Ze waren nu net tolvrij aan het maken om de onveiligheid en inefficiëntie van het uitwijken naar niet-tolwegen een halt toe te roepen. Maar de discussie over de financiering van dat wegennet speelt dus alweer jaren. Dat de EU nu de impopulaire stap moet zetten om de forcing te doen, is ook weer zo wat.
Het is wel opvallend dat in het artikel wordt gezegd dat maar een paar landen in de EU geen tol hebben, waar Nederland vervolgens niet bij genoemd wordt. Het scheelt natuurlijk nogal of je een tol bij iedereen in de maag splitst of alleen bij vrachtwagens. Hoe dan ook wordt met zoveel woorden gezegd dat er in Spanje gewoon helemaal niet wordt betaald naar gebruik. Het is bekend dat de wegenbelasting een gemeentelijke heffing is, doorgaans ruim lager dan wat wij gewend zijn. Voor de nationale en regionale wegennetten wordt niet specifiek geheven; dat loopt kennelijk via de algemene middelen. Maar als je dan kijkt wat er van weggebruikers in de algemene middelen vloeit ... volgens mij niet zoveel, als je kijkt naar de brandstofprijzen. Dat betekent dat het nationale wegennet op geen enkele manier wordt betaald door gebruikers. Het ontvangt kruisbestuiving uit de belastingen die iedereen betaalt, of je nu vaak over wegen rijdt of niet. Tja, dat is dan ook weer een situatie die me niet heel gezond lijkt.
Normaal zou ik dan zeggen: voer een infra-accijns in op brandstof. Maar dat is niet zo heel toekomstvast gezien de ontwikkelingen met electrische auto's. Kunnen ze mooi samen optuigen met de Nederlandse kilometerheffing ...