In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.
Tsjechische autosnelwegen zijn op behoorlijk grote schaal in beton uitgevoerd. Ik vraag mij af of ze zichzelf niet hebben opgezadeld met een grote golf aan vervanging na 2030-2040. Beton kan niet goed gerepareerd worden, vervanging is op termijn noodzakelijk. Dit kan alleen rijbaanbreed. Maar tegen die tijd zijn veel autosnelwegen zo druk dat dit erg veel hinder veroorzaakt, we zagen dit al op de D1 het afgelopen decennium.
Echter er lijkt niet echt consistentie op te zitten. Dit is hetzelfde traject dat gelijktijdig opengesteld is, maar hier heeft men asfalt toegepast dat vlak voordat ik er passeerde vervangen is. D11 Jaroměř - Praha 30 by European Roads, on Flickr
Dit was lange tijd het einde van de D11 (vanuit Praag gezien, de tegenrichting). Ik herinner mij nog de eerste keer dat we in Tsjechië waren, dat je niet verder kon dan deze brug over de Labe / Elbe. D11 Jaroměř - Praha 34 by European Roads, on Flickr
Was wel een verrassing om zo'n grote tuibrug te zien en dat de autosnelweg direct daarna eindigde. Die situatie bestond tussen 1990 en 2006. D11 Jaroměř - Praha 35 by European Roads, on Flickr
Chris schreef: ↑zo 13 nov 2022, 17:19
Tsjechische autosnelwegen zijn op behoorlijk grote schaal in beton uitgevoerd. Ik vraag mij af of ze zichzelf niet hebben opgezadeld met een grote golf aan vervanging na 2030-2040. Beton kan niet goed gerepareerd worden, vervanging is op termijn noodzakelijk. Dit kan alleen rijbaanbreed. Maar tegen die tijd zijn veel autosnelwegen zo druk dat dit erg veel hinder veroorzaakt, we zagen dit al op de D1 het afgelopen decennium.
Zijn er dan niet wat mogelijkheden?
- Beton kapot beuken en flink asfalt eroverheen trekken?
- Alternatieve routes die nog op de planning staan t.z.t. als omleiding gebruiken?
- Sommige stukken eerder vervangen, als de verkeersdichtheid nog overzichtelijk is en de alternatieven nog niet vervangen moeten worden?
Dat zijn allemaal zaken die nodeloos geld kosten en een wegdek dat nog perfect is orde is nodeloos afserveert. Terwijl het probleem maar over 15 jaar manifesteert, en ook niet zo'n groot probleem is. In ruil heb je de komende 15 jaar tenminste weinig onderhoud nodig.
Tijdens de zomervakantie heb ik de D2 gefilmd tussen Brno en Bratislava. Het agressieve Tsjechische rijgedrag is zelfs in deze video af en toe te zien waarbij rechts inhalen terwijl dat eigenlijk niet kan en bumperkleven, geen uitzonderingen zijn. Link
Een vrij groot project op het onderliggend wegennet in Zuid-Tsjechië: een 9,5 kilometer lange tracéverlegging van de I/34 ten oosten van České Budějovice. Er is geen autosnelweg in deze corridor gepland, maar het wordt wel beschouwd als een belangrijke weg, de E49 en E551 lopen er overheen. De E49 verloopt naar Wenen.
Er is eindelijk een bouwvergunning voor het laatste stuk D1, de bypass van Přerov in Oost-Tsjechië. Dit is kennelijk de zesde bouwvergunning die voor dit project verstrekt is.
De werkzaamheden zijn al voor € 280 miljoen gegund aan een consortium van Strabag, Doprastav en IDS, wat kennelijk het grootste contract van de laatste 10 jaar was. Men wil de bouw starten zodra de bouwvergunning onherroepelijk wordt, wat voor 20 december gepland is. In 2025 moet de D1 dan voltooid zijn.
Na jarenlang gesteggel lijkt er eindelijk wat vaart te komen in de planvorming van een lang traject van de D3 ten zuiden van Praag.
In een uitspraak van het grondwettelijk hof is de westelijke variant bevestigd als de definitieve variant. ŘSD heeft nu een aanvraag gedaan voor een definitief bestemmingsplan voor alle bouwsegmenten. Het gaat om 58,5 kilometer in totaal.
Men voert nu een gedetailleerd geotechnisch onderzoek uit, wat verwerkt wordt voor de definitieve bouwvergunningen. Daarna kan dan de bouw starten.
Het is gepland de hele D3 simultaan aan te leggen in de periode 2026-2029.
Je kan trouwens over niet al te lange tijd sneller via de D4 in České Budějovice komen, dan over de 3 en D3.
Ik heb me dan ook wel eens afgevraagd waarom dan ook niet meer op de D4 is ingezet. Vanaf Pisek is het niet zo ver meer naar České Budějovice als daar ook nog een snelweg zou komen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
De D3 wordt ook mede aangelegd om de bereikbaarheid van het gebied ten zuiden van Praag te verbeteren. Deze streek is best wel dichtbevolkt (erg veel kleine plaatsen), maar heeft alleen kronkelige wegen door de heuvels, hier liggen best veel diepe rivierdalen. Het is een streek met circa 200.000 - 250.000 inwoners dat echter geen duidelijk centrum heeft en dus nogal op Praag is gericht. Maar dan zonder goede wegverbindingen.
Er is een bestemmingsplan vastgesteld voor 18,2 kilometer D35 tussen Staré Město en Mohelnice. Dit was het laatste stuk D35 door Midden-Tsjechië waar nog geen bestemmingsplan voor vastgesteld was.
Zodra het bestemmingsplan onherroepelijk is kan de grondverwerving / onteigening starten.
Het is gepland om dit deel, samen met het aansluitende deel Opatovec - Staré Město als een PPS contract te gunnen.
Waar er jaren niks gebeurde op het D35 dossier gaat het nu snel. Sowieso gaat het nu snel met wegenprojecten in Tsjechië, het tempo wat men oorspronkelijk 15 jaar geleden voorzag wordt nu steeds meer gemaakt.
Nog een '35' project dat binnenkort start, een nieuw tracé van de I/35 als 2x2 autoweg tussen de D48 en Valašské Meziříčí (spreek dat maar eens uit!)
Valašské Meziříčí is een stad met 22.000 inwoners en heeft een grote chemische fabriek. Toegang tot het snelwegennet is er echter nog niet, daar gaat deze dubbelbaans autoweg verandering in brengen.
Het archeologisch onderzoek op het tracé is al uitgevoerd (te zien op Google Earth), momenteel loopt de aanbesteding. Men wil volgend jaar met de bouw starten.
De aanbesteding is gestart voor de bouw van de D11 tussen Trutnov en de Poolse grens. Men wil volgend jaar de bouw starten.
Dit is het lastigste deel van de D11, door de oostkant van het Reuzengebergte, waar substantiële hoogteverschillen zijn. Het sluit aan op de Poolse S3 waar momenteel het grenstraject vrijwel voltooid is.
Er komt een enorm bouwvolume los in Tsjechië de laatste tijd en voor komend jaar staan bouwstarts van nog meer wegen gepland.
Hiermee lijkt Tsjechië duidelijk over zijn depressie in de wegenbouw heen. Men voert nu uit wat men omstreeks 2010 had gepland om massaal uit te voeren.
Zijn die projecten stilgelegd om de economische neergang van rond 2010 op te vangen, en kunnen ze worden hervat na herstel? Of spelen er andere zaken zoals het politieke klimaat?
Het was wel een samenloop van omstandigheden, maar procedures leken het grootste probleem te zijn.
Tsjechië heeft in de periode 2005-2010 veel projectbesluiten genomen op basis van wetgeving die nog van voor de EU-toetreding stamde. Waardoor de EU zegt: dit is niet rechtsgeldig, je krijgt geen geld voor je projecten. Uiteindelijk heeft Tsjechië voor een stuk of 10 projecten vrijstelling gekregen van de EU.
Daarnaast is er in Tsjechië veel meer dan in bijvoorbeeld Polen, Slowakije of Hongarije, een georganiseerde tegenstand van actiegroepen tegen bouwprojecten. Een beetje vergelijkbaar met Duitsland, en een combinatie van zeer trage rechtspraak heeft veel projecten eindeloos vertraagd tussen 2010 en 2020. Echter die trage rechtspraak lijkt nu aangepast te zijn, onlangs was er verrassing over hoe snel het constitutioneel hof een hoger beroep heeft verworpen dat tegen het laatste stuk D1 was ingesteld.
Een ander probleem is dat er teveel momenten zijn waarop bezwaar wordt aangetekend, rechtszaken tegen de variantenstudie, tegen de tracékeuze, tegen de uiteindelijke projectbesluiten, en daarna ook soms nog tegen de bouwvergunningen, wat normaal een formaliteit hoort te zijn.
Wat ook een rol speelde was dat aanvankelijk gepland was om de D35 eerst aan te leggen zodat er een tweede oost-westverbinding in Tsjechië ontstond, en dat de D1 daarna grootschalig gerenoveerd zou worden. Vanwege die procedurele problemen zat er weinig schot in de bouw van de D35 (lijkt nu wel sneller te gaan) en is uiteindelijk de reconstructie van de D1 uitgevoerd. Dat heeft veel geld gekost waarvan mijn indruk is dat dit ook geen EU-financiering was. De reconstructie van de D1 kostte 860 miljoen euro en heeft naar mijn inzicht hierdoor ook andere projecten vertraagd.
Het is ook dat nu de D1 opgeleverd is, er ineens een boel grote andere projecten gestart worden.
De D1 van Praag naar Brno heb ik deze zomer op beeld weten te zetten. Een hele mooie weg met helaas ook wat agressieve bestuurders die zo snel mogelijk van Praag naar Brno willen. 130 is vaak voor bestuurders te langzaam en bumperdrukken is daarbij geen uitzondering. Wel is de weg landschappelijk heel fraai de renovatie heeft de weg echt goed gedaan. Over het betonwegdek geen klachten. Link
Chris schreef: ↑di 20 dec 2022, 12:52Het was wel een samenloop van omstandigheden, maar procedures leken het grootste probleem te zijn.
Volgens mij schreef je ook nog in dit topic dat de politiek ook niet meehielp. Je schreef dat er al heel veel ministers voor verkeer zijn geweest in de afgelopen jaren.
Mij is het inderdaad ook opgevallen dat het afgelopen jaar er eigenlijk alleen maar nieuws is geweest over aanbestedingen en projecten. Er komt nu echt een gigantisch bouwvolume aan.
Ik blijf het toch ook wel opvallend vinden dat er nog genoeg geld voor beschikbaar is, in deze tijd best bijzonder te noemen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
mavas schreef: ↑di 20 dec 2022, 15:24
Volgens mij schreef je ook nog in dit topic dat de politiek ook niet meehielp. Je schreef dat er al heel veel ministers voor verkeer zijn geweest in de afgelopen jaren.
Dat klopt, maar dat is inmiddels wel wat langer geleden. In de periode 2009-2014 waren er 9 verschillende ministers voor verkeer. Daarna was het rustiger qua wisselingen.
De Tsjechische website Zdopravy (van verkeer) bericht dat er in 2024 118 kilometer autosnelweg moet worden geopend. Dit is het grootste aantal sinds de eerste autosnelweg in 1971 werd geopend. Tot nu toe heeft het nog nooit 100 kilometer in één jaar overschreden (het record is 86 kilometer in 1980 en 2006).
De piek in 2024 komt mede doordat een aantal projecten vertraagd zijn, zoals de D3 bij České Budějovice. Een groot aandeel zal ook de opening van het PPS project D4 Písek - Příbram hebben.
Per 31 december 2022 is het Tsjechische snelwegennet 1.372 kilometer lang met 144 kilometer in aanbouw.
Ik weet niet of het in dit topic misschien al eens voorbij gekomen is, maar heeft iemand een idee waarom dat heel kleine stukje geel bij Olomouc nu tijdelijk met zo'n rare U-bocht en rotonde is aangesloten?
Het traject Mohelnice - Olomouc is het oudste en is al in de periode 1974-1986 geopend (het deel bij Olomouc in 1978).
De bypass van Olomouc is echter pas veel later aangelegd, in 2007. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het fort van Křelov destijds een beperking is geweest om de bypass niet meteen tot aan de bestaande D35 te verlengen als een vloeiende route.
Chris schreef: ↑do 22 dec 2022, 19:05De bypass van Olomouc is echter pas veel later aangelegd, in 2007. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het fort van Křelov destijds een beperking is geweest om de bypass niet meteen tot aan de bestaande D35 te verlengen als een vloeiende route.
De rondweg is natuurlijk vooral bedoeld voor lokaal/regionaal verkeer. Ik kan me voorstellen dat er dan ook nog niet zoveel doorgaand D35-verkeer is, en zeker nog niet zoveel vrachtverkeer dat de hele D35/I35 afrijdt.
Het wordt pas een interessante route als de D35 vrijwel compleet is. En dat is dan ook het juiste moment dat ze die bypass aan gaan leggen.