Voor de gelegenheid nam ik eens de oude hoofdroute naar Gori, langs de zuidkant van de rivier Mtkvari (Kura) in plaats van de autosnelweg noordlangs. Die weg heb ik wel gezien langzamerhand. Het was erg lekker weer, beetje voorjaarsgevoel, mooie gelegenheid voor de toeristische route. Deze regionale route is tegenwoordig de Sh29, een van de langere van deze tweede nationale rang (110 km van de noordkant van Tbilisi via Mtskheta, Gori en Kareli naar Khashuri). Onderstaande foto's zijn van de terugweg Gori - Tbilisi met de namiddagzon. Helaas zit er een vervelende vervuiling in mijn lens, maar dat mag de pret niet drukken.
Zuidelijke entree in Gori.

Oude spoorbrug bij Grakali over de Mtkvari uit 1899.

Er zijn weer meer camera's geplaatst. Ik heb er niet echt een gevoel bij of ze nou echt allemaal werken, of ik moet echt die brave Hendrik zijn.

Het aantal borden lijkt een doel op zich te zijn.

De stalen autobrug bij Mtskheta, viert dit jaar haar honderdjarig bestaan. Pas geleden is een nieuwe brug ernaast geopend. De oude brug blijft vooralsnog liggen.

De Tbilisi Bypass (S9) door de voorstad Zahesi. In de verte is rechts het verlaten spoorviaduct met tunnelportaal te zien voor een spoor-bypass voor Tbilisi. Dit project is in 2013 door de nieuwe regering destijds stilgelegd (terwijl het al bijna af was). Nu gaan de bestaande kunstwerken gebruikt worden voor een nieuwe randweg (2x2), waarbij alle kunstwerken worden verdubbeld.

De huidige randweg is slechts enkelbaans, maar is een verplichte route voor doorgaand vrachtverkeer (voornamelijk dus grensoverschreidend Armeens, Azerbeidzjaans, Turks en Centraal Aziatisch verkeer). Voor iedereen die in Tbilisi moet zijn (bijvoorbeeld van noord naar oost van de stad) is dit geen alternatief.