[E] Baskenland • Euskadi • País Vasco

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [E] Baskenland • Euskadi • País Vasco

Bericht door Chris »

Vanmiddag worden de kegels weggehaald van de opgewaardeerde N-124 tussen Berantevilla en de A-1, en dan is het een autovía met 120 km/h.

In totaal is 7 kilometer N-124 opgewaardeerd tot autovía, waarvan de laatste 3 kilometer vandaag opent. Dit deel van de N-124 is een provinciale weg, in het beheer van de provincie Álava.

Afbeelding

De meest nabijgelegen stad is Miranda de Ebro, maar dat ligt net over de grens in Castilla y León. Er is een nogal complexe wegenstructuur.

Afbeelding
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Chris schreef: za 22 jul 2023, 10:05 Een oude ansichtkaart van de N-634 bij Getaria. Deze weg is wel eens eerder voorbij gekomen en staat nog op mijn to-do lijstje om eens te filmen. De weg voert strak langs het water tussen Zarautz en Zumaia.

Jaar: 1958

Afbeelding
Wij vertoeven regelmatig in die buurt. In de zomer is er een zacht klimaat en het regent er echt niet zo veel als men soms zegt over het Groene Spanje (al merkte ik deze zomer wel dat Gallicië nog een ander klimaat heeft dan het stuk Asturië - Franse grens). Het is fijn om na alle drukte daar een weekje te ontspannen, te wandelen, naar het strand te gaan en van de lokale keuken te genieten. In de loop der jaren hebben we flink wat foto's genomen.
Een mistige winterdag als vandaag is ideaal om foto's te sorteren.
Foto vanop de kustweg met zicht naar Getaria. Tegenwoordig ligt er een wandelpad tussen Getaria en Zarautz, aan de zeekant.
De berg (bijgenaamd El Ratón/de muis) ligt in de zee en vormt zo een natuurlijke haven, daarop ligt het Parque San Antón/San Antón Parkea.
AfbeeldingRatón, Getaria by bMundial, on Flickr

Vanop de ratón heb je uitzicht op de kustweg, dit is weer het stuk tussen Getaria en Zarautz, Je ziet een van de tunneltjes (enkel in de richting van Zarautz).
AfbeeldingDDSC_0002 by bMundial, on Flickr

AfbeeldingDDSC_0001 by bMundial, on Flickr
De gastvrouw van onze B&B vertelde dat in de winter van 2023-2024 de weg ongeveer 2 maanden afgesloten was omdat er constant hoge golfslag was. Dat was uitzonderlijk maar afsluitingen van een week zijn niet ongewoon in de winter. Dan moet deze omleiding gevolgd worden, wat veel drukte geeft (op dat stuk rijdt om het half uur een bus, met een touringcar).

Tussen Getaria en Zumaia is de weg minder bochtig maar ligt er ook geen wandelpad naast.
De weg is daar ook geoptimaliseerd en er is een omleidingsweg van de AP-8 naar de N-634, dit is voor het vrachtverkeer naar de haven van Getaria. Verkeer via Zarautz is niet verboden maar vanuit Madrid en Bilbao is dit de meest logische route (in Zarautz is er ook geen plaats voor een omleiding, alle verkeer naar Getaria moet daar door het centrum en de N-634 is daar veel bochtiger). Dit stuk wordt ook maar zelden afgesloten wegens stormweer.

Daar zijn er hier en daar gallerijen gebouwd omdat de berg daar te veel beweegt.
AfbeeldingDDSC_0010 by bMundial, on Flickr

De vissershaven, hier komt vooral tonijn en ansjovis (blauwe vissen) aan land. Die worden met "campagnes"' gevist, boten zijn een week op zee en komen dan terug. Wanneer er een schip in aantocht is zie je overdag de vrachtwagens al toekomen. Vaak staan er dan wel een tiental klaar, hoewel het dorp en de haven dicht tegen elkaar liggen wordt het verkeer mooi uit het centrum gehouden.
Een van de bedrijven die de vis verwerkt. Het onderwerp was eigenlijk vooral de roeiboot op de voorgrond (traditionele Baskische sport).
AfbeeldingDSC_0093 by bMundial, on Flickr

De vis wordt ook in Getaria zelf klaargemaakt en meestal buiten naast het restaurant op houtskool gegrild, op zondagmiddag (traditioneel het moment om op restaurant te gaan in Spanje) komen hier veel mensen uit San Sebastián op af.
AfbeeldingDSC_0344 by bMundial, on Flickr

Hogerop heb je ook een van de wegen naar Compostella. Dit is de kustweg, de meeste mensen nemen de Camino francés door het binnenland. De kustweg is in de loop der eeuwen minder populair geworden doordat er meer invallen waren en men meer risico liep beroofd te worden. Het is ook meer klimmen en dalen (dorpen liggen aan de zee en tussen de dorpen gaat het makkelijk boven de 100 meter.
Zelf heb ik hem nog nooit als pelgrimstocht gedaan maar wel al losse stukken. Je hebt er ook zicht op de kustweg.
AfbeeldingDSC_0050-002 by bMundial, on Flickr

