[CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Moderator: Moderatoren
-
mhkamp
- 2x2 autosnelweg
Re: [CZ] Tsjechië - Czech Republic - Česká Republika
Nah, In Duitsland hebben ze dat ook niet, dus daar stoor ik mij niet aan.
"One day you will wake up and there will be no more time to do the things you have always dreamed of. Do them now.!" - Paulo Coelho
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
D91
- dorpsstraat
Is er iets bekend over de R10, vanaf Turnov naar Harrachov (CZ PL)? Wordt deze ooit nog gerealiseerd? Het zou, in combinatie met een Poolse S-weg (aansluitend op de al geplande S3), een mooie route voor geheel West-Polen en Noord-Tsjechie zijn. Er ontstaat zo, naast de S3-D11, nog een nieuwe Noord-Zuid-as.
Over de R35 tussen Liberec en Hrádec n. Nisou (CZ PL): op Google Earth is te zien dat men bij Hrádec n. N. een bypass om het dorp heeft aangelegd, met een nieuwe weg naar de Poolse grens. In Polen zelf staat die nieuwe weg nog niet ingetekend, maar aangekomen bij Sieniawka (PL D), kan je weer zien dat in Duitsland de B178 nu verniewd is, in een 2+1 indeling. Is er meer bekend over een verdere uitbouw van de B178 in Duitsland in z'n geheel? Misschien als Gelbe Autobahn o.i.d.? Dit zou voor heel veel verkeer vele kilometers OWN schelen, omdat Liberec en omstreken vanaf het noorden en westen, maar matig bereikbaar is. Alleen vanuit Praha loopt er nu een R-weg, die vlak na Liberec ophoudt. Het enige echte werk dat er in CZ nog moet gebeuren om de R35 tot de grens bij Hrádec te laten lopen, is het wegvak Bily Kostel n. N. - Hradec n. N., cca. 10 Km. De overige stukken hoeven alleen nog maar een beetje uitgebouwd te worden.
Over de R35 tussen Liberec en Hrádec n. Nisou (CZ PL): op Google Earth is te zien dat men bij Hrádec n. N. een bypass om het dorp heeft aangelegd, met een nieuwe weg naar de Poolse grens. In Polen zelf staat die nieuwe weg nog niet ingetekend, maar aangekomen bij Sieniawka (PL D), kan je weer zien dat in Duitsland de B178 nu verniewd is, in een 2+1 indeling. Is er meer bekend over een verdere uitbouw van de B178 in Duitsland in z'n geheel? Misschien als Gelbe Autobahn o.i.d.? Dit zou voor heel veel verkeer vele kilometers OWN schelen, omdat Liberec en omstreken vanaf het noorden en westen, maar matig bereikbaar is. Alleen vanuit Praha loopt er nu een R-weg, die vlak na Liberec ophoudt. Het enige echte werk dat er in CZ nog moet gebeuren om de R35 tot de grens bij Hrádec te laten lopen, is het wegvak Bily Kostel n. N. - Hradec n. N., cca. 10 Km. De overige stukken hoeven alleen nog maar een beetje uitgebouwd te worden.
-
Chris
- Moderator
R1 Ring Praha
De R1 aan de zuidoostzijde van de Tsjechische hoofdstad:

knooppunt D1/R1

De R1 aan de zuidoostzijde van de Tsjechische hoofdstad:
knooppunt D1/R1
-
D91
- dorpsstraat
Wat zijn voor deze R1 nu eigenlijk de verwachte openstellingen? De laatste tijd is het erg stil rondom de R1. Alleen ten zuiden van Praha (foto's) lijkt op dit moment gebouwd te worden. Ten noorden van de stad is men volgens mij nog niet begonnen met de aanleg, wanneer wordt dit gedeelte geopend?
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Aan het ontbrekende stuk D8 Lovosice - Řehlovice wordt op dit moment wel gewerkt, maar je hoort en ziet er maar weinig van.
Een paar foto's van ceskedalnice.cz:
http://ttnz.cz/mo/album/v/stavby/silnic ... d/D8/0805/
Een paar foto's van ceskedalnice.cz:
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
D1-D5: 2010D91 schreef:Wat zijn voor deze R1 nu eigenlijk de verwachte openstellingen? De laatste tijd is het erg stil rondom de R1. Alleen ten zuiden van Praha (foto's) lijkt op dit moment gebouwd te worden. Ten noorden van de stad is men volgens mij nog niet begonnen met de aanleg, wanneer wordt dit gedeelte geopend?
D1-D11: 2013
R7-D8: 2012
D8-D11: voorlopig niet (bouw begint zeker niet voor 2012)
(stand Februari 2009)
Laatst gewijzigd door marcel op za 02 jan 2010, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
D91
- dorpsstraat
Ik neem aan dat je D5-D11 rechtsom bedoelt? Want anders, D5-D11 = D8-D11.
Jammer dat men dit project niet wat meer prioriteit geeft. Het is toch wel één van de belangrijkere wegen van het Tsjechische wegennet.
Jammer dat men dit project niet wat meer prioriteit geeft. Het is toch wel één van de belangrijkere wegen van het Tsjechische wegennet.
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Foutje, ik bedoelde D1-D11, heb het aangepast.D91 schreef:Ik neem aan dat je D5-D11 rechtsom bedoelt? Want anders, D5-D11 = D8-D11.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het ziet er wel uit als wiskunde voor gevorderden zo 
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Dat klopt alleen maar als D=0.D91 schreef:Want anders, D5-D11 = D8-D11.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
M.i. gaat het toch wel redelijk vlot. Er zijn trouwens naar mijn idee niet heel veel files rond Praag, wel daarbinnen. Aan de oostkant van Praag is er al een goede verbinding tussen de R10 en D1 in de vorm van de R29.D91 schreef:Ik neem aan dat je D5-D11 rechtsom bedoelt? Want anders, D5-D11 = D8-D11.
Voor de verbinding tussen de R1 (huidige ring aan de oostkant) en D8 wordt ook een directere verbinding aangelegd in het verlengde van de R10 naar de 601. Wanneer deze verbinding klaar is, dient trouwens wel iets te gebeuren aan de aansluiting van de 601 met de D8, aangezien deze nog met verkeerslichten is geregeld.
-
D91
- dorpsstraat
Toch vraag ik mij af of het bijna gereedgekomen wegvak tussen de 601 en het knooppunt met de R1-R10 niet gewoon deel gaat uitmaken van de ring R1 rondom Praha...
-
marcel
- 2x2 autosnelweg
Ik denk dat deze kaart het duidelijk maakt:
http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/praha.jpg
Je bedoelt denk ik de rode weg van weg 10 naar het westen. De ring loopt via het groene stuk noordelijk daarvan.
Je bedoelt denk ik de rode weg van weg 10 naar het westen. De ring loopt via het groene stuk noordelijk daarvan.
-
D91
- dorpsstraat
Ja, die bedoelde ik inderdaad.
Dan gaat dat stuk weg dus blijkbaar geen deel uitmaken van de R1, wellicht wordt dit rode gedeelte een verlengde van de R10 vanuit Turnov.
Wanneer dit rode gedeelte opengesteld wordt, en dit zal niet al te lang meer gaan duren gezien de huidige vorderingen, is er al een goed alternatief voor de R1 beschikbaar voor Noord- en Oost-Praha.
Dan gaat dat stuk weg dus blijkbaar geen deel uitmaken van de R1, wellicht wordt dit rode gedeelte een verlengde van de R10 vanuit Turnov.
Wanneer dit rode gedeelte opengesteld wordt, en dit zal niet al te lang meer gaan duren gezien de huidige vorderingen, is er al een goed alternatief voor de R1 beschikbaar voor Noord- en Oost-Praha.
-
Chris
- Moderator
Op de D8 voor de Duitse grens zijn 12 vrachtwagens op elkaar gebotst in dichte mist.

-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Op de site van de centrale stadstunnel staat een recentere versie van deze kaart:marcel schreef:Ik denk dat deze kaart het duidelijk maakt:
-
Snelwegenkenner
- 2x2 autosnelweg
temp
Ik vind Tsjechie een relatief slap netwerk hebben. Vooral in expresswegen. Er moet dus nog veel gebeuren, tot het met de westerse maatstaven kan meegaan.

Een kaartje hoe het eigenlijk zou moeten, ook met een goede ring om Praag. Door het commentaar heb ik die verbinding richting Munchen toch maar geschrapt.
1. De rode wegen zijn autosnelwegen, die volledig aan de norm doen. Dit zijn internationale transportassen.
2. De oranje wegen zijn expresswegen, dat kan een omgebouwde hoofdweg zijn naar 2 plus 2 of indien het minder druk is, 1 plus 2 is.
Hierop zijn meer afritten en meer rondwegen om dorpjes gebruikelijker. Dat zijn dus de binnenlandse stroomwegen. Hier kan ook een E-nummer op zitten.
Hier kun je dus zien dat Praag de spin is en wegen het web, met een uitschieter naar Ostrava. En terecht, want Praag is met afstand de grootste stad van Tsjechie en de hoofdstad.
Ik ga wellicht wat OFFTOPIC, maar ik vind dit een interresante discussie.

Een kaartje hoe het eigenlijk zou moeten, ook met een goede ring om Praag. Door het commentaar heb ik die verbinding richting Munchen toch maar geschrapt.
1. De rode wegen zijn autosnelwegen, die volledig aan de norm doen. Dit zijn internationale transportassen.
2. De oranje wegen zijn expresswegen, dat kan een omgebouwde hoofdweg zijn naar 2 plus 2 of indien het minder druk is, 1 plus 2 is.
Hierop zijn meer afritten en meer rondwegen om dorpjes gebruikelijker. Dat zijn dus de binnenlandse stroomwegen. Hier kan ook een E-nummer op zitten.
Hier kun je dus zien dat Praag de spin is en wegen het web, met een uitschieter naar Ostrava. En terecht, want Praag is met afstand de grootste stad van Tsjechie en de hoofdstad.
Ik ga wellicht wat OFFTOPIC, maar ik vind dit een interresante discussie.
-
Chris
- Moderator
Tsjechië heeft feitelijk eenzelfde snelwegennet als Hongarije, wat sterk op de hoofdstad gecentreerd is. In Hongarije bestaan serieuze plannen voor meer tangentiële verbindingen, en ik denk dat Tsjechië op termijn hier ook aan moet beginnen. De R35 is een goed begin (Liberec - Olomouc), en in het oosten van Tsjechië begint zich nu een redelijk dicht snelwegennet te ontwikkelen.
Ik zie voornamelijk kansen voor een verbinding van Karlovy Vary naar Ústí nad Labem (evt verder naar Liberec) en van Plzeň naar České Budějovice.
-
Snelwegenkenner
- 2x2 autosnelweg
Omdat het netwerk erg naar de hoofdstad gecentreerd is, heb ik in mijn kaartje, ook de serieuze autosnelwegen naar Praha laten lopen. Dat is ook logisch.
Maar de expresswegen ontbreken, die tangentueel, de overige Tsjechiesche steden verbinden met elkaar. Dat vind ik zonde, want nu moet dat doorgaande verkeer(ook al is het niet heel veel) altijd over die tweebaans weggetjes door dorpjes banjeren, daarom vind ik Tsjechie een relatief slap netwerk hebben.
Zo'n ruit om Praag heen vind ik wel aardig.
In Rusland zijn de wegen ook erg naar de hofdstad gecentreerd. Waarom zou men dat doen? Er zijn toch ook genoeg andere belangrijke steden die verbonden moeten worden?
Maar de expresswegen ontbreken, die tangentueel, de overige Tsjechiesche steden verbinden met elkaar. Dat vind ik zonde, want nu moet dat doorgaande verkeer(ook al is het niet heel veel) altijd over die tweebaans weggetjes door dorpjes banjeren, daarom vind ik Tsjechie een relatief slap netwerk hebben.
Zo'n ruit om Praag heen vind ik wel aardig.
In Rusland zijn de wegen ook erg naar de hofdstad gecentreerd. Waarom zou men dat doen? Er zijn toch ook genoeg andere belangrijke steden die verbonden moeten worden?
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik heb me nooit enorm verdiept in het Tsjechische netwerk en de bijbehorende plannen, maar je moet het land wel de tijd geven. Ze zijn feitelijk pas begonnen met het bouwen van een netwerk in de jaren '90, en ik vind het niet meer dan logisch dan men begint met de radialen vanuit Praag. Dat zijn toch de belangrijkste routes van het land. De verbindingen tussen die radialen volgen dan op termijn wel.
Je kunt het een beetje met Frankrijk vergelijken. Is ook op eenzelfde manier opgebouwd.
Je kunt het een beetje met Frankrijk vergelijken. Is ook op eenzelfde manier opgebouwd.
-
Chris
- Moderator
In de jaren 70 is de hele D1 - D2 opgeleverd tussen Praha en Bratislava. In de jaren 70 waren er al redelijk wat snelwegtrajecten in aanbouw, zoals de D1, D2, D5, R4, R10, R35, R46 en R48. Eind jaren 80 was er al sprake van een fiks aantal snelwegen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Die D1-D2 combinatie was de ruggengraat van het verenigde Tsjechoslowakije. En toen veranderde de wereld nogal: het IJzeren Gordijn viel en Tsjechoslowakije werd opgedeeld. Juist die verbindingen naar Duitsland kregen veel verkeer te verwerken, en daar was het oude systeem natuurlijk totaal niet op ingesteld. Bestaande snelwegen en expresswegen bleken niet te zijn gebouwd op de gewenste standaard. Dat maakt de jaren '90 voor mij tot een soort nieuwe start voor Tsjechië. Als je het hebt over netwerkontwikkeling in Tsjechië, vind ik het niet reëel om de Tsjechen af te rekenen op wat er in de jaren '70 al was gedaan.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
De jaarvignetten zijn niet bepaald erg kostbaar, ook niet als je het afzet tegen de totale kosten van autorijden voor de doorsnee Tsjech.
Tsjechië zou kunnen overwegen om het bouwtempo wat op te voeren door de vignetleges op te schroeven.
Tsjechië zou kunnen overwegen om het bouwtempo wat op te voeren door de vignetleges op te schroeven.
-
Snelwegenkenner
- 2x2 autosnelweg
Pino, de tijd van het ijzeren gordijn is al lang weer voorbij. Al 20 jaar heeft men de tijd gehad om het land tot westerse maatstaven te brengen.
En de wederopbouw. Zeker als je het land vergelijkt met Polen, zijn ze in Polen met een heuse inhaalslag bezig, van allerlei expresswegen.
In Tsjechie hebben ze niet eens plannen om dit slappe netwerk te upgraden. Tsjechie was wel de meest westerse van alle oostbloklanden, daar kun je ook iets meer van verwachten.
En de wederopbouw. Zeker als je het land vergelijkt met Polen, zijn ze in Polen met een heuse inhaalslag bezig, van allerlei expresswegen.
In Tsjechie hebben ze niet eens plannen om dit slappe netwerk te upgraden. Tsjechie was wel de meest westerse van alle oostbloklanden, daar kun je ook iets meer van verwachten.
-
Chris
- Moderator
In Tsjechië zijn meer dan genoeg plannen. Bekijk hier op de wegenwiki maar eens.
-
Chris
- Moderator
R1 Praha
Zuidelijke bypass van de Tsjechische hoofdstad gaat lekker.
.
.
.
.
.
.

Zuidelijke bypass van de Tsjechische hoofdstad gaat lekker.
.
.
.
.
.
.
-
Snelwegenkenner
- 2x2 autosnelweg
Eerst de borden plaatsen en dan pas de weg asfalteren, logische volgorde. 
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Wat een heerlijke bewegwijzering hebben ze daar. Hadden we maar dezelfde uitvoering in NL...
-
Snelwegenkenner
- 2x2 autosnelweg
Nee, mij kan dat kapitaalschrift niet bekoren. En de borden komen wat mij betreft goedkoop over. 
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Ik vind de nieuwste generatie Tjechische snelwegbewegwijzering tegenwoordig echt top.
(Maar dan wel inderdaad ook kleine letters gebruiken).
(Maar dan wel inderdaad ook kleine letters gebruiken).