waaruit de hele dag stemmen en muziek te horen was. Heeft met die oude gewenning te maken waarschijnlijk.
Het ziet er hier overal toch wel welvarend uit terwijl ik hoor van mensen dat het 8 jaar geleden nog sappelen was en heel onveilig. Alle meisjes in headwrap want anders
Ik moet even denken aan het oude Hongarije na 56 en de de goulash die politiek geserveerd werd.
Dinsdag al eerder op dan het plan van 5 uur, want slapen ging lastig door voordurend lawaai en gedreun buiten. Wanneer we buiten op het hotelbordes staan te wachten op de Didi zien we dat de straat inde nacht is opgebroken en zwaar materieel in actie is. Naast ons komt een ouder westers echtpaar naar buiten en dan voegt zich een hotelemployee bij hen en geeft aanwijzingen op een mobiel, vervolgens snellen ze met hun rolkoffertjes door het hek rechts de straat in. Wij zien een auto komen en een auto gaan, en op de mobiel onze taxi dichterbij komen dus geen probleem? Maar die komt nooit dichterbij dan 1km en verandert voortdurend zijn route hij kan niet bij het hotel komen.
Bellen met de chauffeur, hij wordt overal tegengehouden. Maar we moeten een vliegtuig halen..
Na veel heen en weer vertelt hij ons snel het hek uit te gaan en rechts de straat in over het trottoir natuurlijk naar het eerstvolgende kruispunt, toch wel een klus met 3 koffers, een rugzak en wat tassen.
Inderdaad staat hij met knipperlichten op dat kruispunt, inladen en rijden. Het andere echtpaar had natuurlijk een taxi via het hotel geboekt en daarom advies gekregen te gaan lopen naar dat kruispunt. Ons zag de hotelboy wel staan maar voelde niet de behoefte ons te waarschuwen. Mijn chinese vrouw zei, Dat is Chinees, een Weiwu zou ons ook gewaarschuwd hebben.
Op de luchthaven blijkt de recent geopende nieuwe terminal qua vertrekhal etc enorm ruim van opzet en de afhandeling efficiënt, nergens rijen.
De security is professioneel en de jonge mensen zijn uiterst beleefd en spreken Engels. Ach Schiphol, maar dat zal wel creatieve destructie zijn.
Na opstijgen zien we nog even de het magnifieke berglandschap, alle toppen bedekt met ijs en sneeuw.
Na aankomst In Guangzhou ook in een nieuw gebouw, luchthaven is verder uitgebreid. Met de bagage naar de E-haul plekken in de parkeergarage, zeer druk daar met mensen en auto's en roepende verkeersregelaars om in onze Didi naar Sanxiang te raken, 150km voor 32 euro plus 9,50 tol.
Thuisgekomen blijkt onze makelaar de balkondeuren niet gesloten te hebben , 2 weken had daar dus redelijke ellende van kunnen komen maar is is gelukkig geen Typhoon in de buurt geweest.
En dat was de roadtrip van dit jaar, alles goed gegaan, want in Xinjiang is het weer heel wisselvallig en zijn er voortdurend weg afsluitingen. En dan hadden we veel plekken niet kunnen bezoeken
ronny forgeron
verkeersader

Omdat ik wel heel veel foto's heb gemaakt en die ook wil laten zien, is het stuk voor stuk hier plaatsen en in een spoiler ook wel heel veel werk en met internet uitval nu en dan lastig veel werk. Enkel een link plaatsen naar elk dagalbum is ook een goede oplossing?
Van Urumqi Airport to Dushanbe over de G30 westwaarts.
https://imgur.com/gallery/first-day-roa ... be-nvoYS0f

Van Dushanbe naar Nalati Valley via de G217 zuidwaarts part1
https://imgur.com/gallery/roadtrip-xinj ... -1-oghXM6A

