[E] Tolwegen in Spanje

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Chris »

Peter schreef: ma 20 jul 2026, 19:11 Op de N1 (2+2 autoweg)
Peter schreef: ma 20 jul 2026, 19:18 En autowegen dus. Piepje klopt. Ik vermoed met een tarief 0.
Een autovía is overigens geen autoweg. Een autovía is een autosnelweg, de hele N-I is in 2003 omgenummerd tot A-1, behalve in de provincie Gipuzkoa omdat die dat niet wilden om één of andere reden. Nu 23 jaar later staat het nog steeds als N-I bewegwijzerd, waarom ze daar aan vasthouden weet ik ook niet.

Een autoweg wordt met het bord S3 aangegeven: vía reservada para automóviles. In Spanje worden die echter niet zo heel veel gebruikt.

Afbeelding
Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa »

^^ Het viel me op op de A-6 rond Ponferrada op dat ze dit bord bovenaan de opritten neerzetten, en dan het Autovia-bord pas als je de hoofdrijbaan oprijdt. Geen idee waarom.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Ik denk dat dat autowegbord automatisch deze restricties inhoudt: https://www.google.com/maps/@43.341127, ... FQAw%3D%3D

Een Autovía is toegankelijk voor langzaam verkeer als er geen restricties zijn. Ik vind het een slimme oplossing bij Ponferrada, om verschillende losse borden met allerhande restricties voor fietsers, landbouwverkeer, bespannen en onbespannen wagens etc. te voorkomen.

Je vraagt je wel af waarom een Autovía met alle restricties voor langzaam verkeer niet gewoon een bord :G1: kan krijgen. In Noord-Spanje zie je nog wel eens zulke borden op de A-8, A-64 en ik heb ze eerder ook wel op de A-15 gezien. Maar ze worden niet altijd even consequent gebruikt en de meesten zijn ouder. Als een Autovía écht niet aan snelwegeisen voldoet zou je altijd nog een :G3: kunnen plaatsen als er wel alle restricties voor langzaam verkeer zijn.
Chris schreef: za 25 jul 2026, 20:59
Peter schreef: ma 20 jul 2026, 19:11 Op de N1 (2+2 autoweg)
Peter schreef: ma 20 jul 2026, 19:18 En autowegen dus. Piepje klopt. Ik vermoed met een tarief 0.
Een autovía is overigens geen autoweg. Een autovía is een autosnelweg, de hele N-I is in 2003 omgenummerd tot A-1, behalve in de provincie Gipuzkoa omdat die dat niet wilden om één of andere reden. Nu 23 jaar later staat het nog steeds als N-I bewegwijzerd, waarom ze daar aan vasthouden weet ik ook niet.

Een autoweg wordt met het bord S3 aangegeven: vía reservada para automóviles. In Spanje worden die echter niet zo heel veel gebruikt.

Afbeelding
Dat lijkt een Baskisch dingetje. Vizcaya heeft de N-637 die niet is omgenummerd maar zelfs Autopista-borden :G1: heeft: https://www.google.com/maps/@43.2865117 ... FQAw%3D%3D

De N-637 is een gewone snelweg, niet echt substandaard, en onderdeel van de ring om Bilbao.

Delen van de N-633, N-636 en N-644 hebben ondanks de N-nummers ook Autovía-status.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 14 aug 2026, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

in Spanje is ook het vreemde systeem dat je op een 'vía para automóviles' (onze autoweg :G3:) niet mag fietsen, maar op een autovía wel. Misschien dat je daarom de verschillende borden toegepast ziet worden.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Fietsers op Autovía's heb ik wel eens gezien. Vanaf bijvoorbeeld Cadíz kom je per fiets niet naar het zuiden zonder over een Autovía te fietsen. Dat was een raar gezicht op de A-48, al helemaal omdat die weg daar 2x3 zonder vluchtstrook is.

Je hebt dan ook nog Autovía's die substandaard zijn en erfaansluitingen hebben, zoals de MA-24 bij Málaga: https://www.google.com/maps/@36.7133993 ... FQAw%3D%3D

En je hebt ook wegen die op de kaart als autosnelweg worden aangegeven, maar geen Autovía-borden en ook geen verdere restricties hebben. Ik dacht op basis van OSM dat de AS-17 een Autovía zou zijn. Het deel ten westen van de drie rotondes bij de A-66 is dat ook, het deel ten oosten daarvan heeft wel wat ongelijkvloerse aansluitingen maar ook dit soort erfaansluitingen en ook een aansluiting op een smalle weg via een VZP met een al jaren gesloten tankstation (ergens tussen 2012 en 2017 gesloten o.b.v. Streetview; het tankstation staat er nog steeds inclusief alle Repsol-logo's).
Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa »

Dank voor de uitleg! Op het snelwegsruk van de CL-631 kwam ik een hele wielerploeg tegen. Niet wat ik verwachtte daar, maar niet verboden.
Coen Tunnel schreef: vr 14 aug 2026, 14:20
Vizcaya heeft de N-637 die niet is omgenummerd maar zelfs Autopista-borden :G1: heeft: https://www.google.com/maps/@43.2865117 ... FQAw%3D%3D

De N-637 is een gewone snelweg, niet echt substandaard, en onderdeel van de ring om Bilbao.
N-637 is overal van de borden verdwenen viel me vandaag op. Er is niks voor teruggeplaatst. Volgens Waze zou het de BI-30 zijn, maar die heb ik op de borden niet gezien.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De BI-30 is vastgesteld als het nieuwe nummer, ik had toevallig recentelijk nog op Street View gekeken en zag dat het overal nog als N-637 stond, maar die beelden waren veelal een jaar oud. Misschien komt er nu toch een hernummering aan.

Navigatiesystemen / Google Maps kunnen niet omgaan met omnummeringen. Je hebt een fase waarbij een nieuwe wegnummering per wet of decreet is vastgesteld, maar nog niet alle wegwijzers zijn vervangen. Dat kan soms jaren duren (of zelfs meer dan 10 of 15 jaar).