De huidige Raststätte Geismühle:

Moderator: Moderatoren
Bij Raststätte Kraichgau Süd, die nog niet zo lang geleden is uitgebreid, is dat juist omgekeerd gedaan: https://www.google.nl/maps/place/Kraich ... 4d8.754966keokiracer schreef:Het lijkt alsof ze hier de autoparkeerplaatsen als buffer gebruiken zodat het vrachtverkeer in ieder geval niet vlak naast de snelweg staat.
Nauwelijks en als ze er al zijn worden ze toch bezet door andere vrachtwagens, dus het is zinloos. Hetzelfde zie je ook gebeuren bij speciale plaatsen voor exceptioneel of geconditioneerd transport.brytje008 schreef:ik keek laatst een filmpje van een vrachtwagenchauffeur die naar Polen reed. Daar kwam hij verschillende VZP's tegen met aparte parkeerplaatsen voor vrachtwagens met ADR. Ik vroeg me af bestaat dit ook in Duitsland ?
Dat is ook logisch, aangezien die over het algemeen niet blijven slapen daar. Er zijn in Duitsland nog veel verouderde raststättes met parkeerplaatsen met de cabine naar de snelweg toe en zonder scherm er tussen. Daar word je als chauffeur niet vrolijk van...keokiracer schreef:Het lijkt alsof ze hier de autoparkeerplaatsen als buffer gebruiken zodat het vrachtverkeer in ieder geval niet vlak naast de snelweg staat.
Klop, in dat filmpje stonden er ook gewoon andere soorten transporten geparkeerd. Dus zoals je al zegt heeft het amper zin. Dat heeft denk echt alleen zin als je een hek hebt, waar je bijvoorbeeld een pas voor nodig hebt die speciaal voor ADR is of iets dergelijks.Jeroen schreef:Nauwelijks en als ze er al zijn worden ze toch bezet door andere vrachtwagens, dus het is zinloos. Hetzelfde zie je ook gebeuren bij speciale plaatsen voor exceptioneel of geconditioneerd transport.brytje008 schreef:ik keek laatst een filmpje van een vrachtwagenchauffeur die naar Polen reed. Daar kwam hij verschillende VZP's tegen met aparte parkeerplaatsen voor vrachtwagens met ADR. Ik vroeg me af bestaat dit ook in Duitsland ?
Om welke filmpje gaat het als ik vragen mag? Puur uit interessebrytje008 schreef:Klop, in dat filmpje stonden er ook gewoon andere soorten transporten geparkeerd.Jeroen schreef:Nauwelijks en als ze er al zijn worden ze toch bezet door andere vrachtwagens, dus het is zinloos. Hetzelfde zie je ook gebeuren bij speciale plaatsen voor exceptioneel of geconditioneerd transport.brytje008 schreef:ik keek laatst een filmpje van een vrachtwagenchauffeur die naar Polen reed. Daar kwam hij verschillende VZP's tegen met aparte parkeerplaatsen voor vrachtwagens met ADR. Ik vroeg me af bestaat dit ook in Duitsland ?
Ik beweer ook niet dat het de problemen met de capaciteit oplost. Maar het is relatief simpel te maken en zou misschien een iets betere spreiding en een iets kleinere hoeveelheid vluchtstrookparkeerders kunnen bewerkstelligen.Chris schreef:In de Verenigde Staten bestaat dat systeem van 'reserved parking' op sommige truck stops.
Handig als jij als chauffeur of je werkgever dat wilt betalen, maar het lost het probleem van te weinig parkeerplaatsen niet op. 's Nachts staan er zoveel vrachtwagens buiten de vakken dat als je de capaciteit zou verdubbelen, nog steeds bijna alles vol staat.
Volgens mij is het technische verhaal nog niet zo'n punt. Diep uitgraven op een niet te zompige plek, puin en zand erin kieperen, betonplaten erop gooien en je kunt een tijd vooruit. Dat dat geen 20 jaar lang vlak blijft is maar een detail, als het capaciteitsprobleem opgelost is kan men bij de eerste renovatie de bouwkwaliteit verbeteren.Chris schreef:Het kost betrekkelijk veel geld, volgens mij moet je wel denken aan rond de € 1 miljoen per 20 of 30 extra parkeerplaatsen, en er is een tekort van tienduizenden parkeerplaatsen. Er moet grond aangekocht worden, de fundering moet dikker zijn dan elders omdat er continu vrachtwagens op staan, waardoor de aanlegkosten ook niet heel goedkoop zijn. Daarnaast moet je ook denken aan de procedures, er moet een besluit opgesteld worden waar tegen bijna altijd bezwaar wordt gemaakt, dus daar gaat ook veel manuren in zitten aan proceskosten (zeker ten opzichte van de bouwkosten).
Ah, dat filmpjebrytje008 schreef:Het gaat om dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=whC00_Ejwso Het is een aardige lange film
. Bij ongeveer 16:00 van het filmpje rijdt die op een VZP in polen. Maar hij heeft ergens anders in het filmpje er ook over dat die het een paar keer was tegen gekomen.
Parkeren mag op zich best iets kosten. Als de financiering voor meer parkeerruimte niet op een normale manier rond te krijgen is, dan moet het maar met een eigen bijdrage van de transporteurs door er betaalde parkings van te maken. Ik heb bij mijn werkgever nog nooit discussie gehad over gedeclareerde parkeerkosten. Bovendien vragen veel Nederlandse truckstops ook parkeergeld indien er binnen niets verteert wordt.Chris schreef:Het kost betrekkelijk veel geld, volgens mij moet je wel denken aan rond de € 1 miljoen per 20 of 30 extra parkeerplaatsen, en er is een tekort van tienduizenden parkeerplaatsen. Er moet grond aangekocht worden, de fundering moet dikker zijn dan elders omdat er continu vrachtwagens op staan, waardoor de aanlegkosten ook niet heel goedkoop zijn. Daarnaast moet je ook denken aan de procedures, er moet een besluit opgesteld worden waar tegen bijna altijd bezwaar wordt gemaakt, dus daar gaat ook veel manuren in zitten aan proceskosten (zeker ten opzichte van de bouwkosten).
Tsja, in Engeland betaal je 20 tot 25 pond om een nacht te mogen blijven staan op een reguliere VZP. Op bewaakte parkings in Frankrijk en Italië betaal je ook al gemiddeld een Euro of 20. Veel keuze heb je 's avonds doorgaans niet meer, dus met die kosten dient de werkgever gewoon rekening te houden.duikgek89 schreef:Je moet de mensen alleen niet het vel over de oren trekken. Maar als er betaalde parkeerplaatsen beschikbaar zijn dan kun je wel beter optreden tegen vluchtstrook parkeerders zonder gemaar aan te moeten horen.