Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".
Moderator: Moderatoren
-
Joopjr
- woonerf
Bericht
door Joopjr » vr 30 sep 2016, 17:46
Ik heb als fietser regelmatig met de situatie uit onderstaande foto te maken.

Ik kom als fietser aanfietsen vanaf de groene lijn rechts uit beeld. Vervolgens wil ik oversteken, maak ik dus een draai naar rechts en steek ik over. Nu staan er op de rode lijn haaientanden. Moet ik verkeer wat de gele of blauwe lijn volgt voorlaten?
In artikel 80 van het RVV staat:
Haaietanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
Naar mijn mening is hier geen sprake van kruisend verkeer maar van afslaand verkeer op dezelfde weg. Ik neem hier dan ook altijd mijn voorrang omdat ik van mening ben dat ik rechtdoor op dezelfde weg ga en dus voorrang heb op de afslaand blauwe en gele auto's. Het gebeurd regelmatig dat auto's het niet met mij eens zijn.
Nu zou je dit fietspad op het "middeneiland" (wat officieel geen fietspad is vanwege missende bebording) ook als losliggend van de kruising kunnen zien. In dat geval is het afslaande verkeer wel kruisend.
Mijn vraag is dus: zijn gele/blauwe auto's kruisend verkeer voor de groene fietser?
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » vr 30 sep 2016, 17:58
Dat is meer dan 5m he? Dan hoort het fietspad niet bij de 'gele/blauwe' weg.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Rene
- Secretaris
Bericht
door Rene » vr 30 sep 2016, 18:13
Inderdaad. Voorrang nemen is daar dus vragen om in het ziekenhuis te geraken.
En dan vervolgens als 'zielige fietser' uiteraard de automobilist de verzekering uitmelken...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
Joopjr
- woonerf
Bericht
door Joopjr » vr 30 sep 2016, 18:25
Daarom informeer ik hier of je als fietser hier wel of niet voorrang hebt. Ik kende de 5 meter regel maar wist niet vanaf waar deze geteld word. De stoeprand is pas vlak voor de fietsoversteek recht, wellicht dat daar het tellen pas begon.
Het is mij nu in iedergeval duidelijk dat ik in dit geval beter via de weg kan oversteken als fietser zodat ik wel recht heb op voorrang.

-
keokiracer
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door keokiracer » vr 30 sep 2016, 18:30
Joopjr schreef:Het is mij nu in iedergeval duidelijk dat ik in dit geval beter via de weg kan oversteken als fietser zodat ik wel recht heb op voorrang.
Ha, en dat mag nog ook want er staat geen

of

voor die oversteek

Als je bij de oversteek met de andere rijbaan van de kruisende weg maar schuin weer het fietspad opgaat

-
Victor
- autoweg
Bericht
door Victor » vr 30 sep 2016, 18:37
Joopjr schreef:
Het is mij nu in iedergeval duidelijk dat ik in dit geval beter via de weg kan oversteken als fietser zodat ik wel recht heb op voorrang.
En jij verwacht dan geen boze reacties van automobilisten?
Is het überhaupt wel een tweerichting fietspad waar jij vandaan komt?
Edit: ok,
het is een tweerichting fietspad tot voorbij de kruising.
Maar ik zou om over te steken toch gewoon het fietspad kiezen. En dus ook voorrang verlenen.
-
Joopjr
- woonerf
Bericht
door Joopjr » vr 30 sep 2016, 18:48
Victor schreef:En jij verwacht dan geen boze reacties van automobilisten?
Is het überhaupt wel een tweerichting fietspad waar jij vandaan komt?
Ik verwacht geen boze reacties, veel fietsers die uit de Diependijkstraat fietsen (geel) gaan sowieso al niet via het losliggende pad omfietsen (luchtfoto ter illustratie). Waarom zou ik dat vanaf de groene route niet doen?
Het is een tweerichtings fietspad. De foto uit mijn eerste post is verouderd en daardoor minder goed te zien (hoewel er momenteel nog geen

of

staat).
Streetview
-
Victor
- autoweg
Bericht
door Victor » vr 30 sep 2016, 18:50
Jouw antwoord en mijn edit kwamen tegelijk

-
Joopjr
- woonerf
Bericht
door Joopjr » vr 30 sep 2016, 18:53
Klopt. Ik vind het wel redelijk slecht van de wegbeheerder dat door het ontbreken van een

of

op het vrijliggende pad deze situatie naar eigen voordeel kan worden benut en daardoor (legaal) verschillende situaties mogelijk zijn:
1. Fietser steekt over via asfalt waardoor deze voorrang krijgt op afslaand verkeer.
2. Fietser steekt over via vrijliggend pad waardoor deze voorrang moet geven aan al het verkeer (aangezien alles kruisend is)
-
Victor
- autoweg
Bericht
door Victor » vr 30 sep 2016, 18:54
Joopjr schreef:veel fietsers die uit de Diependijkstraat fietsen (geel) gaan sowieso al niet via het losliggende pad omfietsen
Die dame op Streetview wel

-
Bart217
- verkeersader
Bericht
door Bart217 » za 01 okt 2016, 11:33
Als je als rechtsafslaande automobilist dus helemaal rechts staat op de rijbaan, sta je toch zeker wel dichter dan 5 meter van het fietspad vandaan... Dus vanaf wanneer/waar geldt die 5 meter nou? Ik zou denken dat ik als fietser voorrang heb ten opzichte van de auto naast me.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
-
Jackbauer1350
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Jackbauer1350 » zo 02 okt 2016, 0:30
Op streetview (van 2008/2009) is te zien dat het voorheen kennelijk bedoeld was als voetgangersoversteek. De stoep naast het fietspad heeft ook een schuin aflopende kant voor rolstoelen. Grappig dat er voorheen een lichtmast in de bestrating stond.
Op de meest recente streetview staan er haaientanden met het bijbehorende bord

en er staat een

met een rijrichting op het onderbord.
Waaruit op te maken is dat het nu wel voor fietsers is bedoeld, al horen die borden ook aan beide uiteinden te staan.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » zo 02 okt 2016, 9:31
Victor schreef:Joopjr schreef:veel fietsers die uit de Diependijkstraat fietsen (geel) gaan sowieso al niet via het losliggende pad omfietsen
Die dame op Streetview wel

Volwassen vrouwen houden zich beter aan de verkeersregels dan tienerjongens. Overigens geldt dat ook wel ongeacht vervoersmodaliteit. Daarnaast denk ik dat 99,5% van de fietsers de "5 meter" regel niet kent. Sterker nog, ik ken hem van dit forum, niet omdat het me tijdens verkeerslessen in groep 8 verteld is, en tijdens rijles kwam het ook niet aan bod.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
duikgek89
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door duikgek89 » zo 02 okt 2016, 10:12

De meeste automobilisten kennen die 5 meter regel volgens mij ook niet, dus ik zou met de toepassing daarvan maar opletten...
-
waldo79
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » zo 02 okt 2016, 12:29
Ach, zolang men in mijn woonwijk vrolijk op een kruispunt parkeert heb ik niet de illusie dat men dat soort regels kent.
Gistermiddag nog geschrokken omdat ik rustig aan kom tuffen van rechts en vervolgens geen voorrang verleend kreeg