Part 2Part 3

https://imgur.com/gallery/roadtrip-xinj ... -2-utsb2ku

Part 4 en last
https://imgur.com/gallery/roadtrip-xinj ... -4-VW8X4eT

Aanvulling op 23 september, nu is er weer iets vreemds gebeurd, album 2 en 3 van de roadtrip op 29 augustus zijn van Imgur verdwenen, dus niet van Wegenforum zoals eerder gebeurde. Het internet is hier, zeker met de naderende super typhoon en het feit dat alle internationale internetverkeer via Hongkong loopt, momenteel zeer brokkelig, doch de upload naar Imgur was vorige week en en dagenlang gewoon te bekijken. Ik heb niet alles terug kunnen vinden dus een gecombineerd album 2 en 3 geüpload. Imgur noemt zichzelf de Magic of Internet, maar het lijkt nu meer op Duistere Magie..
Laatst gewijzigd door ronny forgeron op di 23 sep 2025, 11:12, 2 keer totaal gewijzigd.
ronny forgeron
verkeersader

ronny forgeron
verkeersader

Roadtrip Xinjiang 31/8 Kuqe to Aksu via G3012. Where pictures are vague it's because the sand in the air.

https://imgur.com/gallery/roadtrip-xinj ... 12-tiTYYmW

1/9 Aksu to Kashgar via G3012

https://imgur.com/gallery/roadtrip-xinj ... 12-wScYhgo

1/9 Part 2

https://imgur.com/gallery/roadtrip-xinj ... -2-waqK5eX

2/9 From Kashgar to Artux on local roads in the countryside.

https://imgur.com/gallery/roadtrip-xinj ... ux-SjHHgYl

3/9 From Artux to Kuqe via G3012

https://imgur.com/gallery/roadtrip-xinj ... 12-zD2Kgu3

4/9 From Kuqe to Xinyuan via G217 and G218

https://imgur.com/gallery/roadtrip-xinj ... 18-VQhWvir

4/9 Part 2

https://imgur.com/gallery/roadtrip-xinj ... -2-gdAOutx

4/9 Part 3

https://imgur.com/gallery/roadtrip-xinj ... -3-dGyWMRa

4/9 Part 4

https://imgur.com/gallery/roadtrip-xinj ... -4-ldt4yaE
ronny forgeron
verkeersader

Roadtrip Xinjiang op 5 september van Xinyuan naar Jinghe
Tot nu toe lukt het niet meer om een link van een album op Imgur hier te plaatsen die werkt, net als met de vorige week verdwenen uploads komt klikken op de link op Imgur uit maar niet bij album met foto's. De albums zijn er wel en niet weg, maar de link werkt niet.
Jammer, de rest van eerder werkt nog wel.
Laatst gewijzigd door ronny forgeron op za 27 sep 2025, 12:00, 2 keer totaal gewijzigd.
ronny forgeron
verkeersader

ronny forgeron
verkeersader

ronny forgeron
verkeersader

ronny forgeron
verkeersader

ronny forgeron
verkeersader

Onze autoverhuurder in Urumqi stuurde alle klanten een waarschuwing, speciaal voor de huurders uit zuid China, dat je ook met 4x4 en winterbanden voorzichtig moet zijn dezer dagen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik heb zo een leuke trip voor de boeg: Deventer - Breda. :woop:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

^^ Best een afstand Hajo! Voor hoeveel dagen ga je?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dit is minstens 1,5 uur rijden. Heb je nog advies voor hotels onderweg nodig? :hap:
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Poah, dat is inderdaad een flinke roadtrip! Hopelijk heb je je goed voorbereid over de route en dingen te doen onderweg. Dank voor het delen en heel veel plezier en succes!
Enne gojje mins blieft altied leave.
Naturist
expressweg

Bericht door Naturist »

Even serieus, al is het een afstand binnen Nederland, wel een dekentje en een twee literfles water meenemen.
Als je auto op zo'n koude dag ineens toch niet helemaal winterklaar bleek, heb je die voor het wachten op hulp wèl nodig.
Geniet van je trip Hajo :top:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40
Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark »

Is misschien toch wel de hele E311 afrijden. Dan is het natuurlijk gelijk een hele Europese road trip.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Voor de echte roadtrip liefhebbers onder ons is Deventer - Breda natuurlijk niks. Het is bijna twee uur rijden volgens Waze. Het is wel het halve land door, maar eerlijk gezegd slechts een deel van de totale reis die ik vandaag maak: Zeist - Deventer (vanochtend gedaan), over een half uurtje Deventer - Breda en vanavond Breda - Deventer - Zeist. :woop:

Advies is niet nodig, voor de route noch hotels. En ik rij in een Honda. Die gaan gewoon niet kapot. Ongeacht buitentemperatuur. :mrgreen:

