N-636 Elorrio - Durango
Wat foto's van bovenstaande snelweg
N-636, die in augustus is opengesteld.
1. Op groot formaat is het te zien, de N-636 is in het beheer van de Diputación Foral de Bizkaia. Het is dus een weg in provinciaal beheer. Overigens zijn alle wegen in Baskenland in provinciaal beheer, in tegenstelling tot andere autonome regio's, waar veel wegen in regionaal beheer zijn. Baskenland is wat dat betreft een uitzondering in Spanje.
N-636-1 by
European Roads, on Flickr
2. Elorrio. Dit stukje is de oorspronkelijke bypass van dit dorp, dat in 1999 is opengesteld. De eigenlijke snelweg sluit daar dan op aan.
N-636-2 by
3. Kort daarna volgt een tweede aansluiting van Elorrio, deze heeft een afritnummer. Ik vraag me overigens af waar de afritnummering op gebaseerd is. Misschien op de afstand van de grens met Navarra of zo.
N-636-5 by
4. BI-3331. Provinciale wegen van de provincie Bizkaia (Vizcaya in het Spaans) zijn genummerd in de BI-xxx en BI-xxxx serie.
N-636-6 by
5. Het landschap in Baskenland is nog best Alpien, ondanks dat de bergen eigenlijk niet zo hoog zijn (dit is maximaal zo'n 900 meter en dus maar iets hoger dan het Sauerland).
N-636-8 by
6. Tweetalige wegwijzer, maar niet helemaal, want de Baskische naam voor Bilbao (Bilbo) ontbreekt. Dat is overigens best vaak het geval. Men lijkt daarin maatwerk toe te passen.
N-636-9 by
7. De N-636 is dus geen carretera nacional. Er is nog een andere (zeer korte) N-636 bij Santander die wel tot het 'Red de Carreteras del Estado' behoort.
N-636-12 by
8. Een bijna 2 kilometer lange tunnel.
N-636-13 by
9. Eén van mijn zeldzame tunnelfoto's die wel gelukt is in de 'auto' stand van de camera.
N-636-14 by
10. Het knooppunt met de AP-8. Je kan hier nog de snelweg tolvrij verlaten richting Durango. Overigens vind ik het wel opvallend dat deze plaats overal ontbreekt op de bewegwijzering, het ligt er pal naast en is een redelijke plaats (29.000 inwoners en één van de belangrijkste steden buiten de agglomeratie Bilbao).
N-636-15 by