[E] Tolwegen in Spanje

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Chris »

De variabele toltarieven zijn kennelijk omstreeks 1998-1999 ingevoerd.

Het doel is wel duidelijk maximeren van inkomsten en niet het bieden van de beste mobiliteitsoplossing.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

het vliegtuig, de internationale trein en de ferry zijn meestal in de zomer ook duurder, zeker de noord-zuid op opties. Zo gek is het niet, zeker als er laag-seizoen alternatieven zijn, die veel goedkoper zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De AP-7 langs Alicante blijft nog een jaar langer tolvrij en men is voornemens de bypass definitief tolvrij te maken.

De AP-7 is sinds juli 2024 tolvrij voor de periode van een aantal maanden, toen werd dat verlengd tot 15 februari 2025 en nu tot 15 februari 2026.

Men zegt dat de doorstroming op de A-70 langs Alicante substantieel verbeterd is, met 30 - 40% minder congestie in de herfst en tot circa 70% minder congestie in de zomer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De Spaanse regering gaat instemmen met het invoeren van de Richtlijn 2022/362 van de Europese Unie.

Ze stellen specifiek dat er geen nieuwe tol komt in Spanje;

* geen invoering van tolheffing op autopistas, autovías en conventionele wegen
* geen uitbreiding van de bestaande tolheffing
* geen vignet
* het beleid om concessies af te laten lopen en daarmee tolvrij te worden, blijft doorgaan

Ze vullen de richtlijn in door tolheffing variabel te maken op basis van milieukenmerken voor nieuwe concessies. Dit is echter hypothetisch, omdat er geen nieuwe concessies gepland zijn.

https://www.transportes.gob.es/el-minis ... 32025-1804
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er komt een kortingsprogramma op de AP-53 in Galicia. Deze tolweg is in 1999 gegund met een concessie voor 75 jaar, dus tot het jaar 2074.

De AP-53 verloopt van Santiago de Compostela tot Dozón en is de verbinding naar Ourense.

Er is nu geld vrijgemaakt op de begroting om - tot het einde van de concessie in 2074 - de toltarieven te verlagen.

* voor lichte voertuigen die binnen 24 uur heen en terug rijden, is de terugreis gratis. Daarnaast komt er 50% korting voor frequente gebruikers die 20 of meer reizen per maand maken.
* voor vrachtverkeer geldt 50% korting op alle ritten.

Voor de eerste drie jaar is er € 14,3 miljoen voor gereserveerd. Tot het einde van de concessie kost dit € 885 miljoen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Logroño geldt een kortingsprogramma voor het gebruik van de AP-68, 'con viaT'. Ik vraag mij af of dat ook geldt met een Fulli badge. Ik heb het niet geprobeerd.

Afbeelding
LO-20 Logroño 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
LO-20 Logroño 10 by European Roads, on Flickr
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Vorige week ben ik terug vanuit Portugal via San Sebastian en Irun (AP8) naar Frankrijk gereden en nabij IrunSan Sebastian was er vermoedelijk een softwarestoring. De poortjes gingen niet open voor mensen met badges (waaronder ik) en alleen mensen die met een ticket konden betalen met de creditcard (of cash, er zit ook nog bemanning daar) konden doorrijden. Chaos dus met achteruit rijdende auto's, die opeens een bemand poortje wilden hebben. Na een minuut of 5 was het probleem kennelijk verholpen (hard reset server ?) en gingen de poortjes weer open voor badgehouders. Heel apart. Benieuwd of men de poortjes gewoon had opengezet (voor iedereen) als de storing langer zou geduurd hebben.
Laatst gewijzigd door Peter op ma 15 sep 2025, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Interessante ervaring en vraag. Maar ... Irun is toch helemaal geen ticket-station? Is in beide richtingen een vast bedrag betalen. Bedoel je wellicht het station van Zarautz, dat even ten westen van San Sebastián ligt?
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

Pino schreef: ma 15 sep 2025, 10:53 ^^ Interessante ervaring en vraag. Maar ... Irun is toch helemaal geen ticket-station? Is in beide richtingen een vast bedrag betalen. Bedoel je wellicht het station van Zarautz, dat even ten westen van San Sebastián ligt?
Ik heb even gekeken en je hebt gelijk.
Bij Irun heb ik de snelweg bij Peage Oiartzun verlaten om goedkoop te tanken bij Gasolinera Alcampo (1,30 per liter diesel), maar ook daar ging het poortje niet open, maar een tolbeambte zette het poortje na 20 secondes wachten handmatig open. Wellicht zelfde probleem en ik zal de eerste niet geweest zijn. Ik zal wel niets betaald hebben, maar heb de factuur nog niet.
https://www.google.nl/maps/@43.3064294, ... FQAw%3D%3D
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Chris schreef: za 13 sep 2025, 20:59 In Logroño geldt een kortingsprogramma voor het gebruik van de AP-68, 'con viaT'. Ik vraag mij af of dat ook geldt met een Fulli badge. Ik heb het niet geprobeerd.
Ja, dit werkt ook met een télépéage badge. Je krijgt het bedrag gefactureerd, en dan weer teruggestort (binnen dezelfde factuurperiode, dus je betaalt per saldo niets).
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

In Gallicië heb ik dat vorig jaar ook ervaren, op de A68 heb ik nog geen traject met korting gebruikt maar fijn om te weten dat het kan (al tellen we af :) . Wel opletten, er moet één uur tussen 2 trajecten zitten, er even afgaan en er dan terug op werkt niet om korting te scoren.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er is besloten dat de AP-7 rond Alicante permanent tolvrij wordt.