Voor 28 en 29 december staat een nog grotere trip op het programma. Misschien dat ik dan zelfs over de nieuwe Rahmedetalbrücke rij. :D
Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak »

Jeetje. Als je maar voorzichtig doet op zo'n barre tocht.
Enne gojje mins blieft altied leave.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Sinds mijn familie dit jaar niet meer in de Achterhoek woont, maar in de buurt van Apeldoorn, kon ik na een lange periode van enkele jaren weer eens wat kilometers over Nederlandse autosnelwegen maken. Nu ik ook niet meer perse gebonden ben aan de Duitse A3, koos ik weer eens voor de A61. Je kunt weliswaar niet zo goed opschieten als op een lege A3-A67, maar het is een dik voordeel dat je het stuk Oberhausen-Köln links rechts kunt laten liggen. Bovendien is een bezoekje aan Koblenz onderweg ook altijd leuk.

Nu mogen de A74, A73 en A50 misschien niet het gemiddelde aan drukte op de Nederlandse wegen weergeven, maar ik kon de Nederlandse snelweg echt weer waarderen. Mooi breed gebouwd, ruime knooppunten, geluidsarm asfalt, en over het algemeen prettige automobilisten. Misschien komt dat beeld ook wel, aangezien Zwitsers wereldkampioen zijn in links kleven. Dat had ik in Nederland nergens: Iedereen ging netjes naar rechts, en ik uiteraard ook. Dankzij Flitsmeister wel 120 i.p.v. 100 voor 19 uur gereden, maar ik had het gevoel dat dat velen zo deden. Ook wel zo prettig zo'n app legaal te kunnen gebruiken. Na 19 uur dan 140 op de cruise control, dat in feite zo'n 135 is, prima.

De A61 kon ik ook wel waarderen. Op tweede kerstdag geen vrachtverkeer, dat schiet lekker op. En eerlijk gezegd is het ook wel fijn dat er een Vmax van 130 op langere stukken geldt, zodat je niet dat onnodig geduw krijgt op een 2x2 snelweg. Ik rij graag wat sneller als dat kan, maar de A61 is niet echt een snelweg om met 180 overheen te rijden. Een paar dagen later op de terugweg was er wel vrachtverkeer, maar gelukkig niet vaak voor inhalende vrachtwagens hoeven af te remmen. En nog een dikke plus: Tussen Venlo en Basel tref je op de A61 actueel maar op drie wegwerkzaamheden, op de A5 is zelfs niets! Maar goed, het is winter, dan zijn het aantal "Baustelles" sowieso flink lager als in de zomer. Wel irritant vind ik die omleiding bij Garzweiler. Qua kilometers maakt het weinig uit, maak je maakt een paar scherpe bochten. Nederlandse knooppunten zijn nogal een tikkeltje beter gebouwd, al zijn doorgaand 2x2 rijstroken door verbindingsbogen voor Duitsland al een hele vooruitgang.

Oh ja, en nog een dingetje: Mijn Zwitserse partnerin was verbluft hoe snel spoorbomen in Nederland werken. Zodra ze dicht zijn volgt in 10-20 seconden een trein. In Zwitserland (en ook Duitsland) kan dat soms wel 5 minuten duren. Desondanks dat ik de Zwitserse trein als passagier hoog in het vaandel heb staan, is dit wel iets waar ook de Zwitsers nog wel het één en ander van kunnen leren. Bovendien hoor je in Zwitserland nog wel eens over auto's die bij spoorwegovergangen door slagbomen ingesloten zijn, met een ongeluk tot gevolg. Nederland heeft m.i. met half gesloten overwegen (AHOB) dat eenduidig beter voor elkaar.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Hajo schreef: vr 26 dec 2025, 12:51 (..)

Voor 28 en 29 december staat een nog grotere trip op het programma. Misschien dat ik dan zelfs over de nieuwe Rahmedetalbrücke rij. :D
en.. hoe was dat?
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Die grotere trip is wegens omstandigheden niet doorgegaan. :(
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

SnarfFlevoland schreef: di 06 jan 2026, 9:05
Oh ja, en nog een dingetje: Mijn Zwitserse partnerin was verbluft hoe snel spoorbomen in Nederland werken. Zodra ze dicht zijn volgt in 10-20 seconden een trein. In Zwitserland (en ook Duitsland) kan dat soms wel 5 minuten duren.
De Nederlandse 'aanloop' tijd is inderdaad kort; maar daar staat tegen over dat Nederland heel veel gelijkvloerse kruisingen kent. Het Zwitserse spoorwegennet heeft toch veelal ongelijkvloerse kruisingen.

