Italiaanse automobilisten....

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Italiaanse automobilisten....

Bericht door Coen Tunnel »

^^ De stelregel gaat wel redelijk op dat hoe verder zuidelijk je komt, hoe erger het rijgedrag wordt. :lol:
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik vond het op Sicilië bepaald meevallen. Sicilianen zijn ook niet zo gejaagd; wellicht ook dat de economie van het eiland niet zo om vlug-vlug-vlug of alfamannetjesgedrag vraagt. Ik kwam trouwens nog de omschrijving tegen “er vol voor gaan om 42 seconden eerder aan te komen, en daarna nog tien minuten vanuit je auto zitten bellen.” Dat ademt het stedelijke alfamannetje.

Waar je in het diepe zuiden wel sneller tegenaan loopt zijn zeer onveilige onoverzichtelijke situaties naast uiteraard wegen in slechte staat. Dat roept dan wel weer zijn eigen onveiligheden op. En de ruime regio Napoli heeft dan de reputatie dat daar én de gekke situaties én haastig gedrag bij elkaar komen. Maar ik moet zeggen dat ik bij enige ritjes in en rond Napoli in februari eigenlijk geen heel rare fratsen heb gezien.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Piles schreef: vr 08 aug 2025, 9:57
Ernie schreef: vr 08 aug 2025, 9:19 - Ongelooflijke ingewikkelde verkeersoplossing ("spaghetti") rond aanslutiing met de Autostrada: (een voorbeeld: https://www.google.com/maps/@43.8166574 ... FQAw%3D%3D) als je de aanwijzigen van de navigatie volgt ga je denken of het allemaal wel klopt
Is dit niet gewoon zodat alle verkeer van/naar tolweg door 1 tolstation afgehandeld wordt?
Bij een normaal knooppunt (bijv klaverblad) kun je nergens je tolstations kwijt.
Ingewikkelde knooppunt- of afritconfiguraties heb je ook als het niet bepaald erg nodig is:
https://maps.app.goo.gl/HCdbxJtc3cAeCrkB6

Hier een random voorbeeld voor een wel heel apart vormgegeven afrit. Ik denk deels dat het komt omdat ontwerpers geinstrueerd worden om een conflictvrije situatie te ontwerpen, terwijl bijvoorbeeld voor ruime boogstralen; en lange invoegstroken dan geen ruimte of budget meer is. Het is misschien deels een kwestie van smaak waar je dan je prioriteit legt; maar persoonlijk denk ik dat in zulke gevallen je beter kunt kiezen voor een kruising met verkeerslichten of een rotonde, zoals in Nederland.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Raamkozijn31
woonerf

Bericht door Raamkozijn31 »

Ondanks dat Spanje op papier een armer land is met een lager gemiddeld inkomen, zien veel Italiaanse steden er minder geordend uit, minder logisch en is het verkeer chaotischer, dan heb ik het wel over het diepere zuiden.

Ik ben een keer in Napels geweest, het was een drama met al die scooters en motors die je om de oren vliegen, Barcelona is kinderspel vergeleken de situatie daar. :lol: Ze nemen in Italië veel meer risico in het verkeer, en vinden het geen probleem om je te irriteren.
Het leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Maar je moet er het beste van maken.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Pino schreef: vr 08 aug 2025, 17:01 ^^ Ik vond het op Sicilië bepaald meevallen. Sicilianen zijn ook niet zo gejaagd; wellicht ook dat de economie van het eiland niet zo om vlug-vlug-vlug of alfamannetjesgedrag vraagt. Ik kwam trouwens nog de omschrijving tegen “er vol voor gaan om 42 seconden eerder aan te komen, en daarna nog tien minuten vanuit je auto zitten bellen.” Dat ademt het stedelijke alfamannetje.

Waar je in het diepe zuiden wel sneller tegenaan loopt zijn zeer onveilige onoverzichtelijke situaties naast uiteraard wegen in slechte staat. Dat roept dan wel weer zijn eigen onveiligheden op. En de ruime regio Napoli heeft dan de reputatie dat daar én de gekke situaties én haastig gedrag bij elkaar komen. Maar ik moet zeggen dat ik bij enige ritjes in en rond Napoli in februari eigenlijk geen heel rare fratsen heb gezien.
Eens, Sicilië viel mij ook erg mee. Maar van Milaan tot Napels gaat de stelregel wat mij betreft wel op. Verkeer in Rome en Napels is duidelijk een tikje erger dan in Milaan, Turijn of rond Venetië.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Het is ook erg zwart-wit: of ze zijn niet vooruit te krijgen of ze rijden extreem snel.
Alle grijstinten daartussen lijken niet te bestaan.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Coen Tunnel schreef: za 09 aug 2025, 0:10 Maar van Milaan tot Napels gaat de stelregel wat mij betreft wel op. Verkeer in Rome en Napels is duidelijk een tikje erger dan in Milaan, Turijn of rond Venetië.
Als je naar deze grote steden kijkt, klopt dat wel. Maar of tussengelegen grotere steden als Bologna en Firenze dan binnen hetzelfde straatje passen? En dat heb je nog Genova, dat door zijn bouw tegen bergen aan op veel plaatsen een uiterst overzichtelijk straatbeeld heeft. Zou je wellicht kunnen zeggen dat juist dat startpunt van weinig overzichtelijke wegbeelden sterk bijdraagt aan de manier waarop Italianen eerder creatief te werk gaan? Juist op plekken waar geen ruimte is toch de eeuwige poging wagen om dat ene gat te zoeken?

Dan kun je het namelijk ergens uittellen: Milaan is zo vlak als een pannenkoek en heeft een vrij ruim stratennet (en in het oude centrum is met ZTLs en eenrichtingsverkeer vrij goed nagedacht over wat wel en niet kan), Rome is al redelijk geaccidenteerd en heeft een centrum waar grotere wegen doorheen lopen, Napoli ligt echt tegen bergen aan. Andere steden in de Povlakte op zelfde niveau als Milaan. Kleinere toeristisch relevante plaatsen in de Apennijnen (Siena, Perugia) liggen dan vaak weer tegen heuvels op - zie Genova.

Wat er in de grote steden nog wel bijkomt is de wat chaotische wegindeling van wegen die in de jaren ‘50 zijn gebouwd aan de toenmalige randen van die steden: de stradones en de viales, waarin zo ongeveer alle dingen die op straat gebeuren veel te kort op elkaar zitten, al dan niet met ventwegen waar vrijelijk naartoe wordt gewisseld met iets te hoge snelheid. Toen ik ooit een halfjaar in Milaan zat, gleed ik zelf ook vrij redelijk dat systeem in, maar het levert geen rijstijl op waar je trots op zou moeten zijn. De plaatsen waar die straten het meeste voorkomen zijn natuurlijk de plaatsen waar in de jaren ‘50 de groei het grootste was. De grote steden van het noorden, plus Rome.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Willem schreef: vr 08 aug 2025, 14:25 In het noorden van Italië valt het wel mee qua wegen en rijgedrag.
Coen Tunnel schreef: vr 08 aug 2025, 16:33 ^^ De stelregel gaat wel redelijk op dat hoe verder zuidelijk je komt, hoe erger het rijgedrag wordt. :lol:
In België is dat dus omgekeerd qua rijgedrag.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
poller1
stadsweg

Bericht door poller1 »

Echt?
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^

Nee hoor, hoe zuidelijker je gaat, hoe erger het wordt qua rijgedrag. Die regel geldt in België ook.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Sorry, in België raakt het kompas gewoon van slag. Oost, west, noord, zuid, midden, welk taalgebied ook - het zit te vol met mensen die hun rijbewijs bij elkaar lijken te hebben gespaard met spaarpunten van Delhaize.

*duikt weg*
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
De rijopleiding in Vlaanderen is een stuk strenger dan in Wallonië (en duurder ook). De tijd van Kellogg's is hier al lang voorbij.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Ernie schreef: vr 08 aug 2025, 9:19 - Borden bij afslagen vind ik niet logisch. Het lijkt elke keer of de meest rechter rijstrook vervalt in een afrit (voorbeeld: https://www.google.com/maps/@44.5797815 ... FQAw%3D%3D --> de weg blijft doorgaand 4 baans. Dit zie je overal)

- Wat opvalt; opritten zijn erg kort, ook in vlakkere gebieden met volop ruimte voor langere/bredere stroken (voorbeeld zelfde complex: https://www.google.com/maps/@44.5775891 ... FQAw%3D%3D) Dit leidt overal tot situaties waar verkeer met 40 km/h komt invoegen, ik zag dit door het hele land heen. Toen we Oostenrijk een auto langzaam zagen invoegen (genoeg ruimte tot acceleren) zeiden we vast een Italiaan, en warempel ja...
Ik weet niet of het bewust is, maar beide lijken me wat aan elkaar gelinkt: als je de afrit niet neemt wordt je aangemoedigd om de rechterrijstrook niet te gebruiken en zo invoeghulp te verlenen. Met de lange invoegstroken in Nederland en België heb ik daar niet meteen invoeghulp nodig maar in Italië is het wel fijn.

En zoals eerder al gezegd: Italië heeft niet het makkelijkste landschap, zeker met in het noorden vaak een steile hellingen in kustgebieden.
sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen »

Wimpie25 schreef: za 09 aug 2025, 13:19 ^^

Nee hoor, hoe zuidelijker je gaat, hoe erger het wordt qua rijgedrag. Die regel geldt in België ook.
Ik moet Joshua hier toch écht gelijk in geven. In Vlaanderen is het rijgedrag vele malen erger dan in Wallonië. In Vlaanderen rijdt men treuzeliger op de snelweg en is het rijgedrag in de grotere steden verschrikkelijk gehaast en de wegsituaties niet altijd even begrijpelijk al is Wallonië voor dat laatste ook wel vaak aan te rekenen. Nou rij ik over het algemeen in België al niet graag door steden maar in het Waalse gewest vind ik het rijgedrag toch stukken prettiger dan in het Vlaamse. En dat zal ook voor een groot deel met de bevolkingsdichtheid en daarmee de drukte op de wegen te maken hebben.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik zou inderdaad denken dat er een fors verschil zit tussen hoe men rijdt in het allerdiepste zuiden van België (zeg: Arlon), zo rond Mons en op de verschillende plaatsen in Vlaanderen. Kwaliteit van de rijopleiding is uiteindelijk ook maar één ding; niet voor niets wordt vaak gezegd dat je pas in je eerste 10000 kilometer echt leert rijden. En daar gaat het bij veel mensen niet goed genoeg - in alle landen overigens.
Mundial schreef: za 09 aug 2025, 14:21 Italië heeft niet het makkelijkste landschap, zeker met in het noorden vaak een steile hellingen in kustgebieden.
Dat landschap helpt niet mee, maar het loopt ook over in zeer bewuste keuzes hoe men het beschikbare geld wilde inzetten. Zo in de periode 1950-1985 is enorm op bouw- en ontwerpstandaarden beknibbeld om maar op meer plaatsen te kunnen voldoen aan de behoefte aan wegen die snellere verplaatsing mogelijk maakten. De eerder armzalige staat van het oude wegennet in het midden en zuiden van het land speelde daar een forse rol in; juist ook door dat lastige landschap waren regio’s door de oude wegen die er lagen (historische wegen die in de jaren ‘30 nog net geschikt waren gemaakt om met een auto te berijden) echt enorm slecht ontsloten. Dus men bouwde zeg maar liever 100 kilometer substandaard dan 60 volgens het boekje. De enige wegen waar dat toen minder speelde waren de tolwegen.

Zo na de grootschalige herstelwerken bij Napoli na de aardbeving van 1980 begon kwaliteit het enigszins van kwantiteit te winnen. De Italiaanse economie was fors gegroeid, de meest prangende ontsluitingsproblemen wel zo’n beetje getackeld. Niet voor niets was dat ook de tijd dat de totale bouwstop voor autosnelwegen van Legge 492 werd verlicht.
Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls »

Heb vanuit Napels een roadtrip gemaakt door Calabrie en Puglia.

Wat me opviel waren een een wirwar aan maximum snelheden die massaal genegeerd werden door die Italianen. Probeerde zelf altijd maar een beetje met het verkeer mee te rijden zonder heel erg te hard te rijden. Extreem voorbeeld was de SS96 door Bari ( 2 x 2 rijbanen met ongelijkvloerse kruisingen maar wel met opritten van bedrijven / huizen aan de weg, iets wat je in Nederland sowieso al nooit zult zien), waar de Vmax 50 was en ikzelf zo'n beetje 70 a 80 km/uur reed, maar daarmee nog steeds de langzaamste was en het gros me met 100 km/uur of meer inhaalde (uitgezonderd vrachtverkeer uiteraard).

Hoewel het overgrote meerendeel gewoon normaal rijdt is er een kleine minderheid (misschien 10 procent of zo) die erg "temperamentvol" rijdt. Ondanks dat ik zelf (naar mijn eigen mening althans) toch ook een vrij vlotte rijstijl heb en zoveel mogelijk met het verkeer mee probeerde te rijden in plaats van al die rare Vmax bordjes te volgen heb ik toch menig Italiaan op mijn bumper gehad en de nodige rare inhaalacties gezien (niet alleen bij mezelf maar ook bij anderen). Vaak waren dit dan weer Italianen in SUV's en/of stoerdere automerken, de automerken waar je ook in Nederland de asociale bestuurders in oververtegenwoordigd ziet.

Verder waren er overal veel wegwerkzaamheden, of althans afgesloten rijbanen want vaker niet dan wel was er geen enkele activiteit op de afgesloten rijbanen te bespeuren.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Helemaal vrij van een waardeoordeel is je post niet ;) maar 2 weken geleden ook een aantal beroerde acties gezien in Italië waarvan 2 situaties die echt slecht konden aflopen als er niet wat geluk om de hoek kwam kijken.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ach het klinkt toch weer als een verbetering ten opzichte van 1996, toen ik een tijdje in de regio verbleef. Ik had natuurlijk nog geen rijbewijs, dus ik reed mee met ouders van andere tieners. Behoorlijk assertief rijgedrag is een understatement te noemen. Er werden capriolen uitgahaald die ik zelf in een computerspelletje niet zou doen :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.