Als geboren en getogen Zaankanter heb ik met veel belangstelling jullie discussie over de Coenbrug gevolgd. Files zijn slechts één probleem, het andere is de leefbaarheid. Omwonenden klagen steeds vaker over geluidsoverlast en fijnstof. Ik heb mijn fantasie eens de vrije loop gelaten en heb een poging gedaan mogelijke oplossingen in kaart te brengen. Zie hier het resultaat.
Samengevat:
Bypass tussen Westzaan en de Kalverhoek
Aquaduct onder Nauernase Vaart
Tunnel tussen Westzaan en oostkant van de Zaan
Downgrading van bestaande Coentunnelweg tussen knooppunt Zaandam en Westzaan van autosnelweg tot stadsautoweg
Stadsautoweg komt uit op grote rotonde ter hoogte van de huidige haakse bocht S153 (Guisweg/Omgelegde Guisweg)
Omlegging N246/N8 langs Nauernase Vaart om ruimte te bieden voor aansluiting op verdiepte A8
Verbindingsweg tussen N246/N8 en S153 achter langs de Middel in Westzaan
Verwijdering dijklichaam A8 Guisveld, eind aan horizonvervuiling, herstel oude zichtlijnen
Deels herstel oorspronkelijke loop Guisweg
Het enorme dijklichaam waarop de A8 is gebouwd is naar mijn idee een historische vergissing die vroeg of laat een keer goed zou moeten worden gemaakt. Woningbouw in het Guisveld ligt zeer gevoelig en lijkt uitgesloten. Het zou fantastisch zijn om de aanleg van nieuwe, betere infrastructuur te combineren met het herstel van oude zichtlijnen, zodat het Guisweg en het Westzijderveld weer een eenheid worden en beter kunnen worden benut als recreatiegebied en groene long voor dit deel van de Randstad.
Verder heb ik nog een paar andere ideetjes ingetekend, zoals een nieuwe verbinding tussen Westzaan en Beverwijk en een stadsstraat achterlangs de wijken Westerkoog en Westerwatering maar dat is niet relevant voor deze discussie.
Oké, schiet nu maar raak!
picture host