[E] Bewegwijzering in Baskenland
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
[E] Bewegwijzering in Baskenland
Weet iemand eigenlijk hoe het zit bij het Baskenland ? Spaans en Baskisch lijken absoluut niet op elkaar, dus ik kan me zo voorstellen dat daar wellicht twee-taligheid heerst. Staan daar altijd 2 namen op de borden, of wordt consequent voor één naam gekozen (zoals bijvoorbeeld ook in Catalonië ? Iemand met rij-ervaring in die streek ?
Laatst gewijzigd door Rene op di 16 aug 2005, 8:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Toevallig ben ik daar geweest vorige zomer.
De kleinere plaatsen stonden vaak alleen in het Catalaans. Grotere plaatsen vaak ook in het Spaans, zoals Barcelona. Zo héél veel verschil zit er niet in trouwens. Girona of Gerona. Wat je trouwens wel vaak zag was França, Frankrijk dus, ipv van Perpignan of Montpellier ofzoiets. Ook was de begwijzering van de N2 geen N2, maar N II, wat op die borden erg veel op N11 leek, zodat zelfs onze buschauffeur dacht dat we op de N11 reden ipv N2. (Hij kende de weg daar wel, dus het wegnummer maakte niet uit). Net zoals in Duitsland wordt daar vanaf grotere afstanden al verwezen naar de snelweg (A7) of AP7 hoe je maar wilt. [/code]
De kleinere plaatsen stonden vaak alleen in het Catalaans. Grotere plaatsen vaak ook in het Spaans, zoals Barcelona. Zo héél veel verschil zit er niet in trouwens. Girona of Gerona. Wat je trouwens wel vaak zag was França, Frankrijk dus, ipv van Perpignan of Montpellier ofzoiets. Ook was de begwijzering van de N2 geen N2, maar N II, wat op die borden erg veel op N11 leek, zodat zelfs onze buschauffeur dacht dat we op de N11 reden ipv N2. (Hij kende de weg daar wel, dus het wegnummer maakte niet uit). Net zoals in Duitsland wordt daar vanaf grotere afstanden al verwezen naar de snelweg (A7) of AP7 hoe je maar wilt. [/code]
-
- 2x3 autosnelweg
Ik ben wel eens aan de Franse kant van de grens nabij Baskenland geweest. De Fransen gebruiken iig de Spaanse namen op de borden, of een Franse vertaling. Hoewel die Franse vertaling meestal wel redelijk te begrijpen is, bijv. Pampelune ipv Pamplona.
Het Baskisch is dan wel weer heel anders, die taal klinkt ook al alsof het Tsjechisch ofzo is. Pamplona wordt dan Iruñea, San Sebastian wordt Donostia, enz. Maar ik ben toen helaas niet in Spanje geweest.
Het Baskisch is dan wel weer heel anders, die taal klinkt ook al alsof het Tsjechisch ofzo is. Pamplona wordt dan Iruñea, San Sebastian wordt Donostia, enz. Maar ik ben toen helaas niet in Spanje geweest.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 2x4 autosnelweg
De grote steden worden er tweetalig aangegeven, dus Donostia-San Sebastian. In de volgorde van taal (Spaans-Baskisch of omgekeerd) valt nauwelijks een systeem te ontdekken.
Kleinere plaatsen hebben vaak alleen een (onuitspreekbare) Baskische naam en worden alleen zo genoemd.
Baskenland is trouwens een schitterende streek (alleen jammer van de ETA).
Kleinere plaatsen hebben vaak alleen een (onuitspreekbare) Baskische naam en worden alleen zo genoemd.
Baskenland is trouwens een schitterende streek (alleen jammer van de ETA).
-
- autoweg
-
- 2x5 autosnelweg
Ik ben een paar keer in Baskenland geweest. In Frankrijk staat alles voortaan in het Frans en het Baskisch aangegeven, ook de komborden hebben een Baskisch onderbord.
Op sommige borden zijn de Franse namen weggeverfd en dat samen met de leus: ''Le Pays Basque n'est pas a vendre'' maakte dat ik een apart gevoel bij dit stukje kreeg.
Op sommige borden zijn de Franse namen weggeverfd en dat samen met de leus: ''Le Pays Basque n'est pas a vendre'' maakte dat ik een apart gevoel bij dit stukje kreeg.
-
- 4x5 autosnelweg
Zo zie je maar weer, graffiti-handelaren doen niet alleen in de Voerstreek goede zaken.ViaHaaren schreef:Ik ben een paar keer in Baskenland geweest. In Frankrijk staat alles voortaan in het Frans en het Baskisch aangegeven, ook de komborden hebben een Baskisch onderbord.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- stadsweg
In Baskenland wordt alles tweetalig aangegeven. De kleinere steden hebben geen Spaanse naam, maar de grotere steden hebben meestal ook een Spaanse naam:
Bilbao Bilbo
San Sebastian Donostia
Vitoria Gasteiz
Pamplona Irunea
..
Maar echt alles wordt tweetalig aangeven, de aanwezigheid van tol, bv opschrift als commercieel centrum, etc. echt tweetalig.
Bilbao Bilbo
San Sebastian Donostia
Vitoria Gasteiz
Pamplona Irunea
..
Maar echt alles wordt tweetalig aangeven, de aanwezigheid van tol, bv opschrift als commercieel centrum, etc. echt tweetalig.
-
- Moderator
-
- 2x5 autosnelweg