Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'
Moderator: Moderatoren
-
- Penningmeester
Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'
Aanstonds gaan wij met de familie naar Australië, waar we ons in enkele weken per auto van Sydney naar Cairns zullen verplaatsen. Het is de bedoeling dat ik daarbij het stuur zal hanteren. Nu roept jan en alleman dat ik daarom een internationaal rijbewijs moet aanvragen, maar als ik vraag waar ze zich op baseren, dan is het antwoord "daar hoor je iedereen over". Dat is natuurlijk geen argument. Ik ben zelf in de overtuiging dat de tekst 'drivers licence' voor Australiërs geen mysterie zal zijn, en dat de rest van alle symbolen en de opmaak ook duidelijk genoeg is. Maar voor het geval ik het mis heb, hoor ik graag hoe het wel zit. Wie weet hier meer van? 

Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.
-
- verkeersader
Re: Zin en onzin van een 'internationaal rijbewijs'

Dit zegt de ANWB er over:
Het Nederlandse rijbewijs is geldig in Australië, mits dit is voorzien van een officieel (door ambassade, consulaat, notaris) gelegaliseerde vertaling in het Engels.
http://www.anwb.nl/vakantie/australie/i ... documenten
Als aan deze voorwaarde niet is voldaan moet een internationaal rijbewijs worden aangevraagd.
Dat is de enigste reden om een internationaal rijbewijs aan te vragen, er worden geen andere voorbeelden genoemd waarbij dit noodzakelijk zou zijn.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln
-
- Moderator
Het gaat er natuurlijk niet om wat jij vindt dat de Australiërs logisch moeten vinden, maar wat de Australische wet zegt.
Het verschilt per staat: http://www.australia.gov.au/information ... as-licence
-
- 2x2 autosnelweg
Voor slechts 18 euro en een pasfoto zou ik persoonlijk het risico niet nemen om zonder internationaal rijbewijs op pad te gaan voor een dergelijke reis.
-
- Penningmeester
Daar ging het me zeker niet om, maar mensen die "iets horen" en de ANWB -die die dingen verkoopt- vond ik nu niet bepaald de meest overtuigende bronnen. Bedankt voor de link, ik ga even lezen.Chris schreef:Het gaat er natuurlijk niet om wat jij vindt dat de Australiërs logisch moeten vinden, maar wat de Australische wet zegt.