En natuurlijk; dat is allemaal te overzien op boerenweggetjes; maar Nederland kent enkele drukke gelijkvloerse kruisingen:
- N35 bij Marienheem
- N344 bij Bathmen
- N350 bij Rijssen
- N339 bij Joppe
- N337 in Deventer
- N343 bij Hardenberg
- N304 / RING Apeldoorn
- N337 bij Herxen
- N367 bij Winschoten
- N386 bij Kropswolde
- N386 bij Tynaarlo
- N345 bij Empe
- N798 bij Nijkerk
- N309 bij 't Harde
- N221 bij Soest
- N221 bij Amersfoort
- N226 bij Maarsbergen (wordt onder handen genomen)
- N224 bij Ede
- N336 bij Zevenaar
- N280 bij Weert
- N279 bij Heythuysen
- N276 bij Sint Joost
- N276 bij Susteren
- N661 in Middelburg
- N289 bij Krabbendijke
- N327 bij Geldermalsen

Deze lijst is niet uitputtend, maar bevat wel een heel aantal spoorwegkruisingen die in mijn ogen in een land als Zwitserland ongelijkvloers waren uitgevoerd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

SnarfFlevoland schreef: di 06 jan 2026, 9:05 Oh ja, en nog een dingetje: Mijn Zwitserse partnerin was verbluft hoe snel spoorbomen in Nederland werken. Zodra ze dicht zijn volgt in 10-20 seconden een trein. In Zwitserland (en ook Duitsland) kan dat soms wel 5 minuten duren. Desondanks dat ik de Zwitserse trein als passagier hoog in het vaandel heb staan, is dit wel iets waar ook de Zwitsers nog wel het één en ander van kunnen leren.
Toen vorig jaar de Deutsche Bahn-serie over de Riedbahn uitkwam, verbaasde me het om te zien dat op zo'n cruciaal stuk de overwegen nog met de hand werden bediend. Geen idee hoe dat in Zwitserland zit, maar het zou me niet verbazen als het daar ook aan de orde is. En dan ga je marges inbouwen. Sowieso hangt het zo geroemde Zwitserse spoor aan elkaar van ruime marges inbouwen. Daarmee halen ze veel uit een eigenlijk behoorlijk verouderd spoorwegennet [(c) Coccodrillo], maar snel ga je er niet mee. En hinder minimaliseren voor andere verkeersmodaliteiten op een gelijkvloerse overgang ook niet.

Ik zag trouwens ook een filmpje van iemand die in Toscane gewoon twintig minuten voor een overgang stond, waarin er iets van vier treinen langs kwamen. Was alle ruimte voor geweest om de overgang weer open te gooien, maar dat deed men gewoon niet. Niet-spoorverkeer moest het maar uitzoeken. En dan is het misschien heel Nederlands, met al zijn mobiliteitsproblematiek in een dichtbevolkt land, waar zoiets dan dus echt onaanvaardbaar wordt geacht.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

^^ Er gebeuren wel meer dingen in Italië die bij ons onaanvaardbaar worden geacht. :D
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Omgekeerd ook. Room in de carbonara en dat soort dingen 8-)
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Autostrada schreef: ma 12 jan 2026, 20:33 De Nederlandse 'aanloop' tijd is inderdaad kort; maar daar staat tegen over dat Nederland heel veel gelijkvloerse kruisingen kent. Het Zwitserse spoorwegennet heeft toch veelal ongelijkvloerse kruisingen.
Dat klopt, ik ken eigenlijk amper belangrijke hoofdwegen met een spoorwegovergang. De bekendste zijn misschien op de H29 tussen Pontresina en Tirano, incl. een stuk spoor over de weg bij Le Prese. Dat duurt daar weliswaar ook langer als in Nederland, maar geen 5 minuten, zoals deels op het spoornet van de SBB het geval is.

