Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

traveldude
dorpsstraat

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door traveldude »

Niet echt met wegennieuws te maken dus maar even hier. Gisteren in Georgië op pad geweest tussen Tbilisi en Gori, een rit van ongeveer 60 km enkele reis (vanaf het noorden van Tbilisi). Niet heel bijzonder qua lengte.

Afbeelding

Voor de gelegenheid nam ik eens de oude hoofdroute naar Gori, langs de zuidkant van de rivier Mtkvari (Kura) in plaats van de autosnelweg noordlangs. Die weg heb ik wel gezien langzamerhand. Het was erg lekker weer, beetje voorjaarsgevoel, mooie gelegenheid voor de toeristische route. Deze regionale route is tegenwoordig de Sh29, een van de langere van deze tweede nationale rang (110 km van de noordkant van Tbilisi via Mtskheta, Gori en Kareli naar Khashuri). Onderstaande foto's zijn van de terugweg Gori - Tbilisi met de namiddagzon. Helaas zit er een vervelende vervuiling in mijn lens, maar dat mag de pret niet drukken.

Zuidelijke entree in Gori.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oude spoorbrug bij Grakali over de Mtkvari uit 1899.
Afbeelding

Er zijn weer meer camera's geplaatst. Ik heb er niet echt een gevoel bij of ze nou echt allemaal werken, of ik moet echt die brave Hendrik zijn.
Afbeelding

Het aantal borden lijkt een doel op zich te zijn.
Afbeelding

Afbeelding

De stalen autobrug bij Mtskheta, viert dit jaar haar honderdjarig bestaan. Pas geleden is een nieuwe brug ernaast geopend. De oude brug blijft vooralsnog liggen.
Afbeelding

De Tbilisi Bypass (S9) door de voorstad Zahesi. In de verte is rechts het verlaten spoorviaduct met tunnelportaal te zien voor een spoor-bypass voor Tbilisi. Dit project is in 2013 door de nieuwe regering destijds stilgelegd (terwijl het al bijna af was). Nu gaan de bestaande kunstwerken gebruikt worden voor een nieuwe randweg (2x2), waarbij alle kunstwerken worden verdubbeld.
Afbeelding

De huidige randweg is slechts enkelbaans, maar is een verplichte route voor doorgaand vrachtverkeer (voornamelijk dus grensoverschreidend Armeens, Azerbeidzjaans, Turks en Centraal Aziatisch verkeer). Voor iedereen die in Tbilisi moet zijn (bijvoorbeeld van noord naar oost van de stad) is dit geen alternatief.
Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Chris »

Het zou de dagen na Pasen mooi weer worden. Dus ik heb twee vrije dagen ingepland na Pasen voor een eerste korte trip van het seizoen. Een 3-daagse trip van ongeveer 1500 kilometer.

En het was prachtig weer alle drie dagen. Gisteren en vandaag 23 graden en bijna geen bewolking gezien. Het weer is meer zomers dan de vegetatie, de grote bomen zijn nog wel grotendeels kaal, ook in Frankrijk. Ik zag daarin geen grote verschillen met Nederland.

In België kom ik vaak maar beperkt van de autosnelweg af, dus ik heb dit keer wat anders gekozen: de N74 tot Hasselt, de N80 van Hasselt tot Namur, dan de N4 vanaf Namur tot de N89 en de N89 uitrijden tot de Franse grens. De N74 en N89 had ik wel eens eerder gereden, de N80 nog nooit. En dat stuk N4 tot Marche ook niet.

Wat wel opvalt in België: hoe extreem veel camera's er overal zijn. We maken wel eens grappen over China als surveillancestaat of de flitspalen in Frankrijk, maar België kan er ook wat van.

In Frankrijk heb ik Rethel bezocht. Ik vond het verrassend netjes voor een streek die een beetje het karakter van vergane glorie heeft buiten de grotere steden. Het was niet heel levendig, maar allemaal opgeknapt rond de oude N51.

Daarna van Reims naar Rouen de hele N31 af gereden. Ik wilde een keer wat anders rijden en oost-west doe je in Frankrijk niet zo snel vanuit Nederland. De N31 is geen heel snelle route, maar het is wel de meest directe verbinding tussen Reims en Rouen. De snelwegroute gaat via Amiens (A29) en is langer. De N31 heeft ten westen van Reims veel korte stukken 2x2 of 2+1. Westelijk van Beauvais is het grotendeels enkelbaans. Ook wel apart dat de N31 in Beauvais onderbroken is, beide trajecten sluiten niet rechtstreeks op elkaar aan.

Vervolgens de stad Rouen bezocht, een mooie stad waar ik wel eens doorheen gereden was, maar nog nooit echt in het centrum was geweest. Die lage tunneltjes langs de Seine zijn wel geinig, de laagste is 1,8 meter en voelt zelfs in een lage personenauto wel erg laag.

Vandaag van Rouen naar Nederland gereden via Cap Gris-Nez en Cap Blanc-Nez, dit zijn de kapen aan het Kanaal, waar je uitzicht hebt over de kust, de zeescheepvaart en de Engelse kust. Daarna een stukje door België en dan nog 350 kilometer door Nederland: op de terugweg een aantal bruggen bezocht, Zeeland is voor een dagtrip vanuit Zwolle toch wel ver. Zeker Zeeuws-Vlaanderen.

Afbeelding