Road trips in Europa (en daarbuiten)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Road trips in Europa (en daarbuiten)

Bericht door Coen Tunnel »

In de auto neem ik mee wat ik nodig heb voor de lengte van mijn trip en kies daarbij de koffer met de gepaste grootte.

Als ik vlieg neem ik eigenlijk altijd wel een ingecheckte koffer mee. Voor mij kost het meestal toch niks extra's, en op die manier reis ik verder alleen met een rugtas en loop ik niet met een kleine trolley over de luchthaven. Ik reis daardoor niet echt licht, maar het voordeel is dat ik eigenlijk altijd wel voldoende ruimte in mijn ruimbagage heb voor nieuwe aankopen, souvenirs, en soms ook wat etenswaren voor thuis uit het land waar ik naartoe ben gereisd.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Chris schreef: di 23 jun 2026, 18:08 Ik heb een road trip gemaakt door 9 landen: 6.895 kilometer gereden.

Landen bezocht: Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Hongarije, Roemenië, Slowakije, Polen en Tsjechië.
Het was mijn eerste keer in Roemenië. Ik moet zeggen dat dit enorm is meegevallen en zeker voor herhaling vatbaar / een reisdoel op zichzelf.
Leuke reis. Ik wilde eigenlijk in 2024 al naar Roemenië, maar ben toen niet gegaan omdat mijn camera het niet meer deed. En toen ik een nieuwe camera had, kwam het mij niet meer goed uit om andere redenen.
Ik zou waarschijnlijk precies die snelwegen bereden hebben die jij hebt genomen, die hoef ik nu niet meer te fotograferen ...
Maar ik wil het toch nog wel ooit doen, misschien volgend jaar. O.a. ook naar het plaatsje waar mijn opa geboren is.

Ook naar de Baltische landen wil ik een keer.
Hajo schreef: di 23 jun 2026, 18:24 ^^ 6.895 kilometer gereden... In drie weken meen ik?
Ik heb dat een keer in ruim een week gedaan toen ik in Zweden en Noorwegen ben geweest.
Dat zou ik nu misschien niet meer doen.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Voor de personen die vragen hebben of info willen hebben over de Baltische Staten, laat maar weten
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wat is er allemaal anders dan in Polen? (Afgezien van logische dingen zoals de taal of de euro).
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Chris schreef: zo 05 jul 2026, 20:54 Wat is er allemaal anders dan in Polen? (Afgezien van logische dingen zoals de taal of de euro).
Voor ik een heel verhaal ga schrijven wat je niet wil weten, aan welke thema's zit je te denken?
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wat je zoal op een reis tegenkomt. Verkeer, wegen, hotels, prijzen, dingen die echt anders zijn, etc.

Ik wil ook wel eens die kant op. Ik heb nu heel veel van Centraal-Europa gezien maar de Baltische landen nog niet.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Heb twee weken geleden een dag door Estland gereden met een huurauto. Polen nog nooit geweest maar ik vond het geen wild-west. Nette wegen, goede bebording, alleen word je wel eens verrast door een klaarblijkelijk doorgaande weg wat een gravelweg is.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Verkeer:
Veel KM's op 2x1, waar het verkeer graag door wil (vergelijkbaar met de 'oude' situatie in Polen).
Bijzonder punten:
- knipper naar de berm (zonder kruising of bushalte): Je kan mij halen
- Ook is de weglayout vergelijkbaar met de NL'se ETW-60, max is nog steeds 90
- Borden spreken redelijk voor zich, ondanks het USSR gevoel
- Litouwen en Letland kennen het bord "zwart punt", Estland heeft deze niet. Op zwarte punten is de politie is een stuk strenger
- In Estland (2x2) wordt de vluchtstrook gebruikt om in of uit te voegen naar bijv een bospaadje. Lang vluchtrook rijden is not done en gebeurt weinig
- Alle Hoofdwegen (uitgezonderd de A8 in LT momenteel) verkeren in prima conditie
- Letland: de omleiding vanwege een afgesloten hoofdweg gaat nog wel eens over een zand/grevelweg. Veel V-wegen zijn niet van asfalt voorzien.