Vaak lopen boeren landbouwweggetjes zelfs met een viaduct over of met een tunnelbak onder het spoor door. Gelijkvloerse spoorwegovergangen worden op het SBB spoornet inderdaad zoveel mogelijk vermeden. De veiligheidsmarge zal een hele andere als in Nederland zijn, maar ik heb niet het gevoel dat Nederlandse spoorwegovergangen vanwege de korte sluitingstijd nu zo gevaarlijk zijn. Integendeel. Vanwege korte sluitingstijden vermijd je mogelijk ook verkeer dat er nog snel even over wil. Bovendien kan in Nederland verkeer altijd het spoor af, in Zwitserland sta je ingesloten.
Pino schreef: ma 12 jan 2026, 21:25 Toen vorig jaar de Deutsche Bahn-serie over de Riedbahn uitkwam, verbaasde me het om te zien dat op zo'n cruciaal stuk de overwegen nog met de hand werden bediend. Geen idee hoe dat in Zwitserland zit, maar het zou me niet verbazen als het daar ook aan de orde is. En dan ga je marges inbouwen.
In Zwitserland bestaan er ruim 10 jaar geen handmatig bediende spoorwegovergangen meer. Zelfs kleine - bijna niet gebruikte toeristenspoortjes - hebben een automatisch systeem. Wel heb je her en der nog onbewaakte spoorwegovergangen, met alleen een andreaskruis. Hetzij alleen voor voetgangers, maar soms ook op kleine landbouwwegen.

Duitsland heeft inderdaad nog een flink aantal handmatig bediende spoorwegovergangen. En de automatische hebben regelmatig ook nog een storing, waardoor de machinist nog doodleuk met een sleutel moet uitstappen. Zelfs kort over de grens met Nederland op het traject tussen Oldenzaal en Rheine meegemaakt. Soms rijdt er in Duitsland zelfs iemand met de auto met de trein mee, om ergens spoorbomen te sluiten en/of te openen. :lol:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

SnarfFlevoland schreef: di 13 jan 2026, 9:49
Autostrada schreef: ma 12 jan 2026, 20:33 De Nederlandse 'aanloop' tijd is inderdaad kort; maar daar staat tegen over dat Nederland heel veel gelijkvloerse kruisingen kent. Het Zwitserse spoorwegennet heeft toch veelal ongelijkvloerse kruisingen.
Dat klopt, ik ken eigenlijk amper belangrijke hoofdwegen met een spoorwegovergang. De bekendste zijn misschien op de H29 tussen Pontresina en Tirano, incl. een stuk spoor over de weg bij Le Prese. Dat duurt daar weliswaar ook langer als in Nederland, maar geen 5 minuten, zoals deels op het spoornet van de SBB het geval is.
De H10 tussen Bern en Luzern heeft ze nog bij Bärau, Trubschachen en Escholzmatt. Toch nog een redelijk doorgaande route. H2/H19 bij Andermatt ook, als je van/naar de Gotthard en Furka gaat. Nu zijn dit wel allemaal enkelsporige overgangen en zullen ze doorgaans niet lang dicht zijn voor meerdere treinen.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^
Ja, er zijn inderdaad wel een paar meer voorbeelden. De H23 heeft er zelfs meteen 2x achterelkaar tussen Huttwil en Zell. Maar het zijn zo goed als allemaal enkelsporige nevenlijnen en niet in handen van de SBB. Misschien als uitzondering nog de Seetalbahn, met diverse overgangen over de H26, incl. geringe afstand tussen weg en spoor dat al tot diverse ongelukken tussen vrachtwagens en treinen heeft geleid.
vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce »

Vorige week vier dagen in Portugal geweest en enkele (snel)wegen kunnen toevoegen aan mijn overzichtje:

- A1: Van aan het knooppunt met de A20 (ten zuiden van Porto) tot aan het knooppunt met de A25
- A20: Van aan het knooppunt met de A1 tot aan het knooppunt met de A3 in Porto
- A3: Kort stukje van aan de A20 tot aan de A4 in Porto
- A4: Kort stuk van aan de A3 tot aan (en inclusief) de "VRI-route" naar de luchthaven van Porto
- A25: Van aan Albergaria-a-Velha (complex 8) tot helemaal aan de Atlantische kust voorbij Aveiro

- Onderliggend wegennet: Diverse wegen in de omgeving van de kust, Aveiro en Agueda

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing