[CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika

Bericht door Chris » zo 13 nov 2022, 17:19

Tsjechische autosnelwegen zijn op behoorlijk grote schaal in beton uitgevoerd. Ik vraag mij af of ze zichzelf niet hebben opgezadeld met een grote golf aan vervanging na 2030-2040. Beton kan niet goed gerepareerd worden, vervanging is op termijn noodzakelijk. Dit kan alleen rijbaanbreed. Maar tegen die tijd zijn veel autosnelwegen zo druk dat dit erg veel hinder veroorzaakt, we zagen dit al op de D1 het afgelopen decennium.

Hier is het beton nog goed, wel het typische betongeluid.
Afbeelding
D11 Jaroměř - Praha 27 by European Roads, on Flickr

Echter er lijkt niet echt consistentie op te zitten. Dit is hetzelfde traject dat gelijktijdig opengesteld is, maar hier heeft men asfalt toegepast dat vlak voordat ik er passeerde vervangen is.
Afbeelding
D11 Jaroměř - Praha 30 by European Roads, on Flickr

Dit was lange tijd het einde van de D11 (vanuit Praag gezien, de tegenrichting). Ik herinner mij nog de eerste keer dat we in Tsjechië waren, dat je niet verder kon dan deze brug over de Labe / Elbe.
Afbeelding
D11 Jaroměř - Praha 34 by European Roads, on Flickr

Was wel een verrassing om zo'n grote tuibrug te zien en dat de autosnelweg direct daarna eindigde. Die situatie bestond tussen 1990 en 2006.
Afbeelding
D11 Jaroměř - Praha 35 by European Roads, on Flickr

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 13 nov 2022, 18:29

Chris schreef: zo 13 nov 2022, 17:19 Tsjechische autosnelwegen zijn op behoorlijk grote schaal in beton uitgevoerd. Ik vraag mij af of ze zichzelf niet hebben opgezadeld met een grote golf aan vervanging na 2030-2040. Beton kan niet goed gerepareerd worden, vervanging is op termijn noodzakelijk. Dit kan alleen rijbaanbreed. Maar tegen die tijd zijn veel autosnelwegen zo druk dat dit erg veel hinder veroorzaakt, we zagen dit al op de D1 het afgelopen decennium.
Zijn er dan niet wat mogelijkheden?
- Beton kapot beuken en flink asfalt eroverheen trekken?
- Alternatieve routes die nog op de planning staan t.z.t. als omleiding gebruiken?
- Sommige stukken eerder vervangen, als de verkeersdichtheid nog overzichtelijk is en de alternatieven nog niet vervangen moeten worden?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 13 nov 2022, 21:35

^^ Dat zijn allemaal zaken die nodeloos geld kosten en een wegdek dat nog perfect is orde is nodeloos afserveert. Terwijl het probleem maar over 15 jaar manifesteert, en ook niet zo'n groot probleem is. In ruil heb je de komende 15 jaar tenminste weinig onderhoud nodig.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 20 nov 2022, 10:54

Op het oude deel van de D11 zit ook beton, maar hier is een slijtlaag overheen aangebracht.

Afbeelding
D11 Jaroměř - Praha 42 by European Roads, on Flickr

N.L. = Nad Labem / aan de Elbe
Afbeelding
D11 Jaroměř - Praha 45 by European Roads, on Flickr

Knooppunt met de D0.
Afbeelding
D11 Jaroměř - Praha 53 by European Roads, on Flickr

De ringweg van Praag was weer één grote vrachtwagenfile.
Afbeelding
D11 Jaroměř - Praha 58 by European Roads, on Flickr

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 29 nov 2022, 16:26

Tijdens de zomervakantie heb ik de D2 gefilmd tussen Brno en Bratislava. Het agressieve Tsjechische rijgedrag is zelfs in deze video af en toe te zien waarbij rechts inhalen terwijl dat eigenlijk niet kan en bumperkleven, geen uitzonderingen zijn.
Link
Svenlo

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 02 dec 2022, 13:40

Een vrij groot project op het onderliggend wegennet in Zuid-Tsjechië: een 9,5 kilometer lange tracéverlegging van de I/34 ten oosten van České Budějovice. Er is geen autosnelweg in deze corridor gepland, maar het wordt wel beschouwd als een belangrijke weg, de E49 en E551 lopen er overheen. De E49 verloopt naar Wenen.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 05 dec 2022, 21:26

Er is eindelijk een bouwvergunning voor het laatste stuk D1, de bypass van Přerov in Oost-Tsjechië. Dit is kennelijk de zesde bouwvergunning die voor dit project verstrekt is.

De werkzaamheden zijn al voor € 280 miljoen gegund aan een consortium van Strabag, Doprastav en IDS, wat kennelijk het grootste contract van de laatste 10 jaar was. Men wil de bouw starten zodra de bouwvergunning onherroepelijk wordt, wat voor 20 december gepland is. In 2025 moet de D1 dan voltooid zijn.

Afbeelding