Stops:
- Alle niet express tankstations hebben een gratis wc die minimaal 3x/dag schoon gemaakt wordt. Zelf vind ik het dan wel netjes om iets uit de shop te kopen of brandstof te tanken als "bedankje'
Verzorgingsplaatsen zijn namelijk zeldzaam (worden er langzaam meer), maar zulke tankstations zijn een prima alternatief.

Deze tankstations worden tussen de 300 en 1800m aangegeven (en herhaald)

Prijzen algemeen:
Iets goedkoper dan in NL, maar duidelijk niet meer het niveau van 2018. Benzine (euro95 e10) zit rond de 1,60-1,75 momenteel (Niveau België)
Betaald parkeren gebeurt meestal met apps (Tallinn, Tartu, Riga, Kaunas, Vilnius), dus het kan even zoeken zijn naar een betaal automaat (locaties zijn vindbaar online)

Hotels
Grote mix voor elke prijsklasse. In de grote steden worden de nodige nieuwe hotels gebouwd (of zijn net open), buiten de steden en grotere dorpen zijn het voornamelijk B&B's (niet echt mijn ding). Campings zijn een zeldzaamheid in alle 3 de landen

Toeristenlocaties
Er genoeg bruine borden te vinden, maar de meeste bevinden zich in de bekende steden (inc. tourist traps)

Betalen
Bankpasbetalingen zijn normaal en kan bijna overal, ook met de Nederlandse pinpas. Het kraampje bij de boer wil die uitzondering wel zijn (vaak cash only)

Mocht ik nog wat vergeten zijn, laat maar weten
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wat zijn handige plekken om te lunchen onderweg? Hebben tankstations een beetje aanbod van verse broodjes? Ik vond dit in Centraal-Europa wel goed in het algemeen, je bent niet aangewezen op voorverpakte broodjes of junkfood.

Zijn hotdogs er ook populair? In Roemenië, Hongarije, Polen (en Scandinavië) verkoopt elk tankstation die en van wat ik heb gezien zijn die super populair als snack onderweg.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Ik zie net dat ik wellicht het grootste punt vergeten ben:
Andere tijdzone (1 uur later dan NL)

Dat vind ik zelf een voordeel als je teruggaat rijden (Litouwen -> Polen).

Engelse Taal:
Alleen de jongere generatie spreekt en begrijpt Engels. Mocht je geen haast hebben, dan kan Google translate (schrijven) een uitkomst zijn.

Verse broodjes / Eten
- Een Frankfurter met saus in speciaal broodje is zeer populair, genoeg combo deals te vinden. Dit broodje lijkt totaal niet op de combinatie die Ikea verkoopt.
- Subway bestaat de facto niet daar
- Koffie: De goedkoopste verse koffie haal je bij de Hesburger (1,20 - 1,50). Hesburger is de populaire lokale concurrent van Mac / KFC / Burger King
- Tankstation hebben meestal voorverpakte broodjes, vergelijkbaar met de sandwiches van AH. Even opwarmen is geen probleem
- Bakkerijen / koffiezaken hebben vaak wel verse broodjes. Omdat ik deze stevig geprijsd vindt, loop ik liever een supermarkt in.
De grote supermarkten (Rimi / Selver / Prisma / Coop / Maxima) hebben een afdeling met verse (warme) maaltijden, prijs gaat per kg. Voorbeeld is Plov (ook wel Pilav) of pannenkoeken met/zonder vulling
Openingstijden van supermarkten zijn ruim, ook van de dorpswinkel. Dorpswinkel hebben meestal geen verse (warme) maaltijden, maar wel altijd een kleine selectie losse broodjes

Van de supermarktketen heeft Coop het meer bekende aanbod, omdat deze meer producten uit NL / BE / DE verkopen.
Warenhuisketen Stockmann heeft in Riga en Tallinn ook een supermarkt, maar is duidelijk duurder. Wel een locatie waar je stroopwafels, Luikse wafels en Nederlandse Oude Kaas kan vinden (voor wie het echt niet kan afleren)