-
- 4x3 autosnelweg
Heb Australië (NT, Qld en NSW) gedaan zonder internationaal rijbewijs. Maar dat is ook alweer ruim tien jaar terug, dus mogelijk zijn regels veranderd. Voor ieder niet-Europees land waar ik zelf ga rijden, check ik uiteindelijk de regels cq wat reisgidsen/websites zeggen over zelf rijden. Daar houd ik me dan maar aan, al is de realiteit dat ik dat internationale rijbewijs nog nooit aan iemand heb hoeven laten zien: niet aan agenten en niet aan verhuurbedrijven.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 18 sep 2016, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- expressweg
In de VS ook geen internationaal rijbewijs nodig gehad. Sterker nog, ik kreeg zonder problemen een 20 persoons bus mee op m'n rijbewijs B. Ik heb altijd het idee dat dat internationaal rijbewijs een leuke inkomstenbron is voor de ANWB, maar dat het sinds de standarisering van de Europese rijbewijzen echt niet meer nodig is.
-
- 4x3 autosnelweg
Standaardisering heeft de noodzaak inderdaad wel redelijk weggenomen. Maar waar wetgeving nog niet aan de huidige realiteit is aangepast, kun je helaas weinig anders dan de ANWB dat zakcentje toestoppen dat ik ze niet gun. Of je moet het risico willen lopen dat je ter plaatse alsnog gek wordt gemaakt.
In westerse Engelstalige landen loopt dat denk ik wel redelijk los. In niet-westerse landen kwam het er toch vaak op uit dat ik zo'n ding heb geregeld. Het idee dat je vakantiepret danig kan worden bedorven betekent dan toch dat je die twee internationale rijbewijzen maar gaat regelen.
In westerse Engelstalige landen loopt dat denk ik wel redelijk los. In niet-westerse landen kwam het er toch vaak op uit dat ik zo'n ding heb geregeld. Het idee dat je vakantiepret danig kan worden bedorven betekent dan toch dat je die twee internationale rijbewijzen maar gaat regelen.
-
- 2x4 autosnelweg
Je kan zeuren over de ANWB, maar zij faciliteren alleen maar de rare wetgeving die landen bedenken. Als ze dat niet zouden doen, zou ik niet weten waar ik terecht kan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- expressweg
Dat je een auto meekrijgt bij een verhuurbedrijf is niet perse hetzelfde als wat oom agent verwacht. Maar eerlijk gezegd heb ik er zelf ook nooit problemen mee gehad, zelfs niet toen ik een keer aangehouden ben. Laatste keer in de VS voor een weekje afgelopen winter (en slechts 1 dag een busje gehuurd) ook geen moeite voor genomen. Vorig jaar in Oost Europa en de Kaukasus idem, maar ja, daar heb ik in het verleden ook gemerkt dat als er geld geroken wordt het toch wel op een andere manier geprobeerd wordt (in Rusland dan)paolie schreef:In de VS ook geen internationaal rijbewijs nodig gehad. Sterker nog, ik kreeg zonder problemen een 20 persoons bus mee op m'n rijbewijs B. Ik heb altijd het idee dat dat internationaal rijbewijs een leuke inkomstenbron is voor de ANWB, maar dat het sinds de standarisering van de Europese rijbewijzen echt niet meer nodig is.
Niettemin, als je met gezin of groep op vakantie bent ... als de regels het voorschrijven misschien toch maar gewoon doen. Scheelt gedonder waar je geen zin in hebt op vakantie als je een niet flexibele agent treft - om welke reden dan ook.
-
- Voorzitter
Internationaal rijbewijs wordt vooral gevraagd in landen waar het schrift afwijkend is. Op een Nederlands rijbewijs staat immers ook duidelijk in het Engels, Frans en Duits dat het een rijbewijs betreft.
Ik check het altijd wel, maar ik heb het buiten Europa nog niet nodig gehad.
Ik check het altijd wel, maar ik heb het buiten Europa nog niet nodig gehad.
-
- 2x2 autosnelweg
In Kazachstan willen (of wilden) ze wel een vertaling hebben. Ik heb daarvoor dan ook steeds een internationaal rijbewijs gehaald. Overigens heb ik bij die paar controles daar mijn internationale rijbewijs telkens gegeven maar mijn originele Nederlandse rijbewijs niet (en meneer Platpet vroeg er niet na).jelger schreef:Dat je een auto meekrijgt bij een verhuurbedrijf is niet perse hetzelfde als wat oom agent verwacht. Maar eerlijk gezegd heb ik er zelf ook nooit problemen mee gehad, zelfs niet toen ik een keer aangehouden ben. Laatste keer in de VS voor een weekje afgelopen winter (en slechts 1 dag een busje gehuurd) ook geen moeite voor genomen. Vorig jaar in Oost Europa en de Kaukasus idem, maar ja, daar heb ik in het verleden ook gemerkt dat als er geld geroken wordt het toch wel op een andere manier geprobeerd wordt (in Rusland dan)paolie schreef:In de VS ook geen internationaal rijbewijs nodig gehad. Sterker nog, ik kreeg zonder problemen een 20 persoons bus mee op m'n rijbewijs B. Ik heb altijd het idee dat dat internationaal rijbewijs een leuke inkomstenbron is voor de ANWB, maar dat het sinds de standarisering van de Europese rijbewijzen echt niet meer nodig is.
Niettemin, als je met gezin of groep op vakantie bent ... als de regels het voorschrijven misschien toch maar gewoon doen. Scheelt gedonder waar je geen zin in hebt op vakantie als je een niet flexibele agent treft - om welke reden dan ook.
Naar Oekraïne heb ik het ook meegenomen, maar was waarschijnlijk niet nodig geweest, echter dat ding lag in de la dus ik heb dat ding maar in mijn tas gesmeten onder het mom van: "baat het niet, dan schaad het vast ook niet." Ik was er niet speciaal één gaan kopen.
Wat Australië betreft: Het is de westerse wereld, en als je niet zeker bent of je het nodig hebt dan zou ik er maar één halen. Mocht je er één nodig hebben, dan kom je niet van het gezeur af door meneer Bromsnor een paar Tenge/Cym/Roebel in de handen te duwen of af te bluffen. Bovendien, als je kijkt wat je aan de hele vakantie al kwijt gaat zijn, maken die 2 tientjes bij de ANWB ook niet meer uit. Als je daar zonder staat en je had er één nodig gehad, dan kun je jezelf ook wel voor je kop slaan.
-
- Voorzitter
Ik ben in Oman geweest. Ik zie dat de ANWB het wel adviseert, maar het is geen verplichting. Mijn vriendin en ik hebben geen enkel probleem gehad zonder internationaal rijbewijs.
ANWB schreef:Het Nederlandse rijbewijs is geldig in Oman voor bezitters van een visum (maximaal 3 maanden).
Wij raden aan om voor de zekerheid een IRB (internationaal rijbewijs) model 1949 mee te nemen in verband met mogelijke taalproblemen. Het IRB is verkrijgbaar bij iedere ANWB-winkel, ook voor niet-leden. Neem het Nederlandse rijbewijs en een recente pasfoto mee. Het IRB is 1 jaar geldig.
-
- 4x3 autosnelweg
Je hebt iemand nodig die dat soort wetgeving faciliteert, ja. Ik geef de ANWB bepaald niet de schuld van de wetgeving. Wel van het toontje om deze dienstverlening heen, net zoals dat om al die andere ANWB-dienstverlening hangt. Nou goed, da's hier al snel off-topic. Laat ik het er maar op houden dat, zonder ANWB in huidige stijl, dit rijbewijs echt wel op een andere manier voor de Nederlandse markt beschikbaar was geweest.Attietattie schreef:Je kan zeuren over de ANWB, maar zij faciliteren alleen maar de rare wetgeving die landen bedenken. Als ze dat niet zouden doen, zou ik niet weten waar ik terecht kan.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb mijn internationaal rijbewijs (wat overigens gewoon een kopie is van een kopie van een kopie van een kopie van wat vertalingen van categorieën) wel degelijk nodig gehad in Nieuw-Zeeland, Canada en de V.A.E, er werd expliciet om gevraagd. Op Curacao werd er niet om gevraagd, maar ik had er wel een bij me.
Binnen Europa is er nooit om gevraagd en heb het ook nooit aangeschaft.
Binnen Europa is er nooit om gevraagd en heb het ook nooit aangeschaft.
Laatst gewijzigd door Palance op zo 18 sep 2016, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Voorzitter