AfbeeldingDSC_0121 by bMundial, on Flickr

AfbeeldingDSC_0054 by bMundial, on Flickr

Gezien vanop de camino, het weer kan sterk wisselen, dit is maar enkele dagen later. Wij hebben in juli altijd een paraplu voor de regen en een voor de zon (voor het strand) in de auto liggen.
AfbeeldingDSC_0341 by bMundial, on Flickr

Bewegwijzering is in Spaans Baskenland tweetalig. Al durven sommige links-nationalistische gemeentebesturen het Spaans soms heel klein maken. Maar over het algemeen ziet het er zo uit:
AfbeeldingDSC_0352 by bMundial, on Flickr
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Bedankt ;)
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Mundial schreef: za 18 jan 2025, 14:22 Hogerop heb je ook een van de wegen naar Compostella. Dit is de kustweg, de meeste mensen nemen de Camino francés door het binnenland. De kustweg is in de loop der eeuwen minder populair geworden doordat er meer invallen waren en men meer risico liep beroofd te worden. Het is ook meer klimmen en dalen (dorpen liggen aan de zee en tussen de dorpen gaat het makkelijk boven de 100 meter.
Met de grote hoeveelheden mensen die over de Camino Francés gaan, zou die kustweg zo slecht nog niet zijn. Maar goed, andere hobby. Voor wie in de buurt is kan ik de N-634 alleen maar aanraden. En vis eten in Getaria trouwens ook.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Op 12 augustus 2026 vind er een totale zonsverduistering plaats die onder andere in dit gebied, het noorden van Spanje, zichtbaar zal zijn. De langste duur van de totale verduistering, bijna 2 minuten, ligt in en rond Oviedo.

Als je 'm mist, dan heb je op 2 augustus 2027 een nieuwe kans, maar dan in het zuiden, in Andalusië. Ook een totale zonsverduistering.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Pino schreef: za 18 jan 2025, 19:55 Met de grote hoeveelheden mensen die over de Camino Francés gaan, zou die kustweg zo slecht nog niet zijn. Maar goed, andere hobby. Voor wie in de buurt is kan ik de N-634 alleen maar aanraden. En vis eten in Getaria trouwens ook.
Zekerenvast, In juni-juli heb ik al 8-tal keer tussen Zumaia en Getaria of Getaria en Zarautz gewandeld, je komt meestal 2 à 3 pelgrims en dan nog een paar recreatieve wandelaars, in het weekend kan het wat drukker zijn en kom je wat gezinnen met kinderen tegen (in Spanje is wandelen/'senderismo' een serieuze sport, niet iets waar lacherig over gedaan wordt dat het voor gepensioneerden is). Het stuk Zarautz-Getaria is het meest in trek, veel mensen doen daar Zarautz-Getaria langs de kust, met de lift naar boven en dan naar Zarautz wandelen (de steile helling daar is makkelijker als afdaling en sinds 2 jaar is er ook een lift van de hoger gelegen woonwijken). Maar niet te vergelijken met de drukte die je in León of Burgos ziet (daar zag ik ook de meest onervaren wandelaars).
En de vis, die behoort tot de beste die ik al gegeten heb, altijd een plezier als ik daar kom. Wie tips wilt, laat maar weten.
Ik vind wegen fascinerend maar er zijn zeker nog andere redenen om op reis te gaan ;)
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Hajo schreef: zo 19 jan 2025, 10:01 Op 12 augustus 2026 vind er een totale zonsverduistering plaats die onder andere in dit gebied, het noorden van Spanje, zichtbaar zal zijn. De langste duur van de totale verduistering, bijna 2 minuten, ligt in en rond Oviedo.

Als je 'm mist, dan heb je op 2 augustus 2027 een nieuwe kans, maar dan in het zuiden, in Andalusië. Ook een totale zonsverduistering.
Die zonsverduistering van 2026 kun je in Europa ook nog in IJsland waarnemen. Al heb ik het plan om in augustus 2026 inderdaad naar de regio Oviedo te gaan.

Voor die van 2027 moet je wel echt naar het uiterste zuiden van Spanje, of naar Gibraltar of Noord-Marokko. Maar dan heb je wel ruim 4,5 minuut zonsverduistering. Je kunt ook naar Tunesië, waar de totale verduistering in Sfax maar liefst 5 minuten en 40 seconden duurt, of naar het Egyptische Sohag voor 6 minuten en 22 seconden duisternis. Maar dat is wel in een tijd van het jaar dat het daar in Noord-Afrika, en ook Saoedi-Arabië waar de totale verduistering ook te zien is, bloedheet is. Voor de meesten op dit forum zal gelden dat als ze een totale zonsverduistering in Europa willen zien, die van 2027 de laatste kans is. De volgende totale zonsverduistering in Europa daarna zal pas op 3 september 2081 zijn. Maar die is dan wel totaal in steden als Parijs, Basel, Zürich, Innsbruck, Ljubljana, Zagreb en Istanbul.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ De hitte is inderdaad een probleem, maar de kans dat je in Noord-Spanje op het moment suprème last hebt van bewolking die afbreuk doet aan het spektakel is ook wel vrij groot.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ Dat klopt, het noorden van Spanje is zelfs in augustus niet bijster zonnig en is het er bewolkter dan in bijvoorbeeld Amsterdam. Al wil ik wel een auto huren om flexibel te zijn en me indien nodig te kunnen verplaatsen. Desalniettemin, mocht 2026 op een deceptie uitlopen, dan kan ik altijd nog besluiten om een jaar later toch naar Zuid-Spanje, Noord-Marokko of Tunesië te gaan.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ds79m schreef: ma 20 jan 2025, 13:31 ^^ De hitte is inderdaad een probleem, maar de kans dat je in Noord-Spanje op het moment suprème last hebt van bewolking die afbreuk doet aan het spektakel is ook wel vrij groot.
Ik denk dat je ten zuiden van het Cantabrisch Gebergte een aanzienlijk grotere kans hebt op zonnig weer dan direct aan de kust.

