Chris schreef: ↑ma 27 feb 2023, 12:10
Dit is natuurlijk wel een stuk duurder dan een autosnelweg in de open lucht. En mavas heeft wel een punt: zoiets van deze schaal is nog nooit eerder toegepast. In Duitsland heb je her en der landtunnels in autosnelwegen maar dat is vooral in bebouwd gebied, en bij lange na geen 12 kilometer. Dit gaat wel veel verder dan een vleermuisportaal of zo.
En hoeveel projecten liggen decennia stil omdat men het natuurvraagstuk niet opgelost krijgt? Of men moet voor een veelvoud van de kosten de diepte in? Ik vind het nog niet zo gek bekeken als je hiermee de het project snel doorgang kan laten vinden en evt ook kan profiteren van de EU bijdrage.
Ik snap het punt wel dat het opmerkelijk is, maar ik volg niet waarom dat punt gemaakt moet worden met de vragen: werkt het überhaupt en kan het niet goedkoper.
Ik neem aan dat zo'n schermen ook veel goedkoper zijn dan een echte tunnel, je moet namelijk niet graven, ook qua ventilatie zal het gemakkelijker zijn. In feite zijn het groot uitgevoerde geluidsschermen. Al zullen ze wellicht wel aan de Europese tunnelrichtlijn moeten voldoen.
Verder steun ik de commentaren van hierboven, als het de keuze bepaalt tussen geen snelweg of dit dan is wel welbesteed geld.
Ik stelde gewoon die vragen om een discussie op gang te brengen. Een discussie op een discussieplatform...
Wie weet zijn er wel andere mogelijkheden om die vogels te beschermen, met een veel goedkopere luifel bijvoorbeeld, zodat het geld dat overblijft in andere wegenprojecten gestoken kan worden?
Of je kunt vragen stellen bij het nut van dit wegenproject. Waarom is dit stuk weg zo belangrijk ten opzichte van andere projecten?
Of waarom is voor dit trace gekozen, en niet voor een andere trace van dit wegenproject? Wellicht was het met een andere ligging zonder ingrijpende maatregelen wel mogelijk geweest. Ik weet het niet, maar ik vind dat wel leuk om te weten of aannames te discussieren met anderen, zodat ik inzicht krijg en dit misschien ook wel iets is voor wegen in andere delen van de wereld, of in mijn omgeving, of bij mijn werkgever.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Ik denk dat gekozen is voor dit tracé omdat de D55 vanaf Rohatec tot de D2 bij Břeclav vrijwel geheel het tracé van de huidige weg I/55 kan volgen, die al betrekkelijk hoogwaardig is aangelegd.
Oostelijker is niet logisch omdat er dan bruggen over de Morava nodig zijn en je dan in Slowakije uit komt. Westelijker zou extra kilometers betekenen, door een gebied dat heuvelachtiger is. Door het tracé te combineren met de spoorlijn is er ook geen extra doorsnijding.
Dit zal dan met afstand de langste wegtunnel van Tsjechië worden. Ook al is het een overkapping, het langste deel is meer dan 9 kilometer lang. Dan kom je ook met tunnelveiligheidssystemen die het nogal duur maken. Maar minder duur dan een ondergronds project.
Maar het blijft een bijzondere oplossing die bij mijn weten nergens in Europa op een dergelijke schaal is toegepast.
Er is een aanbesteding gestart voor de bouw van de twee zuidelijkste contracten van de D3 tot de grens met Oostenrijk. Beiden moeten eind 2023 in aanbouw gaan. Het gaat om een traject van 12 kilometer en eentje van 3 kilometer.
Eurovia heeft het contract voor de bouw van de D55 tussen Olomouc en Kokory gewonnen, de bouw start in de tweede helft van april en in 2025 moet het gereed zijn.
De bieding van Eurovia lag 20% onder de kostenraming. De laatste tijd komen er weer meer biedingen op wegenprojecten die onder budget vallen.
Dit deel van de D55 wordt tussen Olomouc en Kokory aangelegd. In 2024 moet ook de bouw van het deel tussen Kokory en Přerov starten, waar het aansluit op de in aanbouw zijnde D1 rond Přerov.
Chris schreef: ↑wo 19 okt 2022, 10:30
Er is een gunstige uitspraak van de rechter voor de bouw van het noordelijkste deel van de D55 bij Olomouc in Oost-Tsjechië. Men wil in 2023 starten met de aanbesteding.
Interessante brug van de D1 ongeveer 20 kilometer ten zuidoosten van Praag, de Most Šmejkalka. Dit is de enige van de drie bruggen die in 1939 in aanbouw gingen en nu nog steeds in gebruik is voor de D1. De brug werd in 1950 opgeleverd. De andere bruggen werden uiteindelijk niet gebruikt voor de D1.
Het is gepland om de brug uitvoerig te renoveren voor € 42 miljoen. Het is de bedoeling dat de brug voorbereid wordt op 2x3 rijstroken, zonder dat de brug volledig vervangen moet worden. De renovatie was vanwege zijn complexiteit buiten de algehele renovatie van de D1 tussen Praag en Brno gehouden.
Er is een bouwvergunning voor de afsnijding van de D35 bij Olomouc verleend. Men start binnenkort met een aanbesteding en de bouw begint in begin 2024.
Zoals wel vaker geconcludeerd, Tsjechië lijkt aardig op stoom te zijn met de wegenbouw. De komende 1-2 jaar start ook de bouw van diverse andere segmenten van de D35 tussen Hradec Králové en Olomouc.
Seat Ibiza schreef: ↑do 22 dec 2022, 18:23
Ik weet niet of het in dit topic misschien al eens voorbij gekomen is, maar heeft iemand een idee waarom dat heel kleine stukje geel bij Olomouc nu tijdelijk met zo'n rare U-bocht en rotonde is aangesloten?
Het wordt kennelijk binnenkort al aangelegd.
De stand is dat 95% van de grondverwerving is afgerond, een aanbesteding voor de bouw dit jaar start en de bouw in de eerste helft van 2024 zal starten.
Chris schreef: ↑ma 06 mar 2023, 12:51
Interessante brug van de D1 ongeveer 20 kilometer ten zuidoosten van Praag, de Most Šmejkalka. Dit is de enige van de drie bruggen die in 1939 in aanbouw gingen en nu nog steeds in gebruik is voor de D1. De brug werd in 1950 opgeleverd.
Mooie brug zeg!
En nog mooier dat hij wordt gerenoveerd ipv vervangen. Zoveel vooroorlogse ontwerpen zullen er daar niet meer zijn denk ik
Er is een bouwvergunning verleend voor een 7 kilometer lange verlenging van de D35 van Ostrov tot Vysoké Mýto. Vanwege de tunnel is dit opgedeeld in twee contracten, waarvan één aanbesteding al loopt en de tweede komend kwartaal wordt gestart. Voorbereidende werkzaamheden zoals archeologie en kabels en leidingen zijn al bezig.
Dit sluit aan op het december 2022 geopende deel tot aan Ostrov.
De bouw van de 2x2 I/35 en een stuk D48 naar Valašské Meziříčí is gegund aan een consortium onder leiding van Colas. De werkzaamheden moeten komend kwartaal starten.
Chris schreef: ↑do 15 dec 2022, 20:00
Nog een '35' project dat binnenkort start, een nieuw tracé van de I/35 als 2x2 autoweg tussen de D48 en Valašské Meziříčí (spreek dat maar eens uit!)
Valašské Meziříčí is een stad met 22.000 inwoners en heeft een grote chemische fabriek. Toegang tot het snelwegennet is er echter nog niet, daar gaat deze dubbelbaans autoweg verandering in brengen.
Het archeologisch onderzoek op het tracé is al uitgevoerd (te zien op Google Earth), momenteel loopt de aanbesteding. Men wil volgend jaar met de bouw starten.
De jaartallen geven de openingsdata in het verleden of in de toekomst aan. Rood is momenteel in aanbouw, geel moet dit jaar beginnen.
Het gat van de D6 tussen Praag en Karlovy Vary wordt nu wel een stuk kleiner.
Het schijnt dat het deel direct ten oosten van Karlovy Vary geen autosnelweg wordt, maar een autoweg vanwege het ongunstige profiel, dit deel ligt op een bochtige helling in een natuurgebied.
Het grenstraject naar Duitsland wordt kennelijk niet actief gepland. Er is in Duitsland ook geen zicht op dat de B303 uitgebouwd wordt als 2x2 tot Bayreuth.
Morgen opent in Oost-Tsjechië de nieuwe autoweg I/68 voor het verkeer. In eerste instantie met 2 rijstroken, vanaf augustus 2023 met 2x2 rijstroken. Dit is een quasi autosnelweg.
Het verbindt de D48 met de I/11 bij Třinec. Er werd eerder genoemd dat de I/11 langs Třinec wellicht ook omgenummerd zou worden tot I/68. De bestaande I/68 zal wel gedeclasseerd worden.
Vandaag is de bouw gestart van 5,2 kilometer D6 langs Hořovičky. Dit is het derde van drie contracten om de D6 vanuit Praag te verlengen naar het westen, nu tot aan de hoofdweg I/27.
Het is mij niet duidelijk waarom dit stuk D6 is opgedeeld in allerlei korte contracten die individueel niet bruikbaar zijn voordat het hele traject gereed is. Daarom worden ze simultaan gebouwd, maar er is altijd een risico dat een aannemer slecht presteert en daarmee alle andere contracten ook vertraagd.
Ik heb in oktober de stadsring (MO) van Praag gereden, via de westzijde door de nieuwe tunnel. Het is wel een efficiënte manier om snel door Praag te komen, helaas sluit het aan de noordkant nog niet goed aan op andere autosnelwegen. Het was ooit gepland om van de MO een volledige ringweg te maken, maar ik betwijfel of het noordoostelijk deel ooit nog aangelegd gaat worden. Er lijkt op dit moment geen actieve planvorming voor te zijn.
De video begint op het laatste stuk van de D1 Praag in, daarna de MO rond de zuidkant en westkant van Praag.
Er is een doorbraak in de planprocedure voor de bouw van de D0 aan de noordkant van Praag. Bezwaren van gemeentes en één inwoner tegen de tracévaststelling zijn verworpen door de hoogste rechter.
Dit betekent dat de gedetailleerde planuitwerking en procedure om tot een bestemmingsplan te komen, kan starten.
Wegbeheerder ŘSD is voornemens om alle drie segmenten gelijktijdig te ontwikkelen en te bouwen. Men hoopt op een bouwstart in 2027.
Dus toch wel goed nieuws nadat er jarenlang amper nieuws was over de noordring van Praag. Met dit project wordt dan de ringweg vervolledigd.
Chris schreef: ↑do 30 mar 2023, 22:06
...helaas sluit het aan de noordkant nog niet goed aan op andere autosnelwegen. Het was ooit gepland om van de MO een volledige ringweg te maken, maar ik betwijfel of het noordoostelijk deel ooit nog aangelegd gaat worden. Er lijkt op dit moment geen actieve planvorming voor te zijn.
Chris schreef: ↑wo 05 apr 2023, 15:27
Er is een doorbraak in de planprocedure voor de bouw van de D0 aan de noordkant van Praag. Bezwaren van gemeentes en één inwoner tegen de tracévaststelling zijn verworpen door de hoogste rechter. Dit betekent dat de gedetailleerde planuitwerking en procedure om tot een bestemmingsplan te komen, kan starten.
De D0 is bedoeld voor doorgaand snelverkeer, terwijl de MO bedoeld is voor stadsverkeer. Het schijnt dat het stadsbestuur van Praag steeds meer op linkse stadsbesturen in West-Europa gaat lijken qua mobiliteitsbeleid waardoor projecten die het verkeer verbeteren steeds lastiger worden, of bij voorbaat al uitgesloten zijn.
Ik ben wel benieuwd hoe het verkeer zich gaat verdelen als de D0 dan eens voltooid zou zijn. De D0 is nu aan de zuidkant van Praag overbelast en te smal aangelegd. Daar komt straks nog de D3 op uit ook.
Nog meer D55 nieuws: het contract is getekend voor de bouw van het 7,6 kilometer lange deel tussen Olomouc en Kokory. Een bouwstart is op 25 april gepland.
De D55 komt nu wel duidelijk van de grond als noord-zuidas van Oost-Tsjechië.