Vanaf 16 juli 2024 was de bypass van Alicante tolvrij als proef, initieel tot 15 februari 2025 . Vervolgens is besloten om de tolvrije periode met 1 jaar te verlengen tot 15 februari 2026. Dat is nu dus permanent.

Anders dan bij de andere tolvrij geworden delen van de AP-7 gaat het hier niet om het einde van de concessie. Dit deel opende in 2007 en ging daarna failliet vanwege tegenvallende inkomsten na de economische crisis. Het is de eerste van dit type tolwegen die tolvrij wordt. De overige zijn in het beheer van SEITT, met de wens om de concessies opnieuw aan te besteden, wat vooralsnog geen succes is geworden.
Ruben
woonerf

Bericht door Ruben »

Zijn er plannen om de AP-7 op de stukken ten westen van Málaga tolvrij te maken?
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

^^ Die stukken zijn naar mijn idee relatief duur.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Het zomertarief is daar een stuk hoger (en de periode 'zomer' duurt driekwart van het jaar). Het is eigenlijk een 'tourist trap'.

Tolwegen worden in Spanje tolvrij indien 1) de concessie afloopt, of 2) de tolweg failliet gaat (en dan ook lang niet altijd).

Het traject van de AP-7 aan de Costa del Sol gaat voorlopig niet tolvrij worden, want de concessie loopt nog tot 2046 (Málaga - Estepona) en 2054 (Estepona - Guadiaro). Tenzij deze failliet gaat, maar daar zijn geen tekenen toe.

De enige andere manier om het tolvrij te maken is als de overheid de resterende concessie uitkoopt. Maar dit kost veel geld en daarom gebeurt dat in de praktijk niet. Het was in Spanje zelfs vaak zo dat het goedkoper was een tolvrije autovía naast een tolweg aan te leggen, dan om de concessie uit te kopen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ En daar langs de Costa del Sol ligt langs twee van de drie toldelen al een tolvrije autovia. Nou ja, de A-7 heeft niet overal autovia-status, maar 2x2 ongelijkvloers is het overal. Wel razend druk, en op sommige plekken substandaard. En soms pal langs het strand. Het deel tussen Estepona en Torreguadiaro is minder. Daar ligt wel een A-7, maar die heeft enkele rotondes. Wel helemaal 2x2.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De toltarieven op autopistas onder concessie zijn per 1 januari 2026 met 3,64% tot 4,68% verhoogd.

Dit betreffen de AP-51, AP-61, AP-6, AP-53, AP-66, AP-7 Alicante-Cartagena, AP-7 Málaga-Guadiaro, AP-68, AP-71, AP-9 en AP-46

Op de tolwegen in beheer van de staat (nadat ze eerder failliet gingen), gaan de toltarieven met 2% omhoog. Dit betreffen de R-3/R-5; R-2; R-4, M-12, AP-7 (Cartagena-Vera), AP-36 (Ocaña-La Roda) en de AP-41.
Op tolwegen als de AP-41 rijdt zo weinig verkeer dat ze het beter tolvrij kunnen maken, dat zou bijna niks kosten aan verloren inkomsten. Een probleem is schijnbaar dat het tolsysteem van de AP-41 is gekoppeld aan dat van de R-5.

Een aantal telpunten op de AP-41 geeft geen data meer, maar van de telpunten die het wel doen, worden intensiteiten tussen 1.300 en 2.100 voertuigen per dag gemeten. Op de R-5 rijden 9.300 tot 15.000 voertuigen per dag dus die tolweg is nog een soort van rendabel. Op de andere R-wegen rond Madrid rijden ook nog tussen 8.000 en 13.000 voertuigen per dag, vergelijkbaar met diverse tolwegen in Frankrijk.