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Nou heb je direct aan de kust natuurlijk wel vaak het effect dat het op het strand zonnig is, en dat het direct erachter in het binnenland bewolkt wordt. Dat heb je aan de Baskische kust dubbel, want je gaat meteen de bergen in. Op zich zou je kunnen zeggen "ik vestig mezelf in San Sebastian, en als de weervoorspelling lastig is, is er alle tijd je met de auto te verplaatsen naar de Meseta (en dan 's avonds ook weer terug te rijden naar je hotel).

Echter: als ik zo kijk, praat je over rond 18.30 uur UTC, dus 20.30 uur lokaal in Spanje. Dat zal betekenen dat je het moet hebben van redelijk vrij zicht naar het westen, want zo hoog staat de zon dan niet meer. In het Cantabrisch gebergte zit je dan niet goed, tenzij je op een bergtop staat. Een landtong als Getaria is vast ook prachtig (mits het weer goed is), maar op baaien aan de Baskische kust (bijvoorbeeld San Sebastian) durf ik niet te zeggen waar je nog genoeg zicht hebt op de zon op dat tijdstip van de avond.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ In San Sebastian/Getaria zal de verduistering niet totaal zijn:

Afbeelding

En een gedeeltelijke zonsverduistering heb ik al meermaals meegemaakt, dat is toch minder bijzonder dan hoe een totale verduistering moet zijn.

Burgos of Zaragoza zijn ook goede plekken om de zonsverduistering te bekijken, met vermoedelijk weinig kans op bewolking. Wel met flink hogere temperaturen, maar goed om als alternatief achter de hand te hebben, als bijvoorbeeld een dag voor de eclips ongunstig weer aan de kust wordt verwacht.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik ga zeker proberen erbij te zijn. :)
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Burgos / Léon lijkt me dan toch handiger omdat ze meer naar het westen liggen, dan zou de zon hoger aan de hemel moeten staan dan in Zaragoza.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Daar naartoe gaan is een dag of twee rijden, denk ik.

Ik ken het zuidwesten van Frankrijk niet, evenmin dit noordelijke deel van Spanje. Altijd een beetje vermeden omdat mijn Frans belabberd is en mijn Spaans niet verder gaat dan gracias en si señor. :)

Ik durf wel alvast te voorspellen dat het er beredruk zal zijn, zeker bij een weersvoorspelling van mooi, zonnig weer. De prijzen voor overnachtingen, eten e.d. zullen minimaal verdubbelen, misschien zelfs verdrievoudigen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Zeker geen twee volle dagen. Omgeving San Sebastián heb ik meerdere malen gedaan in een avond (tot ongeveer Parijs/Orléans) en dan is het niet eens meer een volle dag (Orléans-San Sebastián is 700 kilometer). In een nacht zou ook prima kunnen voor de liefhebber. Burgos is dan nog twee uur extra.
Coen Tunnel schreef: ma 20 jan 2025, 16:06 ^^ In San Sebastian/Getaria zal de verduistering niet totaal zijn:
Ik zie het. Maar het idee kust vs binnenland als omschreven in mijn post blijft in de kern van toepassing. Alleen San Sebastián en Getaria even vervangen door kustplaatsen iets verder westelijk die wel totaliteit hebben.
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Ik heb geen zin in gejakker en ik hou het waarschijnlijk op twee overnachtingen. Misschien zelfs drie om een bezoek te brengen aan bijvoorbeeld Bordeaux. Lekker rustig aan. ;)
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Hajo schreef: ma 20 jan 2025, 16:54 Ik ga zeker proberen erbij te zijn. :)
Wij hebben afgelopen augustus al iets geboekt in Galicia 8-)
Ubi volentia est, via est
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De A-636 is vorig jaar omgenummerd tot de AP-636.

Op Street View kon ik het aangepaste nummer enkel vinden op het knooppunt met de N-I (A-1) bij Beasain. Op de route zelf staat nog A-636. De wegbeheerder Bidegi refereert echter ook aan het nummer AP-636.

De AP-636 is een elektronische tolweg, volgens mij de enige van Spanje (voor autoverkeer). Het is ook het eerste AP-nummer met 3 cijfers.

Afbeelding