Volgens de ANWB komt het wel voor dat sommige verhuurbedrijven er naar vragen.
In Oman en de VS heb ik het ook niet nodig gehad en is er ook niet naar gevraagd.
-
- stadsweg
In Japan werd ik ook expliciet gevraagd of ik een internationaal rijbewijs had, die had ik wel omdat ik wist dat nodig was voor Japan.
Maar eigenlijk is dat flauwekul, want de Japanse vertaling staat niet eens in het internationale rijbewijs
Verder nergens in de wereld meegenomen of nodig gehad.
Maar eigenlijk is dat flauwekul, want de Japanse vertaling staat niet eens in het internationale rijbewijs

Verder nergens in de wereld meegenomen of nodig gehad.
-
- 2x4 autosnelweg
De wetgeving (al dan niet verouderd) gaat van de veronderstelling uit, dat een rijbewijs uit Gobogobo-land onleesbaar is en wellicht een bibliotheekkaart is. Of gewoon zelf bedacht en geprint. In vrijwel alle landen met vrij reizende toeristen/zakenmensen (China dus niet vermoedelijk) wordt het Europees (of Amerikaans) rijbewijs in de praktijk geaccepteerd, door zowel politie en verhuurbedrijven. Ze kennen het format en kennis van het Latijnse schrift is voldoende. Ik heb het nog nooit nodig gehad en heb toch wel in een 10 tal niet-Europese landen auto's gehuurd, waaronder de USA, Canada, Zuid-Afrika, Australie, Oman, Maleisie, Lesotho, Brunei, Ijsland en Japan.
Het is mij een raadsel waarom het vodje maar 1 jaar geldig is, en niet even lang als het rijbewijs zelf. Voor wie in het buitenland woont (zoals ik), is het ook ondoenlijk om altijd een geldige versie te hebben, omdat je die alleen in Nederland kan krijgen voor een Nederlands rijbewijs. Ik heb er ooit eentje (achteraf zinloos) voor Australie gekocht.
De ANWB wil zich niet branden aan "de praktijk" voor het geval er ergens een pennenlikker het rijbewijs niet accepteert, en de klant verhaal komt halen bij de ANWB.
Ik heb overigens nooit kunnen uitvinden wat de regels zijn voor India. Van "horen zeggen" wordt een Europees rijbewijs geaccepteerd door verhuurmaatschappijen, maar dien je formeel een Indiaas (lees: afgegeven door een sub-staat) rijbewijs te hebben, ook als toerist. Dat is wat lastig, omdat dit proces weken tot maanden duurt (afhankelijk van hoeveel omkoopgeld je ervoor over hebt). Voor een Indiaas rijbewijs (indien in bezit van een buitenlands rijbewijs) hoef je geen examen te doen, dus het is slechts een vertaling, met name (ook) in de streektaal met een afwijkend schrift, zoals Hindi, Tamil of Kannada. Met een internationaal rijbewijs krijg je vermoedelijk ook een bekeuring (Tamil ontbreekt immers ten onrechte), maar van die 200 Rupees boete (<3 Euro), lig je niet wakker.
PS Een Indiaas rijbewijs wordt niet geaccepteerd in Oman, ook niet met vertaling.
Het is mij een raadsel waarom het vodje maar 1 jaar geldig is, en niet even lang als het rijbewijs zelf. Voor wie in het buitenland woont (zoals ik), is het ook ondoenlijk om altijd een geldige versie te hebben, omdat je die alleen in Nederland kan krijgen voor een Nederlands rijbewijs. Ik heb er ooit eentje (achteraf zinloos) voor Australie gekocht.
De ANWB wil zich niet branden aan "de praktijk" voor het geval er ergens een pennenlikker het rijbewijs niet accepteert, en de klant verhaal komt halen bij de ANWB.
Ik heb overigens nooit kunnen uitvinden wat de regels zijn voor India. Van "horen zeggen" wordt een Europees rijbewijs geaccepteerd door verhuurmaatschappijen, maar dien je formeel een Indiaas (lees: afgegeven door een sub-staat) rijbewijs te hebben, ook als toerist. Dat is wat lastig, omdat dit proces weken tot maanden duurt (afhankelijk van hoeveel omkoopgeld je ervoor over hebt). Voor een Indiaas rijbewijs (indien in bezit van een buitenlands rijbewijs) hoef je geen examen te doen, dus het is slechts een vertaling, met name (ook) in de streektaal met een afwijkend schrift, zoals Hindi, Tamil of Kannada. Met een internationaal rijbewijs krijg je vermoedelijk ook een bekeuring (Tamil ontbreekt immers ten onrechte), maar van die 200 Rupees boete (<3 Euro), lig je niet wakker.
PS Een Indiaas rijbewijs wordt niet geaccepteerd in Oman, ook niet met vertaling.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- expressweg
Het toontje inderdaad...Pino schreef:Je hebt iemand nodig die dat soort wetgeving faciliteert, ja. Ik geef de ANWB bepaald niet de schuld van de wetgeving. Wel van het toontje om deze dienstverlening heen, net zoals dat om al die andere ANWB-dienstverlening hangt. Nou goed, da's hier al snel off-topic. Laat ik het er maar op houden dat, zonder ANWB in huidige stijl, dit rijbewijs echt wel op een andere manier voor de Nederlandse markt beschikbaar was geweest.Attietattie schreef:Je kan zeuren over de ANWB, maar zij faciliteren alleen maar de rare wetgeving die landen bedenken. Als ze dat niet zouden doen, zou ik niet weten waar ik terecht kan.
Ben zowel in de VS als in Kroatië (in de tijd dat daar ook nog een internationaal rijbewijsplicht gold volgens de ANWB) aangehouden door een agent, en in beide gevallen volstond het Nederlandse rijbewijs (in Kroatië vanwege het inhalen van een tractor over een doorgetrokken streep en in de VS vanwege verkeerd voorsorteren bij verkeerslichten, in beide gevalen onderuit weten te lullen door de onschuldige toerist te spelen).
-
- 2x2 autosnelweg
Dat snap ik ook niet. Of hoopt de ANWB dan vaker zo'n ding te kunnen verkopen?Peter schreef:Het is mij een raadsel waarom het vodje maar 1 jaar geldig is, en niet even lang als het rijbewijs zelf. Voor wie in het buitenland woont (zoals ik), is het ook ondoenlijk om altijd een geldige versie te hebben, omdat je die alleen in Nederland kan krijgen voor een Nederlands rijbewijs. Ik heb er ooit eentje (achteraf zinloos) voor Australie gekocht.
Een bekende van mij heeft dat anders opgelost: Bij een tolk een officiële vertaling laten maken. Maar goed, in dat land was dat niet zo duur.
Of je zo'n ding wel of niet nodig hebt zou ik ook niet bij de ANWB opzoeken.
-
- 2x5 autosnelweg
In 2000 heb ik tijdens een stage wat werkzaamheden voor een ANWB agentschap verricht. Het was niet bepaald zo dat de winkel werd platgelopen voor die rijbewijzen 

-
- 4x3 autosnelweg

-
- Voorzitter
Volgens Wikipedia:Peter schreef:Het is mij een raadsel waarom het vodje maar 1 jaar geldig is, en niet even lang als het rijbewijs zelf.
Een Internationaal rijbewijs uitgegeven in Nederland is 1 jaar geldig en verkrijgbaar via de ANWB. Een Internationaal rijbewijs uitgegeven in België of Duitsland is drie jaar geldig. De éénjarige geldigheid is gebaseerd op het Verdrag van Geneve van 19 september 1949 nopens het wegverkeer (Tractatenblad 1951, nr. 81). In 1968 is dit verdrag aangepast (verdrag van Wenen van 8 november 1968 inzake het wegverkeer (Tractatenblad 1974, nrs. 35 en 174) en is de geldigheidstermijn verhoogd naar drie jaar. Dit is echter in de afgelopen 45 jaar niet in de Nederlandse regelgeving doorgevoerd.
-
- 2x4 autosnelweg
Oude Meuk dus, die ook nog eens ge-ent is op Europa, waar een dergelijk "vertaal" rijbewijs (binnen de EU/EER) juist geheel geen waarde meer heeft, door de uniformering van het rijbewijs lay-out.
Er lopen (en soms rijden) nog wat Duitse bejaarden rond met een "Graue Flappe", maar dat lijkt niet relevant, daar 80-90% van de (EU)Europeanen nu aan de plasic kaart zit.
Er lopen (en soms rijden) nog wat Duitse bejaarden rond met een "Graue Flappe", maar dat lijkt niet relevant, daar 80-90% van de (EU)Europeanen nu aan de plasic kaart zit.
-
- 4x3 autosnelweg

Overigens is voor Nederland het Verdrag van Wenen van 1968 pas in 2008 in werking getreden. Men had het ratificatieproces steeds maar uitgesteld om eerst de RVV 1990 in te kunnen voeren en daarna Duurzaam Veilig, om op deze manier de gepaste voorbehouden te kunnen maken bij ratificatie. Dat geeft enige context bij het '45 jaar stilzitten', want de eerste veertig jaar daarvan was het Verdrag in Nederland niet van toepassing. Het is trouwens nog steeds zo dat er landen zijn die het verdrag van 1949 wel hadden geratificeerd en dat van 1968 niet, zodat daar dus het regime van 1949 nog geldt. Tegen die achtergrond is geldigheid van een jaar misschien nog niet zo onhandig, omdat je daarmee mag rekenen op erkenning in zowel de landen die 1968 ratificeerden als de landen die 1949 ratificeerden. Maar goed, dan betaal je dus wel dubbel voor landen die 'gewoon' onder het regime van 1968 zitten.
-
- Penningmeester
Toch een ervaring die in de context van deze discussie het vermelden waard is: na een behoorlijk ongelukkige actie bij een verkeerslicht(*) ben ik staande gehouden door de politie van Queensland. Heb op verzoek mijn rijbewijs gegeven, en dat pasje (een model uit 2012) was kennelijk herkenbaar genoeg om er geen woorden aan vuil te maken dat niet elk regeltje er in het Engels op stond. Voor het verhuurbedrijf had de andere bestuurder er uiteindelijk voor vertrek nog wel een gehaald, maar ik had bepaald niet de indruk dat ze daar zo nauw keken.
(*) Zag in de bocht een politiewagen in mijn binnenspiegel, checkte intuïtief of ik alles goed deed en trapte van schrik vol op de rem toen er na die check ineens een rood licht voor me opdoemde. Die was natuurlijk (zoals in Australië gebruikelijk) voor verkeer aan de overzijde van de kruising.
Eerste grove fout in ruim 2 weken en 3.200km rijden, uiteraard precies als er politie achter je zit. Mocht na een blaastest, een goed gesprek en het advies "If you feel yourself uncomfortable driving in Australia, you might consider letting someone else drive" gelukkig gewoon weer verder rijden.
(*) Zag in de bocht een politiewagen in mijn binnenspiegel, checkte intuïtief of ik alles goed deed en trapte van schrik vol op de rem toen er na die check ineens een rood licht voor me opdoemde. Die was natuurlijk (zoals in Australië gebruikelijk) voor verkeer aan de overzijde van de kruising.

-
- stadsweg
Tussen wetgeving en praktijk zit vaak een groot verschil. RSK heeft een preek gehad en kwam zonder bekeuring weg, maar dat zegt nog niets over de wet in Queensland. Wat nu als RSK ipv. een wat ongelukkige remactie, omdat hij schrok van een rood licht (wat niet voor hem bedoeld was?), een flink ongeluk had veroorzaakt, waar doden en gewonden bij zouden zijn gevallen?
Ik weet bijna zeker dat een verzekeraar bij een schade van duizenden Euro's zou vragen om dat internationaal rijbewijs te tonen, als dat verplicht is. Het niet hebben van dat internationaal rijbewijs, als het wel verplicht zou zijn, kon na een ongeval nog wel eens duur uitpakken: De verzekeraar zal de slachtoffers wel uitbetalen, maar mogelijk de schade op de bestuurder verhalen!
Als er door jouw toedoen of nalaten iemand in een rolstoel is beland, kun je vast je huis verkopen om de kosten daarvan te kunnen betalen. Zuur, maar wel terecht, want: 'lex dura, sed lex' (de wet is hard, maar het is wel de wet). De vraag of je ermee weg komt bij de politie of de autoverhuurder is dus lang niet zo belangrijk als de vraag of je grote financiële risico's loopt door de wet niet na te leven.
PS: overigens denk ik dat die Australische politieagent gezegd zal hebben "if you feel uncomfortable..." (zonder 'yourself', want dat is een letterlijke vertaling uit het Nederlands)

edit: komma vergeten, want de telefoon ging

Ik weet bijna zeker dat een verzekeraar bij een schade van duizenden Euro's zou vragen om dat internationaal rijbewijs te tonen, als dat verplicht is. Het niet hebben van dat internationaal rijbewijs, als het wel verplicht zou zijn, kon na een ongeval nog wel eens duur uitpakken: De verzekeraar zal de slachtoffers wel uitbetalen, maar mogelijk de schade op de bestuurder verhalen!

Als er door jouw toedoen of nalaten iemand in een rolstoel is beland, kun je vast je huis verkopen om de kosten daarvan te kunnen betalen. Zuur, maar wel terecht, want: 'lex dura, sed lex' (de wet is hard, maar het is wel de wet). De vraag of je ermee weg komt bij de politie of de autoverhuurder is dus lang niet zo belangrijk als de vraag of je grote financiële risico's loopt door de wet niet na te leven.

PS: overigens denk ik dat die Australische politieagent gezegd zal hebben "if you feel uncomfortable..." (zonder 'yourself', want dat is een letterlijke vertaling uit het Nederlands)

edit: komma vergeten, want de telefoon ging
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
-
- verkeersader
In vrijwel alle landen met vrij reizende toeristen/zakenmensen (China dus niet vermoedelijk) wordt het Europees (of Amerikaans) rijbewijs in de praktijk geaccepteerd, door zowel politie en verhuurbedrijven
In China mag je ook gewoon vrij rondreizen hoor. Alleen voor Tibet heb je nog een extra Permit nodig. Het internationale rijbewijs wordt niet geaccepteerd, want de KMT was de ondertekenaar van het 1949 verdrag, maar als je een auto huurt op de grote luchthavens krijg je een tijdelijk chinees rijbewijs. Westers rijbewijs wordt als onderliggend document gebruikt bij chinees rijbewijs van residerende buitenlanders. ( want rijvaardigheid blijkt uit je originele rijbewijs, voor chinees rijbewijs hoef je alleen theorie te doen omdat de regels aanzienlijk afwijken)
Vorige week nog aangehouden bij politiefuik, mijn chinees rijbewijs en onderliggende nederlandse rijbewijs werden bekeken, direct weer doorrijden. Vorig jaar bij controle op grens Guangdong/ Guangxi werd wel even gebeld met Guangzhou om te controleren of het een echt rijbewijs was en niet gekocht zoals veel buitenlanders hier doen.
In China mag je ook gewoon vrij rondreizen hoor. Alleen voor Tibet heb je nog een extra Permit nodig. Het internationale rijbewijs wordt niet geaccepteerd, want de KMT was de ondertekenaar van het 1949 verdrag, maar als je een auto huurt op de grote luchthavens krijg je een tijdelijk chinees rijbewijs. Westers rijbewijs wordt als onderliggend document gebruikt bij chinees rijbewijs van residerende buitenlanders. ( want rijvaardigheid blijkt uit je originele rijbewijs, voor chinees rijbewijs hoef je alleen theorie te doen omdat de regels aanzienlijk afwijken)
Vorige week nog aangehouden bij politiefuik, mijn chinees rijbewijs en onderliggende nederlandse rijbewijs werden bekeken, direct weer doorrijden. Vorig jaar bij controle op grens Guangdong/ Guangxi werd wel even gebeld met Guangzhou om te controleren of het een echt rijbewijs was en niet gekocht zoals veel buitenlanders hier doen.
-
- 2x4 autosnelweg
Interessant ! 

-
- 2x4 autosnelweg
Als dit het geval zou zijn in een "westers" land, had het al lang bekend geweest, ook in waarschuwingen van verhuurbedrijven.MotelMioveni schreef:
Ik weet bijna zeker dat een verzekeraar bij een schade van duizenden Euro's zou vragen om dat internationaal rijbewijs te tonen, als dat verplicht is. Het niet hebben van dat internationaal rijbewijs, als het wel verplicht zou zijn, kon na een ongeval nog wel eens duur uitpakken: De verzekeraar zal de slachtoffers wel uitbetalen, maar mogelijk de schade op de bestuurder verhalen!![]()
Een internationaal rijbewijs is geen vergunning (een rijbewijs wel) en ook geen door het land ter plaatse afgegeven vergunning (zoals kennelijk de Chinese versie).
Daar komt bij dat een (auto)verzekeraar geen rechter is en weinig verhaalsrecht heeft, zeker niet op buitenlanders.