De tolwegen in het beheer van de staat zijn overigens tussen 0:00 en 6:00 tolvrij, vermoedelijk omdat op die momenten zo weinig verkeer is dat zelfs één tolpoort open houden teveel geld kost.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Is het uit het verkeer nemen van de AP-41 niet gewoon beter? Er zijn alternatieven, en op die manier kost het niemand meer iets.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Zolang het in SEITT (staatsbedrijf dat de failliete tolwegen beheerd) zit, moet het niet als verlies afgeschreven worden (en de verliezen van SEITT zijn voor de Spaanse staat), dus in die zin is het wellicht aantrekkelijker om de AP-41 verder te exploiteren.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Het zou misschien ook helpen om wat meer aansluitingen op andere wegen toe te voegen, in combinatie met het tolvrij maken dan, om de weg een nuttigere positie te geven in het netwerk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De AP-41 kan best nut hebben, vooral om de A-42 te ontlasten. De A-42 is eigenlijk een ongelijkvloers gemaakte N-401 tussen Madrid en Toledo, met zeer hoge intensiteiten (tot bijna 100.000 voertuigen per dag op 2x2 rijstroken).

Maar als tolweg gaat dit niet lukken. Al in de jaren '80 was duidelijk dat tolheffing geen rendabel model is voor het overgrote deel van Spanje. Die tolwegen rond Madrid waren meer een politiek project (sommigen zeggen: openlijke corruptie tussen politici en bouwbedrijven).

Het idee was dat de tolinkomsten van de R-wegen gezamenlijk ook de bouw van de hele M-50 konden financieren. Een soort kruissubsidie waarbij alleen tol geheven werd op de R-2, R-3, R-4 en R-5. De M-50 viel ook onder de concessie van die radiales. En die zijn nu dus van SEITT.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Van de R-4 heb ik eenmaal gebruik gemaakt op de terugreis van de Costa del Sol. Ik wilde naar huis en de wat substandaard A-4 was ik zat.
Van die keuze heb ik direct spijt gekregen: er waren werkzaamheden dus ondanks de iets van 12 euro tol kon je het hele stuk maar 80 rijden. Als ik dat vooraf geweten had....
Ik was ook de enige die daar reed.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ De R-4 volgt een langere route dan de A-4 en zo vaak staat er nou ook weer niet file op de A-4. Ook is de A-4 verbreed en verbeterd; het oude betonwegdek is iets van 15 jaar geleden vervangen door asfalt. De Vmax is op de A-4 ook (grotendeels) 120 km/u. Zo'n vervelende weg is de A-4 parallel aan de R-4 nu ook weer niet. Dan is het enige voordeel dat de R-4 biedt dat je er iets relaxter rijdt, want de eventuele tijdswinst is beperkt, zeker bij een bestemming in Madrid zelf of ten noorden of ten oosten van de stad - want je komt op de M-50 uit ten westen van het knooppunt met de A-4. Voor het verkeer naar Madrid zelf of naar bestemmingen ten noorden of oosten van de stad betekent de R-4 simpelweg een omweg van 6 km. Google Maps rekent er op dit moment 2 minuten meer voor.

Je hebt er nog wat aan als je vanaf de A-4 komt en naar de zuidwestelijke voorsteden van Madrid moet, zoals Fuenlabrada, Parla, Getafe, Alcorcón of Móstoles, of als je verder moet richting de A-6/AP-6 naar Segovia, Valladolid en het noordwesten. Verkeer richting de A-5 zal vaak al eerder binnendoor zijn gestoken, via de CM-42 of N-400 richting Toledo en dan de A-40. In alle gevallen zal het gaan om heel kleine hoeveelheden doorgaand verkeer. En ook dan is het naar bestemmingen ten westen van het knooppunt R-4/M-50 geen kortere route; het is exact even lang als de combinatie van A-4 en M-50, omdat de R-4 wat meer slingert. Google Maps zegt dat je momenteel 1 minuut sneller bent door de R-4 te nemen. Goed, het rijdt dan ook nog wat relaxter en de weg heeft nog voorzieningen in de vorm van VZP's direct aan de snelweg, wat voor doorgaand verkeer ook fijn kan zijn. Maar ik denk dat de gemiddelde weggebruiker daarvoor niet het huidige tarief van € 5,50 (telepeaje) of € 6,15 (met cash/creditcard betalen bij een tolpoortje) voor over heeft. En eerder was het inderdaad nog flink meer.
Ds79m schreef: za 03 jan 2026, 11:27 Het zou misschien ook helpen om wat meer aansluitingen op andere wegen toe te voegen, in combinatie met het tolvrij maken dan, om de weg een nuttigere positie te geven in het netwerk.
De AP-41 heeft nou niet echt een gebrek aan aansluitingen. Ik zie niet veel opties om nog meer logische aansluitingen te bouwen. Slechts één kruisende genummerde weg heeft geen aansluiting (de CM-4006 bij Mocejón), en dat is bij een dorp dat al aansluitingen aan de noord- en de zuidkant heeft. Tolvrij maken kan wel helpen, dan ontlast het de A-42, maar het aantal aansluitingen lijkt me niet het probleem.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Nee, maar het is bijvoorbeeld best complex om op de CM41 of CM43 te komen. Als je dat zou stroomlijnen, zou de AP41 eerder een aantrekkelijk alternatief worden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen