Gek hè, hoe anders het had geweest als de Donaumonarchie en het Duitse rijk nog hadden bestaan...
^ Stettin, Jungbunzlau
> Breslau, Königgrätz, Köln an der Elbe
En volgens M$ Mappiont Europe is dat nog sneller ook.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Bwahahah, Szczecin daar aangeven is net zoals het bord met Berlijn/Kopenhagen op het begin van de A1 bij Amsterdam.... Alleen is dit nog enigzins serieus ook.
Edit:
Dit is het bord dat ik bedoelde (Gevonden in een serie van Chris.)
Bwahahah, Szczecin daar aangeven is net zoals het bord met Berlijn/Kopenhagen op het begin van de A1 bij Amsterdam.... Alleen is dit nog enigzins serieus ook.
Op 25 november 2009 moet de D1 openen tussen Belotín en Bravantice, wat even ten zuidwesten van Ostrava ligt. Vanaf dat moment is het mogelijk om ononderbroken via snelwegen van Praha naar Ostrava te rijden, via de R46 en R35 over Olomouc.
Het andere ontbrekende deel van de D1 zal nog wel een jaar of 5 op zich laten wachten.
Vanaf 1 januari wordt er ook elektronisch tol geheven voor voertuigen zwaarder dan 3.5 ton. Dat kan via een OBU (On-Board Unit) of via pre-payment in cash, credit card of bedrijfskaarten (bijv. DKV).
Als wegvak T6 is aangelegd, is er dan ook een aansluiting aan de andere kant van de grens? Of moet daar nog aan begonnen worden?
Het geplande wegenverloop van de D1 R46 en R35 heb ik altijd al vreemd gevonden. Kon de D1 vanaf Vyskov niet rechtdoorgetrokken worden naar Prerov? Dan had die R46 niet nodig geweest en had de R55 de hoofdverbinding naar Olomouc geworden.
T6 zal waarschijnlijk in 2011 opgeleverd worden. Aan de Poolse zijde wordt de A1 al in 2010 opgeleverd. De Polen begonnen dan ook te morren toen de Tsjechen aankondigden dat T6 pas in 2012 opgeleverd zou worden, maar nu hebben de Tsjechen aangegeven dat het waarschijnlijk 2011 wordt.
De D1 loopt zo omdat deze in eerste instantie naar Slowakije zou lopen. Nu hebben ze dat zo gelaten om toch het verkeer naar Slowakije te bedienen (via R49).
Verkeer dat van Ostrava naar Praag over de snelweg moet rijden, moet dan wel de omweg via Brno maken, zolang de D11 nog niet naar Olomouc of Ostrava is doorgetrokken.
Dat zal ook niet gebeuren. De D11 zal richting Wroclaw worden doorgetrokken, afbuigend naar het noorden.
De route zal echter wel een snelweg worden, de R35 zal vanaf Liberec via Hradec Kralové naar Olomouc als snelweg worden gebouwd, om een tweede oost-westverbinding door het land te bouwen. Dit zal echter nog wel een jaar of 10 duren voordat er grotere stukken worden opengesteld. Tsjechië kan niet zo makkelijk EU-fondsen meer krijgen omdat het te goed gaat met het land. Bovendien zijn de prioriteiten eerst het voltooien van de D8 en de ring om Praag.
mavas schreef:Wat ik bedoelde is dit wegennet:
Is dit niet veel efficienter? En voor vrijwel alle relaties net zo snel?
Olomouc is met 110.000 inwoners wel de 5e stad van Tsjechië. Wat dat betreft kan ik een directe verbinding met Brno (2e stad) wel voorstellen. Eén en ander zal historisch gezien wel zo gegroeid zijn denk ik.
Chris schreef:De Tsjechische bewegwijzering is de enigste in kapitaalschrift die ik echt goed vind.
Het kapitaal vindt ik wat minder, maar verder ziet het er gelikt uit.
Verder is het wegbeeld van de snelwegen daar uiterst rustig. Nee, Als Tsjechië zo doorgaat verovert het de eerste plaats qua wegbeeld en bewegwijzering op autosnelwegen
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
Nou, tussen de 'chaos' op de Nederlandse borden en het rustige op de Tsjechische zit toch wel duidelijk een verschil.
WeFo Lidnummer 0010.
Het enigste jammere vind ik dat er geen prefixes voor D en R-wegen worden aangegeven. In Slowakije doen ze dit sinds kort, ik vind dat wel een vooruitgang.
Prefixes voor andere wegen kunnen ze beter achterwege laten, want dan krijg je dat classificatiesysteem. "route 57" wordt dan I/57 ofzo of II/477 of III/4758, ik ben daar niet zo gecharmeerd van, ik vind prefixes prettiger.
mhkamp schreef:Verder is het wegbeeld van de snelwegen daar uiterst rustig. Nee, Als Tsjechië zo doorgaat verovert het de eerste plaats qua wegbeeld en bewegwijzering op autosnelwegen
Daar kan ik helemaal in meekomen. Alhoewel, de Duitse bewegwijzering is ook erg goed, maar als we het totaalplaatje bekijken dan wordt het toch Tsjechie ja