[CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
De D1 is per 1 januari 5,2 kilometer korter geworden.
Het deel in Praag is gedeclasseerd naar een hoofdweg der eerste klasse. De maximumsnelheid is daarbij ook verlaagd van 130 naar 110 km/h.
Het gaat om het deel tussen Spořilov in Praag en Průhonice.
Ik ben benieuwd of er dan ook een silnice I/1 is ontstaan. Want dat wegnummer bestond nu niet in Tsjechië, het laagste wegnummer was de I/2.
Het deel in Praag is gedeclasseerd naar een hoofdweg der eerste klasse. De maximumsnelheid is daarbij ook verlaagd van 130 naar 110 km/h.
Het gaat om het deel tussen Spořilov in Praag en Průhonice.
Ik ben benieuwd of er dan ook een silnice I/1 is ontstaan. Want dat wegnummer bestond nu niet in Tsjechië, het laagste wegnummer was de I/2.
-
- expressweg
Nou werd op dat stuk sowieso door een groot deel van het verkeer geen 130 gereden maar meer rond de 100, dat samen met de drukte doet me niet verbazen dat de snelheid verlaagd is.
Svenlo
-
- Moderator
Ik reed dat stuk in oktober stadinwaarts en was ook wel verbaasd dat je nog 130 mocht, op een gegeven moment dacht ik 'ik heb toch geen bord gemist'?
-
- Moderator
Langzaam lijkt de bouw van de D0 rond de zuidoostkant van Praag dichterbij te komen. Dit betreft het deel tussen de D11 en D1. De bezwaarprocedure loopt nog bij de rechtbank, maar de wegbeheerder ŘSD is wel bezig met alle voorbereidende werkzaamheden. 85% van de grond is nu aangekocht en men laat dit voorjaar archeologisch grondonderzoek en bomenkap uitvoeren. Zodat direct met de bouw gestart kan worden als er een positieve uitspraak volgt.
Gaat om dit deel:

Gaat om dit deel:

-
- 2x5 autosnelweg
Mooi! Dit kun je toch wel een doorbraak noemen in dit langslepende dossier?
Wordt dit deel trouwens wel direct aangelegd met 2x3 rijstroken, of een voorbereiding op verbreding, in tegenstelling tot het oudere deel D0?
Wordt dit deel trouwens wel direct aangelegd met 2x3 rijstroken, of een voorbereiding op verbreding, in tegenstelling tot het oudere deel D0?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Voorzitter
Dit zal heel erg schelen voor doorgaand verkeer van de D8 naar de D1.
-
- Moderator
Ik heb het even opgezocht, de wegcategorie is: kategorie: D 34,5/100 (kategorie D 33,5 dle ČSN s rozšířeným SDP)
34,5 meter / 33,5 meter breed. Dat is dus 2x3 rijstroken. En dat zal ook nodig zien, als je ziet hoe druk de D0 langs de zuidkant van Praag is, dat was echt een fout om het maar met 2x2 rijstroken aan te leggen.
En ja dit zal flink schelen. De stadsring MO is helemaal niet berekend op zoveel verkeer, met name de enorme hoeveelheid vrachtverkeer. Ik ben er afgelopen jaar twee keer gepasseerd en het stond beide keren buiten de spitsuren flink vast.
Ik had er een foto genomen, komende vanaf de D11:

D11 Jaroměř - Praha 58 by European Roads, on Flickr
34,5 meter / 33,5 meter breed. Dat is dus 2x3 rijstroken. En dat zal ook nodig zien, als je ziet hoe druk de D0 langs de zuidkant van Praag is, dat was echt een fout om het maar met 2x2 rijstroken aan te leggen.
En ja dit zal flink schelen. De stadsring MO is helemaal niet berekend op zoveel verkeer, met name de enorme hoeveelheid vrachtverkeer. Ik ben er afgelopen jaar twee keer gepasseerd en het stond beide keren buiten de spitsuren flink vast.
Ik had er een foto genomen, komende vanaf de D11:

D11 Jaroměř - Praha 58 by European Roads, on Flickr
-
- expressweg
Ik vraag me wel af of de enkelstrooks turbineboog in het knooppunt D0xD1 voldoende is voor al het noord-zuidverkeer, zeker zolang de D3 nog niet is doorgetrokken tot de D0 en dat verkeer ook deze turbineboog moet nemen.
-
- 2x5 autosnelweg
Gelukkig! Hoop wel dat er dan ruimtereservering komt voor 2x4.
Dat oudere deel was nog niet eens zo erg dat er 2x2 rijstroken liggen, maar dat er überhaupt nergens een voorbereiding ligt, zelfs niet bij de kunstwerken, is echt een grote faal.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- expressweg
Eindelijk gaat dus ook die scherpe bocht eruit richting de MO. Dit zal voor verkeer van de D8 naar de D1 enorm veel opleveren. Ik zie ook op de kaart een nieuwe D12 ingetekend? Zal dan wel richting Kolin gaan...
Svenlo
-
- Moderator
Ik heb nog niet gelezen dat er een D12 zou komen, ik denk dat het een omlegging van de I/12 met 2x2 rijstroken is. Dergelijke wegen lijken net op autosnelwegen, er zijn er her en der al wat van aangelegd en nog meer gepland.
-
- Moderator
Het wordt kennelijk binnenkort al aangelegd.Seat Ibiza schreef: ↑do 22 dec 2022, 18:23
Ik weet niet of het in dit topic misschien al eens voorbij gekomen is, maar heeft iemand een idee waarom dat heel kleine stukje geel bij Olomouc nu tijdelijk met zo'n rare U-bocht en rotonde is aangesloten?
De stand is dat 95% van de grondverwerving is afgerond, een aanbesteding voor de bouw dit jaar start en de bouw in de eerste helft van 2024 zal starten.

-
- Moderator
Interessante brug in Centraal-Tsjechië, de Vojslavický most.
De onderste brug was in de jaren '30 ontworpen als onderdeel van de autosnelweg van Praag naar Brno. De bouw werd in 1942 gestaakt en is kort na de oorlog hervat en de brug werd in 1950 opgeleverd.
Latere ontwerpeisen voorzagen echter minder steile hellingen op autosnelwegen. Deze brug was ontworpen als onderdeel van een autosnelweg met hellingen tot 6%, echter nieuwe ontwerpeisen voorzagen niet steiler dan 4,5%. Daardoor is er een nieuwe stalen brug bovenop de oude brug gebouwd, die thans in gebruik is voor de D1.
Locatie: https://www.google.com/maps/@49.5962146 ... a=!3m1!1e3

De onderste brug was in de jaren '30 ontworpen als onderdeel van de autosnelweg van Praag naar Brno. De bouw werd in 1942 gestaakt en is kort na de oorlog hervat en de brug werd in 1950 opgeleverd.
Latere ontwerpeisen voorzagen echter minder steile hellingen op autosnelwegen. Deze brug was ontworpen als onderdeel van een autosnelweg met hellingen tot 6%, echter nieuwe ontwerpeisen voorzagen niet steiler dan 4,5%. Daardoor is er een nieuwe stalen brug bovenop de oude brug gebouwd, die thans in gebruik is voor de D1.
Locatie: https://www.google.com/maps/@49.5962146 ... a=!3m1!1e3

-
- Voorzitter

-
- Moderator
Er is een contract gegund voor de bouw van 9,2 kilometer D6 in de omgeving van Hořesedly. De bouw moet in de komende weken starten.

-
- Moderator
Dit jaar begint de verbreding van de D1 langs Brno. Dit traject is behoorlijk druk omdat er veel stedelijk en regionaal verkeer samenkomt.
Het is in 3 projecten opgedeeld, volgens planning moet alles rond 2029 gereed zijn.
1. Het knooppunt D1-D2. Dit knooppunt is een klaverblad maar wordt straks een turbineknooppunt.

2. De verbreding van de D1 tussen Brno-Centrum en Brno-Jih. Dit omvat maar 1,4 kilometer en start als eerste.

3. De verbreding van het deel van Brno-Západ naar Brno-Centrum. De aansluiting Brno-Centrum wordt ook gereconstrueerd.

Het is in 3 projecten opgedeeld, volgens planning moet alles rond 2029 gereed zijn.
1. Het knooppunt D1-D2. Dit knooppunt is een klaverblad maar wordt straks een turbineknooppunt.

2. De verbreding van de D1 tussen Brno-Centrum en Brno-Jih. Dit omvat maar 1,4 kilometer en start als eerste.

3. De verbreding van het deel van Brno-Západ naar Brno-Centrum. De aansluiting Brno-Centrum wordt ook gereconstrueerd.

-
- Moderator
Witte wegwijzers op de Chodovská radiála / 5. května in Praag. Dit is de verbinding tussen het centrum en de D1. Afgaande op Street View is dit vrij nieuw, van de laatste paar jaar.

Praha - Městský okruh 09 by European Roads, on Flickr

Praha - Městský okruh 10 by European Roads, on Flickr

Praha - Městský okruh 11 by European Roads, on Flickr

Praha - Městský okruh 12 by European Roads, on Flickr

Praha - Městský okruh 09 by European Roads, on Flickr

Praha - Městský okruh 10 by European Roads, on Flickr

Praha - Městský okruh 11 by European Roads, on Flickr

Praha - Městský okruh 12 by European Roads, on Flickr
-
- Moderator
Er komt een rondweg van de I/26 bij Babylon.
Ik ben hier ooit eens geweest (iets van 20 jaar geleden) en toen waren we al geamuseerd over de naam Babylon.
De I/26 is de doorgaande weg van Regensburg naar Plzeň. Alhoewel doorgaand verkeer tussen die steden wel via de A93/A6/D5 zou gaan, is het wel een belangrijke regionale verbinding in het Bayerischer Wald / Boheemse Woud.

Ik ben hier ooit eens geweest (iets van 20 jaar geleden) en toen waren we al geamuseerd over de naam Babylon.
De I/26 is de doorgaande weg van Regensburg naar Plzeň. Alhoewel doorgaand verkeer tussen die steden wel via de A93/A6/D5 zou gaan, is het wel een belangrijke regionale verbinding in het Bayerischer Wald / Boheemse Woud.

-
- 2x3 autosnelweg

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x5 autosnelweg
Ik ken de omgeving niet zo goed, maar de ligging zo dichtbij Duitsland lijkt het me een heuvelachtig gebied. En dat zijn die extra rijstroken per richting niet als alternerend 2+1 bedoeld, maar als klimstroken lijkt me.
-
- expressweg

-
- Moderator
De bouw is vandaag gestart van 9 kilometer D6 bij Hořesedly in West-Tsjechië. In 2025 moet het gereed zijn. Het is de tweede van drie contracten in dit gebied die in aanbouw gaat en allemaal in 2025 gereed moet zijn.

-
- Moderator
Wat herfstfoto's van de I/3 door České Budějovice. Er reed nogal veel vrachtverkeer door de stad, je kan zien dat die D3 wel nodig is.
1. Dit is komende vanaf de I/39 vanuit Český Krumlov, die hier ongelijkvloers op de I/3 ten zuiden van České Budějovice eindigt.

I-3 České Budějovice 02 by European Roads, on Flickr
2. Soort van wegnummerbingo.

I-3 České Budějovice 05 by European Roads, on Flickr
3.

I-3 České Budějovice 06 by European Roads, on Flickr
4.

I-3 České Budějovice 07 by European Roads, on Flickr
5.

I-3 České Budějovice 08 by European Roads, on Flickr
6. Daarna zijn we door České Budějovice en gaat de weg over in de I/34, die weer aansluit op de D3 naar het noorden.

I-3 České Budějovice 09 by European Roads, on Flickr
1. Dit is komende vanaf de I/39 vanuit Český Krumlov, die hier ongelijkvloers op de I/3 ten zuiden van České Budějovice eindigt.

I-3 České Budějovice 02 by European Roads, on Flickr
2. Soort van wegnummerbingo.

I-3 České Budějovice 05 by European Roads, on Flickr
3.

I-3 České Budějovice 06 by European Roads, on Flickr
4.

I-3 České Budějovice 07 by European Roads, on Flickr
5.

I-3 České Budějovice 08 by European Roads, on Flickr
6. Daarna zijn we door České Budějovice en gaat de weg over in de I/34, die weer aansluit op de D3 naar het noorden.

I-3 České Budějovice 09 by European Roads, on Flickr
-
- expressweg
De D3 in aanleg is ondertussen ook heel goed zichtbaar op Senti / Google Maps
-
- Moderator
Er is een positieve uitspraak gedaan in de rechtszaak tegen het bestemmingsplan van de D11 tussen Jaroměř en Trutnov. Het project kan hiermee doorgaan. Men start dan de onteigeningsprocedure van de resterende delen.
-
- Moderator
De D55 in Oost-Tsjechië krijgt een bijna 12 kilometer lange overkapping, omdat het door een vogelgebied loopt.
Het gaat om het segment van Bzenec naar Rohatec, dat door een bosgebied wordt aangelegd, naast een spoorweg.

Het gaat om het segment van Bzenec naar Rohatec, dat door een bosgebied wordt aangelegd, naast een spoorweg.

-
- 2x5 autosnelweg
Wauw, dat is wel een extreme maatregel voor zoiets. Dat heb ik nog niet eerder gezien van deze omvang.
De vraag die ik heb (en die zal je vast niet kunnen beantwoorden): Zal deze maatregel effectief zijn?
En zou er ook een maatregel te bedenken zijn die met minder kosten net zo effectief is?
De vraag die ik heb (en die zal je vast niet kunnen beantwoorden): Zal deze maatregel effectief zijn?
En zou er ook een maatregel te bedenken zijn die met minder kosten net zo effectief is?
-
- autoweg

-
- Moderator
Dit is natuurlijk wel een stuk duurder dan een autosnelweg in de open lucht. En mavas heeft wel een punt: zoiets van deze schaal is nog nooit eerder toegepast. In Duitsland heb je her en der landtunnels in autosnelwegen maar dat is vooral in bebouwd gebied, en bij lange na geen 12 kilometer. Dit gaat wel veel verder dan een vleermuisportaal of zo.
-
- 2x5 autosnelweg
Het kan ook onderdeel zijn van een compensatie- of mitigatieplan om de Natura2000 doelstellingen te halen. Wij hebben niet helemaal het inzicht te beoordelen of het nuttig besteed geld is.